Som jeg nevnte tidligere i morges opererer AZ med standardiserte prosesser, som krever godkjennelse av toppledelsen for hvert steg. Det må jo kunne antas at PW & CO har følt seg relativt sikre på egen guiding om dato da vi nærmet oss slutten av juni. Dermed kan det jo også antas at utgangspunkt for avtale er klar, men at godkjennelse fra toppledelsen i AZ påfører prosessen en forsinkelse. For min del handler det ikke om at AZ er interesserte eller ikke, men hvilket omgang, grad av eksklusivitet og pris de ønsker seg for PCIB.
Jeg tror de fleste kan være enige om at det er størst sannsynlighet for at AZ
er interesserte i PCIB, men min mening er at de trolig har ønsket seg mer enn det opprinnelige utgangspunktet etter analysen gjort utenfor onkologiske indikasjoner.
Jeg både tror og håper selskapet har sine legitime grunner for sin manglende evne til kommunikasjon. Litt kritikk fortjener de iht. guiding, men jeg er sikker på at det er gjort med tanke på aksjonærenes beste. For PCIB, også kjent som “Fort Knox” har nok sine grunner til manglende informasjon.
Fra Oslo Børs, §3.1.2 (kilde):
(1) Selskapet kan utsette offentliggjøring av opplysninger som nevnt i pkt. 3.1.1 første ledd for ikke å skade sine legitime interesser, forutsatt at allmennheten ikke villedes av utsettelsen og opplysningene behandles konfidensielt, jf. pkt. 3.1.3.
(2.2) Legitime interesser som nevnt i første ledd kan typisk relatere seg til:
Beslutninger eller kontrakter som krever godkjenning av et annet selskapsorgan for å tre i kraft
som følge av selskapets organisering, forutsatt at offentliggjøring av den ikke endelige
beslutningen eller kontrakten sammen med opplysning om at endelig godkjenning ennå mangler,
vil kunne villede allmennhetens korrekte vurdering av forholdet.