Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 3 2020 (PCIB)

Begynner det ikke å bli enklere for AZ å legge inn et bud ?

6 Likes

Kan hende det tar lenger tid å analysere data og sette en verdi på noe som er helt unikt.

4 Likes

Det er forhandlings perioden som er utvidet, ikke samarbeidet. Det kan være så enkelte som at de ikke har fått alt på plass. Disse type avtaler tar tid.

10 Likes

@rockpus
Du oppsummer eksakt mine tanker rundt dagens melding. Nå gjelder det å ikke miste hodet folkens! Kommer nok til å åpne kraftig ned, men i så fall er det en kjøpsmulighet. Sannsynligheten for avtale har økt ytterligere i min bok i dag.

37 Likes

Ser flere nevner at det nå er PCIB sine data, men tror vi egentlig pcib har disse p.t? I praksis så har de kanskje rett på dem, men med forlengelsen så har de kanskje også forlenget fristen for å overlevere data ut 2020?

I tillegg så er det nok ikke en automatisk jobb som sender over forskningsdata 1.juli. Så spørs om Per den 1.juli, sa “Times up! Hand it over”. For så å fortsette å diskutere veien videre?

3 Likes

Mange gode refleksjoner her i kveld, da regner jeg ikke inn de som antyder at denne børsmeldingen ble fremprovosert av hysteriske/utålmodige/nervøse småaksjonærer. PCI Biotech er av den heldige sorten, de har en solid aksjonærbase som har bidratt i flere emisjoner og tidvis vært ekstremt tålmodige med en vaklevoren ledelse. Vi har sett mye rart av guidinger, lovnader, ansettelser, opsjonshandler og ikke minst «Commodore 64» grafikken på hjemmesiden. Til stadighet har vi sett gjennom fingrene og latt tvilen komme ledelsen til gode! Jeg er villig til å gjøre det denne gang og – siden selskapet tross alt gjør fryktelig mye bra. Men nå må det snart være slutt på å tråkke i det samme bananskallet om og om igjen?

PCI Biotech har hatt enormt med arbeidsro! Gjennom hele perioden fra november 2019 til juni 2020 satt aksjonærene musestille og ventet! Nå skal de få 6 nye måneder – men denne gang bør de evne å levere i henhold til forventningene. Og i mellomtiden bør flere milepæler rundt RELEASE studien falle på plass (første pasient innrullert Asia, første pasient innrullert USA, seamless safety review – og klinikkene bør kunne aktiveres slik at vi når 40+ ved Q2 gjennomgangen). Strengere krav bør stilles til fremdrift! Håper morgendagen blir OK for dere alle. Krysser fingrene for at flest mulig kommer helberget gjennom dagen uten store tap og tvangssalg.

7 Likes

11 Likes

AZ toget er ikke gått. Jeg håper likevel at PCIB ikke fortsetter å være så tilbakeholdende når det gjeldergallegangsstudiet. De har lagt seg på et minimumsnivå når det gjelder informasjon. Hvorfor ikke løse litt på snippen? Vi aksjonærer fortjener det.

2 Likes

Selvsagt skal skuffede småtradere ut. Tipper fall ned mot 50…i noen timer. Så går det over. Se heller på volumet.

2 Likes

Dersom man setter dette inn i en tarifforhandlingskontekst, betyr en utsettelse at partene fortsatt ser muligheter for å bli enige, eller at en av partene trenger mer tid for å vurdere. Hadde det ikke vært grunnlag for videre samtaler, tror jeg de hadde sagt det. I enhver forhandling gir en utsettelse grunnlag for en antagelse om enighet/avtale i fremtiden.
Kursen har allerede sunket over 10 prosent fra ATH, så noe av skuffelsen er allerede tatt ut. Det kan bety at vi ikke skal veldig langt ned i morgen, men på den annen side kan skuffelsen bli av SoftOx-dimensjoner hvor kursen ramlet 50 % på svak oppdatering og brustne forventninger.
Vi får se i morgen. Dagens melding i dag endrer vel neppe på det fundamentale, medisinske i caset, og det synes fortsatt å være solid.

3 Likes

Hastverk er ikke bra…

Om ikke AZ blar opp rett beløp så får de heller prøve å lure noen andre.

PW og Co, kjør på !!!

Ps - Ikke glem oppi alt dette at PCIB har en teknologi som fungerer.

