Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 3 2020 (PCIB)

Greit nok at man har fått en nesestyver av dagens fall men synes disse personangrepene ikke sømmer seg helt her i TI hvor vi har som mål å hjelpe hverandre og dra oss sammen frem. Dette enten man er «stor høvding» eller «liten kriger». Kursen er den samme for oss alle, selv om man sitter med ulike antall aksjer. Det kan være at det svir like mye for en som har liten post kontra en med stor. Det kommer an på hva man har å legge i potten. Jeg stemmer for en bedre tone her fremover folk imellom, med mer fokus på PCIB enn å kategorisere hverandre som jyplinger og klovner.

38 Likes

Dette skriver Finansavisen.no om årsak til kursmassakren.
Helt tydelig ingen som forstod det enorme fallet!
Investorer nervøse fordi evalueringen nå går ut 2020 :sweat_smile:?

«Dagens taper ble biotech-selskapet PCI Biotech som falt 28,10 prosent til 50,40 kroner. Investorene ble tydeligvis nervøse etter at selskapet tirsdag kveld meldte at det prekliniske forskningssamarbeidet med AstraZeneca, som startet i september 2015, hadde blitt forlenget med seks måneder og at evalueringen av potensialet for et videre samarbeid nå løper ut 2020.«

7 Likes

Er det selskapet eller aksjetradere/aksjekursen PW skal sørve?
Jeg foretrekker at han tar hånd om selskapet. Og ser det som sansynlig at han presser tilbudet ytterligere opp, da han vet hva Pcib er god for innen sykdomsbehandling.
Så får tradere komme løpende etter, om noen uker.

5 Likes

At ingen bryr seg når kursen korrigerer med 20%, så er det bare tøv.
At enkelte forsøker å holde masken får så være. Men i dag ser vi markedets reaksjon på en utsettelse på minimum seks må eder. Og sant og si så er jeg ikke overrasket.

At enkelte kan ha ment at dette var et sannsynlig utfall, kan så være. Men de aller, aller fleste som fortsatt satt som aksjonær i går kveld da meldingen kom, satt fordi de ventet et helt annet utfall. Og når det ikke skjer, så må man ikke gi inntrykk av at man ikke blir skuffet.

Men en ting er å bli skuffet. Noe annet er å miste troen. Selv ikke jeg har mistet troen og jeg har derfor ikke solgt en eneste aksje i løpet av dagen. For at dette på sikt får en lykkelig slutt, tviler jeg ikke på. Men jeg hadde trodd at der ville skje nå.

Men etter regn kommer sol!

20 Likes

Hvis det er sannheten så er PW en løgner. PW har sagt dette på en podcast: "Så skal de neste seks månedene etter at vi har gjort ferdig den eksperimentelle perioden (som utløpte på nyåret) brukes til å diskutere potensielt videre samarbeid og i hvilken form”. At AZ sprengte tidsrammen kan være ulike grunner feks COVID. Blir bare spekulasjoner uansett, men vi må da kunne stole på at CEO ikke farer med løgn?

At forlengelsen ble 6 mnd sier egentlig ingenting siden PCIB guider alt på halvår. Avtalen kan være like rundt hjørnet.

6 Likes

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke selv kan ta jobben med å sjekke fakta?

Omsetning målt både i kroner og i antall aksjer så er dette en av de verste dagene siste 5 år:

Er bare å krysse alle lemmer og fingre for at ikke dette blir en tragisk uke på børsene mens den vanlige tredagersregelen spiller seg ut

6 Likes

Forje utsettelse tok det 17 dager og melde, denne 14. Håpte på hurtig avklaring som de fleste her, men at de endelig meldte en utsettelse nå etter all spam mail fra nervøse aksjonærer og tradere kom ikke som en bombe. Og med alle tradere som håpte på easy money så går kursen ned når traderne hopper av.
Glad så lenge samarbeidet ikke blir terminert her i gården. Har like troa nå som forje uke, så kjøper på tilbud så lenge jeg kan og får sjansen.

Poenget var at man kan ha 2 tanker på en gang, jeg var forberedt på at det ville komme en utsettelse og eventuelt kursmassakre samtidig som jeg har soppas troa at det er skummelt å sitte utenfor.

1 Like

Bare for å rette på deg litt. Hittil har nesten alle som har solgt seg ut i dag tjent på det… Og når en aksje går ned er det ofte en grunn til det. Si til en KOA og NAS aksjonær et år tilbake at å selge når aksjen begynner å gå ned er dumt. Tror ikke han er villig til å ta i mot tips fra Buffett lenger…

Man kan jo gamble på videre fall, men om du veit når den snur så må du jo gjerne dele.

5 Likes

Begge deler.
Vi betaler lønna hans (gjennom emisjoner). Han har et ansvar for å ivareta aksjonærenes interesser, på lik linje med at han har ansvaret for å lede forskning og gjennomføre kliniske og pre-kliniske studier osv.

Det er ikke i min interesse som aksjonær at aksjen krasjer 28%(!) på én(!) dag!
Og Per Walday har en stor del av ansvaret for at det skjedde.

