Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 3 2020 (PCIB)

Med alt vi har fått vite siste året så jeg ikke den melding komme 2 uker på overtid. Har store problemer med å tolke den meldingen, nå syns jeg egentlig den er mer motstridende tidligere kommunikasjon enn no deal ville vært.

Åpenbart svekker dette aksjen på kort sikt, en utsettelse vil alltid være en svekkelse hvis man regner på verdier. For ikke å snakke om de kortsiktige som var inne mens avklaring skulle komme.

Min tidshorisont er uansett mye lenger, så vi får se om dette blir mulighet til å fylle på mer. Men tror kanskje jeg trenger noen dager for å prosessere denne korte og lite avslørende meldingen.

1 Like

Ser ut til at det er en god del kjøpere.

2 Likes

Har opplevd det tidligere i Pcib, men i dag har jeg ikke noe å handle med den første timen. Markedet kan ikke skille gode fra dårlige nyheter.
Synes allerede nå synd på de som har satt en stop loss og har reist på ferie. Men noen lærer aldrig.

2 Likes

Ja sorry var litt for optimist jeg … :stuck_out_tongue: mei hei , fikk da aksjer på 54 :stuck_out_tongue:

gi meg klovnefjeees her nå da , alle andre får det :smiley:

1 Like

Må le kraftig her…

Først kommer hylekoret for mangel på børsmelding…

Og så kom denne meldingen med påførende utsettelse og kurs ras…

“vær forsiktig med hva du ønsker deg”

Dagens jungel ordtak.

9 Likes

Jaja. Slik gå nå dagan…
Håper de små håpefulle ikke tar dette for tungt :slight_smile:

Bra Arve. Du har hatt ein litt vel spennande reise siste veker. Synnes du oppsummerer din vurdering godt.

Må si at jeg er overrrasket over at korreksjonen ikke ble større, kan jo bli verre utover dagen selvfølgelig, heller ikke det store volumet jeg trodde det skulle bli :-)!

Våknet nå og kjøpte litt på 56, det er så mange optimister i dette papiret at dette må bli 5k raske kroner på morran :champagne:

joda, fine betraktninger fra SDZ, men jeg må komme til enighet med meg selv også :slight_smile:

Hvis vi ender under 20% ned i dag syns jeg det er en styrke og positivt. Det er jo åpenbart at mange vil lete etter andre alternativer med en slik melding. Mye små poster i starten da, uten at jeg ser hele dybden.

Elsker å kjøpe aksjer billig av nervøse sjeler! :star_struck::heart: Takk!

5 Likes

Var aksje eier i 5 minutter :sweat_smile:

TDN Finans melder på morgenen og en riktig hyggelig setning: «…Evalueringen av potensialet for et videre samarbeid vil nå …:

Det er en god mulighet for at store investorer i inn -og utland kjøper på slike børsmeldinger. En børsmygg og big pharma med slike evalueringer tilhører sjeldenheten.

Hvis noen selger i dag er det selvsagt fritt valg og alle gjør sine egne riskreward vurderinger.

«Alle» tror på deal og «alle» tror på lavere kurs i dag ser en av tråden. Paradoks og ofte skjer det motsatt ved paradoks!
Plutselig rett opp allerede i dag? Absolutt en mulighet.
Selskapene måtte ha mer tid og da evaluerer de mer, ikke mindre!

@fleksnes , hvordan tolker du meldingen? God mulighet?

Når «alle» nu etter børsmeldingen tror på en big pharma deal for en biotekmygg bør vel strengt tatt kursen stige i biotekmyggen?

Og i dette tilfellet prises biotekmyggen kun til verdien av RELEASE studien sin (og hvor Asia sites ikke er vurdert i Arctic sec vurdering). Det sier alt om markedets mangel på effisient marked?

Se SockDZ sine vurderinger. Det er mye å lese ut av børsmelding. De må ha utvidet evalueringstid. Det er mer å evaluere, ikke mindre! AZ ser helt klart potensialet hvis ikke hadde de avsluttet for lengst!

Sier som ungdommen, ned 22%. Det var LOL på børsmelding mellom biotekmygg og big pharma! Galskapen lenge leve?!

