Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 3 2020 (PCIB)

Radforsk Einarsson has in the latest podcast characterised both as platform Technologies. It was also mentioned that breakthrough with regards to new invention often take time and market acception suddenly «arrive». Correct me
If I am wrong.

With Vaccibody the marketvalue was almost 15 milliarder before the deal…PCIB mcap is eg 2 milliarder (waiting for AZ decision AND at the same time has a pivotal study within oncology, and a finalized phase 1 within Vacc.)

One rationale explanation StockDZ when you mentioned that if PCIB lands a deal it should not fall short from what Vaccibody achieved with Roche. It may indicate that PCI Biotech Nac platform or the whole PCIB platform is undervalued.

Pareto in their Equity Research presentation did a peer comparison with another oncology study and it mentioned that RELEASE could be 4 times more valuable than todays mcap. Peer comparisons are difficult for sure. But it may give an valuable value indication.

Og nesten ti ganger høyere markedsverdi før en avtale tilsier en ENORM differanse i vurdert verdi. Da blir spørsmålet hvor stor er marked, nedslagsfelt for teknologien, inntjening, kostnader osv ved plattform teknologi. Helt klart mener markedet den ene plattformen nesten er ti ganger mer verdifull (også før deal ble kjent)! Det kan jeg ikke si noe på. Men så blir vurderingen, er det noe markedet ikke ser? Og har markedet alltid rett? Kunne den «enkle» sammenligningen bety at PCIB plattform ikke på dagen skulle steget 1000% men kanskje 5 gangeren er fair?:wink: Slike enkle peer sammenligninger gjøres av hus og investorer hele tiden. Det kan enkelte ganger i greie indikasjoner på retningen om ikke annet.

Og som Einarsson noe omtrentlig sa i podcast mente han at Vaccibody sin reise akkurat var startet. Det er jeg enig i. Ikke mening å være negativ til Vaccibody plattformen. Langt derifra! Vaccibody er ledestjerne for norsk biotek og Oslo cancer Cluster sfæren sin plattform teknologi. Veldig fortjent. Og vil det ikke være naturlig at Vaccibody sin avtale gir større aksept og interesse internasjonalt for andre norske biotekselskap sin med novel plattform teknologi ?!

Til biotekere: hva er likhetene og hva er forskjellen med plattformene hvis en ser på patentdekning, marked, nedslagsfelt, kostnader, inntekter, regulatoriske privilegier , pipeline mm bortsett fra ca ti ganger høyere markedsverdi? (Og markedsverdi var også nesten ti ganger høyere før avtalen Vaccibody fikk).

Put it the other way around: what is the rationale behind about ten times higher market value (even before deal)?

(If market, interests from big pharma on both platforms, similarities with regards to market scale, norwegian companies listes on same stock exchange, patent protection, regulatory privilegies, novel technology platforms, CF estimates, pipeline, cost etc has several similarities? Or are the differences between these platform fundamentally different in every aspect and justify ten times higher value on one of them (even before deal)?

3 Likes

Remember that pcib has come a long way in the race. Personalised vaccine costs much more then amphinex which can be used on everything. There is a higher risk and they have come shorter, but by all means a great potential, but less then pcib.

5 Likes

Kanskje prisingen av vaccibody kontra PCIB delvis er grunnet at PCIB sin handel foregår på børsen hvor kursen er utsatt for kortsiktige tradere og våre robotvenner :slight_smile: mens vaccibody lever mere beskyttet for disse faktorene?

Hvorfor brakte einarsson PCIB på banen i siste podcast i “vaccibody’s beste sendetid” er kanskje verdt å gruble litt over.
Dette faktum er jo historie og der må ligge bakenforliggende grunner til dette.

I min verden er tolkinen av dette veldig enkel og går som her:

Vaccibody og PCIB har visse fellesnevnere og settes av einarsson’s utstillingsvindu på samme hylle.
Grunnen er at begges teknologi-platformerm er serdeles omfattende og nesten umulige å prissette da bruksområdene er så mangfoldige , first in class , stor etterspørsel , fremtidig teknologi . osv.
Kanskje vi er vitne til begynnelsen på kontroll over kreftbehandling og at en ikke må bøte med livet men istedet kan leve med kreften med tilpasset medisin og dossering.

Den som står midt oppi det kan ha problemer med å se og tolke hva vi er med på men jeg tror bestemt at vi vil se tilbake til denne tiden med et salig smil og prise vår herre for at en klarte å sitte med PCIB aksjene da de kan bli helt villt priset sett ut fra dagens startnivå.
For å komme til startstreken på en mulig imponerende verdistigning på PCIB så trenger vi en hendelse som markedet unisont tolker som veldig positivt og som naturlig vil sette en strek som skiller nåtid og fremtid.

