Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - 2020 1 Småprat (PCIB)

Det kan fort være 6-9 måneder avhengig av type avtale. Det neste spørsmålet blir selvsagt når forberedelsene startet, tidsrammen var bestemt sist sommer.

2 Likes

Jeg får vel skitemojier med en gang, men er det noe jeg har lært, så er det at tid er en faktor i PCIB.

Personlig forventer ingen nye meldinger om AZ før badevannet er over 20 grader. Vil ikke være forbauset om det kommer en mld som sier at det forlenger samarbeidet uten avtale også.

2 Likes

Det står du selvsagt fritt til å mene men det rimer ikke i det hele tatt i forhold til de meldingene og signalene vi har fått hittil.

3 Likes

Alle vet hvor vi har deg geiran😂. Helt greit at noen er negative.

Som sagt: hadde solide kjøpere tillagt noen 1-5% sannsynlighet for kommersiell avtale hadde kursen steget enormt. Per nu utfra mcap er det null sannsynlighet for kommersiell avtale. Flere som er enig med deg med andre ord. Nu venter vi på fakta og endelig avklaring🥳

Børsmelding i november 2019 var for de årvåkne meget sterke signaler etter forskingssamarbeid sammen siden 2015. Plutselig fikk PCIB komme ut med hvem BP var. Og AstraZeneca ville utvide PCIB teknologien til andre anvendelsesområder. Deretter skulle selskapene vurdere form med sluttdato første halvår!

Alt dette fikk biotekmygg komme ut med i børsmelding etter dialog med BIG PHARMA. Det sier mye!

Helt fair noen tydeligvis avventer fakta og går inn på eiersiden i PCIB til etter en eventuell avtale. Riskreward vurderinger er forskjellig. Kan gå glipp av de første 200-300kr per aksje men får langt lavere risiko og sikkert deretter muligheter for flere 100 kroner oppgang per aksje ved suksess AZ+PCIB. Alt er hypotetisk og derfor er PCIB kursen svært lav fordi svært få er villig som nevnt å tillegge verdi på % sannsynlighet for avtale. Noen % sannsynlighet for avtale synes jeg det kan vurderes å tillegge verdi på allerede nu. Da skal i så fall kursen kraftig opp.

Det bør også kunne argumenteres for at RELEASE med doblet levetid fra 11-12 mnd til 23 mnd med rette kunne gitt høyere LOA% og dermed høyere aksjekurs. Fortsatt i Arctic Sec sin kjøpsanbefaling og kursmål 86kr er tilnærmet all verdi tillagt RELEASE studiet.

8 Likes

Synes ikke det har vært sterke signaler i det hele tatt. Så det synes jeg er veldig overdrevet. At Jonas Einarsson gikk av skaftet i en haussete vurdering i en podcast ilegger jeg ikke no signal i.

Hvor sterke signaler kan man egentlig forvente så lenge PW og PCIB har taushetsplikt utover å informere om at man fortsatt er i aktive samtaler/forhandlinger med AZ? Handler om å lese mellom linjene og da er det imponerende om man skulle mene at tyngden har bikket mest mot det negative.

3 Likes

Hvordan kan man få sterkere signaler enn at AZ sier de ønsker en avtale ?

10 Likes

Problemet er vel at vi ikke har noe avklaring på hvilket omfang en avtale vil ha, og ikke heller hva den vil inneholde i kroner og ører.
Jeg tror også på en avtale med AZ, men se på siste avtale TRVX gjorde med et kinesisk selskap. Det var jo bare en bitteliten up-front opsjonspremie med mulighet for dem å inngå en avtale senere. Jeg tror selvfølgelig ikke PCIB får en sånn avtale, men det sier noe om spennet i utfallsrommet på nedsiden. På oppsiden kan det komme alt fra bud på en 1/3 av selskapet til en full take-over til X mrd kroner. Time-will-show!

3 Likes

Om det ikke blir en hypotetisk avtale med AstraZeneca vil det være flere høyst aktuelle alternativer som eksisterende forskningssamarbeid PCI Biotech allerede har i dag.

Ett hett navn vil da kunne være BioNTech (med BP i ryggen)!

Akkurat det alternativ og mulig andre BP som kan snappe PCIB rett foran nesa på AstraZeneca er AZ selvsagt klar over! Dermed vil de mulig være på tå hev og krydre en potensiell avtale. De vet godt hvilke alternativ(er) PCI Biotech plutselig KAN få. Er det grunnen til at AstraZeneca plutselig fikk veldig dårlig tid og/eller at PCIB satte hardt mot hardt fordi PCIB har kunnskap om de gode resultater ved egen teknologi og resultater sett hos BioNTech?

8 Likes

Med økning på GGk fra 11 til 22 mnd, så burde de vel kommet med mer enn skarve 86 kr.

Savner en analyse på kurs med 100% LOA og 7500-10000 pasienter :wink:

4 Likes

Clinical stage biotechnology company, Moderna has manufactured a new vaccine for coronavirus treatment. Unlike DNA-based treatments, Moderna focuses on developing mRNA treatments, which should help in treating the virus better. DNA-based treatments generally require the nucleus of the cell but mRNA can be found across the cell which makes it easily accessible.

Moderna, by the way, has been pretty impressive. After getting to know the virus’ genetic composition, it took the company less than two months to develop the vaccine. Moderna currently has a Zacks Rank #2. The Zacks Consensus Estimate for its current-year earnings has moved up 6.2% over the past 60 days. The company’s expected earnings growth rate for the current and next quarter is 7.5% and 9.8%, respectively.

https://finance.yahoo.com/news/zacks-analyst-blog-highlights-co-133501589.html

10 Likes

Flott nyhet Merlin! Mer enn interessant.

