Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 3 2020 (PCIB)

Ja Bamse

Man skal kjøpe på røde dager. Punktum.

Har vært med Pcib siden høst 2016. 70% av porteføljen i Pcib er «låst» til enhver tid. Resten har vært litt ut og inn.
Sånn helt generelt kan jeg vel si at man ofte gjør de beste kjøpene når hylekoret holder på som værst.
Kjøpt i går og kjøpt i dag. Vanskelig å treffe bunnen selvsagt. Men ved å kjøpe over en periode tar man «integralet» av bunnen.

10 Likes

Ja, det er lov å håpe på en fimaVACC deal snart, for da handler det om penger i kassa.

2 Likes

Når det er snakk om FimaVACC. Vi fikk jo forklart at det var dialog der, men at dette krevde face-2-face og var stoppet av Covid. Men det var en ting til, og det var denne publiseringen som skulle komme første halvår, vi har vel ikke hørt noe mer om det ? Det ble spekulert i at den ble holdt igjen pga AZ. I så tilfelle får vi vel ikke vite noe ved å spørre, men er det noen som har spurt ?

4 Likes

Det har du helt sikkert rett i, og å dele ut klovnefjes til 5 forskjellige personer på rappen (Togga, Mr. Oncoinvest, bamse, lenny og Netromo) er ganske usympatisk, og kanskje litt under hva som er grei oppførsel på Tekinvestor.

73 Likes

Selv om jeg ikke er spesielt glad i å mute debattanter kan jeg anbefale, i denne tråden, å mute endel debattanter.

3 Likes

Jeg venter på noe slik i tiden som vi er i.
Og det er helt greit hvis jeg er alene i det.

Lyketil.

Screenshot 2020-07-15 at 14.01.28

3 Likes

Som jeg nevnte tidligere i morges opererer AZ med standardiserte prosesser, som krever godkjennelse av toppledelsen for hvert steg. Det må jo kunne antas at PW & CO har følt seg relativt sikre på egen guiding om dato da vi nærmet oss slutten av juni. Dermed kan det jo også antas at utgangspunkt for avtale er klar, men at godkjennelse fra toppledelsen i AZ påfører prosessen en forsinkelse. For min del handler det ikke om at AZ er interesserte eller ikke, men hvilket omgang, grad av eksklusivitet og pris de ønsker seg for PCIB.

Jeg tror de fleste kan være enige om at det er størst sannsynlighet for at AZ
er interesserte i PCIB, men min mening er at de trolig har ønsket seg mer enn det opprinnelige utgangspunktet etter analysen gjort utenfor onkologiske indikasjoner.

Jeg både tror og håper selskapet har sine legitime grunner for sin manglende evne til kommunikasjon. Litt kritikk fortjener de iht. guiding, men jeg er sikker på at det er gjort med tanke på aksjonærenes beste. For PCIB, også kjent som “Fort Knox” har nok sine grunner til manglende informasjon.

Fra Oslo Børs, §3.1.2 (kilde):
(1) Selskapet kan utsette offentliggjøring av opplysninger som nevnt i pkt. 3.1.1 første ledd for ikke å skade sine legitime interesser, forutsatt at allmennheten ikke villedes av utsettelsen og opplysningene behandles konfidensielt, jf. pkt. 3.1.3.

(2.2) Legitime interesser som nevnt i første ledd kan typisk relatere seg til:
Beslutninger eller kontrakter som krever godkjenning av et annet selskapsorgan for å tre i kraft
som følge av selskapets organisering, forutsatt at offentliggjøring av den ikke endelige
beslutningen eller kontrakten sammen med opplysning om at endelig godkjenning ennå mangler,
vil kunne villede allmennhetens korrekte vurdering av forholdet.

38 Likes

Helt enig, @Tacobaguette.

Fryktelig mye frustrasjon her inne idag, anbefaler alle å tenke seg om et par ganger før man poster innlegget man hadde tenkt.

Personlig synes jeg at en nedgang på ca 45% fra toppen er en kraftig overreaksjon på meldingen som ble gitt.

