Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - 2020 1 Småprat (PCIB)

Som igjen er arrogansen; at du virkelig tror at det skal være din misjon i livet å bedrive voksenopplæring overfor dine allerede godt voksne medaksjonærer. Og det på en så ovenfra og ned-aktig måte at man skulle tro at det var Senior som har påtatt seg papparollen her inne. Snakk om bomskudd.

11 Likes

Det skinner klart gjennom at Senior enten ikke har prøvd å sette seg inn i hva PCIB holder på med ,… eller så har han gjort det uten å være kapabel til å forstå det han ( angivelig ) har lest. To muligheter.

Den eneste risiko i det korte bildet for pcib er etter min mening forsinkelse i fimachem, noe som allerede er blitt guidet i Q3. Det kan selvsagt skje at det ikke blir noen avtale med AZ, men med de resultatene fimanac har vist hittil er dette mer eller mindre utopi. Avtale blir det, i hvilken form er mer usikkert.
Risiko, oppside og nedside vurderes selvsagt til enhver tid i de ulike selskapene man er investert i. Om vurderingene er riktige er det bare tiden som vil vise. Er for tiden investert i 3 selskap der pcib utgjør ca. 50% av investert kapital. Dette anser jeg som et fornuftig nivå, men det er fristende å øke ytterligere i pcib da dette er en once in a lifetime mulighet.

8 Likes

Mange som peker fingeren her nå. Vi er heldigvis alle forskjellige. Vi har alle forskjellig risikoprofil, livssituasjon og tilvenning til aksjehandel. Ser ingen grunn til å snakke nedlatene til andre.

5 Likes

Tror du tar feil her siden Senior har hat PCIB i 4aar og vist mye bioforstand paa andre traader. Men i en av disse er det bare 14% av TI som er investert.

1 Like

Hvis man er godt voksen og har god økonomi, hva er da vitsen med diversifisering på 10 selskaper ?
Det vil ikke gjøre noen forskjell i livet om du har 10 mill eller 10,1 mill (eller 100/101).
Men ved å satse hardt på f.eks PCIB kan du istedenfor 10 mill ende opp med enten 5 mill eller 100 mill.
100 mill ville gjøre en forskjell.

Alle er ansvarlig for sine egne valg og kjenner best sin egen situasjon.
Man må ta risiko for å bli rik. I PCIB skjer det store ting i år.

7 Likes

Jeg forstår litt hva senior sier, jeg tror ikke alle her forstår hvor høy risiko det egentlig er å sitte med alt i en slik aksje. Hvis man sier det er 50-60% sjanse for å lykkes på dette stadie (vet dette kan diskuteres). Ville du satt den samme investering på en coin flip ? Svaret er kanskje avhengig av hva man “vinner”. Og der er det høye forventninger her på forumet.

Vi som har fulgt med en stund er godt vant med Solo sine “fantasisummer”, men når stadig flere antatt seriøse bidragsytere begynner å snakke om samme summer så er det ikke rart folk blir revet med.

Men rebalansering kan de som administrerer mine fond drive med.
I dagens verdi er PCIB over 50% av dagens verdi på porteføljen.
I investert verdi er PCIB 13% av dagens verdi på porteføljen.
Det at jeg var tidlig inne og utviklingen av aksjen gir store utslag.
Har 5 selskaper, hvorav 4 biotech. 2 med positiv utvikling og 2 med negativ. Heldigvis er oppsiden så mye større en nedsiden så foreløpig ser det meget bra ut.

4 Likes

Kom i hu dette sitatet fra Peer Gynt:

“Se det fikk fanden fordi han var dum og ikke beregnet sitt publikum.”

