Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 3 2020 (PCIB)

Uavhengig av hva vi på dette forum måtte mene om det seneste insidesalg, tror jeg det er årsaken til den seneste kursnedgang.
Alle er selvsagt enig i at det var en selvfølge å benytte seg av opsjonene før utløp. Men jeg tror ikke alle synes det var like naturlig at de solgte ut en så stor del for å dekke inn et skattekrav som ikke kommer før til neste sommer.
Dersom en avtale var like om hjørnet, vil det være svært sannsynlig at ledelsen i PCIB hadde en god anelse om det. Hadde jeg selv vært i en slik posisjon og hatt god grunn til å tro på avtale om få uker, så hadde jeg selvsagt ikke solgt en eneste aksje. Hadde jeg hatt problemer med likviditet, så hadde jeg heller tatt opp lån.
Mener ikke å ta opp igjen dette tema. De fleste av deltagerne på dette forum er jo enig i at det var helt greit med dette salget. Jeg skriver kun dette fordi jeg tror det er den egentlige årsaken til at kursen nå selges ned på tross av at vi mener en kommende avtale heller burde ført til kursstigning.

5 Likes

Hvis de ikke hadde solgt noe, men bare kjøpt, så hadde blitt bombardert med mailer om hvorfor de ikke melder avtale? Mulig de er dritlei folk som skal lære de hvordan de skal styre sjappa… :thinking:

5 Likes

Liker sammenligningen din hjemmeside versus en avtale med AZ…
Etter å ha lest endel av innleggene dine antar jeg de sitter og underskriver avtalen as we speak😉 litt edruelighet ville gjort seg bra.

1 Like

“Kursen selges ned” …ja,ja, det er også en måte å oppfatte det på når under en promille av aksjene skyves frem og tilbake i løpet av 7 timer :slight_smile:

3 Likes

Baisse-vås, akkurat som hausse-våset til Jubel.
Kursen faller på usikkert makrobilde og pga derisk på børsen. Kursen kan gå rett opp eller rett ned. Det er ingen som vet. Derfor har ledelsen solgt noen av opsjonene for å dekke skattkravet, og det er pga makrobildet at kursen faller, og ikke fordi “noen ønsker å kjøre den ned hver dag”.

16 Likes

Så du tenker at nedgangen i går og i dag ikke har noe som helst med at macro, hele verdens børser har fått et skikkelig slag i tryne?

2 Likes

Jeg forsøkte kun å teoretisere over hvorfor kursen ikke var på et høyere nivå. Da som et svar på kommentarer rundt dette i tråden.
Selvsagt kan også makrobildet spille inn i dette.
Men vi kan vel være enig om at dersom vår ledelse hadde tatt seg råd til å beholde flere av sine tildelte aksjer i litt lengre tid, ville det kunne blitt tolket som et signal om at en avtale kanskje var kort tid unna?

4 Likes

Det er altså et meget positiv lydklip… Ingen tvivl her længere. Spørgsmålet er, hvor mange indikationer indenfor onkologi og om nogen udenfor. Resultaterne foreligger, dvs. Analyse fasen er færdig. Next step finish deal og wet ink. Det er vel, så bull som noget kan være - på den korte bane.

9 Likes

Enig i det. Men det er ikke sikkert de er like dreven på aksjer som oss. Mulig de bare har sett på det som en bonus fra arbeidsgiver og bedd Ronny selge nok til å deke skatten.

5 Likes

TENK dere at alle hadde lånt penger i stedet for å selge osv. Ville det da bli mistanke om innsideinfo eller? Helt grei og ryddig det som er gjennomført.
Så må dere slutte å sammenligne generell børsnivå opp ned i forhold til PCIB kursen. PCIB har pr i dag ikke en karamell å levere for salg i markedet som daglig inntjening osv. Vi håper og tror at vi innen få år har noe å selge i “helsebutikken” men kursen dag for dag skyldes tanker tvil og tro samt det lille vi måtte motta i fra selskapet i form av info om tingenes tilstand.
Kommer det en solid avtale med AZ så kan PCIB gå til himmels selv om børsen kollapser. Vi er IKKE avhengig av oljepris - gull- og kobber som er viktig i markedet ellers. Det blir like dumt som en eller annen tulling i Finansavisen for hvert Q kommer med overskriften : PCIB taper penger igjen. ( da har du solid kompetanse om selskap som driver med forskning og lever av aksjonærenes sponsegaver/emisjoner)

16 Likes

Du er vel en av dem som har uttrykt størst frustrasjon over kursen…

3 Likes

Forklaringen kan svært gjerne være så enkel og logisk. Da blir det på samme måte som når jeg selv normalt mottok en årlig bonus fra min siste arbeidsgiver. Skatten ble trukket på samme måte som lønn og jeg fikk utbetalt netto bonus.

