Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 3 2020 (PCIB)

Forventninger og psykologi skal ikke undervurderes, men faktum er at vi i kveld fikk melding om at ett av verdens største farmaselskap fremdeles er interessert i en revolusjonerende ny leveringsteknologi som Pcib har patent på. AstraZeneca trenger mere tid på å konkludere…

Dette skjer samtidig som studiet som kan gi Pcib markedsadgang i 2022/23 stadig utvides.
FPD i både Asia og USA vil komme i 2H.

Jeg er overbevist om at de langsiktige her vil gjøre det langt bedre enn f.eks Arve…

26 Likes

Jeg får bekreftet min oppfatning av to forhold:

1
PCIB har ikke fraveket sin strategi - lisensiering på “ingen eller delvis eksklusiv” basis.

Salg av selskapet er ikke et tema.

1 Like

Kondolerer ,jeg hadde en følelse av dette,derfor solgte jeg meg kraftig ned.

2 Likes

Var egentlig litt overrasket naar PW fortsatt holdt juni som avtaletid i mai. siden jeg flere ganger har lest paa dette forumet at avtaleforhandlinger minimum bruker og ta en 6mnds. tid etter at analysen av forskningsresultatene var ferdige. Og analysen var ikke ferdig foer i mai.

Legger vi 6 mnd, til mai, snakker vi november. Og selvfoelgelig er det naturlig at alle er litt skuffet, men jeg er sjeleglad for en ting, at samarbeidet/forhandlingene fortsetter. For det kunne vaert mye verre.

Og hvorfor gjorde de dette. Jo de kom ikke i maal til 1. juli. Og for og slippe og hoere paa maset fra aksjonaerene, bestemte de seg for og utvide forhandlingsperioden for og stoppe gnaalet. Saa enkelt er det. Noe som betyr at AZ er like interessert i vaar leveringsteknologi som tidligere, og oensker og forhandle seg frem til en avtale, eller og legge inn ett bud.

Med andre ord er situasjonen noeyaktig den samme som foer. hvor vi kan motta en ny melding naar som helst i perioden 14. juli - 31. desember.

23 Likes

Hvordan vet du at de har forhandlet i det hele tatt? Kan vel være at AZ har latt PCI henge i denne perioden også.

1 Like

Hvor er pcib nu ift. algeta??

2 Likes

Som oftest vil dårlige meldinger fra selskaper føre til en flom av innlegg av typen “dette er egentlig positivt, her er det bare å laste opp, jeg sitter klar, kjøpsmulighet, flott mulighet for de som ikke var all in allerede.”

Hvis dette var ett støtteforum for hardt prøvede aksjonærer som trenger trøst er det sikkert fint, men realistisk sett så er dette selvsagt en stor skuffelse etter ett halvår med drømmer om snarlig rikdom som nå ble knust på kort sikt.

Det er også nå mange langsiktige som vil selge, for så å forsøke å kjøpe tilbake billigere om en stund. Å trade med en del av porteføljen er helt normalt, mange som gjør det i aksjer de er langsiktige i. Graden av eksponering kan variere over tid, og dårlige meldinger er typisk da man vekter seg ned. Man vet jo at det alltid er en del med belåning, eller folk som er lastet fullt opp, men som ikke reagerer umiddelbart på sånne meldinger og lurer på “hva skjer nå?” ved ett fall. Børsen er hard, og den typen aksjonærer skal selvsagt utnyttes.

Min mening er at kursen i selskapet har i hovedsak vært drevet av AZ hype og håp om avtale. Nå er dette håpet drept på kort sikt, og mange vil redusere eller ta exit, i håp om å se etter andre muligheter, for så å komme tilbake til PCIB til neste hausserunde - som helt sikkert skjer på ett tidspunkt.

Jeg eier ingen aksjer i pcib, og skal ikke kjøpe noen heller på kort sikt. For min del anser jeg det som mest fornuftig å holde avstand til selskapet til etter Q2 rapporten. Jeg anser det som lite sannsynlig at det kommer en melding nå i juli rundt AZ samarbeid, og jeg tror det fort kan drøye flere måneder. Og i denne perioden kan flere ting påvirke sentiment i markedet negativt.

Er man langsiktig er dette relativt ubetydelig: man tar ett veddemål, og avklaringen kommer når den kommer. Men man går jo glipp av flere muligheter når tiden går. Men sitter man med belåning så bør man beskytte seg selv mener jeg. Det er den typen aksjonærer som kan straffes hardest av slike hendelser.

20 Likes

Slapp av. Helt forventet, og normalt i store selskaper at prioriteringer endres basert på endringer i markedet til en hver tid (les: Covid-19). PCIB er ikke glemt, og seks måneders utsettelse var nok minste motstands vei for alle parter… Ingen jobber i juli uansett…

3 Likes

Fordi du motsetningsvis hadde fått melding før 01.07.

1 Like

Har vært en noe nølende optimist om en avtale nå. Nølende fordi det hadde i utgangspunktet vært langt mer positivt om det var AZ som ønskeet forhandlinger - og ikke at PCIB satte ned foten.
På meg virker AZ som en litt tvilende kjøper med all verdens tid og gode kort på hånda. Ikke som en kjøper som har funnet selve gullåra.

