Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - 2020 1 Småprat (PCIB)

Oppsplitting versus kjøp av hele selskap er omfattende diskusjon og oppe til vurdering i selskap innen M&A alltid. Fasit finnes derimot ikke for hva som skaper mest verdier. De beste verdier skapes uansett HVIS big pharma ønsker PCI Biotech sin teknologi. Da er det uansett en lysende framtid! For å si det enkelt💣

4 Likes

var smalt trading nivå nå, 47-48 , håper den slår ut oppover :wink:

3 Likes

Ved oppsplitting (fisjon) av et selskap i tre deler vil hver aksjonær få aksjer i alle tre selskaper med eierandel tilsvarende det man har i PCIB i dag. Jeg tviler på denne løsningen i og med at teknologien og noen av patentene omfatter alle tre delene. Det samme argumentet kan brukes mot at AZ “kjøper ut” NAC. Alt går an å løse med et solid avtaleverk, men jeg tror vi enten får en omfattende lisensavtale på NAC - området eller et oppkjøp av hele selskapet.

14 Likes

Utlendingene øker igjen, Bank of NY hadde per torsdag i forrige uke 175k. Lager ny oversikt med detaljer i kveld.

Som vel tyder på at det står en aktør som kan selskapet bak og ikke en ren finansiell aktør. Økte altså beholdningen betydelig torsdag.

26 Likes

På TOP 50 så jeg …
J.P. MORGAN BANK LUXEMBOURG S.A.
Den er ny?

2 Likes

Kommentaren din legger til grunn at virksomheten fortsetter i tre (eller flere) børsnoterte aksjeselskaper med samme, eller omtrent samme eierflertall som nå.

Et alternativ er oppsplitting for salg av deler av virksomheten, og hvor salgssummen går til PCIB sin bankkonto.

3 Likes

Longtrader - Ser ut som endel robothandel ? Veldig taggete graf siste par timer. Er dette et tegn?

2 Likes

Vet ikke, mens syntes det var hissig kjøp på 47 tidligere i dag, så eg blir ikke overrasket om det bryter ut opp.

3 Likes

En slik løsning vil eventuelt komme etter selve fisjonsprosessen. Jeg er forøvrig uenig med deg i at en Myrlid over 10 % automatisk gjør et oppkjøp mindre sannsynlig. Derimot blir et alt for billig oppkjøp mindre sannsynlig.

6 Likes

Kanskje betimelig med en kommentar @fleksnes?

4 Likes

Dette snakkes det nok litt for lite om, at det finnes et stort mulighetsrom i hvordan go to market for denne teknologien kan gjøres

4 Likes

Nå forutsetter du at fleksnes faktisk er Myrlid, og ikke bare en som utga seg for å være ham :wink:

2 Likes

@sjog, du skriver ovenfor:

“Alt går an å løse med et solid avtaleverk, men jeg tror vi enten får en omfattende lisensavtale på NAC - området eller et oppkjøp av hele selskapet.”

At hele 28 % i pollen for fire dager siden holdt på alternativet avtale med AstraZeneca med full eksklusivitet for all bruk av fimaNAc, overrasker meg.

En slik avtale ville i praksis bety at ingen annen utlisensiering innenfor dette produktområdet vil være mulig (fimaNAc ville være tømt).

Om AstraZeneca samtidig skulle ha interesse av fimaVACC, og tilmed en viss interesse for fimaCHEM, framstår det for meg langt mer sannsynlig at AstraZenecas setter fram et bud på hele PCIB.

Så ser jeg videre at nesten halvparten (45 %) holder på en lisensavtale. Men det kan i prinsippet bety alt fra å gjelde en enkelt indikasjon til et stort knippe. Og nettopp her tror jeg det kan komme til en “tautrekking” mellom partene. For dersom PCIB står fast på gjeldende strategi (“on a non- or semi-exclusive basis”), blir det problematisk å la AstraZeneca få en så omfattende avtale at “restekurven” blir lite interessant for andre mulige partnere.

En lisensavtale med AstraZeneca som bare omfatter en enkelt indikasjon tror jeg overhodet ikke på. Enten vil de ikke ha noe som helst (det tror jeg heller ikke) eller så vil de ha mye / svært mye.

Den antyda interessen fra BioNTech - og dermed kanskje BP-sfæren rundt dette selskapet - kan være et moment som får PCIB til å avvise AstraZenecas ønske om utstrakt eksklusivitet, og dermed i praksis ikke gi dem annet valg enn å sette fram et bud.

Som flere har sagt før; går det mot oppkjøp, vil ingen ting være bedre enn en skikkelig budkamp.

16 Likes

Jeg har ikke brukt mye energi på et hypotetisk bud på selskapet langt inn i fremtiden så der kan jeg ikke gjøre dere spesielt klokere :slight_smile:

25 Likes

Hva vil Pcib/eiere bruke et godt salg av Pcib til ?
Det mest spennende er vel et kjøp av deler, slik at forskningen i eget hus kan fortsette?

2 Likes

Det mest spennede v ed PCIB er at selskapets unike leveringsteknologi er grunnlaget for å bygge ny farmaindustri i Norge.
Det vil gi et løft for kunnskapsbasert norsk virksomhet som samfunnet vårt trenger.

Som noen avdere vet fra mine tidligere innlegg er jeg trygg på at Must eier 10,09 % av PCIB sine aksjer, nettopp for å stoppe eventuell flytting av PCIB sine intelektuelle verdier ut av landet.

2 Likes

Helt enig i at det kan bli et farmaeventyr med base i Norge.

Ingen vet hvordan Must agerer på et hypotetisk bud. Slik er den saken.

Det vi vet fra forrige oppkjøp da Bayer kjøpte Algeta er at de etablerte stor base i Norge. Uansett kan dette bli et lykkelig eventyr for pasienter, ansatte, Norge og aksjonærer.

3 Likes

Det er liten grunn til å legge vekt på “avstemningsresultatet” her inne , fordi det naturligvis ble altfor farget av synsinigen til oss her inne …som har spredd seg på mange muligheter… BIG Pharma har mer enn nok tilgjengelig cash til oppkjøp av hele butikken, og da får de kontrollen alene… 5 milliarder dollar er peanuts for de store

3 Likes

Du stopper ikke flytting av virksomhet ut av Norge ved å eie 10 %. Det du stopper er at en ny eier blir eneeier. Kommer AZ med et bud som aksepteres av så mange at de eier 67 % av aksjene har de kontroll, og gjenværende aksjonærer kan bli sittende som minoritetsaksjonærer. Til en viss grad får de kontroll også ved 51 %, iallefall mot at et annet BP får kontroll på selskapet.

Det eneste 10-prosenten er verdt er at en kjøper kan tvangsinnløse resterende aksjer (til tilsvarende pris) hvis han eier over 90 %. Det kan Must blokkere.

6 Likes

Det er ikke uten grunn at de fleste oppkjøp betinger 90 % + 1 aksje, slik at resterende aksjonærer kan tvangsinnøses.
Aksjeloven gir en aksjonær med mer enn 10 % eierandel mange muligheter til å gjøre livet surt for den store aksonæren.

Skulle minoritetsaksjonene klare å beholde 1/3 av aksjene har disse negativ kontroll, som betyr at selskapets vedtekter ikke kan endres uten minoritetsaksjonærenes tilslutning, eksempelvis flytting av selskapets hovedkontor.

3 Likes