Vi vet alle linken AstraZeneca med sitt eierskap i Moderna og deres avtale / samarbeid innen mRNA!

Så er AZ og PCIB i mulig diskusjoner om utvidet anvendelsesområder med PCIB sin teknologi. Nac og dets mRNA bidrag med leveringsteknologi💣.
Tusenkronersspørsmålet blir hvor ender dette PCI Biotech eventyret?

Bidrag fra PCIB her er mindre sannsynlig per nu, i fremtiden derimot vil vaksineteknologi kunne være et stort område. Men at PCIB har forsket med de beste er fjær i hatten og midt i puddingen blant de beste i biotek.

3 Likes

Vi har vel tidligere fått beskjed om at det gjerne tar 6-12mnd å utarbeide en avtale. Jeg vil tro at de startet å jobbe med den i høst, ikke 1.januar når samarbeide ble “avsluttet”. Magefølelsen basert på holdning til selskapet sier meg at avtale mer eller mindre er på plass, man venter bare noen endelige bekreftelser på at forskningsresultatene fortsetter å være slik de har vært og evt patenter er sikret. Jeg syns selskapet direkte og litt mellom linjene kommuniserer at avtale og ikke oppkjøp er det mest realistiske. Det gjør også at man må moderere forventninger til rask avkastning. Jeg har dog heller ikke utelukket at Juli mnd dukker opp på kalenderen uten at noe er signert. Men sitter med stor spenning, tro og håp at flere gode nyheter uansett kommer dette første halve året.

Jeg har veldig stor tro på avtale, dog er jeg veldig usikker på verdien av avtalen og hvordan det slår ut på aksjekurs, jeg tror enkelte er i overkant optimistiske der. Eksempelvis de siste dagers 26x er jo latterlig overdrevet og feilpresentert. Budpremien var mye lavere. Det er ekstremt stort spenn i sammenligningsgrunnlag. Og generelt dårlig sammenligningsgrunnlag da vi selger leveringsteknologi ikke selve medikamentet. Dagens aksjekurs er viktig, men det viktigste er uansett de underliggende verdiene av teknologiene PCIB sitter på. Selv med edruelighet ser man at det ligger mye potensiale der, men det kan ta lang tid å realisere, følgelig dagens aksjekurs.

Oppsummert PCIB er uten tvil det mest spennende aksjen på obx i 2020, vi burde få mye svar dette året.

9 Likes

Ny radium på Acast. Sellskapsuppsumering med Jonas.

5 Likes

Sjekk denne:
https://finance.yahoo.com/news/shareholder-alert-weisslaw-llp-investigates-223600460.html

  • WeissLaw is investigating whether Forty Seven’s Board acted to maximize shareholder value prior to entering into the acquisition agreement

Her fremgår det at WeissLaw LLP har startet undersøkelser som baserer seg på at styret til Forty Seven kan ha opptrådt klandreverdig i forbindelse med tilbudet - det hevdes prisen er FOR LAV.

I tillegg er det et annet interessant moment - tilbudet inneholdt en såkalt “no-shop” restriction.
Dersom jeg forstår dette rett så er dette et kriterium som sier at Forty Seven ikke kan bruke tilbudet til å innlede en budkrig.

Aldri kjedelig i biotek :smiley:

11 Likes

Det er vel noen små drypp av hint at noe lignende kan være tilfelle også med PCIB/AZ. Aktiviteten på enkelte felter har vel vært lavere enn hva man kunne forvente. Dog kan det også være en så enkel forklaring som meget begrenset antall ansatte i PCIB.

2 Likes

Hva er det PCIB har å tilby , egentlig?

Sammenligner en PCIB med de fleste andre biotek så skiller PCIB seg sterkt ut.
Det dreier seg ikke om salg eller utlisensiering av et produkt .

Forutsatt at AZ overtar PCIB så dreier seg om en behandling som forsterker en rekke produkters virkemåte samt bedrer safety.

Når AZ skal regne på hva PCI platformen kan bidra med i kroner og øre kontra hva det koster å kjøpe butikken så er det følgende punkter å ta hensyn til:

  1. Forsterker effekten på en rekke produkter i eksisterende pipline.

  2. Forsterker effekten på en rekke produkter under utvikling.

  3. Kan minske mengde medisin og derav øket/bedret safety-profil.
    (mindre bivirkninger og øket quality of life)

  4. Kan tilby andre BP å innlisensiere fra AZ alle eller deler av platformen.

  5. Styre konkurransen slik at totalbildet blir gunstigst for dem selv.

  6. Skape et ukjent antall store blockbustere

  7. Hamle opp med resistens-problematikken.

  8. Utvide teknologien til andre områder enn kreft , feks HIV

Der er altså et utall av områder å bruke denne teknologien på slik at en kan stille seg undrende til at ikke flere BP er med i “klubben”.

Med PCI-teknologien så kan altså AZ på kort tid øke inntektene voldsomt med å øke effekten på deler av eksisterende produkter i selskapets pipline samt utlisensiere til andre.
Ville selv hatt hastverk med å få tak i en slik “trylleformel”.

Det må jo være et mareritt for de andre BP dersom feks.vis AZ blir sittende “alene” på denne teknologien og styre utviklingen på Vaksineområdet , Kommende genterapiområdet (delivery) og generell kjemimedisin.

Det blir aldeles for voldsomt å omtale PCI-teknologien.
Det ender opp med å fremstå som useriøs , hver gang :slight_smile:

Fint om noen korrigerer meg og får meg ned på bakken igjen.

Lykke til

24 Likes

Iblanda en dasj med VACC og vipps … det er servert.

4 Likes

Interessante spekulasjoner fra Jonas i Radforsk-podcast igjen i dag. :slightly_smiling_face:

2 Likes

https://soundcloud.com/user-972208711

2 Likes