Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 3 2020 (PCIB)

Noe som leder til ett annet interessant spørsmål:
Hvordan ser du for deg PCIB vil bruke 40 Milliarder kroner? :smiley:

Edit: Har hvert snakk om selskapsstrukturen tidligere, att det kan se ut som om det er lagt opp til å skille ut for eks. FimaNac og dele ut ett likt antall aksjer der så man kan selge det separat? Ville etter dette hvert enkelt å få inn emisjon til Chem/resten av selskapet, men nå begynner dette å bli ganske ville spekulasjoner fra min side så burde kanskje finne noe annet å gjøre på resten av dagen. :roll_eyes:

@solo Hadde gjort seg ja. :grin:

1 Like

to nye leiligheter holder for meg
da selger jeg alt “og ser meg aldri attende” :slight_smile:

Da haaper jeg de deler ut 35 milliarder i utbytte, og starter flere fimaChem, fimaVacc og fimaBacc programmer i egen regi;-)))

3 Likes

Når den første avtalen tikker inn ( det kan være TAKEDA i Asia for fimaChem ) så blir det vel både del 4 og del 5 på småpraten her…dere har all grunn til å være optimistiske…::slight_smile:

3 Likes

@sjog, når du skriver: «Kjøper AZ enerett på Nac tror jeg ikke …», mener du da det samme som @Ruben2 når han skriver: «Eksklusivitet på fimaNacc ser ut til å være det mest sannsynlige i dag…»?

I så fall betyr det en lisensavtale hvor AstraZeneca gis absolutt eksklusivitet for all anvendelse av fimaNAc. Slik jeg ser det, finnes det ingen ting i mellom utlisensiering og oppkjøp (eventuelt oppkjøp av fimaNAc alene etter fisjonering av PCIB). Da ser jeg bort fra avtaleformer som man noen ganger ser mellom langt mer likeverdige parter (f.eks. mellom AstraZeneca og Daiichi Sankyo).

Hvorfor full eksklusivitet for hele fimaNAc nå skulle være det mest sannsynlige, har jeg problemer med å forstå. Så enkelt tror jeg ikke det vil være for AstraZeneca – rett og slett fordi det ville bety at PCIB da fullstendig måtte gi opp sin uttalte strategi «Aim is to out-license the technology on non-/semi-exclusive basis». Det ville være strategisk dumt med tanke på å maksimere framtidige verdier.

Samtidig tror jeg at AstraZeneca gjerne vil sikre seg eksklusivitet for å benytte teknologien på de områdene hvor man har oppnådd sterke prekliniske resultater. På meg virker det svært lite sannsynlig at partene allerede har brukt ni og en halv måned på å drøfte mulig videre samarbeid uten at de mener alvor.

Så hvor stor kan en lisensavtale bli? Det synes jeg det er umulig å ha noen fornuftig mening om. Ikke vet vi noe om hvilke medisinske områder (indikasjoner) det kan dreie seg om, og ikke vet vi hvor langt partene er kommet med hensyn til den økonomiske tautrekkingen.

Dersom AstraZeneca har sterk tro på at PCIBs teknologi for levering av nukleinsyrer til cytosol vil kunne gi selskapet vesentlige konkurransefortrinn, er de sjølsagt veldig klar over at det ville kunne koste dem dyrt å stelle seg slik at dette havner i hendene på andre store aktører innenfor genterapier og genredigering. Da snakker vi om behandling av et stort spekter av kreftsykdommer og andre lidelser som bl.a. hjerte-/karsykdommer og diabetes.

"Alle» snakker nå om CRISPR, men også her dreier mye seg om å nå inn i cellene. Genredigering betyr at der inne skal det klippes og limes. Dette har PCIB sjøl holdt fram som et interessant område.

Hvor langt PCIB finner det forsvarlig å strekke seg i denne prosessen; hvor langt begrepet «semi-exclusive» kan strekkes, er utvilsomt avhengig av hvor mye AstraZeneca er villig til å betale. Her kommer også avtaleprofilen inn. Tidlige penger er mer verdt enn penger i horisonten. På lengre sikt vil høye royaltysatser uansett være gull verdt for videre ekspansjonsmuligheter.

For PCIB trenger penger til videre utvikling innenfor fimaVACC, til å kompensere for eventuelle merkostnader i RELEASE på grunn av pandemien, til mulige nye prosjekter innenfor fimaCHEM – og kanskje til det svært spennende, men fortsatt høyst uoffisielle fimaBACT.

56 Likes

Veldig godt innlegg @abacus :+1:

Ja i praksis vil vel de to formuleringene bety det samme. Jeg har tro på en bred avtale, men hvis den skulle bli så bred at vi snakker om enerett for hele Nac/utkjøp av Nac må det store penger til.

