@Jubel, bruk gjerne sitat-knappen når du limer inn fra andre steder, og fjern ting som ikke trenger å være med, så blir det litt mer lesbart Og rediger gjerne forrige innlegg i stedet for å lage 3 på rappen
Good:+1:
Som en avrundelse på denne lille kveldsdiskusjonen, rettet mot alle som mener at jeg snakker om emisjon fordi jeg har solgt, som jeg faktisk tar ganske personlig.
Skyt gjerne ned tankerekken om at det er en positiv ting for et selskap å ha masse cash, (spesielt hvis den blir hentet på ATH), fordi man er dønn sikker på at det vil komme penger fra utlisensiering over nyttår, men vennligst ikke bruk helt basal risikostyring i en portefølje som stråmannsargument.
Følgende ble skrevet 30. oktober, på kurs 30:
Et biotech bør hente penger når de kan, ikke når de må. Takk og god natt.
http://pcibiotech.no/wp-content/uploads/2019/04/2018-Annual-report-PCI-Biotech-Holding-ASA.pdf
PCI Biotech’s most important future sources of financing is revenue related to any licensing and
collaboration agreements, government grants and equity issues. The equity capital market is used as a source of liquidity when appropriate and conditions within this market are competitive.
Liquidity Risk - One of the main objectives of PCI Biotech’s financial policy is to ensure that the Group has sufficient financial flexibility in the short and long term to achieve strategic and operational objectives.
PCI Biotech’s goal is to at least have sufficient cash to cover the expected capital need for the next 12 months, as well as a strategic reserve. The Board of Directors is reviewing available alternatives to secure a strategic reserve. The Group closely monitors cash flows based on short andlong term forecasts. Cash burn rate depends mainly on the level of activity in the clinical and preclinical programmes. The programmes do not involve substantial long term commitments for the Group, allowing flexibility for adjusting operational activities.
Resonnementet om at en emisjon må medføre kursfall er også forfeilet. Hele grunnen for et selskap til å være på børsen er for å kunne hente penger.
Både NEL og HBC er eksempler på selskaper som nylig har gjennomført store emisjoner men kursen bare har føket videre uansett,
For meg er det opplagt, PCIB trenger ikke penger i nær fremtid.
Vi vet at videre samarbeid med AZ skal avklares innen 6 måneder. Jeg tar det for gitt at det er over langt over 50% sannsynlighet for en eller annen form for avtale, som sannsynligvis innebærer en up-front.
Å gjennomføre en emisjon nå, fordi “kursen har steget til ATH, da henter vi litt penger” blir veldig tynn. Spesielt når de har cash for 2-3 år på bok.
Spot -on. Jeg vil gå ennå lengre, å utnytte en ATH kurs til å sette en rettet emisjon kan være direkte ulovlig, ref denne bestemmelsen i aksjeloven:
“Når det gjelder emisjoner som ikke er forankret i et konkret finansieringsformål og som gjennomføres for å utnytte en gunstig kurs eller et godt markedssentiment, vil styringsrommet for forskjellsbehandling være enda mindre”
https://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Regelverk/Retningslinjer-for-likebehandling
Så beklager, @Savepig, her er du på svært tynn is.
Egentlig synes jeg hele diskusjonen er unødvendig da sannsynligheten for emi før az er avklart fremstår for meg som forsvinnende liten, men lovligheten av det er jeg helt sikker på er iorden - gf har gitt godkjennelse på 10 % og fimavacc ville vært et konkret finansieringsmål - og uansett er praksis blitt slik at det ikke skal mye til for å fravike regelen om fortrinnsrettet…
Uansett hvor lite sannsynlig en emisjon kan være er det greit å ha noen som innimellom kan ta på seg pessimistbrillene i noen timer og prøve å kaste lys over ulike risikomomenter. Som informasjonssøkende og potensiell investor i PCIB setter jeg stor pris på at også slikt tas opp og diskuteres her inne. At noen få belønner dette med å insinuere at @Savepig forsøker seg på kursmanipulasjon synes jeg er dårlig gjort og kan også virke avskrekkende for andre som ønsker å diskutere mindre positive faktorer (selv om det virker som det ikke er så mange av de).