Jeg vil ta det veldig tungt dersom PCIB flopper og kapitalen er tapt men tror faktisk det blir mye verre og forklare overfor seg selv hvorfor en solgte rett før avklaringen på AZ.
Det ville vært utilgiveligt.

Tror biotek kan være et av de bedre stedene å være på børsen i den urolige nåtiden og fremtiden

lykke til

22 Likes

ufo

Positivt at du har gjort deg opp en mening om at det er risiko å ha pengene plassert i PCIB.
Selv ser jeg det på samme måte.

Det meste taler for at risikoen er liten.
Time will show :+1:

2 Likes

https://www.pcibiotech.no/partnering

Ingen konferanser e.l. lagt inn på hjemmesiden?

Er dette riktig eller et resultat av å ikke bry seg om å holde dette feltet asjur?

Skal holde for meg selv hva jeg tror.

:face_with_raised_eyebrow:

1 Like

Det meste taler ikke for at det er liten risiko om en ser mot prisingen av selskapet mener jeg. Begrenset markedsverdi mot peer.

Riskreward kan derimot sikkert flere synes er attraktiv nu.
Muligheten for oppside i biotek er enorm om et biotekselskap lykkes. Det er stor risiko og derfor kan en flåsete si at PCI Biotech prises som en pølsebod nu sett mot en mulig suksess?

Markedet tror ikke før de får se det i flere tilfeller. Hadde markedet ment at det var lite utfallsrom og stor oppside og liten risiko hadde markedsverdien kanskje vært ti ganger høyere enn Vaccibody sin😉 allerede i dag?

Hvis det var liten risiko og markedet mente at det for PCIB eksempelvis hadde løsning innen mRNA med naked levering ville det vel ikke vært mulig å kjøpe PCIB for under 30 milliarder i dag? Markedet priser inn stor grad av usikkerhet.

5 Likes

Release studien når resultatene kommer for en dag kan lyse opp veien til hvorledes en kan gjøre kreften om til slik HIV er i dag.
En medisinerer til en holder kreften “i sjakk”.
Dette er selvsagt bare en påstand fra ikke-medisin-skolert person og må tas for det det er.REN SPEKULASJON.

Men det er slik jeg ser det veldig artig å gruble over dette.

Legger en til grunn følgene:

1. resutater oppnådd i fase 1 GGK
  2. dobbel behandling
  3. abscopal effekt (som opplyses av selskapet å være betydelig)

Ja , hvor er vi da?

Fåglane veit?

3 Likes

Det er risiko i alle aksjer og PCIB er den i høyeste klasse men dette tilsier også enorm oppside om dem lykkes. Noen mener at dagens kurs kan forsvares uten AZ-avtale men at vi muligens får en nedtur på kort sikt om dette koker bort. Hadde vært litt ekstra stas om vi fikk andre avtaler på plass før AZ-toget starter/stopper. For eks Asia-partner som ville garantert redusert risikoen for stor smell ved negativt resultat med AZ. Den gangen Per offentliggjorde at dem ikke ville kjøre Asia i egenregi så mener jeg å huske at han antyda at partner her ikke var så store utfordringen å få til men mulig min hukommelse er i dårlig forfatning? Andre som minnes noen uttalelser om muligheten for Asia-partner?

3 Likes

Kan vanskelig se for meg at dagens risiko i PCIB sett i forhold til mulig oppside skal ha noe negativt press over seg , men det er jo opp til enhver å velge inngang eller sitte på gjerdet.
Hvilke biotekselskap norskt er bedre enn PCIB på dette området?

Med 3 stk teknologi-platformer hvor alle ser ut for å innfri ( bare dette siste er jo helt unikt) og flere platformer kunne vært etablert med kapital nok så grenser det til å være litt søkt å sette risiko på agendaen. kristian berg går gjennom dette helt unike at all teknologi / indikasjoner som teknologien er prøvd på virker (hør selv)

https://soundcloud.com/user-972208711

https://soundcloud.com/user-972208711/episode-104

Fantastisk spennende gjennomgang av kristian berg , anbefales på det varmeste.