9 Likes

For tre og et halvt år siden var jeg “diversifisert” med noenlunde like poster i seks forskjellige selskaper. Underveis ble jeg bare mer og mer sikker på at det var PCIB som utviklet seg best. Til og begynne med var det dette, og Targovax, det mest “risikable” jeg var investert i. Dvs, det var ihvertfall det jeg trodde. Samtlige selskaper var nok “høyrisiko” sammenlignet med hva en gjennomsnittlig pensjonssparer kunne finne på. Jeg var innstilt på “høy risiko” som noe jeg bare måtte akseptere om det skulle være utsikter til høy avkastning. Jeg husker jeg benyttet meg av et program som var tilgjengelig hos DNB hvor man ble spurt hvor høy risiko man var villig til å ta. Jeg gikk gjennom det flere ganger. Og konklusjonen var: Ingen betydelig avkastning uten virkelig stor vilje til å ta risiko. Så kastet jeg meg ut i det hos Nordnet. Og der kunne jeg jo se at de også vurderte det jeg gjorde som svært høy risiko. De har en søyle med forskjellige farger fra grønt til rødt og svart. Selv da jeg var “diversifisert” var jeg høyt oppe i det rød, syns jeg å huske. Men det hadde jeg jo allerede klart for meg: Skulle jeg holde meg til det noenlunde “sikre” så ville det ikke bli rare avkastningen. Og det har ihvertfall vist seg å være riktig for meg. Det hele står og faller selvsagt med at man klarer å sette seg inn i og vurdere de konkrete utsiktene.

4 Likes

Hvis noen tilbyr meg 50% coinflip der du enten taper hele innsatsen eller vinner 10X innsatsen ville jeg sittet og coinflippet døgnetrundt :smiley:
Det er akkurat slik jeg tenker på PCIB. Man kan i verste fall tape innsatsen, men oppsiden er enorm.
Alle som kan litt sannsynlighetsregning og kjenner PCIB burde løpe og kjøpe.

7 Likes

Hater å dra opp denne igjen, men det er ikke guidet forsinkelse på Q3. De ble meldt at de lå etter skjema men ventet å hente seg inn igjen.

Se på Nano så ser man hva forsinkelser kan gjøre med aksjen. Dog skal jeg innrømme at det ikke er direkte sammenlignbart pga konkurransebilde. Og etter min mening ligger det meste av spenningen i NAC og VACC for tiden, selv om alle mener at det ikke er priset inn.

2 Likes

De som fortsatt maser om “risiko” har ikke skjønt hva som kommer. De bare håper at noe kommer.

2 Likes

Men det er jo ikke realiteten, la si du har 1 mill å bruke, du får 1 coinflip. Resultatet er enten 10 mill eller 0. Ville du gjort det ?

2 Likes

PCIb er ikke en coinflipp.

9 Likes

Merk at jeg skrev “i det korte bildet”. Det betyr ingenting i det lange bildet om pcib er noen mnd forsinket i fimachem, da de har mye som skjer det neste året i fimanac og fimavacc. Fimachem vil komme greit ut av det i forhold til guiding om de kommer igang i Asia. Noe de har guidet at vil skje i løpet av 2020.
Du får holde deg unna pcib om du er så redd for kortsiktig fall.

1 Like

Den diskusjon har jeg ikke tenkt å begi meg ut på.

Jeg selger aldri. Men prøver å bidra med litt balanse i diskusjon her.

2 Likes

Fint med balanse, men du ser vel selv at det blir feil fokus å se på mulig kortsiktig forsinkelse i fimachem, når de allerede har nevnt dette på Q3. Om det er bekreftet i Q4 at de fremdeles ligger litt bak så betyr ikke dette noe for caset all den tid de har kontroll på fremdriften ifbm Asia sites.
Er enig at det er fimanac og vacc som er størst spenning i det neste halve året.

4 Likes

Når PCIB var så krystallklar hard mot AZ i november , betyr det SELVSAGT at AZ ikke er eneste beiler. Noen gror jo helt fast i AZ og 1.juli. Tenk utover det :slight_smile:

10 Likes

Godt poeng Ruben, men for å fortsette å være djevelens advokat. Dersom vi nærmer oss sommerferie og de ikke er meldt noe fra AZ eller andre så er jeg redd det blir trangt i døra. Jeg har selvfølgelig ikke noe tro på det scenario, men er forberedt på at det kan skje. Og selv om man sitter langsiktig er det aldri heldig at aksjen dupper (med mindre man nærmer seg 31/12, for de som tar den)

2 Likes

Det kan hende det vil bli “trangt i døra” da men like mye pga folk som vil inn fordi det “snart skjer noe” fordi den tidsrammen man har satt nærmer seg slutten. Den trengselen er likevel for ingenting å regne mot trengselen ved en god avtale, enten den kommer “nå” eller “senere” :wink:

4 Likes