Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 3 2020 (PCIB)

polygon: Målbart?

1 Like

Det er selvfølgelig bare AstraZeneca/Moderna som har svaret på det!

Edit: Altså målt effekt LNP og naked delivery med PCI.

1 Like

Og har AZ/Moderna kontroll på patentet??
Se artikler over vedrørende lipid formulations patenttvist.

The patent, “Lipid formulations for nucleic acid delivery,” covers “novel, stable lipid particles comprising one or more active agents or therapeutic agents, methods of making the lipid particles, and methods of delivering and/or administering the lipid particles.”

1 Like

Du var nokså skråsikker på at det var bedre jfr “to hakk bedre” når Investor presenterte sin graf…

2 Likes

Ja, vi diskuterer jo ting egentlig - tox og hvor effektiv leveringen er.

Når det gjelder tox, tror jeg vi enkelt bør kunne konkludere med at naken levering skal gi mindre tox problemer, ettersom du ikke introduserer noe som ikke hører hjemme i cellene der, lipider. Kun mRNA.

Når det gjelder hvor effektivt det, leverer kommer det helt an på hvor god Modernas LNP er, sammenliknet med lipofectamine. Synes ikke det du linker til over beviser noe som helst mtp det. Mer avansert kanskje, men ikke nødvendigvis mer effektiv. Prinsippielt sett er det det samme- mRNA pakket inn i lipider.

9 Likes

Oh god! NEI! Nå blir det sånn dustete with us or against us. Jeg skrev “to hakk mer avansert [enn lipofectamine]”, ikke “to hakk bedre”. Jeg tror absolutt PCIB har noe å tilby for levering av mRNA naked. Og jeg tror også PCIB har noe å tilby for levering av nukleinsyrer sammen med en carrier, være seg lipid-baserte eller polymer-baserte.

Jeg skriver ikke at Moderna sin LNP er mer effektiv enn PCIB sin FimaNAc - jeg skriver at Moderna sin LNP er 100% mer brukandes som medisin enn lipofectamine fordi denne siste rett og slett er ubrukelig.

20 Likes

Kan ikke Moderna sin LNP teknologi kombinert med PCI (sannsynligvis)oppnå enda bedre resultater?

5 Likes

Nå må vi jkke glemme at alt med AZ er veldig preklinsk og preklinisk utløser ikke de store summer.

Jasså?

Sjekk Modernas avtale med AZ i 2013 da…

Hvis ikke det er nok har vi sikkert 50 andre eksempler på at prekliniske kan gi stoooore upfronts.

7 Likes

Ikke fra min side polygon men når du sier du er partypooper og indirekte sier at Investor sin sammenligning ikke er relevant trodde jeg i det minste at du kunne tallfeste det.

2 Likes

Og for sammenligningens skyld - glem ikke at Moderna egentlig ikke er kommet lenger enn fase I i noen av sine kandidater.

1 Like

Jeg tenker 10 000 USD for avtale om fortsatt forskningssamarbeid, med løfte om det tidobbelte om det tas til klinikken er realistisk.

Ja, det er jo egentlig det jeg mener, fordi altså FimaNAc kan brukes klinisk, mens lipofectamine ikke kan det. Moderna sin LNP kan det, men jeg har selvfølgelig ikke noe tall som sier hvor effektiv denne løsningen er i forhold til NAc naked. Men det er altså sånn at når man operer utenfor reagensrør og petri-skåler, så er det ikke så enkelt som at det ene er bedre enn det andre i alle sammenhenger - det er en drøss med forskjellige applikasjoner og sammensatte problemstillinger. Og jeg er veldig sterk i troen på at PCIB kan bidra på en del områder.

Meget mulig. Vi må ikke tenke på carriers som konkurrenter. De kan godt være kompatible med PCI. Og PCIB har nettopp også patent på PCI sammen med en spesifikk carrier, men da en polymerbasert og ikke lipid-basert. En artikkel fra AZ-forskere i fjor beskrev fremtiden for polymerbaserte carriers som mest lovende.

11 Likes

Hva har du røyka ikveld Astrup :leaves:

11 Likes

Jeg sluttet å røyke for 40 år siden.

@Astrup hvor tar du det fra?? Hva er det vi ikke skal glemme? Tenk at noen mener denne fra snøffelen er off topic💪

Lite verdier :sweat_smile: :rocket:

Fra snøffelen:

« mRNA deals i biotech siste 5-6 år
Lager ikke linker til denne posten da det blir rotete og langt, samt er enkelt å søke opp for å verifisere.

  1. Mars 2013 AstraZeneca med Moderna Therpeutics; 240mill$ i up front og 180mill$ dollar i tekniske milepæler, dvs utbetalinger før godkjennelser og salg. AZ skulle sette i gang klinisk utvikling på inntil 40 targets, mao på samme sted som PCIB trolig nå er; planlegge og sette i gang klinisk utviklingsprogrammer.
  2. August 2016 Astra Zeneca betaler 140mill$ til Moderna Therapeutics i en kapitalutvidelse når Moderna starter sitt første klinisks studie i samarbeidet på mRNA med AZ.
  3. Juni 2016, Merck betaler 200mill$ til Moderna Theraputics for at de skal utvikle kreft vaksine basert på mRNA. Den gang i preklinisk, nå i fase 1. Mao sannsynligvis identisk med der PCIB pt er i sitt AZ-samarbeid.
  4. Oktober 2017, Eli Lilly betaler 50mill$ + tar en 53mill$ kapitalutvidelse, samt 1,7mrd$ i milepæler. Preklinisk.
  5. Sep 2016 Genentech betaler BioNTech 310mill€ i up front og near time milestones for utvikling av mRNA vaksiner preklinisk/tidlig klinisk.
  6. Aug 2018 Pfizer betaler BionTech 120mill$ i up front og 305mill$ miletsones for utvikling av mRNA influensavaksine. Prosjektet er per November 2019 i preklinisk.
  7. 2015 Sanofi betaler 60mill$ BioNTech i up front for utvikling av inntil 5 indikasjoner, med mulige milepæler på inntil 300mill$ for hver eneste av de 5 indikasjonen
  8. Januar 2019 Sanofi betaler 80mill€ til Biontech for utvikling av mRNA vaksine
  9. Juni 2018 Sanofi betaler Translate Bio 45mill$ i up front med 805mill$ i milepæler for utvikling av mRNA-vaksine.
  10. November 2019 Roche betaler Dicterna 200mill$ i up front og med milepæler på 1,47mrd$ for RNA-produkt i fase 1.

Kort oppsummert; Big Pharma betaler i størrelsesorden 1 til 2 mrd i upfront, med avtaleverdier på godt over 10 mrd. Til sammenligning ble Algeta solgt til Bayer for 3,5 ganger opprinnelig avtaleverdi.

Det er også viktig å bite seg merke i at de fleste er i pre-klinisk stadium og den som var lengst var ikke en gang ferdig med fase 1. Mao PCIB sitt samarbeid ligger trolig ikke noe kortere i løypa enn noen av disse avtalene.

Sist men kanskje viktigst, PCIB løser trolig hovedutfordringen med delivery for å realisere potensialet i mRNA. Så hvorfor skulle en avtale med AZ være mindre enn ovenstående eksempler, om noe burde den bli bedre!

27 Likes

Virker ikke sånn :wink:

3 Likes

Jeg håper jeg tar feil.

Håper? Du har nå historikk over som allerede viser det. Preklinisk innen mRNA, dealer i hopetall og STORE summer.

3 Likes

Du tar jo feil :rofl:

4 Likes