Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 3 2020 (PCIB)

Apropos PCIBs nye samarbeidspartner, israelske Aposense.

Så er the scientific president der en nobelprisvinner i kjemi.

“Aposense is a highly innovative Israeli biotechnology company with full capacity research facilities and scientific leadership, headed by the Professor Roger D Kornberg, Nobel Prize Laureate, 2006. Aposense developed a universal platform entitled Molecular Nano-Motors (MNMs) for the delivery of genetic drugs, such as siRNA, into cells based on a novel mechanism of action, utilizing membrane electrical forces.”

“Professor Kornberg served as a director of Teva Pharmaceutical Industries Ltd. from 2007 through 2013. Professor Kornberg is a member of the U.S. National Academy of Sciences and the Winzer Professor of Medicine in the Department of Structural Biology at Stanford University, Stanford, California. He has been a member of the faculty of Stanford University since 1972. Prior to that, he was a professor at Harvard Medical School. Professor Kornberg is a renowned biochemist and in 2006, he was awarded the Nobel Prize in Chemistry in recognition for his studies of the molecular basis of eukaryotic transcription, the process by which DNA is copied to RNA. Professor Kornberg is also the recipient of several awards, including the 2001 Welch Prize, the highest award granted in the field of chemistry in the United States, and the 2002 Leopold Mayer Prize, the highest award granted in the field of biomedical sciences from the French Academy of Sciences. He received his B.S. in Chemistry from Harvard University and his Ph.D. in Chemistry from Stanford University. He holds honorary degrees from universities in Europe and Israel, including the Hebrew University in Jerusalem, where he currently is a visiting professor.”

Som en funfact har hans far også en nobelpris, i medisin.

Satser på at fyren har god vurderingsevne når de nå tenker at et samarbeid med PCIteknologi er tingen, regner med at han har hatt siste ord i saka om samarbeide.

59 Likes

Dagen tatt i betraktning med q og podcast er det «værste» over nå for kursens videre vei. En midt i trynet i juni. Q nå som forventet, podcast med jatting å uforståelig mye latter, MEN…i løpet av 1-3 måneder nå så har vi nac avklaring.
Edit: Lego Juli!!

10 Likes

Eplet og stammen…

Apropos:
Når får vår Kristian Berg Nobel-prisen for sitt bidrag innen PCI? Kanskje etter en vellykket ultralydaktivering av vårt kjære fimaporfin?

8 Likes

Tydelig vi bor langt fra hverandre. Mitt slag i trynet traff meg først den 13/7.

1 Like

Har hørt podcasten og synes denne var oppklarende og god. Tonen var lett og PW virket fornøyd og avslappet. Fikk litt mer kjøtt på beinet hvorfor pandemien rammer ekstra hardt PCI, men de gjør det de kan for å hente inn denne forsinkelsen. Fikk også bekreftet at nyhet vedrørende AZ kommer innen året er omme. Emisjon var diskutert som en av mange måter på å få finans til interimavlesning ved “worst case scenario”, altså en betydelig forsinkelse på over et år, PCI vet jo utfallet på samarbeidet mellom dem og AZ og handler deretter. (Derfor ingen hast med emisjon tror jeg) Mye vil bli avklart innen høsten er omme.

10 Likes

Beklager komma feil Lego. Du skjønte hvor jeg ville vel?

Noen som fikk med seg hva som ble hvisket når de snakket om antall pasienter i Japan? Rundt 50:20 ca?

1 Like

Å lytte til podkast og hva man får ut av det er helt klart ikke synkront og skaper ikke nødvendigvis en felles forståelse av det som det blir snakket om…

Emisjon for eksempel; hvordan står det til med finansene? Emisjon er 1 av 3 former for finansiering, og selvsagt ligger det verdi i å hente penger for å finansiere videre forskning og utvikling. Den andre er støtte, begrenset til 10 MNOK i året.
Den tredje er partner, upfront og milestones.

De som klarer å lage et nummer ut av at CFO selvsagt forteller om emisjone som et alternativ hvis de ikke klarer å nå readout uten mer kapital har ikke skjønt mye av biotek. Det fortelles på ingen måte at nå kommer emisjonen, det er en mulighet frem i tid når de 240 MNOK vil krympe. Alternativet er innvannende alternativer, vel så aktuelt som en emisjon ref at de er i mange samtaler om dagen.

Einarsson understreker grunnen til at flere proffe (og amatører som meg) stadig øker sin interesse for sektoren; det er forutsigbart og et voksende marked. Internasjonale aktører ser mer og mer mot Oslo, med spesielt fokus på radiopharma og onkologi. Emisjoner fulltegnes uten nevneverdig rabatt og blir overtegnet. Borte er tradere som Haudeman Andersen og korte aksjonærer, inn kommer spesialfond og investorer fra utlandet. Interessen har aldri vært større, og selv om dette er en PCIB-tråd, så er det lov til å tenke seg at et par kandidater på OSE er under seriøs partner-vurdering og bud. Penger går ut av olje, gass, laks og finans, det er biotek som gjelder.

