Hvorfor i all verden setter du opp en stopploss og kjøper deg rett inn igjen?
Stopploss er jo for å komme ut av en fallende aksje og du har tydeligvis tro på selskapet siden du kjøper deg inn igjen dyrere???
Når kursen faller tilbake så får ikke vi som sitter inne full verdi tilbake for risikoen vi tar med å sitte i selskapet. Risikoen går ned hele veien når forskjellige ting blir avklart (med positivt utfall) men dette blir ikke reflektert i kursen på samme måte. Kommer det noe negativt så får vi skikkelig svi for å sitte i selskapet.
Må si meg enig med Arve, kursen er ikke irrelevant, når kursen faller blir det mindre og mindre marginer å ta av om det skulle komme noe negativt. Om de melder forsinkelse på FimaCHEM skulle jeg gjerne hatt kursen over 80 enn nede på 50 om dette blir meldt.
Sitter nå med alle aksjene da dette caset er for godt til å ta risikoen med å være ute
Hadde kursen endt på 62kr så hadde stemningen vært på topp og alle hadde tatt helg med et smil om munnen?
Men fordi akskjekursen sank, spesielt etter kl.15, og endte på 58,5kr så er alt helt «krise»?
Jeg tror flere kunne hatt godt av å lære seg å puste med magen.
Det er så mange ting som spiller inn og påvirker kursen, som er totalt frakoblet det fundamentale.
Noen har svært kortsiktig, til og med intradag, perspektiv.
Noen er belånt og ryker ut på stop-loss.
Noen forsøker bevisst å presse kursen nedover, og oppover, fordi det er i deres interesse med volatilitet i aksjen.
Noen er tungt investert med en bred portefølje som påvirkes av oljepris, 10kr nedgang i lakseprisen, renter, valuta osv., osv.
Hva skjer på mandag? Jeg vil tro at både 55 og 65 er like sannsynlig.
Alternativt kan man bare se vekk fra alt som heter synkende aksjekurs inntil selskapet kommer i mål med en eller flere avtaler. Om man har ståltro vil synkende kurs bare være irriterende støy i påvente av den store klatringen.
Men for all del. Har selv et snitt på 61, som vil si at jeg er i minus og det er klart at man føler seg plutselig litt mer innelåst. Uten at det har noe praktisk betydning.
Jeg tror den store elefanten i rommet, som få vil snakke om, er at det meste av oppgangen skyldes nok AZ og at hvis det ikke blir en avtale vil det nok påvirke kursen meget hardt.
I tillegg er det nok ikke alle som hadde sett for seg at man faktisk kan måtte vente i 5 måneder på å få et svar. Det er nå bare første dagen i Februar og det hotte topic de siste ukene har vært om vi ikke snart får en NAC avtale…
Blir man sittende så lenge så ser noen for seg at kursen daler ned til gammelt nivå rundt 25-28 NOK. At folk som da har sittet fra 25 opp til 80 da selger for å unngå å havne ned i det gjørmehullet igjen forstår jeg akkurat som jeg forstår de som kjøpte på veien opp selger når papirtapet blir for stort.
Alle skjønner at det er en potensiell avtale som har vært drivstoffet til raketten så langt. Akkurat i dag gikk vi mot en dag i pluss før det som mest sannsynlig var en enkelt aktør presset kursen langt ned ved å gjøre en massiv mengde aksjer tilgjengelig for salg. Uheldig, men også uunngåelig på lavt volum.
Ørkenvandring frem mot sommeren uten positive nyheter og med negativt utfall hva avtale angår vil radbrekke kursen, men antar at ingen fortsatt sitter med aksjer om man vlrkelig tror at det blir tilfelle. Mao; so what?
Ps; Det gir lite mening at vi skal måtte vente helt til juni med å få et nei. Føler meg rimelig sikker på at et slikt utfall vil bli gjort kjent vesentlig kjappere. Ingen avtale er tross alt forhandlinger som har blitt avbrutt i en sannsynligvis vesentlig tidligere fase enn en ferdigforhandlet avtale.
Abacus; fimaChem = Det man kaller klinisk utprøving.
Der traakket jeg skikkelig i salaten. Kan bare skylde paa at jeg skrev sent og var troett;-))
Tror man på forskningen i Pcib burde ikke et papirtap bety noe som helst.
Mange års forskning skal altså ødelegges av et halvt års venting? Her er det noe som ikke stemmer.
Og også uten en avtale med A.Z. har det medisinske forskningselskapet Pcib verdier langt over dagens kurs.
Jeg gleder meg på alle pasienters vegne, uansett.
Hør litt på “Tid er penger” med Peter Warren og legg spesielt merke til tema som omhandler “Risikovurdering”.
Legg sammen faktorer som børsuro, Coronavirus, lav voladitet, valutarisiko, synkende trend, institusjoner og profesjonelle investorer med lavere risiko villighet en den “menige mann”, fonds eiere som selger seg ut, mandatet på fondet etc.
Skal ikke mange aktører til i PCIB for å påvirke kursen nedover om noen av ulike grunner vil eller MÅ selge.
I de tilfeller markedet MÅ selge mens DU kan kjøpe i aksjer som har høy verdi… Det kalles kjøps mulighet
Belåning av aksjer skulle ha vært forbudt, da det er med på og forsterke fallet når vi får slike sorte svaner.Og som du påpeker er det folk som blir ruinert, og risikerer og miste hus og hjem, og i værste fall samlivsbrudd der kone og barn flytter ut.