Når det er sagt vil jeg påpeke at begge emisjonsutfall som har blitt diskutert de siste timene vil kunne være positive. Om selskapet gjennomfører en emisjon vil dette til syvende og sist gjøre selskapet enda bedre rigget til å takle nedturer, utforske nye indikasjoner og å fortsette undersøkelser.
På den andre siden kan en emisjonsfri vinter forsterke sannsynligheten for at en storavtale av ett eller annet slag er nært forestående og at ledelsen føler seg sikker på at frisk kapital vil komme på helt andre måter📈
Edit: Jeg vil bare gjøre det helt klart at jeg ikke har noen formening om hvorvidt det vil komme en emisjon eller ikke.
Hvem kjøper PCIB, når og til hvilken pris?
Utrolig greit å fått visst dette, for da kunne jeg ta turen i banken i dag…
Om så og si ethvert rally eller solid oppgang i norsk biotek skal toppes med en emisjon, enten den er nødvendig eller ei, ja da plasserer man hele sektoren i skyggenes dal som investeringsobjekt.
Biotek her til lands sliter i lange perioder med å skape interesse og skaffe seg gode og langsiktige investorer. Nå har vi akkurat kommet ut av en tre år lang nedtur, mens OSE forøvrig har hatt gode dager. Det skal ikke så veldig mange tvilsomme beslutninger til før biotek er tilbake i sumpa.
Men foreløpig nekter jeg å tro at Radforsk-miljøet er tuftet på ren og ubesudlet masochisme.
Nødvendige emisjoner er nettopp det - nødvendige.
Feil fokus på denne tråden nå, selv om man selvsagt skal ha anledning til å diskutere alt mulig på en småprat-tråd.
Utlendingene med JP Morgan i spissen er på vei full fart inn i selskapet, AZ er i ferd med å gjøre et fremstøt av en eller annen fasong, og GGK-studiet er bunnsolid.
Det blir derfor helt feil å se på siste dagers og ukers stigning ut fra en utbomba aksjekurs når man skal vurdere hvorvidt PCIB er billig eller ei. PCIB er på 68 kroner grisebillig, og vi har penger frem til langt ut i 2022.
Enig snøffelen, og sammenligningene med andre selskaper (som i motsetning til PCIB har hatt behov for penger) blir meningsløs og litt søkt etter min mening. Nå er det mulighet for å stille spørsmål til selskapet i morgen og da synes jeg vi alle skal pønske ut gode spørsmål istedet
«Da lægg vi den dø!»
Tilbake til å diskutere om kursen blir 1400, 2400 eller 4000 ved salg!!
Hvem går først?
Du har jo allerede startet. Hva baserer du disse tallene på?
Gissar på att det är basert på uppköp/ stort avtal and who knows price.
Etter min mening har det i alle fall verdi å diskutere verdien av PCIB, både totalt og verdien av Nac, Chem og Vacc hver for seg, for å bevisstgjøre seg selv på hvor «landet ligger».
Så slipper vi forhåpentligvis at aksjonærer gir bort aksjene sine for 300kr dersom vi mottar et skambud eller får en rask og kraftig stigning.
I gaardagens FAZ ( den tyske avisen som tilsvarer Aftenposten) ble det meldt at Sanofi avslutter diabetesforskningen.
Edit: Det er vel for mye aa forvente at CEO i Novo N melder det samme.
Noen som har link ditt vi sender spørsmål?
Takk
Resten av forumet👌
Noen burde tipse mediene dersom det blir en super (men sannsynligvis litt tørr) presenteasjon. Noen fete avisoverskrifter på bakgrunn av fantastiske resultater, ville definitivt dyttet kursen til nye høyder
Novo skulle ha vert på offensiven og kommet med bud på Pcb nå,da tenker jeg det hadde blitt et himla liv.