Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 3 2020 (PCIB)

SVAR

Bruk ett bare når du sikter til tallet 1 (i motsetning til 2 eller flere), eller når du ellers ville ha uttalt ordet med sterkt trykk. Bruk én t ellers.

Ett svarer altså noenlunde til one på engelsk, mens et svarer til a.

Se på forskjellen her (feit skrift = trykksterkt):

1 Jeg skal på et møte i dag.
2 Jeg skal på ett møte i dag. (Altså ikke flere.)

Jeg mente at hvis dette var ETT forum for hardt prøvede aksjonærer, og bare det og ikke noe annet. Derfor ett og ikke et.

4 Likes

Lol. Høres ut som faren min

1 Like

Liker at vi har dreid diskusjonene til semantikk. Mer innhold i det enn PWs lovnader.

1 Like

Spørsmålet er jo om to uker på overtid skyldes dårlig kommunikasjon eller at de hadde god grunn til å håpe og tro at en slik melding som dette skulle bli unødvendig. Kanskje den viktigste motivasjonen bak meldingen er oppgitthet over ekstremt mange emailer fra utålmodige aksjonærer? Kanskje er sannsynligheten for en avtale innen en måned større enn at den kommer mot slutten av året?

5 Likes

To ting jeg tenker på nå.

  1. Kan det være at det ikke har vært like høye forventninger i verden utenfor dette forum og at kurs ikke nødvendigvis gruses så mye som vi frykter i neste dager/uker? Som sant skal sies så har det spinnet greit av gårde på høye forventninger her. Husker ikke om det gikk å lese fra poll hvor mange aksjer man sitter på samlet her inne.

  2. Var det ikke noe interessant rundt bruk av ultralyd som kom frem her for kort tid siden. Kan dette være med å booste noe på evaluering frem mot nyttår? Mulig jeg har misforstått…?

3 Likes

Denne meldingen var selvsagt skuffende fordi ventetiden blir lengre enn forutsatt,og fordi kortsiktige penger vil presse kursen ned for en periode. Ved nærmere ettertanke er det kanskje ikke så overraskende at det blir en utsettelse På inntil et halvt år. Et så stort selskap som AZ forhaster seg ikke. Skal de satse relativt stort på et område, lar de ikke motparten sette dagsorden og settetidsfristene. Vi må anta at det i slike store selskaper som har tilbud fra alle kanter om ny teknologi, blir det gjennomført grundige analyser som skal overbevise styrerommet om at her skal vi satse ressurser og penger. Og når de først bestemmer se satser de stort og slik at de får gjennomført sin strategi. Det er annerledes med Pcib, de ønsker primært å lisensiere ut sin teknologi til flere aktører, slik at de selv kan sitte i førersetet- forståelig nok. I utgangspunktet skulle en kanskjetro at AZ ville være fornøyd med å prøve ut teknologien i en indikasjon. En slik strategi er kanskje sannsynligvis relativt meningsløs for AZ fordi det ikke innebærer at selskapet selv sitter i førersete og fordi et ikke er begrunnet i en mer overordnet strategi. Et alternativ kunne kanskje være å lisensiere inn teknologien innenfor et stort antall indikasjoner. Det sier seg imidlertid selv at å utarbeide en plan forå prøve ut teknologien for en mengde sykdommer krever mye planlegging og tar mye tid. Jo men hvorfor kommer ikke Az med et oppkjøpstilbud for fimanac? Svaret blir det samme.

Så dagens melding er ikke overraskende,men sår sterkt i kontrast til den ønketekningen som lenge har gjennomsyret småprattråden.

Jeg har fortsatt stor tro på fimanac. Men når sant skal sies er diskusjonene rundt NAc og Vacc ikke basert pånornlunde sikker kunnskap men på indisier. Det er gallegangsstudiet som danner ryggraden i Pcib. De statistiske resultatene derfra , i hvertfall når det gjelder tumorreduksjon, levner i praksis ingen tvil.