For all del, dette kan ende godt. AZ vil fortsatt bruke tid og ressurser på lille PCIB. Men når jeg ikke selger i morgen er det først og fremst fordi selskapet har flere svært lovende bein å stå på.
Men skuffende var denne meldingen, ingen tvil om det.

4 Likes

Jeg er faktisk enig. Det er ikke no deal! Om man velger å selge i morgen så bør man være endelig ute. For det samme situasjonen rundt en avklaring kommer om noen måneder.

Vi er vel alle litt skuffet over at SMS vi mottok i dag ikke omhandlet en eller annen form for avtale inngåelse. Jeg tror fortsatt at det forhandles, men nå tror jeg det er mer enn en liten lisensavtale, Ser for meg at PCIB har presset på for å få gi en børsmelding til aksjonærene med en ny dato. Meget sannsynlig at de er enige om å ta et par ukers sommerferie før forhandlingene gjenopptas. Klok av tidligere bommerter på tidsangivelse og kanskje man innser at forhandlinger vil kunne kreve mer tid setter man en romsligere frist. Jeg kommer til å ha is i magen, og når kursen får en dipp, vet jeg hva en del av feriepengene går til.
En siste bønn til dere; la oss holde en respektfullt tone på dette forumet!

19 Likes

Her kan man velge å svartmale situasjonen eller prøve å se det positive i det. At de kjøper seg seks måneder ekstra med tid kan tyde på at det er kompliserte forhandlinger som kan materialiseres til noe skikkelig bra innenfor det neste halve året. Triggerne står i kø det neste halve året og personlig ser jeg ikke noen stor dramatikk i dette annet enn at det er dritkjipt for de med kort horisont . Angrer på at jeg ikke har spart noen penger til «a rainy day» men sånn er livet!

Kommunikasjonen til PCIB har vært diskutert tidligere og vi kan ikke gjøre noe annet enn å konkludere med at de er ekstremt svake på dette punktet. Nesten to uker på overtid klarer de altså å levere den tynneste suppen jeg har sett av en børsmelding de senere år. Denne kunne vært på plass i juni så hadde det vært ryddig! Og jeg hadde hatt forståelse for det. Det hjelper naturligvis ikke at CEO sitter og jazzer opp stemningen med å nærmest garantere en melding innenfor de seks første månedene av året. Her har ledelsen opptrådt klossete og uryddig. Punktum finale!

Hva gjør man nå? Jo, jeg gjør som jeg alltid gjør – sitter stille i båten og akkumulerer ved anledning. Skal tømme kjøleskapet for drikkevarer så blir det kanskje noen få aksjer ekstra (i tillegg til kurtasjen). Men jeg kan i det minste love såpass at mine aksjer ligger trygt forvart i safen og vil ikke bli en del av morgendagens mulige brannsalg.

Hva forventer jeg fremover? En ydmyk ledelse som får litt fortgang over forestillingen . Spark CRO i ræva slik at RELEASE studien kommer back-on-track. Dette er selskapets viktigste plattform og jeg er skuffet over tempoet! FimaVACC publisering – eller kommunikasjon rundt denne! Eller skal vi nok en gang bare vente til en kvartalsgjennomgang for å få ny guiding servert i fleisen. Vi skjønner jo naturligvis at H1 må endres til H2 siden «yet another milestone» bommer på blinken! Men nå er det på tide å levere Per og Ronny! Skjerpings og god sommer! :sunny:

56 Likes

Det alene impliserer vel strengt talt ikke at det forhandles om noe som helst.

Data er nå fristilte, eller følger de avtalten?
(Er på ferie).

2 Likes

Ja. Jeg er veldig enig med den kortsiktig tanken din der… men, jeg er en langsiktig investor her og har har stor tro på hva Pcib gjør … jeg er ingen trader… dere andre for benytte dere av duppen som kommer :wink:. Jeg liker skuffen min og har tjent mye over årene med den strategien. Kunne sikkert ha sittet dag in og ut og følge børs, men det har jeg dessverre ikke tid til.

4 Likes

Veldig bra innlegg, jeg er helt enig i innholdet.
Men hvorfor driver dere finansfolk å skrive ett hele tiden?
et = et
ett = et og bare et, med vektlegging på at det absolutt ikke kan være mer enn et.

2 Likes

Er «nucleic acid therapeutic compounds» samme formulering som er benyttet tidligere (mener den har knyttet seg til onkologi)?

1 Like

Ja, samme som før. https://newsweb.oslobors.no/message/490281

Ja det var ikke som jeg hadde forventa, men etter litt funderinger tenker jeg:
-kan det være at andre samarbeidspartnere har kommet og vist tydelig interesse på mer enn nac, dvs selskapet og det er litt mer juss og større avtaler som nå må gjennomgås av partene da AZ ikke vil slippe nac for alt i verden? Dette visste de ikke i slutten av juni. Hva om biontec/roche har fått analyse resultater av pcib og derfor nå fatter interesse?

-ja de kjøper seg fri og får ei pustepause, og ferie dager.

  • de kommer mest sannsynlig med en avtale raskere enn vi forventer. Ikke om 5,5 MNDR. Det tror ikke jeg denne avtalen tar👍jeg er bull fortsatt.
6 Likes