Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2019 (PCIB)

Takhøyden på småprat tråden er normalt ganske stor. PCIB trådene er sansynligvis der vi får mest rapporteringer.

Pga siste forumoppgradering til @pdx blir innlegg som rapporteres automatisk skjult ( normalt må et innlegg rapporteres av mange brukere før det skjules).

Så det betyr at mer innlegg enn vanlig blir skjult. Dette blir fikset senere.

Det viktigste er at folk trekker pusten før de svarer og gjør det de kan for å holde en hyggelig å fin tone. Alle trenger ikke være enige men man kan være hyggelige. De som ønsker å klage på moderingen kan enten ta dette i rett tråd eller sende melding til oss moderatorer. Klaging på moderering i denne tråden er støy for alle andre og vil bli fjernet.

6 Likes

Nå må vi ikke glemme hvem som er de faktiske parter i forhandlingene her (les: det er ikke oss nysgjerrige aksjonærer).

Her vil jeg tro at BP har sagt at de trenger de neste 5 mnd til å gjøre sine avklaringer internt. Deretter er de klare for å sette seg ved forhandlingsbordet.

Kortene er fordelt og spillet er igang.

10 Likes

Da har eg fått dagens aksjer, like billig som alltid😂

6 Likes

Folk må få mene akkurat det de vil, men jeg ble veldig opimistisk av denne meldingen, for dette tolker jeg som et “forhandlingsutspill” om å “take it to the next level”.

La oss starte med hva FiloD sier om hvem i organisasjonen (BPtop10) som kjenner til PCIB sin teknologi.
Det er nettopp en forskergruppe og en forskningsleder som har som oppgave å utrede dette (PCI-teknologiens kompabilitet med BP 10 sin mRNA-teknologi).

I en slik gruppe finnes det ikke mange kommersielle fibre, de sitter høyere opp i systemet, i forskningslederens rapporteringsvei.

Forskningslederen rapporterer derfor til en innovasjonsleder som igjen rapporterer til CEO (jeg tror fort det kan være et nivå til mellom der med rapporteringsvei).

Mao det eneste CEOen i BP10 vet, og det vet han godt, er at “det holder vi også på med”, så han kan si det i alle sammenhenger og ha det på slides. Men CEO har ikke fletta peiling på hvilket nivå det er, eller om det noen gang vil flyte, de må bare stole på at dette bringes til det neste nivået når det er klart, og det er altså innovasjonslederens ansvar.

Men selv om det er innovasjonslederens sitt formelle ansvar, så er også innovasjonslederen avhengig av hva forskningslederen vurderer.
Og her ligger “problemet” forskningsledere har som sagt lite kommersielle fibre i kroppen og kan forske til evig tid, hvis de får holde på .

Og jeg vil gjette at i PCIB sine møter med BP10 så er det Per Walday, Anders Høgset, Forskningslederen BP10, forskningslederens høyre hånd og innovasjonslederen som deltar. Og det er forskningsleder og Høgset/Walday som skravler mest i de møtene.

Så til dagens melding. Nå skjønner alle rundt bordet at tiden er kommet til å “take it to the next level”.

PCI krever, fordi resultatene opplagt tilsier det og det er soleklart for alle" at neste halvår skal alle rapporter skrives ferdig og alt gjøres klart til at tiden gjennom 1H20 så skal kommunikasjonen ikke lenger foregå mellom PCIB og forskingsleder, med innovasjonsleder som tilhører, men mellom PCIB og innovasjonslederen sin sjef, som igjen rapporterer til CEO.

Jeg tolker dagens melding som en melding om at vi går fra et preklinisk samarbeid til en pre-forhandlingsfase, og at kommunikasjonsveien er i ferd med å flyttes oppover i organsisasjonen, fra rommene med hvite frakker til rommene med blå dresser.

51 Likes

PCIBs samarbeidsmodell med BP er meget god. Ved å ha 6 mndrs. tidsbegrensninger sitter PCIB med kontrollen. Det presser samarbeidspartnerne til aktivitet. Vi kan sammenligne med Photocures elendige avtale med Salix, der Salix utnyttet Photocure og tilslutt avviklet hele avtalen. Photocure hadde “glemt” tidsbegrensninger og fremdriftskrav i sin avtale. Det unngår PCIB som har styringen. Her har PCIB opplagt satt foten og sagt at dere får samarbeid frem til juni 2020. Deretter er det levér eller ut.

