Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Fundamentale forhold (PCIB)

Da er vi i August og det er på tide å se framover mot en spennende høst. Synes personlig at AZ har fått alt for mye oppmerksomhet i det siste. Vi må ikke glemme at PCI Biotech i bunn og grunn er et bet på om man klarer å bevise statistisk om fimaChem kan forbedre overlevelse og progresjonsfri overlevelse i dagens standard of Care, gemcitabin og cisplatin. Jeg har i tidligere innlegg vist at selv med kun 23 pasienter i fase 1, har vi sterke indikasjoner på dette. Har i kveld gått gjennom datasettet på nytt og gjort noen små justeringer, basert på siste tilgjengelig informasjon, fra Q4 rapporten:

All patients have been followed-up for survival post-study and the finally confirmed median overall survival (mOS) for the full study ended on 16.1 months at final censoring, with two patients still being alive.The group in the dose escalation study that received the RELEASE study dose (n=6, cohort IV) had a mOS of 22.8 months. Three of these patients exceeded 30 months survival, including one patient still alive more than four years after inclusion in the study. The mOS in the extension group (n=7), where patients received up to two fimaCHEMtreatments of the RELEASE dose was 16.6 months, withone patient still aliveat final censoring

Basert på dette og det vi vet om pasientoverlevelse fra den etterhvert kjente patentsøknaden som viste overlevelse på pasientnivå, har jeg satt opp følgende tabell som viser overlevelse fordelt på pasienter og kohorter og tilhørende medianer:

Dette har jeg så analysert i R sett opp mot historisk kontroll, representert gjennom ABC-02 studiet.

KM 02082020

Dette er ikke et statistisk bevis på at fimaChem virker og selvsagt ikke nok til å få godkjennelse fra FDA. Til det trengs en randomisert studie, type RELEASE. Men for investorer som oss er dette det nærmeste vi kommer et bevis på at dette virker. Den blå kurven viser økt overlevelse langs hele tidslinjen, lite for de sykeste som lever kortest, men økende jo lengre pasientene lever. Vi kan til og med ane en tendens til en “immunterapi”-knekk i kurven for ca 20% av pasientene! Kanskje kan fimaChem klare å gjøre enkelte pasienter kreftfri og gi de et betydelig lengre liv, slik immunterapien har klart. Vi vet jo at fase 1 studiet gav flere ‘Complete Response’ og vi vet at 1 pasient er i live 4 år etter dosering! Vi har også en pasient i studiet som levde 50 måneder! Oppsiktsvekkende data, gitt hvor alvorlig diagnose dette er.

Merk også at vi i fimaChem datasettet er det med de svært syke pasientene i ext cohort, som hadde en median tumorbyrde på 8 cm. @Bra_Britt har tidligere vist til en studie som viste at disse pasientene hadde svært lav median overlevelse, under 6 mnd.

Gjentar igjen, ikke noe statistisk bevis, men en svært sterk indikasjon. Vil gå så langt som å si at det knapt er mulig få noe bedre bet innen biotek på at en medisin/behandling virker. Rett og slett fordi vi har disse dataene på pasientnivå og de er usedvanlig sterke. I hvilket annet case på Oslo Børs eller internasjonalt for den del har vi slike sterke indikasjoner på at behandlingen gir økt overlevelse?

117 Likes

2 posts were merged into an existing topic: PCI Biotech - Småprat 3 2020 (PCIB)

Følger opp mitt innlegg fra noen dager siden men litt mer om fimaChem for nye aksjonærer, og litt repetisjon for de trofaste som ikke skader vil jeg tro.

RELEASE-studiet

Først av alt takk til @Chrkni for å ha gravet fram info om at Ukraina trolig inkluderes. Et folkerikt land som sikkert kan bidra bra til rekruttering. Med Ukraina, Taiwan, Sør-Korea og kanskje også flere land, antar jeg at PCIB nå sikter på 60+ sites. Likte også at flere pasienter med metastaser inkluderes. Antakelig har de gått gjennom screeningresultater og sett at man har mistet pasienter pga disse kriteriene.

Vi diskuterte litt rekruttering i chatten og jeg bragte opp et poeng som kanskje ikke har vært diskutert på de åpne trådene tidligere. PCIB har gjort en genistrek i å inkludere en rekke leger i forskningen på fimaChem.