Vel la gå, lite å gjøre med det. Klart noen utnytter dette til å grafse til seg aksjer til en langt lavere kurs enn i går. De som har trua kan til og med nu vurdere sannsynligheten for stor deal eller bud på hele biotekmyggen til å ha øket samtidig som kursen er ned.

Dette KAN snu like fort rett opp igjen allerede i dag. Sluttkurs 80 kr i dag om store grafser??? Evalueres mer, ikke mindre!

Ingen styrke uten solid oppgang i dag!

Bare det ene teknologibenet, chem med RELEASE studien dundrer jo videre med Asia sites. De er ikke engang vurdert (flere tusen pasienter årlig) i verdivurdering per nu!

Og nu ønsker big pharma mer tid til å evaluere mer, ikke mindre! Klart det er styrke etter mitt syn ( og «alle» i tråden tror jo på deal med big pharma). Da må jo kursen stige???

AstraZeneca faller 2% i dag. Flere som skjønner at AZ muligens vil måtte grave dypt i lomma for å skaffe seg mRNA teknologien til PCIB??? :crossed_fingers:

5 Likes

Tildeler aldri noen noe klovnefjes selv om jeg ofte blir forundret over mange innlegg.
Tror du får solgt etter opprindelig plan i løpet av dagen.

2 Likes

Når man har spekulert, analysert og ventet spent på avklaring innenfor NAc, der de fleste tror på solid avtale eller oppkjøp er det såklart skuffende å få melding fra 2022 om utsettelse på avklaring til slutten av året. Selv om vi ikke vet noen ting om hva som foregår bak lukkede dører under samtaler mellom Astra Zeneca og PCIB, kan vi likevel begynne å forme en mening om signalene som blir gitt.

Om forholdene
PCIB sin kommunikasjon har vært relativt spesifikk siden børsmelding i Høst. Det skulle komme en avklaring på veien videre for selskapene før slutten av juni. Med selskapets seneste kommunikasjon (og ikke kommunikasjon) har det virket som at begge parter har vært relativt enige under planleggingsfasen og selve grunnelementene i forhandlingene. Så går det flere dager i juli, og vi får ikke beskjed før 13.07 at avklaring kommer før slutten av året.

Under en forhandling er det vanlig å legge en forhandlingsstrategi. Denne er dynamisk, og oppdateres/endres etter hvert som forhandlingene gjennomføres. Det er nå, etter min mening svært mange elementer som tyder på at AZ ønsker en form for større avtale.

  • For AZ er tid penger, og penger har de. Vi vet selskapene har vært svært fornøyde med resultatene som først ble gjort i løpet av samarbeidets varighet på fem år. Derav PCIB sin hårreisende strategi om avtale med penger involvert ellers tar de resultatene og går. I tillegg ville en melding om fravikelse av interesse fra AZ kommet frem senest i juni.
  • Ingen penger er hentet inn i form av en emisjon. Dette ville sikret selskapet penger i lang tid, samt garantert RELEASE og litt mer.

Tidshorisont
Det er ingenting som skal tilsi at avtalen kommer i slutten av året. Nå tror jeg forhandlingene vil pågå jevnt og trutt fremover, uten at partene vil bli forstyrret av frustrerte PCIB-aksjonærer. Per Walday har nok fått tips fra styret, i tillegg til å ha lært av egen feil forrige guiding at det er vanskelig å estimere en garanti for avslutningstidspunkt under forhandlinger. Hva gjorde at selskapet ikke kom med melding før? Endret behovet seg for AZ den siste perioden? Kanskje tilogmed store AZ trenger å hente mer kapital for å oppfylle sine ønsker…?

Sannsynlighet for avtale
Hvis vi skal se objektivt på både kommunikasjon og handling fra selskapet vil jeg nå øke sannsynligheten betraktelig for at en avtale kommer, og den være seg stor. Jeg tror det er lite sannsynlig at den kun vil inneholde indikasjon som tidligere har blitt samarbeidet om, da dette ville vært lommerusk for AZ. Selskapet vil dog ikke inngå en mindre avtale med PCIB og dette kan tyde på flere ting:

  1. Resultater har ikke vært så gode som de håpet på.
  • Men hvorfor da ikke gå for en mindre avtale som inneholder tidligere indikasjoner og avklare dette innen utkanten av juni?
  • Hvorfor ønsket ikke AZ å avsløre navn?
  1. Selskapet ønsker ikke å lansere samarbeid i frykt for å gi konkurrenter validering av PCIB sin teknologi, og dermed vil garantere seg sine rettigheter rundt produktet og sikre interesser på egne områder.

