Virus, Iran og USA i tottene på hverandre, Kina truer demokratiet i Hong Kong, Black Lives Matter, ytterligere virus og vi går sakte, men sikkert mot et presidentvalg der alt kan skje. Vi ser en verden med mye frustrasjon. En splittet verden, der mange av de mest velstående landene får stadig økende forskjeller mellom fattige og rike. Venstre, høyre? Manipulasjon? Fake News? Hva mener du om…? Gjentakende spørsmål som stadig øker, og man kan undre hvor vi egentlig er på vei.
2020 har vært et år for historiebøkene, med negativt fortegn.
Som aktivt deltakende i aksjemarkedet kan man vel ikke forvente det helt store rundt avkastning på sine investeringer. Da Oslo Børs utstedte melding rundt forsinkelse med AZ var min umiddelbare reaksjon skuffelse. Mest fordi jeg satt spent hver eneste dag etter 25. Mai, der jo lengre tid som gikk, jo nærmere var vi en bekreftelse, etter min tidligere oppfattelse. Deretter ble frustrasjonen rettet mot andre faktorer i PCIB, som dårlig markedsføring av RELEASE, nettside, lav rekruttering og ikke minst: spørsmål rundt hva som egentlig skjer med FimaVacc.
Nå er det oktober. Vi går mot kaldere og mørkere tider. For høsten har en tendens til å komme som kjerringa på julekvelden i det langstrakte landet vi bor i. Det er dog ingen grunn til å tenke negativt for oss aksjonærer, for ansettelsene som er gjort i selskapet, samt tiltakene som gjøres for å begrense potensielle forsinkelser ser lovende ut. Vi venter på avklaring med AZ, men ingen ser ut til å sitte anspente. Nå har PCIB og det enorme BP-selskapet Astra Zeneca tid til å forhandle, sluttgjøre og skrive under på avtale. AZ trenger tid, det har vi sett. Fra deres nettsider er det tydelig at toppledelse må gå gjennom hver eneste detalj i avtale før prosessen fortsetter. Med et turbulent 2020, så er det forståelig at prosessen tar ytterligere tid enn normert. Det forandrer dermed ikke faktumet om at AZ har testet PCIB sin teknologi utenfor onkologiske indikasjoner, der begge selskaper har gitt indikasjoner som tilsier interesse innenfor feltet som allerede er forsket i samarbeid. Hvor mye er kun den avtalen verdt, dersom AZ vegrer seg for resultater som er gjort på en to ukers frist? Samtidig, hvor lang tid ville selskapene brukt for å ferdiggjøre denne avtalen? I rest my case, min tanke er et avtale er større enn som så.
Videre ser vi at selskapet fortsetter sin hittil suksessfulle fremgang i Asia. Neste stopp: Thailand? Mørketid, presidentvalg og utsettelse til side: Det er flere faktorer som ligger til grunn for å kunne se positivt på Høsten 2020. Mange er nå trøtte og slitne etter en turbulent aksjekurs det siste året, men det vil lønne seg å se fremover, evne å se langsiktig. For når Chem nærmer seg kommersialisering, Vacc blir benyttet i en CPI og samarbeidene med NAc kommer på rullende bånd, det er da vi kan smile. Da er det gøy. Inntil videre oppfordrer jeg troverdige aksjonærer til å holde ut og legge følelsene til side. La det fundamentale brukes for å danne dere et bilde av risiko mot fremtidig avkastning.
Ha en riktig god uke!