Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 3 2020 (PCIB)

Vi fikk 6 måneders straff for å overfylle mailboksen og blokkere telefonen til Ronny.
Det er velfortjent straff.
Men vi kan bli benådet.

7 Likes

6mnd. betinget dom sammen med shortere og stop loss haier, jo takk skal du f… meg ha :joy:

5 Likes

Slik sett er meldingen ikke annet enn å stilne hylingen littegrann.
Forhandlingene kunne selvfølgelig slik sett vært avsluttet på dato.
Utsettelse betyr ikke annet enn at de som forhandler på Pcib sine vegne vil gjøre en så god jobb som mulig. For OC.C. og for andre aksjonærer.
Melding kan komme innen 6 måneder, - og hver dag som helst.
Slike forhandlinger er tøffe og slitsomme. Ikke noe som trekkes ut for moro skyld.

5 Likes

zzzzzzz

Kanskje to paralelle virkeligheter som går frem av dette teaterstykket.

  1. Aksjonærene har tunnelsyn og ser bare kritikkverdig guiding , selv om årsakene ikke er kjent.
    Dette blåses helt ut av virkeligheten og omdanner en melding med lite negativt i seg selv til å fremstå som at PCIB ikke er noe å satse på.

  2. De som har vært involvert i prosessene så langt har observert flere avtaler blitt ferdige men har fått flere ønsker fra flere indikasjoner som de vil ha med i pakken (etter den siste utvidede testen i andre lokasjoner enn kreft).
    PCIB kan godt ha vært selskapet som tok inisjativ til å forlenge prosessene ut 2020.

Saken er den at vi vet nesten like lite før den siste meldingen som etter men det som har endret seg er bekreftelse på at partene fortsatt forhandler.

AZ formoder jeg er minst like interessert i delivery løsningen fra pcib som tidligere.

Helt svimlende kursfall i dag.
Mange års arbeide blåst bort på noen timer men mye kommer nok raskt tilbake for dette er århundrets overreaksjon.

12 Likes

Enig i at meldingen var vel “løst” formulert. Vi ble ikke så mye klokere, men vi vet heller ikke noe om hvorfor de skrev det slik.

Årsaken til utsettelsen kan være alt fra en due dilligence som tar tid (positivt), via tung byråkratisk mølle i AZ (nøytralt) til uenighet mellom AZ og PCIB (negativt). Jeg tror at de mente de skulle bli ferdige snart da vi ikke hørte noe pr 30.06. men at de nå ser at det tar lengre tid. Ferieperioden og/eller andre årsaker gjør at jeg tror det blir iallefall august før vi hører mer. Så får vi håpe at en god nyhet eller to fra Chem/Asia og/eller Vacc kan holde motet oppe hos de som trenger det gjennom disse sommerukene :slightly_smiling_face::sunglasses:

9 Likes

Nei. Det er ingen løgn involvert. Det er bare 2 veldig ulike parter ift størrelse og makt. AZ er en hierarkisk kjempeorganisasjon, og de sitter med de fleste kortene.
Å si at alt guides på halvår er i beste fall misvisende. Det er ikke en guiding når AZ har fått 6 mnd, det er en konkret avtale. Og nå er denne avtalen forlenget med 6 mnd. Det er heller ikke en guidet lengde, det er den faktiske varigheten.

Okay, nu spekulerer vi bare. AZ er også interesseret i VAC, men den afdeling som skal se igennem potentialet med fima Vac er i forvejen overbebyrdet. Grundet arbejdspres med vac mod CoVid19. Kunne det være plausibel begrundelse for udsættelse?

2 Likes

Det er lett å tenke at mange solgte i dag, men det var faktisk like mange som kjøpte. Bl.a meg.
Tenk over dette - Er aksjen et bedre eller dårligere kjøp på 50 i morgen enn 70 i går ?

13 Likes

Sannsynligheten for melding “any day” uteblir iallefall noen uker , og jeg tror lengre … og det tekniske og negative rundt aksjen nå, så kan man kanskje si 50 er en dårlig inngang … spørs jo akkurat hvor long man er :slight_smile:

Men at pcib KAN bli solgt for styggmye penger kan også skje … men jeg tror ikke " any day" sånn midt i ferien nå …