På ESMO i 2018 ble fase 1 resultatene presentert. Hele 8 tyske leger og 2 britiske leger deltok i publikasjonen. Hvorfor er dette viktig? Jo rett og slett fordi disse legene har en “aksje” i fimaChem gjennom sin forskning. Og hvem ønsker ikke å få publisitet rundt sin egen forskning? Å være med på innovasjon og skaffe pasienter en bedre behandling? Er vel noe av det som gir mest anerkjennelse for leger.

Jeg tenker at disse 10 legene er garantistene for god rekruttering, spesielt i Tyskland og etthvert UK og Europa ellers.

Jörg Trojan, Richard Sturgess, , Dan Palmer, Albrecht Hoffmeister, Bruno Neu, Stefan Kasper, Alexander Dechêne, Christian Jürgensen, , Jörg Schirra, Ralf Jakobs

Trojan er selve krumtappen i forskningen og lead investigator for studiet i Europa. Han presenterte også på ESMO i 2018. Det er klart at Trojan har stor tro på fimaChem. Sikkert vært postet før, men tåler et gjenhør:

Fase 1 resultatene

Nye og gamle investorer i PCIB bes ta en titt på ESMO-presentasjonen. Dataene er rett og slett sensasjonelt gode og da sikter jeg særlig til denne grafen:

Glem cohort 1 og 2, disse fikk alt for lav dose. Av de målbare pasientene har vi altså 3/7 CR ! For de uinvidde er altså ‘Complete Response’ det samme som at tumoren ikke er målbar på radiologiske undersøkelser. Rett og slett en sensasjon! Hva oppnådde man i ABC-02 studiet? Av 303 målbare pasienter som fikk enten gem+cis eller kun gem, fant man kun 2 med CR! (1 i hver arm).

Jeg tenker at dette taler for seg.

Alle er selv ansvarlig for sine investeringer, og det er selvsagt risiko her, men jeg har personlig valgt å være tilnærmet all-in PCIB nettopp pga disse dataene.

114 Likes

@Investor.
Takk for et innsiktsfullt, godt innlegg.
Men hva er det da som tar så vannvittig lang tid?

Er det ingen som vil inn i kontrollarmen fordi det er sikkert at det er de som vil dø?

Første pasient i Asia og USA lagger
8 første i sikkerhetstudiet burde være på plass nå.

Med så gode resultater å vise til burde køen for å bli med i studiet ligne på grensehandelen i töckfors etter grensestenge varselet.

Edit: Jeg må legge til at i podcast 138 så kan man lese mellom linjene til Jonas at det er en mur rundt PCIB om dagen. Han rusler tross alt rundt i korridorene der og ser folkene til stadighet og han hadde ingenting å formidle. Så det er radiotaushet og det betyr i hvertfall at samtalene ikke har strandet.

16 Likes

Interessant, i forhold til Pcib sin naken-levering mot spesifikke områder?

https://gemini.no/2020/08/fant-ut-hvorfor-forsok-med-kreftmedisiner-galt/

7 Likes

Fantastisk flott innlegg, @Investor.

Imponerende stykke arbeid. :grinning::ok_hand:

5 Likes

Et nydelig stykke arbeide @Investor, som viser hvorfor RELEASE kommer til lykkes.

Skulle jeg lagt til noe på den fundamentale sammenstillingen må det være det svært gode valget av indikasjon. I gallegangskreft er det slik at pasientene dør først av komplikasjonen knyttet til tett gallegang. Og gallegang blir tett fordi tumoren vokser og hindrer etterhvert drenasje av galle.

Med andre ord er tumor-respons i gallegangskreft ikke bare et godt tegn eller god indikasjon på klinisk effekt, det blir faktisk direkte klinisk nytte.

72 Likes

PCI Biotech: Publication of case report series from the Phase I study in bile duct cancer

46 Likes

Dukker vel opp her på et tidspunkt:

Tenker at denne artikkelen kan være veldig positiv for rekrutteringen til RELEASE.

25 Likes

Var vel relativt spot on med denne kommentaren for 6 dager siden med tanke på meldingen vi fikk idag!

