@sjog, når du skriver: «Kjøper AZ enerett på Nac tror jeg ikke …», mener du da det samme som @Ruben2 når han skriver: «Eksklusivitet på fimaNacc ser ut til å være det mest sannsynlige i dag…»?
I så fall betyr det en lisensavtale hvor AstraZeneca gis absolutt eksklusivitet for all anvendelse av fimaNAc. Slik jeg ser det, finnes det ingen ting i mellom utlisensiering og oppkjøp (eventuelt oppkjøp av fimaNAc alene etter fisjonering av PCIB). Da ser jeg bort fra avtaleformer som man noen ganger ser mellom langt mer likeverdige parter (f.eks. mellom AstraZeneca og Daiichi Sankyo).
Hvorfor full eksklusivitet for hele fimaNAc nå skulle være det mest sannsynlige, har jeg problemer med å forstå. Så enkelt tror jeg ikke det vil være for AstraZeneca – rett og slett fordi det ville bety at PCIB da fullstendig måtte gi opp sin uttalte strategi «Aim is to out-license the technology on non-/semi-exclusive basis». Det ville være strategisk dumt med tanke på å maksimere framtidige verdier.
Samtidig tror jeg at AstraZeneca gjerne vil sikre seg eksklusivitet for å benytte teknologien på de områdene hvor man har oppnådd sterke prekliniske resultater. På meg virker det svært lite sannsynlig at partene allerede har brukt ni og en halv måned på å drøfte mulig videre samarbeid uten at de mener alvor.
Så hvor stor kan en lisensavtale bli? Det synes jeg det er umulig å ha noen fornuftig mening om. Ikke vet vi noe om hvilke medisinske områder (indikasjoner) det kan dreie seg om, og ikke vet vi hvor langt partene er kommet med hensyn til den økonomiske tautrekkingen.
Dersom AstraZeneca har sterk tro på at PCIBs teknologi for levering av nukleinsyrer til cytosol vil kunne gi selskapet vesentlige konkurransefortrinn, er de sjølsagt veldig klar over at det ville kunne koste dem dyrt å stelle seg slik at dette havner i hendene på andre store aktører innenfor genterapier og genredigering. Da snakker vi om behandling av et stort spekter av kreftsykdommer og andre lidelser som bl.a. hjerte-/karsykdommer og diabetes.
"Alle» snakker nå om CRISPR, men også her dreier mye seg om å nå inn i cellene. Genredigering betyr at der inne skal det klippes og limes. Dette har PCIB sjøl holdt fram som et interessant område.
Hvor langt PCIB finner det forsvarlig å strekke seg i denne prosessen; hvor langt begrepet «semi-exclusive» kan strekkes, er utvilsomt avhengig av hvor mye AstraZeneca er villig til å betale. Her kommer også avtaleprofilen inn. Tidlige penger er mer verdt enn penger i horisonten. På lengre sikt vil høye royaltysatser uansett være gull verdt for videre ekspansjonsmuligheter.
For PCIB trenger penger til videre utvikling innenfor fimaVACC, til å kompensere for eventuelle merkostnader i RELEASE på grunn av pandemien, til mulige nye prosjekter innenfor fimaCHEM – og kanskje til det svært spennende, men fortsatt høyst uoffisielle fimaBACT.