Hovedgrunnen til at mange av oss har investert i Pcib heter fimaChem, ikke fimaNAc som mange kanskje tror.
Grunnen er enkel. I fase 1 studiet for gallegangskreft fikk 16 av 19 tumor reduksjon i størrelse etter Pcib sin behandling (noen tumor forsvant også). Samtid begynte Per Walday å snakke om at det kunne være mulig å få innvilget et pivotalt fase 2 studie. I dag vet vi at en behandling med cohort 4 har gitt en overlevelse på 22.8 måneder sammenlignet med 11-12 måneder med standard behandling (som ikke er godkjent). I Release studiet skal det gis 2 behandlinger. Basert på andre forsøk er det all grunn til å tro at pasientene vil leve lenger med 2 behandlinger.
Tyske leger har for lenge siden sagt at de håper denne behandlingen vil kunne føre til at gallegangskreft blir en kronisk sykdom, det vil si en sykdom som pasienten kan leve med og ikke dø av. Bare tiden vil vise om de får rett.
Som de aller fleste vet ble Algeta solgt for over 17 milliarder kroner. De forlenget livet i snitt med rundt 3 måneder, fra rundt 12 til 15 måneder, hvis jeg husker riktig. I tillegg ga de også pasientene et bedre liv, noe som også betyr mye for verdien av et produkt. Så vidt jeg vet vil også quality of life faktoren være en del av Release studiet.
Min enkle verdi vurdering av fimaChem er at når Algeta ble solgt for 17 milliarder så er fimaChem sannsynligvis verd langt mer. Og at Pcib skal feile med Release studiet, basert på resultatene så langt og de privilegier de har fått, anser jeg som lite sannsynlig. Derfor er mitt worst case for selskapet (hvis en antar at både FimaVacc og fimaNAc flopper, noe jeg tror er lite sannsynlig), å vente til fimaChem blir godkjent / kommer på markedet, så vil det være en enorm gevinst å hente. Et annet viktig poeng er at det er svært lite konkurranse innenfor dette området.
For de av oss som forstod resultatene fra fase 1 studiet har det vært en fantastisk reise så langt, en reise som jeg tror bare er i sin spede begynnelse.
Når det gjelder fimaNAc tror jeg at diskusjonen med AZ har utviklet seg annerledes enn Pcib forventet. I utgangspunktet har Pcib sagt at de ønsker å utlisensiere fimaNAc ikke-ekslusivt, det vil si til mange selskaper. Å lage en ikke-ekslusiv avtale bør være relativt enkelt. Derimot, skal du lage en ekslusiv avtale med et selskap oppstår problemene. Avtalen må være slik at du er sikker på partneren går videre og utvikler medisin basert på leveringsteknologien til Pcib. Det vil si at det må være mye penger upfront. Ellers kan du risikere at partneren etterhvert finner ut at dette ikke er interresant teknologi å satse på (ny og bedre teknologi kan selvsagt komme). Siden du har en ekslusiv avtale med partneren kan du derfor ikke inngå avtaler med andre som eventuelt ønsker å satse på teknologien til Pcib. Noe tilsvarende er avtalen Pho hadde med Ipsen om Hexvix.
Hvorfor skulle AZ ønsker en ekslusiv avtale med Pcib?
I fjor høst sa PW at de hadde fått gode resultater i samarbeidet med AZ i fjor sommer, 4 år etter at de startet samarbeidet.
I november i fjor klarte Pcib å presse AZ til å gå med på å offentliggjøre navnet på AZ
AZ ønsket også å teste teknologien til Pcib utenfor kreftområdet. Greit sa Pcib, men dere har bare 5 uker til å gjøre dette.
Pcib skiver i patentsøknaden for fimaNAc at in-vivo resultatene er superior i forhold til Lipofectamine, som i dag betraktes som gullstandarden for levering av mRNA inn i celler.
På Q4 presentasjon i februar i år svarte PW på spørsmål fra undertegnede at det var godt mulig at fimaNAc vil bli den nye gullstandard innenfor deler av dette området.
En annen viktig ting, Lipider (som Lipofectamine) har alvorlige bi-effekter, mens fimaNAc ikke har dette.
For meg tyder disse tingene på Pcib og AZ har svært gode resultater, og at AZ derfor trolig ønsker å inngå ekslusiv avtale® med Pcib. For meg er usikkerheten, hvor mange sykdommer ønsker AZ en avtale for. Jeg tror de ønsker avtaler for mange sykdommer, det er heller ikke umulig at de ønsker å få enerett til å bruke Pcib sin leveringsteknologi. Et slikt scenario kan forklare godt hvorfor det tar så lang tid å bli enig, men det finnes selvsagt også andre forklaringer.
Mange aksjonærer ble kanskje overrasket av at diskusjonen om veien videre med AZ nå er forlenget til ut 2020. Normalt når Pcib guider, så guider de bare per halvår. Det vil si at hvis dette er en «normal» guiding (skal sjekke dette på Q2 presentasjonen i august), så kunne en ikke forvente at Pcib ville sagt noe annet, selv om de forventer at diskusjonene er ferdig tidligere, noe jeg tror de blir (september/oktober?)
Pcib har tidligere sagt at ideelt sett ønsker de seg en partner for Release studiet i Asia. En slik avtale tror jeg kommer i løpet av 2020 og kan ha flere milliarder i upfront utbetaling.
Så selv om det var skuffende at en ikke fikk en avklaring med AZ nå, tror jeg høsten kan bli meget bra som Pcib aksjonær.
Tilslutt vil jeg bare oppfordre all som tenker på å kjøpe aksjer i Pcib til å lese seg opp på selskapet. Ingenting er mer tilfredsstillende enn å sette seg inn i et selskap å klare å tjene penger på det. Dessuten, det er som regel de med mest kunnskap som gjør det best over tid i aksjemarkedet. Deltagelse på kvartalspresentasjonene til Pcib er også noe jeg kan anbefale, både for å stille spørsmål, prate med andre aksjonærer og ledelsen.