Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 3 2020 (PCIB)

Denne kommentaren fra Polygon synes jeg passer fint i mRNA eller Nac diskusjonen:


polygon
4056INSIDER

1

467

12 feb.

Jeg mener inntrykket man sitter igjen med av lipider som “en konkurrent” blir feil.

Grafen som viser at naked delivery med PCI er fire ganger mer effektiv enn levering med et liposom, viser IKKE at naked delivery er mer effektivt enn levering med et liposom, det viser at levering med PCI er mer effektivt enn levering uten. Hadde man brukt liposom i det samme forsøket med PCI, så hadde man fått enda bedre resultat. Det oppsiktsvekkende ligger i at man klarer å oppnå bedre resultater PÅ TROSS av at man ikke bruker et liposom.

Og hvorfor er det da et poeng å ikke bruke liposomer også sammen med PCI? Jo fordi liposomer og polymerer (altså carriers), har til dels kraftige bivirkninger, som naked delivery ikke har. Og som vi vet, så betyr mindre bivirkninger mulighet for høyere doser og enda mer effekt. Når disse andre aktørene designer carriers, så er det rundt en sentral problemstilling om å balansere leveringseffekt og bivirkninger, og med naked delivery slipper man altså denne problemstillingen. Det er her kruttet ligger!

12 Likes

@antivelen skrev: «Kan det være at AZ vil vente ut en IP avklaring for FimaNac»

Dette har PCIB nevnt tidligere, på Q319-presentasjonen:

Dette kulepunktet var borte på både Q419 - og Q120 - presentasjonen. Fåglarne vet hvorfor (kanskje for avslørende/avgjørende)?

20 Likes

Jeg tviler på at de venter på det, slikt kan ta årevis. I tillegg er det slikt som blir gått igjennom ved due-diligence.

Hvis jeg husker riktig ble det snakket om konkret på kvartalspresentasjonen også, at man hadde funnet den helt optimale måten å levere mRNA på osv.

Men at det har noe med AZ å gjøre er jeg nesten sikker på. Kan godt være at det kom ut av samarbeidet. Så det er et helt klart spennende det du påpeker, spesielt sett i sammenheng når navnet AZ ble avslørt.

12 Likes

Dette kulepunktet var jo veldig relevant på Q3 pga patentet ble offentliggjort i juli/august. Og som ble kommentert blant annet på Radium i august 2019. :ok_hand:

Det er klart det patentet er relevant for AZ.

4 Likes

De fleste av oss har nok en del forventninger til mer klargjøring av status ved Q2 presentasjonen.
Men dersom PW faktisk har fått munnkurv, så har han gjerne det rundt Q2 også.

Det skal dog godt gjøres at vi ikke får signaler som vi på dette forumet er blitt eksperter i å tolke… :wink:

Med så mange irriterte og utålmodige aksjonærer, samt at det som foregår i kulissene har så enorm potensiell verdi, så skal det godt gjøres for PW å holde et uanfektet pokerfjes ved Q2!

6 Likes

rockpus,

Jeg tror det er ganske avgjørende at PW forholder seg til styrets instrukser pålagt dem fra AZ, ikke oss utålmodige på TI. Han har egentlig sagt ganske mye, jeg henviser til det han sa at mindre biotec selskaper må forholde seg til hva BP instruerer. Det som står i meldingen er det eneste de kunne skrive for å unngå en eksplosjon av spekulasjoner.

5 Likes

Takk for et godt tips. Mye ryddigere med en gang😁

5 Likes

Når det gjelder leveringsteknologi for mRNA så er jeg litt usikker,

Fri mRNA destrueres raskt i blodbanen, hvor raskt vet jeg ikke.
For å unngå det pakkes derfor mRNA inn i fettkuler som beskytter dem for destruksjon.
Disse fettkulene, med mRNA, endocyteres inn i cellene , og etterhvert vil membranen rundt fettkulene brytes ned og etterhvert vil også mRNA frigjøre fra fettkulene, og mRNA kan begynne sitt arbeid med å generere proteiner.

Det fimanac kan hjelpe med er kun et steg på denne veien, nemlig å raskere bryte ned membranen rundt fettkulene, og derved gi en raskere respons på den ønskede proteinsyntesen.

fimaVAC teknologien vil være like avhengig som før av at mRNA lagres i disse fettkulene for å hindre enzymatisk destruksjon i blodbanen.

Eller kan fimaporfin inkorpureres i disse fettkulene, slik at frigjøringen av mRNA gjøres enda lettere?
Etter et raskst blikk på fimaporfins kjemiske struktur synes jeg den er lipofil nok til det.

Eller er jeg helt på jordet?
Finnes her en biokjemiker?

2 Likes

Jeg er ikke biokjemiker, men FimaNac sitt fortrinn er jo å levere mRNA “naked”, dvs uten innpakning og uten de bivirkningene de forskjellige innpakningene medfører. Hør gjerne på Radforsk podcast 104 med Kristian Berg.

8 Likes

FimaVACC er tenkt brukt sammen med intradermal (og intramuskulær?) levering, så ved en mRNA basert vaksine, så vil destruksjon av mRNA i blodbanen ikke være et tema.

12 Likes

Meget bra spørsmål Astrup, slike avklaringer vil gi nyttig kunnskap til flere av oss her. Forutsatt at svarene er tydelige, nøyaktige og begripelige. Synes mye av fagdebattene om PCIB preges av st folk slenger rundt terminologier og fraser som ikke er allmenne nok til å forståes, ved en generell biokjemisk beskrivelse!

1 Like

Fra AZ. “Investeringsnivået ventes grovt sett å være uforandret mot foregående år”. Hvordan ligger det ann nå mtp de avtalene AZ har foretatt seg så langt i 2020 (pengebruk) og deres budsjett på investeringer?

3 Likes

Jeg har kun vært i PCIB i ca 1 år. Hvordan har PCIB vært tidligere til å kommunisere utenom kvartalsrapporteringene? Har det da også vært så stille som nå? Har de tidligere kommunisert for å stimulere kursen?

1 Like

nei, det kommer ikke unødige meldinger.

EG HÅPER vi snart får oppdateringer på ggk. Mulig fpd i usa, asia - og evt partner på ggk , og slikt kan komme når som helst.

3 Likes

Jeg husker ikke hvem det var, men det har blitt publisert en liste over meldinger fra tidligere år for å sammenligne antallet meldinger. Hva jeg husker så har tidligere år vært mer informasjonsrike enn dette. Veldig stille, hvilket har blitt kommentert tidligere.

2 Likes

Ja jeg tenkte ikke starte noen diskusjon på hvor bra/dårlig de er på info men heller se på avvik i trend/mønster. Selskaper har jo ulike strategier mot markedet.

1 Like

Er det Ludovic Robin som skal ha ansvaret for kommunikasjon med markedet nå?

Har han overtatt Investor Relations?

Det går godt for AZ - se kort tweet video præsentation af 1H resultater.

6 Likes

Hissige dere var på å selge i dag…