Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - 2020 1 Småprat (PCIB)

DN (side 76 om fremtidens vaksiner) i morgen :
« Utfordringen har vært todelt: Dels at mRNA er krevende å produsere og håndtere. Dels at det har vært vanskelig å levere «arbeidskopiene» intakte der de skal virke, inne i cellene. Men ved å pakke inn mRNA i bitte små kuler av fettstoffer, har fagfolk overvunnet problemene.
Dermed ligger veien åpen for å behandle en hel rekke sykdommer.
Listen over mulige bruksområder spenner fra medisinering mot kreft, arvelige genfeil og nevrologiske sykdommer – til vaksiner mot infeksjoner.»

Noen som vet om disse «fettstoffene» kan true PCIB ?
Hvorfor nevnes ikke PCI ?
Eller kan det være Amphinex de kaller «fettstoffer» ?

2 Likes

Dette er lipider. PCI kan bistå/styrke effekt ved lipider. Noen ganger er det ønskelig å benytte dette, noen ganger i kombinasjon med styrket effekt, og andre ganger naked med kun pci.

7 Likes

Det er ikke ENTEN lipider eller Pci.
Funker fint sammen.

Virker som dette er en misforståelse som brer om seg på noen forum.

4 Likes

Artikkelen i Dagens Næringsliv refererer til lipide nanopartikler som “carriers” for levering av bl.a. skreddersydde mRNA til cellene. M.a.o. ikke til PCI-teknologien.

Det interessante - mildt sagt - er at fotokjemisk internalisering (the PCIB way) har særlig store fortrinn ved at den kan levere mRNA til cytosolen UTEN hjelp av såkalte “carriers” (bl.a. ørsmå fettkuler). Da snakker vi om “naked delivery”.

Flere her på forumet (langt kyndigere enn meg) har skrevet mye om dette de siste ukene. Anbefalt lesning er bl.a. artikkelen som @solvoll viste til for noen dager siden.

20 Likes
  • Men også mye nyttig kunnskap. Og ønsker man mer kunnskap på et område er det å kjøpe aksjer i et ( spennende/nytenkende?) selskap som arbeider med temaet noe som positivt øker interessen og kunnskapen.
5 Likes

Blandingen av kunnskapsrike og morsomme setter jeg stor pris på. Jeg har drevet med CRISPR i flere år , men man blir aldri utlært. Høydeskrekk og angst for aksjekursen existerer ikke. Nye verdener er godt å orientere seg i. Selv har jeg vært med siden emisjonen på 7 kr , og greier meg bra. Ekstra morsomt at 18-åringer orienterer seg. Og jeg vet at Roche er like desperat for fremtiden som AstraZeneca. Du får ingen link. Nå ser jeg på Vikingene. Og Mr.Bean er en av mine favoritter. Gudskjelov vet ingen hvem jeg eller du er. Derfor kan vi skrive her

4 Likes

Interessant artikkel som blant annet omhandler Sanofis oppkjøp av Ablynx for et års tid siden, for €3.9 milliarder, Euro(!).

Sanofi og Ablynx hadde samarbeidet i et års tid, men Sanofi satt foreløpig «på gjerdet».

Så dukket Novo Nordisk opp, og kom med et bud på Ablynx på €2.6 milliarder Euro.

«only for Sanofi to sweep in, fearful of losing access to a platform whose value it had already recognised after working with Ablynx for almost a year.«

Noe slikt hadde jo vært drømmescenario med PCIB.
At et annet BigPharma kom på banen med et kraftig bud på FimaNac-platformen.

22 Likes

Artikkelen i DN omhandler mulige fremtidige vaksiner og vinklingen er først og fremst en Sintef-forskers bekymringer rundt finansiering av forskning. Han peker på de mulighetene som mRNA kan gi ift fremtidige vaksiner men peker også på at slike vaksiner fort kan bli forbeholdt de rike.

De tekniske detaljene han kommer med vedr fettstoffer og nano-partikler er kjent stoff fra en to år gammel artikkel og sannsynligvis mest med i DN-artikkelen for å illustrere dette for oss menige. Det er drøssevis av forskere og selskaper som forsker på mRNA og å bli bekymret for at ikke PCIB er nevnt i artikkelen er helt unødvendig. Det er ingen andre selskaper som er nevnt heller :wink:

12 Likes

Hvis journalisten hadde satt seg skikkelig inn i sakene han skrev om burde han nevnt den ledende leveringsmetoden, spesielt ettersom den er norsk.
Det samme gjelder en forsker fra Sintef, eller spesielt han.

4 Likes

Kjære vene, dette var et “leserinnlegg” fra en forsker ved Sintef, ikke en artikkel av en journalist.

6 Likes

Det er også mitt inntrykk etter å ha lest artikkelen (ble så nysgjerrig at jeg kjøpte meg DN papirutgaven i dag).

Vil også legge til at Sintef-forskeren har noen gode pedagogiske beskrivelser for å formidle mRNA-teknologiens muligheter og hva den består i:

"mRNA er en “instruksjonsbok cellene bruker for å lage proteiner, som i sin tur står for blant annet omsetning av næring i kroppen, nedbrytning av skadelige stoffer og fornying av kroppen.
De fleste vanlige medisiner fungerer ved å endre på funksjonen til slike proteiner. Men ofte er endringen upresis. Det skaper alt fra ubetydelige til livstruende bivirkninger.
mRNA består av fire komponenter som forkortes A, U, C og G. Rekkefølgen leses av cellene som bokstaver i en oppskrift.
Om mRNA-“teksten” ikke leses har det ingen effekt og dermed ingen bivirkninger.
Men hvis den blir lest, lager kroppen akkurat det proteinet den trenger - og bare det, til rett tid og på rett sted.
For vaksiner åpner dette fantastiske muligheter.”

