Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 3 2020 (PCIB)

PCIB har aldri lovet noe. Kanskje det om 6 mnd er ingenting videre da.
AZ må kanskje tenke seg kraftig om mye grunnet være korona, utsette i noen år.

Det som skjer med kursen nå, er et fint (men kjipt) eksempel på hva som skjer når det er mange nybegynnere og uerfarne folk i aksjemarkedet.
Denne gruppen har ikke is i magen og ser ikke bedriftens potensiale men er kun opptatt av :rocket: og å tjene penger raskt. Det er skummelt å se, også på andre aksjer, hvordan kurser utvikler seg uten å ha i nærheten av en logisk forklaring.
PCIB skal opp på sikt, men jeg tror ikke bunnen er nådd enda dessverre. Mye stopp-loss og folk med skjelvende hender som enkelt kan trykke på “selg” knappen

1 Like

Markedet kan være irrasjonelt lenger enn…
Det som skjer her at mcap nesten skal halveres på bakgrunn av en melding som sier at AZ fortsatt er såpass interesserte i PCIB sin teknologi at de vil evaluere videre, er jo et prakteksempel på det. Skulle ønske jeg kunne lært meg å trade litt men hver gang jeg prøver på det går jeg i minus. Så her skal sittes helt rolig fram til h2 2022, eventuelt akkumulere litt, som opprinnelig planlagt.

4 Likes

Du ser feil på det. Mcap doblet seg i forventninger, og kun det siste halve året. Nå halverer det seg fordi det utsettes og tilliten til ledelsen er svekket. Veldig mange som hoppet på toget når datoen nærmet seg. Er jo ikke sånn at 84 er “riktig” pris.

Jeg byttet ut meste av PCIB nå. Ser den har sunket enda mere på 20 minutter.
Der jeg har reinvestert, har det gått opp, og jeg forventer potensialet der svært mye bedre innen utgangen av august, tall presentasjoner.
I det tidsvinduet ser det ut som lite positive nyheter fra PCIB.
Et enkelt valg. (Kanskje ikke optimalt å få følelser for en aksje.)

Som svar til videolenken du la til @Savepig, så vil jeg fremme skepsis til teorien din om at AZ driver uthaling for å utmatte PCIB og at AZ sitt synspunkt rundt teknologien er “fiffig, men ikke noe must have”. Det er fint for forumet at du har en tendens til å tenke kritisk, men synes påstanden er svakt begrunnet. Da synes jeg argumentene imot er svært mye sterkere.

For det første har PCIB penger til 2022, dette på bakgrunn av deres lave cashburn, forrige emisjon og en viss plassering av daværende beholdning i euro, en liten finesse fra Ronny etter min mening. Fra kurset “Forhandlinger” på NHH er en av de første reglene fra pensum at parter i forhandlinger aldri skal inngå i forhandlinger dersom en av partene er avhengig av motpart. Dette fører til skeiv fordeling i forhandlingene og svak maktbalanse.

For det andre er det viktig å forstå Astra Zeneca sin enorme interesse og derav investeringsvilje i å være ledende innen mRNA(naturligvis), der vi alle kjenner til behovet i markedet for en måte å levere mRNA effektivt på. Man må huske at BP ofte bruker store ressurser og tar risiko i å investere i små biotechselskap for disse er med på å drive innovasjonen i de store selskapene. En ting er å ikke få teknologien til egen forskning, en annen ting er å miste en verdifull mulighet til konkurrenter. Under det langvarige samarbeidet med PCIB så vet vi allerede allerede at de har hatt gode resultater fra opprinnelig forskning. At de nå har testet ut utenfor onkologiske indikasjoner, har fått navnet avslørt og ikke har gått fra samarbeidet før 30.06 (eller landet en avtale rundt opprinnelig forskning) sier meg at det er tvers motsatt.

Jeg tror forhandlingene pågår mellom to parter med gjensidig respekt for hverandre, og er enig i refleksjonene til @rockpus. Som AZ selv utlyser på sin nettside i videoen “Getting the deal done – from negotiation to signing and completion” så er tilliten og samarbeidet mellom partene essensielt. Fra videoen fremkommer det at alle finansielle avgjørelser og steg i forhandlingsprosessen i AZ få godkjenning av toppledelsen (som naturligvis har mye å stri med for tiden), noe som de selv omtaler som omfattende og tidskrevende.

