Jeg synes meldingen virket noe unødvendig og kanskje litt overivrig etter å “gi” aksjonærene noe som lovet. Med det mener jeg ikke at den var fake news, men nærmest tvert om, at innholdet var ganske selvfølgelig. Kursoppgangen som fulgte stod i fullstendig misforhold til meldingen. Det må jo aksjonærene ta på sin egen kappe, men det er litt synd for småsparere som lar seg begeistre for mye og må være med på den lange turen ned igjen.
Det er ingen nyhet at AA er en mulighet for Pcib HVIS resultatene er gode nok. Sånn er det for alle selskaper som jobber mot en serious condition med unmet medical need. Bottom line er resultatene.
Det er heller ingen nyhet at de og andre selskaper er i samtaler med FDA om muligheter for best mulig tilrettelegging av studiene og dermed maksimering av mulighet for godkjenning. Den grunnleggende motivasjonen her er jo hensynet til pasientene. Kan noen ganger virke som om vi aksjonærer glemmer det litt og tenker mest på dette som en konkurranse.
PCIB er etter min oppfatning i helt ordinære samtaler med FDA som andre selskaper er. Som FDA skriver:
“The sponsor should ordinarily discuss the possibility of accelerated approval with the review division during development, supporting, for example, the use of the planned endpoint as a basis for approval and discussing the confirmatory trials, which should usually be already underway at the time of approval”.
Her er en prinsippskisse over hvordan disse møtene kan fordele seg (Denne må vel nødvendigvis variere noe avhengig av hvilken fase som skal være den pivotale):
Synes spørsmålet om manglende interesse, i hvert fall kursmessig, er legitimt og fornuftig å stille. Hva er det som gjør at euforien her inne ikke deles av aksjemarkedet ennå? Og hvorfor, hvis resultatene er så fantastiske som mange her inne mener, har ikke Pcib mottatt Fast Track ennå?
For min del tror jeg det dreier seg om at Pcib har et godt stykke igjen til mål og ingenting er garantert. Ting tar tid, men jeg kan vente jeg