Enig med polygon - veldig viktig for rekruttering i RELEASE denne meldingen.

Liker også at PCIB virker å være mer foroverlent på å markedsføre sin egen forskning. Tidligere har vi jo ofte fått vite om slike publikasjoner ved at folk har gravd det fram fra nettet.

31 Likes

Don’t forget that we have new blood in the company CMO and CBDO. Must be their first touch

18 Likes

PCI Biotech: Invitation to second quarter and first half 2020 results presentation

2 Likes

PCI Biotech: Invitation to second quarter and first half 2020 results presentation

5 Likes

Det er nå kommet en artikkel fra disse japanerne som bruker “det generiske alternativet” til Amphinex (men som altså inkluderer Amphinex i patentet deres) og et “targeted immunotoxin”:

De har altså IKKE brukt Amphinex i forsøkene.

Apropos, så inkluderer PCIB den samme generiske PSen i sitt siste metode-patent også (NAc-patentet): Phthalocyanine chloride disulfonic acid ( AlPcS2a).

Men ikke jazz deg opp, Rasp :roll_eyes:, for PW svarte på et direkte spørsmål for to Q siden om Phthalocyanine chloride disulfonic acid, at Amphinex “var bedre”, men at man forsøker å “favne så vidt man klarer i en patentsøknad”.

21 Likes

Amen!
Itte no’ jazz, Rasp. :notes:

Det kom ut en veldig spennede artikkel i februar som er 100% relevant for PCIB som har gått under radaren:

Her har man gjort in-vivo forsøk med den polymer-baserte carrieren som PCIB har patent på, for levering av bla. ekvivalenten til trastuzumab emtansine (Kadcyla) fra Genentech, Roche. Nå tror jeg ikke man skal legge så fryktelig mye vekt på drogen den er forsøkt med - poenget er at man har et meget vellykket eksperiment med en carrier som er et alternativ til lipid-baserte carriers. Og at dette er en carrier som i følge patentet har “low toxicity and therefore are suitable for a variety of medical indications”, og også kan brukes til å levere “RNA, such as mRNA, siRNA, double stranded (ds)RNA, single stranded (ss)RNA or antisense RNA; PNA, sugars; proteins; peptides”.

Denne artikkelen kom altså midt i “evalueringsperioden” til AZ…

60 Likes

Fra linken til @polygon:

Sakset fra konklusjonen:

Cytotoxicity
experiments in breast cancer cell lines show that the drugmediated toxicity is comparable or better than the free drug.
Additionally, the TPC−CS NPs showed a strong photochemical (PDT) effect alone, and the toxic effect seemed to be
even stronger with the drug-loaded NPs. The TPC−CS NPs
are efficiently taken up by the cancer cells and localize along
with the inner leaflet of endolysosomal membranes, suggesting
structural changes of the NPs taking place following
endocytosis. The biodistribution pattern of TPC−CS NPs
reported here suggests that they are biodegradable and
promising candidates for delivery of hydrophobic drugs.
Possibly, they can also be used for enhanced tumor delivery
of anticancer drugs through light-induced photochemical
internalization and photodynamic therapy (PCI/PDT) effects.

14 Likes

I det/de utdragene blir det litt uklart hva slags toxicity det er snakk om. Det man ønsker er redusert ‘systemic toxicity’, og økt ‘cytotoxicity on cancer cells’ fra de ‘toxic drugs’ man i dette tilfellet forsøker å levere inn i cellene. Og det har man fått til i dette eksperimentet med denne carrieren.

Med den siste setningen du har puttet i ‘bold’ så mener man altså implisitt “…in future clinical studies”.

21 Likes

Vet ikke om jeg har forstaatt dette riktig? Men hvordan kan de benytte hva vi har Patent paa uten avtale?

3 Likes

Det har vel vår CSO, Anders Høgset, som altså er med på artikkelen gitt dem lov til.

On that note, så synes jeg jo det er skikkelig trist at ikke PCIB informerer i alle fall i en fotnote i kvartalspresentasjoner når slike ting blir publisert. De må jo ha skjønt nå at deres aksjonærer ikke bare er interesserte i hva som har kommet til klinikk!

18 Likes