14 Likes

Dessuten var ikke forlengelsen på 6 mnd denne gangen. Kun 5 mnd og 10 dager. M.a.o. kortere ventetid :chart_with_upwards_trend:
Vi ser også at det har blitt forsket mye på lysstyrke og belysningstid. Dette er gull å ta med seg videre til nye samarbeidspartnere/utlisensiering. Ingen vits i å finne opp hjulet på nytt.
Ut fra figuren på side 10 ser det ut som mRNA er helt avhengig av pci.

13 Likes

For å si det litt enkelt så er beslutningstageren og det som kan signeres ut med avtaler med dollartegn på helt avhengig av fagpersonene evalueringer, og på en måte i deres makt. Det er derfor gledelig å notere at kommunikasjonen er i ferd med flyttes fra rom med hvite frakker til rom med blå dresser.

Nå ser det altså ut til at resultatene er av en sånn karakter at en avtale om klinisk samarbeid, med penger på bordet, kan bli en realitet i løpet av 1H20.

Nå er det ikke sikkert det er bare det er de prekliniske resultatene med BP10 som gir grunnlag for å gjøre en endelig beslutning i 1H20.

Det kan også være at fremdriften i PCI sine andre prosjekter er kommet til et slikt nivå at PCIB kan si til BP10:

“Vi ønsker selvsagt aller helst å gjøre en avtale med dere, men nå har det kommet så gode resultater med en av våre andre samarbeidspartnere at vi er klar til å gå videre med dem”.

Husk at så lenge PCIB kun har samarbeidsavtaler så har ingen av samarbeidspartnerne eksklusivitet eller rettigheter til noe område, og BPtop 10 kan fort miste muligheter til et attraktivt område, eks mRNA om PCIB og BioNTech inngår et samarbeid.

Dagens melding legger ikke bare press på BPtop10, men trolig også BioNTech. Og PCIB kan gjøre dette nå fordi de har resultater “to back it up”, og det vet nok alle parter som har jobbet med PCI-teknologien smertelig godt.
Dagens melding kan også være et signal om at BioNTech-samarbeidet bærer frukter. Og nå som BioNTech nylig har hentet inn 3 mrd, i tilleg til alle pengene de tidligere har hentet inn så er det også med på å legge press på BPtop10.

Det er neppe tilfeldig at presentasjonen på IPA i starten av juli var overraskende offensiv mtp på fimaNAC-applikasjoner

http://pcibiotech.no/wp-content/uploads/2014/01/PCI-Biotech-IPA-July-2019_PCI-applications.pdf

32 Likes

Klart dette har tatt tid. Man skal finne det optimale med mange parametere, og hvert forsøk må evalueres over tid. I likhet med Vacc ga ikke den høyeste dosen det beste resultatet. Men det ser ut som man har funnet en slags kurve. 2 juole pr kvadratcentimeter ser ut til å være optimalt. Eller 2 watt på godt norsk.
Deretter har man også funnet belysningstid.

Etter og ha lest papirene fra Boston en gang til er jeg mer Bull enn noengang tidligere.

13 Likes

Aller først skal jeg innrømme at jeg, nå drøye tre uker over halvårsskiftet, hadde svært liten tro på “bare” en prolongasjon av det prekliniske samarbeidet. Men så viser børsmeldingen at det slett ikke bare er enda en forlengelse. Neste halvår er satt av til drøftinger og avklaringer om en mulig kommersiell avtale.

I denne sammenhengen slår det meg - slik @Snoeffelen helt riktig beskriver -hvilken forskjell det er mellom musa og elefanten. Ikke dét at dette ikke er krevende nok for PCIB; vi snakker svært sannsynlig om et utall aspekter og stor kompleksitet. Men selskapet er lite og organisatorisk kompakt. For “Den store ukjente kjempen” ser dette ganske annerledes ut. Pyramiden er høy, det kan stå om store verdier - og mange i Big Pharma har gjort uheldige avtaler en eller annen gang.

En annen ting som streifer meg etter å ha lest dagens melding, er hvordan denne leses av de øvrige samarbeidspartnerne. Hvordan resonnerer de når de så å si får servert den avtalte tidsplanen mellom PCIB og kjempen? Hvor langt er disse kommet i sitt prekliniske program (det vet PCIB alt om), og kan det hende at noen av disse helst vil være først til mølla?

Ellers ser jeg at @FiloD ovenfor refererer sysselsettingstall. Etter tilgjengelig statistikk, har vi da få å velge blant. Interessant (mildt sagt).