Når sant skal sies så har selskapet sluppet billig unna negative røster i 2020 grunnet en solid kursutvikling i kjølvannet av at AstraZeneca sitt navn kom krypende ut av hatten. Når markedsverdien til PCI Biotech nærmet seg 3 milliarder var det naturligvis vanskelig å kritisere noe som helst! Men, i denne perioden har de altså fortsatt å skyve milepæler foran seg på kvartalsgjennomgangene. Fullstendig glemt, på grunn av all støyen rundt AstraZeneca, er fimaVACC publikasjonen som allerede er 14 dager forsinket . 6. mai 2020 ble Q1 resultatene presentert . Selskapet valgte da å stå på 1H 2020 som near-term milestone på Phase I results published in scientific journal . Hva har skjedd i kulissene som gjør at en slik plan sprekker? Covid-19 var vi fullt klar over 25. mars 2020 siden det var datoen selskapet børsmeldte oppdatering rundt Corona pandemien! Det er mulig vi som ikke ser hele bildet vil få en svært logisk forklaring på dette en vakker dag, men akkurat her og nå fremstår dette bare som ekstremt svak guiding!

Ronny og Per har humret og ledd (i ulike settinger, podcast, etc.) av manglende oppgradering av hjemmesiden i snart to år (?), og joda, det er underholdende og morsomt når kursutviklingen er god, men det fremstår amatørmessig når kursen gjør svalestup! Vi har en hjemmeside som høyst sannsynlig ruver øverst på en kåring blant de svakeste nettsidene til børsnoterte selskap som hører hjemme i Norge. Og det er i utgangspunktet en «minor issue» men det viser tydelig hvor lite fremdrift dagens ledergruppe evner å gi oss! Tid er penger! Og tid er noe en kreftpasient ikke kan få nok av – ergo har vi et ansvar i å få vår behandling hurtigst mulig til markedet. Vi trenger «progress» - vi behøver en offensiv ledelse som fremstår karismatiske og trygge. Det skinner gjennom at stotrende mytomaner er den rake motsetningen av det vi skulle ønske i denne fasen. Med all respekt å melde så synes jeg 2020 har vært et riktig dårlig år av selskapet, og da spesielt av Per Walday i sjefsstolen. Presentasjonen de holdt på ABGSC Life Science Summit (26. mai 2020) eksempelvis, var ikke oppdatert siden Q4 2019. Det synes jeg var pinlig – men vi aksjonærer måtte naturligvis unnskylde selskapet siden de var travelt opptatt med forhandlinger på dette tidspunktet (cirka sitat fra en i menigheten på Tekinvestor)! Ledelsen er blitt avkledd så utrolig mange ganger, jeg kunne listet opp haugevis av mindre heldige opplevelser. Det kommer ikke noe godt ut av det så jeg skal la være. Poenget mitt er at tabbekvoten er brukt opp!

Nå håper jeg RELEASE snart gir oss noe snadder for å veie opp for skuffelsen rundt pågående prosess med AstraZeneca. Misforstå meg riktig – utfallet av topp 10 samarbeidet kan fremdeles ende godt – men denne farsen av en kommunikasjon vi har vært vitne til håper jeg vi aldri ser igjen. Hvis Taiwan/Sør Korea får innrullert pasienter, USA får kontroll over Covid-19 slik at de kommer i gang med innrulleringen, klinikkene aktiveres som perler på en snor, hjemmesiden oppgraderes, clinical trials oppdateres hyppigere, og informasjonen generelt sett kommer ut til aksjonærene til riktig tid, så ser jeg positivt på at eksisterende ledelse fortsetter. Jeg forventer derimot at ermene er brettet opp og at en proaktiv tilnærming benyttes fremfor den tilbakelente «det kommer når det kommer» holdningen. Ronny Skuggedal bør absorbere en kraftig dose med selvkritikk og slutte med flåsete kommentarer når selskapet bommer såpass mye på korrespondansen til markedet.

Nå foreslår jeg at vi forsøker å se fremover og satser på at ledelsen gir oss mye å glede oss over i H2 2020? Jeg har i det minste fått blåst ut litt frustrasjon og håper jeg slipper det på en stund. Trives best med å dele ut ros, tro det eller ei.

42 Likes

Se ikke bort fra at vi får en melding om at det er kjørt en rettet emisjon mot AZ. Det ville vært en fin melding som til og med Arve hadde satt pris på :slight_smile:

1 Like

Helt utrolig hvor klønete dette er håndtert av PCIB - uansett utfall. Håper virkelig det kommer endringer i hvordan selskapet kommuniserer. Nesten 1/3 av verdiene barbert bort, helt unødvendig. Nytter ikke legge skylden på «nervøse» aksjonærer, dette er et resultat av elendig kommunikasjon.

AZ må jo sitte å riste på hodet. Dette er dessverre en stor ripe i lakken til PCIB og påvirker tilliten til selskapet.