Så risiko og risiko fru blom.
Det blir jo opp til den emkelte å vurdere men hvor mye svar skal en ha før en er fornøyd , til dagens prising av selskapet?

lykke til

• I en tidelig podcast med einarsson og PW så forklarer PW hvorfor en kan et stykke på vei anta at dersom PCI teknologien virker i en av platformene med stor sansynlighet også vil virke i de 2 andre.
    Noe å være klar over den dagen der ligger en studie på bordet med signifikante data på høy virkningsgrad .
    Da er det store muligheter for at alle 3 (4) (5) + platformene også vil virke , eller satt på hodet…Kjøper AZ hele eller deler av platformen fimaNAc så ligger det implisitt i dette at fimaCHEM og fimaVACC også virker (også fima xxxx).
    Så her kan en bli fattig eller rik og prisen å betale er risiko.
10 Likes

Er det ofte viktig for noen å få sluttkurs en krone under gjennomsnittlig omsatt kurs rett før stegning? :sweat_smile:

200k aksjer omsatt. Bedre enn på lenge :muscle:

7 Likes

Nesten 5% opp er da en bra start på uka. Kan vi ikke bare fortsette i morgen ?

4 Likes

Cirka en halv prosent av aksjene skjøvet frem og tilbake. Egentlig er det jo relativt betydningsløst:):slight_smile:

Oslo Børs, Bordell & Bingo. :roll_eyes:

3 Likes

Hehe, sorry, altså, men de som selger ned en krone rett før slutt. Hva er motivasjonen, og hvorfor solgte man ikke på 55 tidligere i dag?

3 Likes

…for alt vi vet så kan det jo være en datamaskin som gjør dette…likeså kan datamaskiner være årsak til mesteparten av omsetningen…altså at i virkeligheten kan det være at langt under en halv prosent av aksjene som de facto bytter eiere…

2 Likes

Det er vel de som trader på daglig basis som benytter sjansen og selger seg ut. Da er vel en krone ned ikke all verden om de sikrer dagens gevinst på fem prosent.

Noen kjører jo strategien med å ikke sitte på aksjer til neste dag, så da blir det jo en slags automatikk i at alt som går bra i løpet av en dag vil få en dip på slutten av dagen.

Selv om volumet er bedre enn det har vært på en stund, så er det fortsatt for lite til å overbevise meg om at det er noe annet enn trading som driver kursen… Men håper jo snart at denne raketten vi sitter på tar skikkelig fyr! Vil gjerne se at jorda er rund, før jeg hopper av…

4 Likes

Har ikke fulgt med på ettermiddagen idag, men det gjøres ofte bevisst av aktører som ikke er ferdighandlet, kan være et positivt tegn.
Og idag var det betydelig bedre omsetning og det kan styrke en positiv teori om auksjonen.

4 Likes

Jeg tror vi er inne i en FOMO-periode som vil kunne vare ett par uker til mismotet vinner frem igjen. I morgen er det 13.oktober og vi har gjort unna snart 3,5 av 6 mnd forlengelse. Har fremdeles en følelse at vi nærmer oss med stormskritt. Veldig mange som stemte på oktober for avklaringen så kommer plutselig tilbake som vår nye landsmann så lekkert sa det.

6 Likes

Det er ikke mye vi hører fra PCIB om dagen, og vi klamrer oss til håpet om at det foregår forhandlinger på høyt nivå innenfor veggene. Men det foregår også forhandlinger (på lavt nivå) utenfor.