12 Likes

Skal ikke tippe for morgendagen. Men det blir nok lite drahjelp fra klimaet generelt. Både olje og USA ned.
Mange usikre har trolig forlatt aksjen allerede. Det viser nedgangen den siste tiden. Når PCIB faller i dag, mens hovedindeksen er opp 2,4 prosent, ja da har ikke optimismen akkurat vært til “å ta og føle på”.

Jeg registrer at ved 100 avgitte stemmer på @Investors undersøkelse ovenfor, så tror 84 % på en avtale med AstraZeneca. Det er også det utfallet jeg tror mest på - og som jeg helst ønsker.

Samtidig får kveldens melding meg til å helle enda et par hakk i retning av bud på hele PCIB; altså ingen avtale, men oppkjøp. Det vil si dersom budet aksepteres av kjøttvekta av aksjonærer.

I mine øyne kan det neppe herske tvil om at AstraZenecas interesse for PCIBs teknologiplattform har økt i betydelig grad i løpet av forhandlingene så langt - kanskje ikke bare for formål knytta til nukleinsyrer, men også VACC og CHEM (sjøl om disse til sammen neppe utgjør mer enn en tredel i AZs verdivurdering).

AstraZeneca har etter alle solemerker vist stigende interesse for PCI-teknologien. Samtidig har PCIBs styre klart nok signalisert egen bevissthet om hvilke verdier selskapet sitter på.

Det er jeg svært bekvem med, men det påvirker sjølsagt min akseptgrense ved et eventuelt bud. Det tror jeg det også gjør blant de fleste andre større og langsiktige aksjonærer.

34 Likes

Kjedelig å ikke få landet dette i løpet av 1H2020+ pluss litt til, slik vi alle har håpet på, men det virker som partene rett og slett trenger mer tid for å få på plass alt.

Synes også det er ryddig og korrekt å ikke si noe helst om hva som foregår på bakrommet, og derfor kan ikke børsmeldingen si annet enn det som sies:

“today announced a 6 month extension of the evaluation period”

Det er helt i tråd med hva som ble meldt ved forrige korsvei 26. november 2019:

" Oslo (Norway), 26 November 2019 – PCI Biotech (OSE: PCIB), a cancer focused biopharmaceutical company, today announced an expansion of its preclinical research collaboration with AstraZeneca.

The collaboration was initiated in September 2015 to determine whether PCI Biotech’s fima NAc technology has the potential to enhance the delivery of AstraZeneca’s nucleic acid therapeutic compounds. The aim of today’s expansion is to evaluate whether synergies established in oncology in vivo models are transferrable to additional disease areas. The research collaboration runs to the end of 2019 and the companies have agreed to use the following 6 months (until end June 2020) to evaluate the potential for further collaboration."

Og da med vekt på “the companies have agreed to use the following 6 months (until end June 2020) to evaluate the potential for further collaboration”.

De meldte sist at de skulle bruke tiden frem til 30. juni 2020 til å evaluere potensialet for videre samarbeid, og nå utvides tiden de trenger til å evaluere.

Er nok styret som har utformet denne børsmeldingen, og jeg leser den som at “nå tar vi oss den tiden vi trenger for å få dette rett”.

Så kunne man selvsagt ønsket seg jevnlige rundetider og stemningsrapporter fra møter og bakrom, men det er ikke selskapet tjent med.

110 Likes

Enig, og som du sier RYDDIG :+1:.

Når du skriver :…» men det virker som partene rett og slett trenger mer tid for å få på plass alt.»

Du tror økt sannsynlighet for avtale? Utvidet tid mener jeg øker sannsynligheten for eksklusivitet eller bud?

10 Likes

Det er jeg ingen formening om. Men børsmelding er kort og klar; evaluerings-perioden utvides. Og det må vel bety at det er mer som skal evalueres, ikke mindre.

41 Likes

Ingen emisjon på høyt kurs, ingen avbrudd i “evalueringen” og AZ velger å være videre med på dansen, mens PCIB kjøper litt mer arbeidsro. Dere kan tro hva dere vil, jeg er positiv.

19 Likes

Er det garanti for at PCIB ikke gjentar dette etter 6 måneder, og etter 6 måneder til og etter 6 måneder til…

Dette begynner å likne på Grevinnen og hovmesteren “Same procedure as every year”

1 Like

Hehe, ting tar tid i biotekverden, vet du.

3 Likes

Biotekmygg i samtaler med big pharma er mulig once in a lifetime. For norsk biotek er det så langt fra same procedure som overhode mulig​:joy::joy:. Algeta var forrige og det er mange år siden.

4 Likes