Hvorfor er det så vanskelig å kommunisere riktig?

3 Likes

Mulig du har rett, selv om magefølelsen sier meg at de bare ikke ble ferdige før sommerferien.
Uthaling passer heller ikke helt med: keep them happy, but not lazy.

Men hvis du har rett i at det er uthaling på gang, så: 1) har pcib også en trumf fordi de eier resultatene hvis ikke de kommer i mål og 2) da må det være en avtale av en pen størrelse de forhandler om, ellers hadde ikke AZ tatt i bruk et såpass kraftig våpen.

8 Likes

Ok, alle skjønner at det er mye følelser i sving når det kommer en dårlig nyhet og aksjen faller 30%. Men det har vært MYE støy i denne tråden i laaang tid og enkelte brukere har vært VELDIG aktive i ren støy produksjon.

Vi har valgt å dempe noen brukere og kommer til å dempe flere om det er det som kreves for at tråden skal få en fin hyggelig og konstruktiv tone.

Håper alle kan være med å bygge videre på det gode forumet vi allerede har her.

Ps. blir du dempet, ta en runde med deg selv og tenk litt på hva og hvordan du skriver. Det er kjedelig å ikke kunne skrive, kun lese et par dager , men alternativet er å bli kastet ut.

Skal også nevnes at denne tråden den siste måneden har stått for sånn 95% av alle rapporterte innlegg. Det sier egentlig det meste.

31 Likes

Pcib mener de har vært i forhandlinger med AZ i seks måneder. Hva har de fått ut av det? Absolutt ingenting. På tide PCIB folket skjønner at keiseren ikke har klær.

Diskusjonen her går mer på ledelsens kommunikasjon og brutte tidsestimater enn leveringsteknologi.
Det forteller meg at fokuset har feil retning og aksjen er feilpriset.
Vi eier det som kan revolusjonere levering av medisiner og Topp10 er interessert.
Jeg aner ikke om dere (markedet) vil innse dette i morgen eller i november, men det vil skje.

21 Likes

Gårsdagens melding kom overraskende på meg også, men etter jeg fikk tenkt litt på det, syns jeg det styrker troen min på at det forhandles om mer enn bare en liten avtale.

At enkelte her på TI skylder alt på PW mener jeg er forkastelig, det er blitt et hylekor med anonyme besserwissere her inne. At ledelsen har blitt spammet med e-poster er ikke bra, ledelsen har da annet å gjøre enn å svare på unødvendige e-poster fra frustrerte/forbanna (små)aksjonærer. En trenger jo ikke være rakettforsker for å forstå et de er i forhandlinger, og at de ikke får gå ut med noe før det er noe nytt å melde.

PW er ansatt av styret og rapporterer til styret, styret er satt sammen og valgt av aksjonærene, og styret selskapets vedtekter. Styret har ansatt PW fordi han er dyktig. PW leder PCIB på en overbevisende måte i mine øyne. Jeg stoler 100% på han og hans kolleger og styrets vurderinger for hvorfor det er informert / ikke informert etter 30.06.2020. Vi vet ingen ting om hvilke vurderinger som ligger til grunn. Om en. ev. evaluering viser at det ble vurdert feil, regner jeg med at ledelsen/styret tar lærdom av det.

Det er alltid noen som får kalde føtter og kaster kortene ved en melding om utsettelse, men det ble helt sikkert noen nye aksjeeiere inn også, samtidig utnytter de profesjonelle aktørene situasjonen.

Det er du som aksjeeier som er ansvarlig for dine disponeringer, det er du selv som bestemmer når du kjøper og når du selger. Er det andre som bestemmer når du selger, er det allikevel du som har valgt å sette deg i den situasjonen. Velger du å investere i aksjer med høy risiko som Biotech, må du regne med svingninger som ikke alltid er forankret i det fundamentale. Gå i deg selv når det ikke går din vei, ikke skyld på andre. Vurder om du skal selge deg ut om du ikke liker hva som skjer, og invester i noe annet. Velger du å bli, er det et valg du tar for at du har tro på at du skal tjene mer penger. Alle her inne har aksjer i PCIB for å tjene penger, samtidig er vi heldige som er med å bekjempe kreft og forhåpentligvis andre sykdommer.

Jeg tror vi får en avklaring med en gang de er klare, de venter ikke til desember/januar. AZ ønsker sikkert å ta i bruk teknologien så snart som mulig.

Til PW og resten av dine kollegaer, gjør det dere må for å nå målet!

49 Likes