Vi kan vel (stort sett) alle enes om at spydspiss strategien er fornuftig. Det er ikke dermed sagt at tidsbruken er uvesentlig og jeg er enig med de som mener det haster nå. Hvis vi skal være litt «slemme» kan man jo stille spørsmål som;
- Hvorfor var ikke Asia med i fra opprinnelsen?
- Hvorfor var ikke Ukraina med i opprinnelsen?
- Hva er årsaken til at det først i forsinkelsen av oppstart av RELEASE ble foretatt «feasibility study» for å avdekke klinikkene med best «catchment» - dette burde man vel ha gjennomført tidligere (skal ikke være bombastisk rundt dette - men jeg opplever informasjonen slik)
- fimaVACC orker jeg ikke egentlig å begynne å snakke om siden det er blitt hausset opp fra selskapet som noe stort uten at vi har sett verken fremdrift eller noe annet som tyder på at de får noe ut av dette (per dags dato). Den manglende publikasjonen som senest 6. mai var tiltenkt å komme i H1 2020, men fremdeles er utestående, er jo nok en gang slett håndverk
Ser man bort i fra at tidsbruken i dette selskapet er under enhver kritikk er forskningen bunnsolid ! Ville ikke snudd dette regnestykket og vi kan derfor enn så lenge holde/akkumulere aksjer med god risk/reward. Men det finnes antageligvis en god del aksjonærer som er «såret» økonomisk som følge av senere tids «svake» kommunikasjon, og av lovnader uten rot i virkeligheten (knallharde endepunkt på datoer for nyheter som ikke overholdes) og derav brenner det litt mer under føttene til enkelte i organisasjonen nå enn tidligere? Jeg håper vi kan beholde styre og ledelse intakt gjennom hele RELEASE – men for at det skal skje må ting begynne å falle på plass . Troverdigheten og tilliten er tynnslitt. Det er forståelig at man blir klokere etter hvert som studier begynner å rulle, og Covid-19 er en formildende omstendighet, men hvorfor de støtt og stadig gjør endringer på land og antall klinikker tyder vel kanskje på at den opprinnelige tegningen ikke var god nok? De hadde ekstremt god tid til å designe studien og klargjøre denne – jeg er således litt skuffet over alt man ikke klarte å tenke på før studien ble gitt grønt lys! Men, dette er i utgangspunktet vann under broen og det eneste som gjelder nå er å øke tempoet og gjøre optimale beslutninger videre i løpet. Jeg håper det er konturene av det vi ser med inklusjon av Sør-Korea, Taiwan og Ukraina samt endringer i inklusjonskriteriene.
Vi har stått på stedet hvil overraskende lenge nå! Hvis det finnes en «boost» knapp bør ledelse og styre trykke på denne ASAP. Om 10 dager vet vi mer! Eller for å snu på det, da bør vi vite mer. Hvis presentasjonen er diffus og selskapet ikke evner å forklare årsaker til at alt av guiding sprekker så er vel tiden inne for å begynne å lete etter noen som kan sørge for at toget havner tilbake på skinnene.