(Lars Nieba i NANO hadde blitt invitert til å være gjest neste uke etter Q2 som kommer i morgen. Han hadde ikke tid :wink:)

Ref latter og «god stemning»; dette må settes på konto for Elisabeth i dag. Hun var i sprudlende humør i dag, og slo an spøk i flere settinger man ikke kan klandre de andre for å ikke avvise med å være bryske. Hva med å snu på det; er det et dårlig tegn at CEO og CFO er i godt humør?

Jeg synes bullshitpraten var fraværende, de var konkrete og spesifikke. Resultatene fra studier gjort av AZ er ferdige og blir i disse dager evaluert. Evalueringen vil foreligge om ikke så lenge, og man får se hva som skjer.

Det kommer avklaringer innen nacc i løpet av høsten. Enten får de en partner, eller så må de sette opp et fase II studie for egen maskin. Skulle tro at sistnevnte ville ta litt tid kontra å lande en partner, så med fri tolkning kan det tyde på at de har god dialog med partner(e) siden de sier at kommer avklaringer i løpet av høsten.

Om dagens kursfall var berettiget? Helt sikkert, mr Market har alltid rett. Var mandagens oppgang like berettiget, og hvor hadde kursen stått i dag hvis ikke PA hadde jazzet opp stemningen i helga?

Fortsatt umulig å forutse hvor kursen står 31.12.2020, men at det kommer avklaringer fra interessant hold innen den tid er helt sikkert. I tillgg vil de melde first pasient i Asia og US når tiden er moden for det. En emisjon mener jeg fremstår som lite sannsynlig det første året med burnrate på 30 MNOK pr Q og 240 MNOK på bok.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ble negativt påvirket av de første kommentarene som oppsummerte innholdet fra podkasten, men er man aksjonær så bør man sette av de 50 minuttene til å få med seg alt med egne ører og gjøre seg opp en mening om hva som ble formidlet.

79 Likes

Elisabeth sa noe om at det et veldig langt spørsmål.

1 Like

Dette minner meg litt om NANO i mars da kursen falt ned til ca 10,- og jeg måtte trøste voksne medaksjonærer. Det var før NANO gikk opp 3x, og antageligvis mer om ikke så lenge.
Lurer på om dere fremdeles husker når PCIB gikk opp til 86 og stemningen var på topp? Det var da alle ventet på en avklaring vedrørende samarbeidet mellom PCIB og AstraZeneca.
I dag fikk vi svar på det alle ventet på. Til høsten blir det (meget sansynnlig) undertegnet en avtale med et av verdens største farmasiselskaper!
Og her tenker jeg som en investor og ikke en kortsiktig trader: jeg kommer til å hamstre PCIB-aksjer, akkurat som jeg gjorde i mars, fordi jeg vet at jeg blir rikelig belønnet for det om litt.
Ellers ordentlig toppers innlegg av @TheObserver. Smart fyr!

34 Likes

Det er 3-4 mnd siden jeg solgte noen Pcib-aksjer. Syntes dagens fall var en fin anledning til å øke beholdningen selv om jeg i utgangspunktet mente å ha nok.
Skal høre Radium i morgen. I dag bare lese alle kommentarene rundt emnet.

1 Like

Jeg tenkte i Mai at PW sin optimisme om oppdatering i løpet av juni antagelig betydde September slik som foregående år som f.eks imminent . Men jeg var fullastet allikevel frem til utsettelses avtalen. Da solgte jeg det meste på ca 52 og har hatt det i azt så lenge. Har flyttet litt tilbake nå, men var for tidlig ute skjønner jeg.
Jeg håper og tror at svaret ang AZ foreligger innen utløpet av September.

2 Likes

Det var opptimistisk tidlig. Haaper du faar rett. For naar man hoerte hva PW sa om dette, virket det som om han hadde 0 kontroll paa naar AZ ville bestemme seg. Det gode dog var at han snakket som om det ville bli en avtale. Saa gjenstaar det og se om dette er korrekt.

1 Like

Det er jo det som er…nyheten om AZ kan kommer hver dag som helst :grin::laughing:

8 Likes

Utfra det som ble sagt i dag virker det som om at det kun er formaliteter som gjenstår, dog rigide sådanne.