15 Likes

A post was merged into an existing topic: Feedback til PDX

De neste mnd kan bli spennende,skal ikke se bort i fra at det kommer et forventningsrally .Etter at flere melder seg på med forhandlinger.

5 Likes

Spesialinvestor tømmer seg?! For siste gang🚀

Selv TRXV investor er euforisk😜

61 000 aksjer omsatt

1 Like

Fantastic news! It is so great and motivating to see PCIB preclinical research collaboration with an undisclosed top-10 pharma company.

Positiv melding? Ja får vel kjøre kursen ned og selge alt man har :sneezing_face: /sarcasm

1 Like

Tror flere reagerer på meldingen med at det blir 1 år til å vente, og at kursen muligens vil fortsette sidelengs i ventetiden. Noen velger da å gå ut nå. Kjøpsmulighet for de som tror på oppgang før 2020.

2 Likes

Maa nesten si meg litt uenig her, for CEOéne i de store BP selskapene er noen erfarne ringrever med hovedansvar for selskapets inntjening naa og i fremtiden. Og de har lang erfaring med og vurdere resultatene deres forskere presenterer. Og kan sammenligne de med hva baade de selv, og deres konkurenter har lagt penger paa bordet for og satse videre paa opp igjennom historien. Det er nok ikke saa lang vei mellom forskerne og ledelsen som det antydes her, for suksess , eller ikke suksess paa disse avdelingene, er hva som avgjoer hele selkskapets fremtid. Slik at CEOéne mottar ganske sikkert ukentlige, eller maanedlige rapporter om dette. Hvor detaljerte de er , vil jeg ikke paastaa at jeg vet, men de mottar i hvertfall rapporterer om hvor naerme, eller ikke naerme man er suksess, og hvis problemer, hvor de ligger. Og jeg vil gaa saa langt som og si at de antakeligvis bedre kan vurdere hvor stor inntjening dette kan skape paa sikt, enn hva deres forskere har. . For dette er hoved aarsaken til at de er ansatt i posisjonen de sitter i. PCI teknologien, og dets resultater er ikke vanskelig og sette seg inn i naar den blir forklart paa en ordentlig maate, noe disse pharma/biotek CEO;ene selvfoelgelig ikke har noen som helst problemer med og forstaa. Men det kan jo hende at selskapets CEO og forskeren som presenterte resultatet, ser hverandre i oyenene etter presentasjonen, og naar samme konklusjon fordi resultatet er veldig godt;-)) CaChing;-))

Mitt haap er at en, eller flere av disse CEOéne med tiden kommer til samme konklusjon som oss, at det BP selskapet som faar kontroll over vaar leveringsteknologi, har store muligheter til og kontrollere kreftbehandlingsmarkedet i mange aar fremover. FimaChem, fimaVacc og fimaNac sett samlet. Naar den dagen kommer, forhaapentligvis en gang i 2020, eller 2021, vil ett bud inneholde mange nuller;-)) Veldig mange,.

En annen viktig ting, er at dette er en endelig bekreftelse paa at fimaNac fungerer, noe som igjen betyr at det er store sjanser for at vi slipper ytterligere emisjoner i PCIB. Med denne bekreftelsen kan vi forvente at en eller flere av vaare partnere vil legge penger paa bordet for ett videre samarbeid i god tid foer PCIB gaar tom for penger om en 3 aars tid. Det i seg selv er verdt en feiring.

3 Likes

Sannsynligvis også noen på TI som reduserer; rockpus f.eks. Dagens melding innebærer at at dette prosjektets skjebne blir avklart i 1H2020. Noe stort mer kan vi ikke si i dag.

1 Like

Skulle trodd Pcib handlet om dette samarbeidet når man leser denne tråden

1 Like

(H)Vacc sa du?

2 Likes

Det var tre potensielle kurstriggere for PCIB på kort sikt:

1. Forlengelse NAc --> avklart, svakt positiv melding
  2. Strategi Asia --> uavklart, antar avklaring kommer på Q2 (28.08.2019)
  3. Avtaler på VACC --> uavklart, kan potensielt komme når som helst

For øvrig tror jeg som andre også nevner at det kan komme en overraskende avtale med en av de andre samarbeidspartnerne på NAc som har holdt på lenge.

RELEASE går for øvrig sin gang, og det blir spennende å høre antall aktive sites på Q2.

14 Likes