Det er ting som kan påvirke kursen negativt, men jeg vil ikke kalle det for fallgruver. Negative ting kan skje på veien, men jeg har svært stor tro på at PCIB kommer til å bli en stor suksess til slutt.
FimaChem er ekstremt lovende, med stekte resultater hittil, og liten eller ingen konkurranse. Ikke minst fullfinansiert til interim.
FimaNAc er svært lovende, spesielt samarbeidet med AZ. Stor sannsynnsynlighet for avtale, og man må også huske at det er 5 andre partnere innen fimaNAc. Så dersom det mot all formodning ikke blir avtale med AZ, så er løpet langt fra kjørt for NAc.
Fimavacc data har akkurat blitt publisert, og det er svært sterke data. Jeg blir ikke overrasket om første avtale kommer om ikke så alt for lenge, og det kan jo dukke opp uten forvarsel.
For meg er det veldig betryggende at PCIB gang på gang viser sterke data, for det viser at teknologien funker.
Fra TU artikkelen:
“Dreier det seg om cellegift kan slik behandling øke effekten opp til 50 ganger i de cellene som belyses, uten at andre deler av kroppen påvirkes. Når det gjelder en del andre moderne biomedisiner, og ulike former av genterapier, er effekten enda større, opp mot 1000 ganger.”
H&N studiet sjokkerte vel forskerne når svulstene ble svarte, det med tilsynelatende 50 ganger økt effekt. Hva tenker AZ da med 1000 ganger økt effekt?
Poenget mitt er at negative ting kan skje på kort sikt, men det viktige for meg er de sterke resultatene PCIB gang på gang leverer. Forsinkelse påvirker kanskje kursen, men det påvirker ikke de sterke resultatene. Jeg vil derfor ikke kalle det en fallgruve.