8 Likes

Samtidig tror jeg neppe en slik oppfordring vil bidra til å unngå et kursras i morgen. Et kursras som vil trekke kursen lengre ned enn meldingen gir grunnlag for.
Men nedturer av dette slaget varer normalt tre-fire dager før investorene tar til vett og evner å tenke klart igjen. Så her blir det nok gode kjøpsmuligheter resten av uken.

Når den verste skuffelsen har lagt seg frem mot helgen vil vi se at kursen korrigerer tilbake. Vil tro den roer seg rundt midten av 50-tallet ut i neste uke.

Nedturen kan bli større enn normalt da det i disse stille sommeruker er en del færre aktører i markedet enn normalt.

Så her er det bare å skalke lukene og stålsette seg for noen stormfullle dager. Det var ikke dette jeg hadde sett for meg denne sommeren. Men man lærer så lenge man har lever. Lykke til! ;-))

3 Likes

Veldig off topic, da. Men da hadde “et” vært mer korrekt;-)
Uansett, takk for svar!

4 Likes

Jeg har mer tro på en SOLID avtale for Nac med AstraZeneca nu enn før dagens melding.

Og hvis noen tror de skal trade og time når en mulig melding om avtale kommer tar de feil. En mulig avtale kan komme når som helst og som lyn fra klar himmel.

Jeg har heller ikke tro på særlig fall. Mulig noen til overmål vil benytte anledning til kjøp av solide poster. Hvis noen har fulgt PCIB og AZ over tid vil nok det kunne være noen luringer som er blitt langt mer BULL på SOLID avtale nu ettersom AZ ikke tar lett på dette og vurderer / forhandler om plan. Det gjør de garantert ikke om dette ikke hadde vært interessant teknologi for AZ. Samtidig er det flere forskningssamarbeid som PCIB har med biotekselskap (sågar et par svært interessante) som også vil KUNNE være interessert, og det er selvsagt noe AZ er klar over. Her vil jeg tro total eksklusivitet på Nac eller eventuell teknologi mot noen indikasjoner gjør det vanskelig å avgrense teknologi mot flere indikasjoner. Stor tro på at AZ vil ha eksklusivitet på Nac teknologien nu. Og det betyr i så fall store summer og omfattende forhandlinger og avtaleverk (evalueringsperiode). Med dagens pågang fra aksjonærer om kommunikasjon fikk altså PCIB «lov» av Big Pharma (AZ) å melde om forlenget prosess. Det er ryddig!

21 Likes

Holder vel egentlig fast ved det jeg skrev i dag tidlig - “at dette etter alt å dømme blir en mer omfattende avtale enn det man hadde sette for seg.” Dette har ganske enkelt resultert i at man trenger enda mer tid. Og en avtale som er mer omfattende vil også være desto viktigere for PCIB. Vi bør heller ikke glemme at Covid 19 ganske sikkert har stjålet en hel del av den tiden som var satt av til å evaluere forskningsresultatene, så dermed skulle det være desto mindre grunn til å bli overrasket over en forlengelse.

Noen nevner “blodbad” i morgen. Isåfall må det vel være deres eget blodbad de tenker på ettersom kursen ganske opplagt vil ligge på et høyere nivå enn dagens hvis vi ser noen måneder frem i tid. Er det virkelig noen som mener at en kurs på 70 kr priser inn en spesielt gunstig avtale med AZ. Jeg vil tvertimot hevde at kun en svært beskjeden avtale er priset inn pr idag. PCIB har som kjent mye annet snadder å by på, og det er ikke slik at alt står og faller med denne avtalen, Men avtalen vil uansett komme, og den vil etter alt å dømme være en god avtale, og jeg tillater meg faktisk å anta at den vil bli “svært god”. Man trenger ganske enkelt ikke så lang tid på å ble enige om en liten og begrenset avtale.
Og for all del - 6 måneders forlengelse betyr på ingen måte at man har til hensikt å bruke hele den tiden. Her har man sikret seg gode marginer å gå på for ikke å gå i baret enda en gang. Blir for øvrig spennende å høre neste podcast om PCIB.