Jeg tror også sannsynligheten for at AZ har gått fra å være interessert i enkelte indikasjoner til hele selskapet / FimaNAc (dersom dette lar seg gjøre) er større enn tidligere. Det er noe som skurrer med hele opplegget, men dette trenger absolutt ikke være i negativ forstand.

Konklusjon
Vi har et selskap med flere ben å stå på, der Chem er soleklart vår største verdigaranti i tiden som kommer. Seks måneder til avklaring er seks måneder nærmere markedstilgang med et produkt som har vist seg å være både verdifull og effektiv. Vi har Vacc som ligger og lurer i sivet i mellomtiden og NAc som kan sette oss i en solid posisjon både markedsførings-, finansierings- og valideringsmessig. Vi har en stabil toppaksjonærbase som visstnok skjønner selskapets verdi. Tålmodighet lønner seg visstnok, noe som sikkert er grunnen til at de er topp aksjonærer og ikke frustrerte småaksjonærer.

Jeg er ingen trader. Jeg mener ikke jeg kan spå markedet kortsiktig. Det jeg derimot kan er å se at dette selskapet ikke har innpriset en brøkdel av potensialet sitt. Hadde selskapet kun hatt Chem ville jeg kanskje kunne funnet litt mer rettferdighet for prisingen pr. dags dato. Venter dog en riktig mye større verdi i Chem i løpet av 2022/23 og en årlig avkastning som slår markedet med minst tigangeren hvert år frem til det.

Jeg øker min beholdning, nyter resten av sommeren (uten høye skuldre) og gleder meg til veien videre i Norges mest spennende aksjeselskap.

40 Likes

Fasit mangler -har lett. Har kjøpt det jeg kunne, solgte noen andre i pluss for å få litt mer. Nå skulle det vært kjekt med digipost melding - Ditt Skatteoppgjøret er ferdig. Du har til gode kroner …

Jeg har ikke solgt bamse så er du orientert om det. Nå er vi ned ca 35% i fra ATH og det er vel i overkant dramatisk? I følge eneste analyse som er på trykk så var vel bare gallegangen priset til 80++.
Beklager at jeg ikke har muligheten for å øke på dagens nivå.

3 Likes

Prøvde å motivere meg til å selge litt av PCIB aksjene nå i morges men mislykkedes.
Nekter å gi slipp på drømmen og endre livsstilen.
Og så var det dette med stadige salg på lave kurser som ble praktisert tidligere , ble aldri kapitaløkning av den praksisen.

Med tidligere praksis fra bionor , clavis , serodus , m.flere så er kontrastene til PCIB store.
De nevnte ovenfor var virkelige katastrofer mens dagens teaterstykke for utsettelse i PCIB minner mest om en “komedie” i sammenligning.
Men selvsagt en trist situasjon for de som må selge og leve med tapet.

Årsaken til utsettelsen kan jo være en kombinasjon av et veldig stresset AZ grunnet maratonløpet innen koronna som nok legger beslag på mye av AZ’s forhandlerevne , ferieavvikling for både AZ og PCIB og ikke minst de selskapene utenom som er innleid i prosessen.
Og så kom resultatene vel sent av den utvidede utprøvingen i andre lokasjoner og disse skal også studeres nøye…nei , er det storm i et vannglass vi er vitne til?

Som sagt , nekter å endre livsstilen.
Et liv uten PCIB aksjer frister lite.
Det ble mitt valg og så får en leve med det som skjer videre.

Lykke til

8 Likes

Kan være Oppkjøp som nå er pågang.
Vi har sett det før i andre biotek, det haler ut og tar tid.
Viktige saker som må avklares før milliarder skal satses.

Som PCIB selv sa for litt siden så dikterer ikke little-pharma big-pharma.

7 Likes

Vittig hvordan alle her har hypet hverandre i ukesvis og nåde dem som ikke har hatt troen på noe avtale, masse unnskyldninger på hvorfor avtalen ikke har vært annonsert enda, og så smeller det noe så inn i helvete. Enkelte må slutte å hype så jævlig.

7 Likes