Folk må få mene akkurat det de vil, men jeg ble veldig opimistisk av denne meldingen, for dette tolker jeg som et “forhandlingsutspill” om å “take it to the next level”.
La oss starte med hva FiloD sier om hvem i organisasjonen (BPtop10) som kjenner til PCIB sin teknologi.
Det er nettopp en forskergruppe og en forskningsleder som har som oppgave å utrede dette (PCI-teknologiens kompabilitet med BP 10 sin mRNA-teknologi).
I en slik gruppe finnes det ikke mange kommersielle fibre, de sitter høyere opp i systemet, i forskningslederens rapporteringsvei.
Forskningslederen rapporterer derfor til en innovasjonsleder som igjen rapporterer til CEO (jeg tror fort det kan være et nivå til mellom der med rapporteringsvei).
Mao det eneste CEOen i BP10 vet, og det vet han godt, er at “det holder vi også på med”, så han kan si det i alle sammenhenger og ha det på slides. Men CEO har ikke fletta peiling på hvilket nivå det er, eller om det noen gang vil flyte, de må bare stole på at dette bringes til det neste nivået når det er klart, og det er altså innovasjonslederens ansvar.
Men selv om det er innovasjonslederens sitt formelle ansvar, så er også innovasjonslederen avhengig av hva forskningslederen vurderer.
Og her ligger “problemet” forskningsledere har som sagt lite kommersielle fibre i kroppen og kan forske til evig tid, hvis de får holde på .
Og jeg vil gjette at i PCIB sine møter med BP10 så er det Per Walday, Anders Høgset, Forskningslederen BP10, forskningslederens høyre hånd og innovasjonslederen som deltar. Og det er forskningsleder og Høgset/Walday som skravler mest i de møtene.
Så til dagens melding. Nå skjønner alle rundt bordet at tiden er kommet til å “take it to the next level”.
PCI krever, fordi resultatene opplagt tilsier det og det er soleklart for alle" at neste halvår skal alle rapporter skrives ferdig og alt gjøres klart til at tiden gjennom 1H20 så skal kommunikasjonen ikke lenger foregå mellom PCIB og forskingsleder, med innovasjonsleder som tilhører, men mellom PCIB og innovasjonslederen sin sjef, som igjen rapporterer til CEO.
Jeg tolker dagens melding som en melding om at vi går fra et preklinisk samarbeid til en pre-forhandlingsfase, og at kommunikasjonsveien er i ferd med å flyttes oppover i organsisasjonen, fra rommene med hvite frakker til rommene med blå dresser.