7 Likes

Når man ser tilbake på hvor høyt kursen gikk i vår, bare på forventninger til AZ, så er det egentlig veldig rart at ikke de klare og positive signaler om sannsynlighet for avtale som vi fikk i dag ikke løftet kursen. Kanskje investorene ikke vil la seg lure en gang til? Men i dette tilfellet tror jeg faktisk at de da lurer seg selv…

30 Likes

Jeg tolker det slik fordi han med så liten tid igjen til deadline, sa at det ville komme en melding i Juni. Så kom deadline og stillhet og FERIE. Så når de ikke fikk til noe innen de gikk i ferie så tenker jeg at skuldrene senket seg noe etter at de utvidet evalueringstiden. Men de hadde som mål å bli ferdig innen 30 Juni og etter det, innen de gikk i ferie. Når ferien kom kunne de ikke la markedet gå mørke i hele ferien i tillegg de 14 dagene som allerede hadde gått. Derfor tror jeg at det ikke er så mye igjen å konkludere på og tror ikke de vil bruke hele tiden frem til neste forfall.

11 Likes

Er svært positiv etter å ha hørt hva PW sier i dag og tolker at det kommer til å smelle plutselig, med en AZ-avtale. Kan ikke skjønne annet enn at kursen skal betraktelig opp nå framover.

9 Likes

Citatet att AZ behövde lösa några interna grejer är ju lite intressant om man vill spekulera om upfront skulle vara över 100M $.

Då behöver Pascal stöd högre upp och kan inte “wet the ink” himself.

Ren spekulation :stuck_out_tongue_winking_eye:

6 Likes

«What a pile of horse shit» - servert av ledelsen. Déjà vu! Hadde jeg vært i styret eller ledelsen i PCI Biotech hadde jeg skjems etter dagens presentasjon. Den tynneste suppa jeg har sett til dags dato og det sier ikke rent lite av et selskap som har skuffet omtrent ved hver bidige kvartalsrapport. Først krasjer man kursen (dagens svakeste selskap på Oslo Børs med 16,35 % nedgang) for deretter å sitte og humre og le i en podcast. Toppen av frekkhet og så amatørmessig at jeg mangler ord. Ingen spor av ydmykhet og man ler nok en gang bort manglende oppgradering av nettsiden. Bedre søknad til å bli med i showet til Cirkus Arnardo skal man lete lenge etter!

Jeg har alltid trodd at minimering av usikkerhet er det man streber etter – men jeg skjønner jo etter hvert at PCI Biotech er kjerringa mot strømmen . I det som altså er nok en rapport hvor hovedfokus ligger på forsinkelser presterer man samtidig å spre ytterligere risiko rundt samarbeidsprosjektene. «La oss kvitte oss med tre samarbeidspartnere i denne perioden sånn at det ser ut som om vi har vært flittige det siste kvartalet.» Hvilket geni i selskapet kom på denne geniale ideen i dagens allerede usikre klima? Sliter med å skjønne logikken og det gir ytterligere grobunn for misnøye hos allerede «rævkjørte» aksjonærer. Det gjøres ellers en hel haug med tiltak for å få opp rekrutteringshastigheten – nye ideer for hver gang vi hører fra selskapet. Fine ord – null effekt. Husker hvor fornøyd jeg var med selskapets «feasibility study» i sin tid for å finne de beste klinikkene. Nå sitter jeg forfjamset tilbake og lurer på hvordan det er mulig å svikte sine tålmodige aksjonærer så sinnssykt mange ganger. AstraZeneca kan heldigvis redde året – og jeg synes personlig at karrieren til Per Walday er avhengig av suksess på denne fronten. En emisjon ville vært skikkelig ødeleggende med tanke på hvor elendig selskapet forvalter disse pengene (er vel stort sett bare lønnskostnadene som ligger foran skjema).

Jeg hyller pengebruk! Jeg ønsker at de svir av så mye som mulig – så lenge de klarer å vise til progress! 1 pasient på seks måneder er så svakt at jeg ikke finner et dekkende ord for hva jeg synes, annet enn jeg nok en gang er flau over hvordan Per og Ronny opptrer. Pengene mine er imidlertid investert i teknologien og ikke i disse to usikkerhetsgenererende individene som er på podiet under kvartalsgjennomgangene! Jeg skal følge dette selskapet enten til konkurs eller til himmels. Men at vi som aksjonærer skal fortsette å famle rundt i blinde er uakseptabelt! Null tillit og økende usikkerhet er en giftig cocktail. Jeg vet at flere tålmodige og solide aksjonærer har tynnet ut aksjeantallet sitt i dag basert på denne syltynne presentasjonen. Fullt forståelig – men like fullt trist og unødvendig. Kommer til å skjære grimaser i søvne i hele natt! Håper jeg ikke våkner opp med skjevt fjes :face_with_thermometer:

38 Likes