Det var sent. Så sent at vekteren hadde rukket å stikke innom to ganger.
«400 kroner!» Ronnys stemme klang mellom veggene til kantinen på Oslo Cancer Cluster. Han skrittet over gulvet. Skjøv unna stolene og banet seg vei ned mot Per som satt og halvsov alene i den halvveis mørklagte og nærmest folketomme spisesalen. «Og det før jul!»
«Hva snakker du om?» spurte Per uten å åpne øynene.
«Snøff har våknet fra dvalen.»
Langsomt løftet Per øyelokkene. La underarmene på bordet og lente seg frem.
«Snøffelen …?» Han gredde skjegget som hadde rukket å gro seg langt siden forrige Q.
«Ja,» svarte Ronny. «Jeg var faktisk sikker på at han hadde solgt seg ut.»
«Det har jeg aldri trodd. Den mannen er ikke tett i nesa; han kjenner igjen lukten av gull. Men 400 kroner per aksje? Det var beskjedent.»
«Ja, jo, men han bruker å sitte med fasit.»
«Han gjør det …» hvisket Per og nikket samtykkende. «Han gjør det …»
«Kanskje det blir ny seilbåt i stedet for yacht?»
Per brydde seg ikke noe om å svare og lente seg tilbake igjen, men i stedet for å stenge øynene helt, ble han sittende og skule bort på Vaccibodys faste bord. Konfetti lå i hauger. Skåler med twist og annen snacks sto spredt.
«Tenk å få det servert sånn,» sa Per lavt. «Milliardavtale uken før børsnotering.»
«Ikke tenk på det der, Per,» sa Ronny. «Snart er det vår tur.»
Kantinesjef May-Ling slukket siste rest av lys og sluttet seg til dem. Hun var en vever asiatisk kvinne med håret samlet i en stram hestehale. Norsken hennes var blitt bedre, men R-ene ble fortsatt til L-er.
«Jeg får kjøre hjem May-Ling,» sa Ronny.
«Det går bra,» svarte Per. «Jeg tar denne vakten alene. Noen må jo sitte klar til å sende ut børsmeldingen når avklaringen kommer, selv om jeg begynner å bli lei av å vente.»
«Den kommer når den kommer.»
Per løftet på det ene brynet og sa:
«Ble vi ikke enige om at du ikke skal lire av deg noe sånt igjen?»
«Jo … Men vi ble vel også enige om at du skulle slutte å love ting vi ikke kan holde?»
«Hva sa du …?»
«Ingenting …» Ronny vek med blikket. «Ses i morgen, da.» Han beveget seg mot døren sammen med May-Ling. Halvveis over gulvet snudde han seg mot Per og begynte å rygge de siste meterne med armene i været. «Fire … hundre … kroner, Per! Da kan ikke engang Kongen ta fra meg Saga-kortet.»
«Jo da, aller monner drar, men jeg er ikke fornøyd før vi ser lakenet.»
«I euro,» gliste Ronny. «For husk: Din høyre hånd og CFO forholder seg kun t–»
«Til euro,» avbrøt Per. «Det finnes ikke en i bransjen som ikke har fått med seg det.» Han rullet med øynene. «Dra hjem nå.»
Ronny lo og forsvant ut døren.
De to fant Ronnys scooter rett ved hovedinngangen. Et stykke borte på parkeringsplassen sto en bil og gikk på tomgang med lysene av. Ronny løftet halvhjelmen av styret og tok den på seg, mens May-Ling skrevet over bakpå scooteren.
Lyden av motor på lavt turtall nærmet seg. Ronny kikket opp. Bilens lys ble tent og lyste opp hele inngangspartiet. Den gjorde et bykst fremover til en høy motorlyd. V12-er, tenkte Ronny. Eieren måtte være stinn – og vedkommende måtte i tillegg like å vise det. Bilen rullet mot dem. Ronny holdt oppe hånden for å ikke bli blendet. Bilen kom opp ved siden av dem. Vinduet senket seg. Lav musikk ble spilt fra innsiden. Ronny hadde verken sett den mannlige sjåføren eller kvinnen som satt i passasjersetet før. I fanget hennes lå en sprekkeklar pose fra Vinmonopolet. Sjåføren, som så ut til å være litt opp i årene, la armen i karmen og lente seg karslig til siden. Han hadde digre solbriller på, selv om solen for lengst var på vei opp på andre siden av kloden. I munnviken hvilte en tannpirker.
Sjåføren betraktet May-Ling et øyeblikk før han lot øynene hvile på Ronny, så sa han:
«Det sies at et hvert menneske er fryktelig god til én ting. Det tragiske er at de aller fleste av oss aldri oppdager hva talentet er. Jeg derimot, herr finansdirektør, jeg mestrer to ting. Vet du hva det er?»
«Nei …?»
«Damer er det ene. Og det er litt derfor jeg tar kontakt med deg nå. Jeg må si jeg har sansen for venninnen din.» Han blunket til May-Ling. «Og … Jeg vil gjerne ha nummeret hennes.»
Ronny snudde seg mot henne. Hun ristet på hodet. Ronny gjorde det samme.
«Å … Kom igjen,» fortsatte sjåføren. «La meg fortelle deg hva den andre tingen jeg er god til, er. Kanskje du ombestemmer deg.»
«Ja …?»
«Gir du meg de åtte sifrene, så skal jeg kjøpe et par tiere ved åpning i morgen. Det er nemlig den andre tingen jeg mestrer. Børs.» Han vendte seg mot passasjeren og trillet en kort, knusktørr latter før han la til: «For helsike, jeg kjøper tre tiere. En for hver av oss.»
Ronny ristet på nytt på hodet og tok et skritt tilbake.
«Oi, der kom favorittlåten min også. Det må være et tegn.» Han justerte opp volumet. Det var en av perlene til Prima Vera. «Piker, vin og sang …» Sjåføren knipset takten og sang falskt med før han sluttet brått og så opp på Ronny. «Tenk på det. Du har til soloppgang på deg.»
Mer sa han ikke før gassen ble trampet inn. Bilen brummet av gårde. Ronny myste mot registreringsskiltet som baklyktene kastet et svakt, rødt lysskjær over. Det besto av fire bokstaver: ARVE.

80 Likes

Det var godt skrevet mr statsmedister !! :joy:

3 Likes