3 Likes

Det vet jeg ikke. Men blir for dumt å mene at å sitte stille alltid er lurt, når det er overveiende sannsynlig du kan få aksjen billigere på senere tidspunkt. Dog ikke sikker her ettersom fallet var såpass drastisk av den grunn at det ble utsettelse. Men med tanke på at kursen har steget jevnt og trutt fra kurs 25-40 avventende på dette øyeblikket er det kanskje ikke så rart likevel…

2 Likes

Det ble jo meldt om mulig forsinkelser pga Covid-19 om jeg ikke husker feil. Covid-19 har påført mye ekstra kostnader og forsinkelser på kort tid generelt i ulike bedrifter og det kan fort være at det er tilfelle her også. AZ må ha noe stort i tankene når de på tross av disse tingene velger å fortsette å bruke tid, ressurser og penger på PCIB. Tid er penger for bedrifter og straks man ser tegn til at business caser ikke har sjans til å oppfylle mål så termineres de så kjapt som mulig. Ingen av selskapene ønskes å kaste bort tid og penger.
Så er fortsatt optimist her å.

5 Likes

Min teori om hva som foregår her er at AZ er interessert, men ikke på langt nær så interessert som en del her tror. AZ er et gigantisk og supervellykket big pharma, som har vanvittig mange jern i ilden allerede, så fimanac tror jeg er noe de ser på som en fiffig teknologi som kan være nyttig i flere sammenhenger, men inne noe must have.

Så de driver med uthaling for å utmatte PCIB som de vet har 2000 hylende småinvestorer som ringer de ned døgnet rundt så de ikke får tid til å jobbe med det de skal gjøre en gang. Kan godt tenkes at de har uttrykt seg ovenfor PCIB som ga det lille selskapet god grunn til å håpe at noe er i mål til 1. juli, men så kommer de hele tiden opp med nye detaljer og mikkmakk.

Hør fra 15 minutter og utover i dette podcastet, er noe av samme greia:

https://www.facebook.com/1682688231948982/videos/etter-oljen-8-wavefoil/270394700814095/

16 Likes

Det er vel de mest trofaste som strengt tatt er minst troende til å lette på seg etter en melding som objektivt sett var relativt nøytral. Man må nesten forvente at det også er en viss korrelasjon mellom antall akkumulerte aksjer og den generelle innsikten i mekanismene på børsen. Har medlidenhet for de som eventuelt blir tvunget til å selge, men man har strengt tatt hatt lang tid på seg til å ta grep på høye nivåer. Risiko må hver enkelt styre og ta konsekvensene av. Så også dersom man ikke har robustheten til å vente av stormen og se noen måneder frem i tid.

6 Likes

Denne er helt spot on @Gunnersaurus.
Kommunikationen fra selskapet er under all kritikk. Dette har de fått å vite før - nu må de ta dette til seg.

Alle oss investorer vet at biotec er risikofyldt. Derfor skal selskapet ledelse operere med den forståelse at konsistens og sikkerhed i kommunikationen skal vise at selskapet ledelse har stål kontroll på processerne.

Det man sier skal man gjøre - hvis ikke, så hold kjeft.

Nu sitter vi alle tilbage med en følelse av usikkerhed med hensyn til forhandlings processen. Og årsaken til dette er de udsagn om melding innen 30.06. som PW har kommet med, denne melding og Ronny sin klodsede e-mail.

De må begynne å forstå at denne berg og dal bane kurs udvikling sliter på aksjonærer. Og det er ikke bare de "hysteriske kællinger " skyld. Alle har et ansvar i å utvikle Norsk biotec, og til dette trenger vi seriøse investorer og ledelse med stål kontroll.

Til oplysninger jeg økt porteføljen, og jeg kommer ikke til å selge en eneste aksjer før vi har en avtale med AZ.

56 Likes

Takk savepig. 1,2 millioner er selvsagt her ok volum, men tenkte mot fall på nesten 1/3 av verdi på en dag mot dette volum. Det har vært dager med ok volum før 30% ish oppgang har kommet. Nu EN dag på ok volum og barbert kurs. Det syntes jeg var historisk kost og noe jeg ikke har sett før.

Ja nu kan alt bare bli bedre :partying_face:

Og @FiloD dette kan du :muscle:

1 Like

Absolutt all oppgang som har skjedd fra ca 40 kroner og videre har vært uten at man har sett omtrent en eneste aksje bytte plass på topp 50. Så det er umulig å være enig i at en bevegelse som i dag er særlig overraskende.


Jeg skulle ønsker de bare hadde hatt alvorlig mye sterkere fokus på gallegangsstudiet når de kommuniserer ut, og også hatt en sterkere regi i å faktisk børsmelde fremgang som vi selv kan finne på åpne kilder, slik at det kan være med å opprettholde en positiv nyhetsflyt rundt selskapet.

Taiwan tatt studiet inn i sitt register? Ja men så børsmeld det. Taiwan endret status fra godkjent til “ongoing”, ja men så børsmeld for all del det og. Ingen grunn til å være beskjeden.

60 Likes

P.W. har ansvaret for å føre forhandlnger på selskapet/Pcib sine vegne. Ikke du.
Du vet ingenting om disse hemmlige/vanskelige forhandlingene på PCib sine vegne. Det vet P.W. , og han står ansvarlig over for aksjeeierene, inkl. OCC. Og P.W. gjør nok mer enn du gjør for vårt felles beste.
Dette/disse forhandlingene er nok ingen spasertur i parken.
Min antagelse er at vi får bonus for disse dagene på overtid, etter hvilke inntrykk jeg har fått av P.W. sin kompetanse.

3 Likes

Ja enig i det @Savepig og få de til å få ut fingern å få publisert fimaVACC i en high-level tidskrift som var guidet 1H2020 som en milestone.

At denne ikke er kommet er meget kritikkverdig!!! men tar den gjerne på fredag :innocent:

6 Likes

@Savepig

Helt enig, og hvist det er sånn at det vi forhandler om er mere omfattende end først trudde, så meld det.

Disse to helt blanke linjer sier ingenting

16 Likes