Synes også sintef-forskeren enkelt og presist forklarer utfordringene mRNA-teknologien nå står overfor:

“Utfordringen har vært todelt: Dels at mRNA er krevende å produsere og håndtere. Dels at det har vært vanskelig å levere “arbeidskopiene” intakte der de skal virke, inne i cellene”

Så til de punktene han virker å tenke at den teknologiske utfordringen er lett å overkomme, men at det er politiske valg som hindrer at alle får nytte av mRNA-teknologien.

Han sier først at (enkel teknologisk løsning):

" Men ved å pakke inn mRNA i bitte små kuler av fettstoffer har fagfolk overvunnet problemene.
Dermed ligger veien åpen for å behandle en hel rekke av sykdommer"

samt at:

“Slike nanopartikkel-baserte løsninger har den egenskapen at mRNA-delen enkelt kan byttes ut uten at medisinen fordeler seg annerledes i kroppen. Når ny viten om en sykdom dukker opp, kan veien til en velfungerende medisin bli kort”

Og deretter sier han at (politisk beslutning vil gi kort vei til billig mRNA-medisin for alle):

“Baksiden av medaljen er det høye prisnivået RNA-medisiner har hatt. Her ligger utfordringen. Ved å styrke offentlig finansiert forskning kan myndigheter verden over forhindre at produksjon av mRNA-legemidler forbeholdes prisdrivende monopoler.”

Det er ganske mange saker å ta tak i her mtp sintef-forskerens påstander.

For det første er utvikling (klinisk fase) langt mer ressurskrevende, og fra et økonomisk ståsted langt mer risikofylt enn forskning (discovery og preklinisk, in vitro og in vivo).
For det andre er det neppe noen kort vei fra ny viten om en sykdom til fix ferdig mRNA-vaksine.

Når det gjelder det folk på denne tråden kanskje er mest opptatt av; hva er disse fettstoffene som har fagfolk har overvunnet alle problemene med?, vil jeg gjette på at han mener LVT, lipid-vector technology.

Han har neppe kjennskap til Amphinex og PCI, ei heller til hva fimNAC kan utrette og hvordan PCI og fimaNAC står seg i forhold til LVT innen mRNA.

Fant forøvrig følgende artikkel fra 6 februar 2020 som kan være interessant for å få oversikt på forskjellige leveringsteknologier for DNA, og er nok ganske så relevant for vårt formål. Ikke så altfor tung eller lang, ganske grei faktisk. Omhandler LVT, virusvektorer, liposomer, PEG og litt annet.

Det sporet jeg synes er veldig spennende er det noen på PCI-tråden tok opp med at PCI var best til å levere naked mRNA. Kan gi noen spennende perspektiver når man leser den flotte pedagogiske fremstillingen til sintef-forskeren.

45 Likes

Meget spennende Snøffelen - jeg forstår din vinkel dithen - ribonukleinsyre RNA teknologien fra PCI trumfer utfordringene som SINTEF forskeren omtaler. mRNA er kodebrikken i all proteinforvandling, når PCI har mulig kontrollregime styrer de vitale forhold i omtrent hvilken som helst prosess i celler. Det er rimelig heavy nanogreier. Tror gjerne dette blir styresystem for f.eks. Nye vaksiner. Hvis penicillin blir udyktiggjort.

9 Likes

Fint og lese hva Snoeffelen skriver, men naar selv ikke eksperter paa omraadet, vet at PCIB tilbyr en leveringsteknologi som er bedre enn metoden Sintef forskeren refererer til i artikkelen, forstaar man hvorfor PCIB ennaa ikke har maktet og skaffe en partner som legger penger paa bordet;-((

Man kan bare krysse fingrene for at AZ endrer paa dette. Finner Sintef forskerene uvitenhet litt underlig, siden PCIB har reist jorden rundt paa konferanser i 10 aar og presentert vaar leveringsteknologi??

4 Likes

Answer: Too good to be true

1 Like

Forskere har en tendens til å være nokså nærsynte, og Sintef er nok ikke i målgruppen til PCIB. Han har nok hørt om dem men han er nok mest opptatt av å skaffe midler til sin egen forskning. Dessuten handlet ikke avisinnlegget om hvilke selskaper som leder kappløpet. Har du i det hele tatt lest hva han skrev solo?

@solo vi har da 6 partnere innen NAc og 2 av de er verdensledende innen mRNA
Vi vet det er blitt gjort gjennombrudd med PCI teknologien når det kommer til å levere naked mRNA noe som blir dekket av det nye NAc patentet med International Filing Date 24.01.2019

Kortene er delt ut og potten på bordet er allerede Stor, så får vi se hvordan hvordan de reagerer når dt ligger Dame knekt og en 10`er på bordet, alle i :spades: :stuck_out_tongue_closed_eyes:

5 Likes

For noe tull,Pcib sitter på 4 ess på hånden,og de er ikke lagt fram ennå.

5 Likes

Happy sunday !.. og…enjoy life…I morgen er det atter en dag !

1 Like

For de som vil grave i dette EU-prosjektet:

https://www.expert-project.eu/

3 Likes

Poll: Hvor stor andel utgjør PCIB i ditt portfolio?

  • 0-10%
  • 11-20%
  • 21-30%
  • 31-40%
  • 41-50%
  • 51-60%
  • 61-70%
  • 71-80%
  • 81-90%
  • 91-100%

0 stemmegivere

2 Likes