38 Likes

Kanskje vi heller får et lettelsesrally i morgen som feiring av at det ikke ble brudd likevel, slik mange hadde fryktet? :crazy_face: :grin:

12 Likes

Synes det er mest logisk, selv om jeg tror det blir en liten dupp.
Jo lenger tid de bruker på og snekre en avtale jo større er den

7 Likes

Det vi alle må tenke på her er at PCI sin verdi og portefølje ikke står og faller på en avtale med AZ. Det er mange triggere fremover og nye sammarbeidspartnere kan meldes før man aner. Det er ingenting som har forandret seg i forhold til før dagens melding. Jeg tror nok at PCI så seg nødt til å melde om utsettelse iogmed at ting har tatt lenger tid enn først planlagt, og de tør ikke gjøre samme blemmen om igjen og melde på overtid-derfor en god frist på 6 mnd.

12 Likes
  1. AZ ønsket å utvide forskningen til indikasjoner utenfor onkologi. Resultatene av denne forskningen var omtrent ferdig analysert i begynnelsen av mai. Nå trenger AZ lengre tid. Er det sannsynlig at resultatene har vært gode eller dårlige, basert på dette?

  2. Fristen 30.06. ble satt sommeren 2019 og omfattet kun onkologi-delen. Etter utvidelsen i november 2019 ble ikke fristen forskjøvet. PCIB holdt fast på datoen som var satt, angivelig for å legge press på AZ. For at de skulle gi AZ mer tid nå, skulle man vel tro at PCIB så en verdi i å forlenge fristen, som det ble nevnt tidligere?

  3. Hvis du tar bort elementet «tid», er du da mer eller mindre positiv til PCIB?

36 Likes

Blodbad fordi et bp er villige til å prioritere å forhandle med en mygg i ytterligere 6mnd? ok p

27 Likes

Ser noen fokuserer på at selskapet skriver “evaluering” mens vi på forumet stort sett skriver “forhandlinger”.
Dette kan meget vel være et bevisst språkvalg fra PCIB sin side. Skriver de “forhandlinger” vil det lett kunne føre til uønsket spekulasjon og haussing av kursen.

5 Likes

Tradere, de som er belånte og Arve kommer vel til å selge.
Det er salgskurs som teller. Verdien på lang sikt ble ikke redusert av denne meldingen.
Jeg velger å bli sittende til kursen reflekterer de underliggende verdiene.
Det har vært uaktuelt å selge på dagens kurser. Da er det enda mindre aktuelt å selge i morgen hvis det faller.
Bare GGK alene bør bringe kursen langt over dagens.
Lykke til, alle :slight_smile:

17 Likes

Ja , dette var ikke helt det vi hadde sett for oss.
Årsaken(e) kan jo være av både det gode eller dårlige men en ting vet vi.
FORHANDLINGENE FORTSETTER.

Der er altså intet negativt med denne meldingen når det kommer til produktene og teknologien og da er det mye behageliggere å være med videre.
En kunne jo ønske seg å få litt innsikt i prosessen via PW dersom de har fått tilgang til resultatene og de er “tilfalt” PCIB men det skjer vel neppe da en skal fremstå som en seriøs motpart.

I det hele tatt litt spesiell denne måten å forhandle med partner på hvor vi er så oppdatert og informert om prosessen.
Undrer meg på om en ikke helt lukket prosess kunne vært like bra?

Det banale er kanskje at kursen faller på nyheter hvor innholdet like godt kan være ekstremt godt for aksjonærene.
Det får vi vel vite i ettertid.

Får håpe at det kommer noen andre positive meldinger snart og at aksjekursen vender nesen opp att.
Det trenger ikke ta så lang tid men i kveld har vi vel tunnelsyn.

6 Likes

Det hadde vært godt å vite hva slags verdi det er PCI ser i dette, så vi slapp å spekulere i det. Det bør i så fall overveie verdien av å ha forskningsresultatene i hende.

1 Like

Tror man fortsatt på deal så vil jo morgendagen by på gode kjøpsmuligheter

3 Likes