- Sannsynligheten for en avtale med AZ stiger for hver dag hvis vi skal tro at de ønsker en avtale.
- Vi nærmer oss markedet for GGK for hver dag som går.
- Vi nærmer oss vaksineavtaler for hver dag som går.
- Vi nærmer oss partner i Asia for hver dag som går.
- Det forskes videre i Fimanac hver dag.
Så lenge det ikke har kommet negative nyheter burde altså verdien av PCIB stige for hver dag.
Hvis man ikke tror på teknologien (punktene over) burde man ikke være i PCIB.
Hvis man tror på teknologien er det større og større grunn for å være i aksjen fra dag til dag. Enda mer når kursen faller for det betyr at oppsiden er enda større.
Selvsagt skulle eg vært foruten 23% portefølje fall i januar.
Men hva er det opp mot verdiøkning som kommer når Ggk er klar.
Selskapsverdien har fallt 750 mill. i løpet av januar. Ikke bare PCIB som har belånte aksjonærer. Men få aksjer har fallt mer.
Eg tror mindre aksjonærer (500-5000) feks. Er dritt lei børs og kaster alt. Om en får 60 eller 55 på 1000 aksjer så har det ikke så mye å si.
Du gir et unyansert og ensidig negativt bilde av belåning.
Belåning er som shorting og robothandel med på å forsterke kursbevegelser, opp-som nedover.
Jeg har lest mange innlegg som ditt om belåning når kursene faller, men aldri noe negativt om belåning når kursene stiger.
Der jeg har aksjehandelskonti (PAS - DNB - NON) er det 20 - 30 % belåning, som kuttes med 50 % hos PAS og ca 60 % hos NON om det bare er PCIB-aksjer på kontoen.
For å ta det verst tenkelige som eksempel, maks belåning hos DNB.
PCIB går konkurs og aksjene er verdiløse.
Jeg har pådratt meg et lån tilsvarende 30 % av ATH, og med sikkerhet i aksjene.
Ille, men tap tilsvarende 30 % er lik den risikoen staten har i min aksjebeholdning, og som staten dekker over skatteseddelen det påfølgende året.
I virkeligheten vil denne situasjonen ikke oppstå, delvis fordi en konkurs på ATH er et særs hypotetisk tilfelle, men mest fordi DNB - i likhet med de øvrige som belåner aksjer - følger nøye med og forlanger salg av aksjer eller innbetalinger når kursen faller.
Jeg velger salg og kan derfor miste maks 1/3 av mine PCIB-aksjer hos DNB og maks 1/10 av mine aksjer hos Pareto.
For de som er dreven i aksjer og vet hva de driver med er det en annen sak.Men så har du SR Bank som senker og setter opp belåningskravet over natten,og da med nybegynner i aksjemarkedet er det oppskrift på katastrofe ved sorte svaner.
Det er ihvertfall lett å tenke seg at den ekstreme volatiliteten som oppstår når effekten av belåning kommer på toppen i en allerede volatil sektor, det vil kunne skremme bort desto flere av de mer uerfarne, og kanskje ikke bare dem heller. Jeg syns ihvertfall ikke det er helt greit.
bamse
Slik du opp-summerer ( helt enig med deg) så burde ikke kursen ramla 30% men heller steget mot nye høyder. Når topp 50 er “ferdigkjøpt” og sitter rolig uten å ville kjøpe mer på dette nivået ( er jo forståelig når du sitter med et snitt mellom 10 og 25) så er det alle med småposter som bestemmer kursen og det er litt irriterende men slik er jo børsen.
Har vært med på tilsvarene flere ganger tidligere og trøsten får være at det er dem som sitter rolig gjør det best på sikt.
https://soundcloud.com/user-972208711/episode-114
Tid: 51 10 til 57 50 på slutten av podcasten , omhandler PCIB og Corona-viruset.
Meget god diskusjon om corona-viruset.
Hør spesielt på Einarssons kommentar til fimaVACC (tid 55 20).
"FimaVACC er ikke en kreftvaksine men en forsterkermekanisme til bruk i kreft OG infeksjon’s vaksiner. "
Slik jeg forstår Einarsson så kan fimaVACC I FREMTIDEN godt være en aktuell kandidat for å få opp styrken / effekten i en Corona vaksine.
Ingen påstår at fimaVACC kan brukes i dette utbruddet men hva med fremtiden eller dersom viruset ytterliggere muterer og det oppstår en veldig akutt situasjon?
Det som jeg kunne ønsket meg nå var en podcast spesial for coronaviruset fra einarsson & co hvor de får Kristian Berg i studiet.
Tror en kapasitet av dette kaliberet som kan forklare sammenhengene mellom influensavirus kontra coronavirus og om PCIB / andre kan ha en mulig fremtid innenfor coronavirus ville vært godt for nerveslitte aksjonærer.
Sitter med en murrende følelse av at fortjent så skulle PCIB hatt aksjeoppgang og ikke som pr i dag kursfall.
Kristian Berg er uavhengig av PCIB en briliant foreleser som er noe av det ypperste i sin klasse så det ville vært fantastisk.
Noen som har mailadressen til podcasten så kan jeg sende forespørsel / ønske.
Lykke til
Elisabeth har epostadressen: eka@radforsk.no