3 Likes

JA det stemmer for jeg synes ikke kursen på noen måte gir et riktig bilde på det PCIB sitter på av kunnskap - patenter og muligheter i markedet Ikke bare Az avtale men gallegangen som er gjennomført tidligere i småskala MEN med kjemperesultat og fremtidig vaksine som er kommentert solid bl.a . i siste podd osv.
IKKE uten grunn at jeg plussa på med 10k i dag så får det bli vinn eller forsvinn men jeg tror nå på vinn da. Heldigvis tar vi slike avgjørelser selv hver og en av oss.
Lykke til til deg også enten du er selger eller kjøper.

9 Likes

“Men jeg tror ikke alle synes det var like naturlig at de solgte ut en så stor del for å dekke inn et skattekrav som ikke kommer før til neste sommer.”

Hvis de “alltid” har solgt ut ekstra pga skatt året etter - - - Eller egentlig velger å ikke gjøre det pga de “vet” at det kommer en oppgang pga melding… Så hadde de vel strengt tatt gjort ett valg på innside info.
Det er noe de ihvertfall ikke ønsker spekulasjoner på i ettertid :slight_smile:

11 Likes

Helt naturlig å innløse opsjonene når de utgikk men insidesalg er aldri veldig positivt. “skattekrav” eller ikke. Selger ledelsen så får ikke markedet troen heller

Hadde vært litt vanskeligere å forklare om 8 måneder at hele ledelsen solgte tusenvis av aksjer for å betale skattesmellen for i år. Veldig ryddig å ta det nå og det betyr også at de ikke sitter på noen kunnskap som markedet ellers ikke har, så får vi heller tolke det som om at de ikke vet noe som kan være negativt i forhold til AZ. Alle vet jo at de forhandler og at de er så langt positive til og håper noe skal komme ut av det.

Vi kan heller ikke forvente at alle i ledelsen skal sitte på masse oppsparte midler som de kan bruke til nye innsidekjøp eller enorme restskatter senere. Selv om de har god lønn så har alle sin egen privatøkonomi å ivareta.

10 Likes

Er det nødvendig å legge ut om hvor mye penger man har og hvor mye man kjøper i annenhver post?
Fungerer utmerket å ha meninger uten å sette summer på det hele tiden. Fremstår mest som skryt. Bare en liten observasjon. Har selv aksjer her så følger tråden med interesse. (Har kjempemange aksjer).

Edit: jeg synes du har sterke og gode meninger og er interessant å lese. Ser jeg ble mere grinete enn jeg mente over her. :slight_smile: Var ikke vondt ment.

8 Likes

Bare ut av kurositet. Føler du en trang for å dele informasjon om din formue, hvor mye verdi du har i aksjer og hvor mange du kjøper for til en hver tid? Tenker du det er lurt?
Dette er ikke informasjon som forumet trenger å vite. Jeg synes du deler informasjon om din personlige økonomi ganske ofte. Ikke minst din bekjentskap til top10 o.l.

Du kan strengt tatt diskutere PCIB uten å dra inn unødvendig personlig informasjon om deg selv i inleggene.

Ikke meningen å være spydig, jeg blir litt nyskjerrig på hvorfor du deler. Som du kanskje ser så gjør ikke andre det.

6 Likes

Ser ikke problemet med at Arve deler denne personlige informasjonen. Det får være opp til han. Angående relevanse så er det jammen mye annet tull som skrives til tider også. Men så er det da en småprat-tråd :man_shrugging:t3:

14 Likes

Tenker vel personlig at det umulig kan være en så big deal at vi er forskjellig i stilen, som kommer mer til utrykk hos noen enn med andre.

6 Likes