Interessant dr.Stockman
Jeg har nå i mange år lagt meg på en filosofi å prøve å være inne i den neste algeta og dersom treff , ikke gevinstsikre før en er i mål.
Det har etterhvært blitt en del havarier på denne kursen og det er helt klart at dersom jeg hadde trukket meg ut tidligere så hadde jeg på vegen hatt en brukbar fortjeneste med mindre risiko.
Men når en har lagt seg på “den neste algeta” kursen men feiger ut underveis i sluttfasen så betyr vel det at en har eksponert seg for unødvendig høy risiko.
Så spørsmålet er om en skal følge opprinnelig plan eller endre underveis.
Min erfaring med kjøp av aksjer tilsier at jeg bør være langsiktig i aksjen , i særdeleshet dersom det dreier seg om en mulig vinner.
Min erfaring med gevinstsikring og videre kjøp av annen aksje er at det koster hver gang i form av kursfall eller hodestups uti en emisjon , siste i TRVX.
Nå sitter jeg helt i ro i PCIB som takket være snøffelen fikk meg til å kjøpe under 9 NOK/aksje så slik sett så har jeg allerede truffet min algeta.
Så var det spørsmålet om gevinstsikring da 
Da spør jeg meg selv:
Hva vil du kjøpe i stedet da ?
Og svaret gir seg jo selv.
Der er for meg personlig ingen innenfor eller utenfor bioteksektoren som når PCIB og PHO til knærne så mitt valg PCIB(70%) og PHO(30%) blir stående.
Så har jeg en lyttepost i BGBIO også da.
Mitt råd er at en gevinstsikrer dersom en ikke skal kjøpe nye aksjer men bruker kapitalen til annet.
Når en skal gjøre det?
Ja , det er det umulige spørsmålet.
Trading er for proffene.
Det er jo et fag hvor en må ha kunnskap og erfaring og uten det bør en kanskje holde avstand.
Lykke til