Etter nå med snart fem år tror jeg begge partene respekterer hverandre, og at de ønsker å skape en vinn-vinn situasjon. AZ er profesjonelle og investeringsvillige, men er tross alt et topp10 BP og har rutiner på hvordan de skaper gode avtaler. Resultatene var klare for analyse i mai, og at partene trenger mer tid på seg styrker bare hypotesen om en solid avtale med omfattende dekning etter min mening.

Ingen er så stor at han ikke må tøye seg, ingen så liten at han ikke må bøye seg.

31 Likes

Det gleder meg å se svartsynet som regjerer her nå.
PCI virker fortsatt.
AZ er fortsatt interessert.
De som trader har kanskje ikke skjønt at det tar 20-40 år å utvikle det PCIB driver med.
Hvilken rolle spiller noen uker eller måneder ?

12 Likes

Si meg, hevder du at man som børsamatør bør hoppe inn og ut av aksjer avhengig av ens egen subjektive vurdering av det løpende potensialet og forvente å tjene store penger?

8 Likes

Hva ønsker du å oppnå med et slikt innlegg?

2 Likes

hvilken aksje ?

3 Likes

Den vanligste feil de fleste gjør er at de tror den gjeldende utvikling vil fortsette i “evig tid”.
Fremtidig avkastning vil bli mye bedre fra 47,50 enn fra 70

6 Likes

Les deg opp på COV.
Men langsiktig blir PCIB bedre hvis oppkjøp fra AZ.
Det var det med vurderinger og risiko da…

Poenget mitt var aksjemarkedets irrasjonalitet, ikke hva som er riktig pris pr aksje for det vet ingen. Eneste som er sikkert er at det er milevis unna dagens nivåer, opp eller ned.
For mitt vedkommende spiller dagens kurs ingen rolle, og fra det ståstedet så er og ledelsens påståtte manglende kommunikasjon kortsiktig ikke så viktig, selv om det er like kraftig irriterende for meg som for alle andre.
Jeg tror du tar veldig feil når du sier tilliten i markedet til ledelsen er svekket.
Markedet til PCIB er ikke kortsiktige tradere(som trolig er de som er mest aktive nå), markedet til PCIB er BP og framtidige pasienter og der tror jeg PCIB bare står sterkere og sterkere.
Det essensielle i dette selskapet er hva teknologien kan utrette og hva dette kan bety for pasientene, særlig innen GGK, ikke hva en trader kan få i kortsiktig gevinst.

Men kortsiktig på aksjekursen isolert har du rett. Az doblet og az halverte, men det er kun ståa akkurat nå. Ikke nødvendigvis til jul…

7 Likes

Man kan vurdere å lære seg gevinstsikring og det motsatte.
Men skjønner at saklig innsikt og hjelper hvis fakta man spekulerer i slår til.

Det irreterer meg hvor mange av dere som har uttrykt at dere er 100 % sikker på avtale osv. Hvor mange av dere har egentlig peiling på hva dere snakker om? Ja dere har lest mye og hørt noen podcaster, men realiteten er at de fleste av dere ikke har kompetanse til å være i nærheten av å vurdere utfallet her. Det blir litt som å ha sett en fotballspiller på TV i eliteserien og nå kan en bedømme om spilleren er god nok for premier league når en selv har spilt 6 divisjon.
Selv håper jeg på en god avtale, for min og deres del, men dette har tatt litt for mye av etter min mening, når de færreste står i posisjon til å egentlig kunne bedømme utfallet her.

13 Likes

Hva hadde kursen vært hvis det var 100% sikkert med en avtale ?
Ingenting på børs er sikkert, bortsett fra at “ingen” tradere blir rike.

2 Likes

:sweat_smile:

1 Like

Og hvorfor tror du Mcap doblet seg på forventninger? Jo, det var selvsagt fordi markedet ble mer obs på det enorme potensialet som ligger i en slik mulig avtale. Dette potensialet er til informasjon ikke redusert etter siste melding.

5 Likes

Den kliniske studien blir forsinket pga Corona og det ble heller ikke en avtale med AZ. Ennå tror noen at alt er som før mens pengene renner ut og tiden går.

2 Likes

Nei, men utsatt. Den steg fordi det nærmet seg. Potensialet har jo ligget der i flere år.