Hva ville skjedd om de meldte utsettelse på 2 måneder? Da ville sannsynligvis kursen gått fra 70 og opp til ny ATH basert på at vi nå virkelig «visste» at det var siste finish på dealen som gjenstod. Kanskje det også kan være grunnen til at de ble enige om å si nye 6 måneder. For ikke å gi for mange signaler til markedet.

Selv har jeg lastet opp med aksjer på 47 og 45 idag, og tror det kommer til å lønne seg på lang sikt, selv om jeg selvsagt ikke vet hvor bunnen er, mer enn noen andre.

Fortsatt god sommer og husk å puste med magen! :sunny::sunglasses::wind_face:

28 Likes

PW sagde MOST SOON… hvorfor skulle han sige det, hvis ikke han var af den overbevisning, at det var MOST SOON. PW må have haft info, der fortalte ham at dette lå lige for. Så hvad er sket? Casen ude af hans hænder, enten i az regi eller i hans eget styre. Alt andet lige, er tidsrammen på 6 måneder noget længere end der er behov for eller så er kompleksiteten i dealen pludselig steget voldsomt

24 Likes

? … tar du det nå ut av sammenheng? Tror det, det var med siste fall.

1 Like

Jeg tror at noen savner tullprat etter noen øl på kafeen så mye at de har begynt med det her.:beers:

2 Likes

Kan være greit med en ordbok for nye aksjonærer.

«Most Soon» = Innen et års tid
«Virker på alt» = Kan virke på alt
«Imminent» = Tulleord, betyr egentlig ikke noe
«Frist innen gitt dato» = Ingen frist innen gitt dato

10 Likes

Endelig en som desperat prøver å høyne nivået her inne. Ta det gjerne på flere språk også

3 Likes

«Most soon» er tøyseengelsk. Mest sannsynligvis en klossete oversettelse av «nærmest forestående», altså det som kommer først, ikke det som kommer snart.

4 Likes

100% korrekt @Testenror. Jeg er selv utdannet engelsklærer og har lest og hørt utallige «fornorskinger» og forsøk på å oversette norske uttrykk og talemåter til engelsk. Som har skapt mange morsomme øyeblikk opp gjennom årene… :wink::sweat_smile:

Man må alltid se nøye på konteksten når man skal prøve å forstå hva noen prøver å si, og for meg er det 100% sikkert at det PW prøvde å si var at de nyhetene som kommer først innen FimaNAc-programmet, er avklaringen rundt AZ. Ikke noe mer enn det.

Så most soon har ikke noe tidsbegrep i seg, annet enn at det indikerer at AZ-nyhet kommer før andre FimaNAc-nyheter.

Men når det er sagt, så tror jeg også at PW på det tidspunktet var overbevist om at vi skulle få en avklaring innen 30.06, så hva som har skjedd på tampen er fortsatt et mysterium… :smirk:

10 Likes

Venter spent på neste kapittel fra @Statsmedisteren

Der vil vi nok få en plausibel forklaring

Det kan også meldes at krabbefiskeren i Bamble straks er tilbake på himert. Ned fra Chablis og Gin :crab::crab::tumbler_glass:

5 Likes

Jeg tænker du har ret generelt set… men har vi altså med en CEO der tidligere har linket kraftig til 30.6.20, så når han siger most soon. Mener han 30.6. er min overbevisning

2 Likes

PCIB er nok smertelig klar over at aksjonærene hungrer etter informasjon. Det innser de ikke minst ut fra siste kursfallet som fulgte meldingen om utsettelse.
Da sier min logikk:
Dess mindre de på tross av denne erkjennelse informerer, dess større er sannsynligheten for at noe stort er på gang innen rimelig tid med AZ!

8 Likes

Helt enig her, eneste som jeg synes da er kjedelig er at de melder evaluering 6 mnd til. Kunne dog blitt enige om efks 3 for og beroe aksjonærene.

2 Likes

Innen rimelig tid ser da ut til å bli om 6 mnd.
Det er vel liten grunn til at AZ ikke skulle benytte seg av all “ny” disponibel tid.
Det er tross alt en avgjørelse de allerede har brukt lang tid på, som tydeligvis sitter langt inne.