En slik avtale kan f. eks ikke omfatte milestones slik jeg ser det, kun en (stor) enkeltsum. Dette både fordi PCIB da blir avskåret fra å forske på og videreutvikle andre deler av Nac enn det AZ satser på og at det ligger i sakens natur at det vil være AZ selv som kjører studiene innen Nac hvis de overtar Nac.

Går AZ for hele Nac kan de like godt kjøpe hele PCIB da prisforskjellen sannsynligvis ikke vil bli så stor.

Mitt hovedspor er en bred avtale med eksklusivitet innenfor flere indikasjoner innen mRNA. Kanskje får vi samtidig en utvidet samarbeidsavtale innenfor FimaNac hvor AZ og PCIB sammen vil videreutvikle levering av både mRNA og f. eks CRISPR som abacus nevner. Hvis AZ samtidig kjøper seg inn via en rettet emisjon på 10 % vil de i større grad kunne være med og påvirke videre utvikling i PCIB, kursen vil stige betydelig og alle blir happy :slightly_smiling_face:

11 Likes

Ingenting å si på høytsvevende visjoner :laughing:.
Det minner om ringside Øvrevoll Galoppbane.
Det er nå 2 uker igjen av oktober.
PCIB er tause, som graven.
Egentlig er aksjen gørrkjedelig for tiden og slik tror jeg det kommer til å være framover mot årsskiftet.

1 Like

@Ebitor Hva er dine synspunkter på kursmål? Ved en lisensiering eller eksklusivitet? Oppkjøp av nacc for den del? Jeg sporer bare negativitet dag ut å dag inn. Uke inn å uke ut. Er du i det hele tatt investert eller er det bare troll? Nå venter jeg spent på noe fundamentalt ut ifra ditt ståsted bortsett fra sure miner.

12 Likes

Drømmen min er et nytt selskapsstruktur, som i mine øyne hadde vært den beste løsning for alle parter.
Hovedsaklig på grunn av vanskelighet ved prising av noe som på sikt potensielt kan bli en game changer. Noe jeg mener der er gode muligheter for.

Nac blir utskilt og AZ kjøper en prosentdel X.
Pcib får da penge til at utvikle chem, vacc og bact +++, samt Tilgang til AZ sitt nettverk/expertise.

Fremtidige Royalties+ utlisensiering til andre selskaper kommer begge tilgode, samt AZ sikre seg at ingen andre BP stjeler teknologien.
De (AZ) får og derved fortrinnsrett på de indikasjoner de måtte ønske.

Voila Norge har fått sit eget Genmab.:tada::champagne:

7 Likes

Jeg har ikke gjort meg opp en formening om kursmål.
PCIB er slik jeg ser det, enten/eller.
Stor risiko, men mulighet for stor gevinst.
Derfor er ikke aksjen min hovedinvestering.
Jeg er ingen supergambler.
Halleluja er ikke mitt valgspråk.

Må si at du er en veldig aktiv aksjonær, spesielt når dette ikke er din hovedinvestering.

2 Likes

Noen med en oppdatert topp20 eller 50 liste?

Fair enough det mister. Skal ikke dvele noe mere rundt det, edit: Det blir mye synsing frem å tilbake med gjentakelser, men det er ikke så ofte vi er med på et mere spennende utfall nært forestående. Vi har tatt våres posisjoner ut ifra kurs og caset er vel egentlig ferdig diskutert, men fra mitt synspunkt er bare Fimachem grunn nok til å sitte rolig. De kommer til å tjene enorme penger på GGK. Ting tar litt tid i ståa vi er i. Ikke til å komme bort ifra, men det kommer. Med dobbel livslengde og ingen konkurranse burde svaret være gitt. AZ Kan bli en meget hyggelig bonus. På grunn av covid måtte labber stenges i midten av Mars. Samtidig ble det bekreftet fra begge parter om at resultatene forelå. (Ref Per pod) Fra Jan til medio Mars er det vel 2 1/2 mnd. Kanskje de har jobbet ja…2 mnd? i mellomtiden? Fra juli til i dag er det 3 1/2 mnd? 10 mnd med evalueringer nå. De chatter fortsatt å det er vel med edruelige briller klart at det blir i allefall en enighet på et vis som løfter kursen. Skjønner godt frustrasjonen for de som sitter for AZ kontra med lenger briller.

8 Likes

Covid har gitt enorme utfordringer for så å si alle, og det er garantert at AZ hadde kuttet disse diskusjonene tvert og seinest når opprinnelig avtalen gikk ut juni i år om dette ikke var høyst aktuelt å gå videre med. Hvor lang tid de trenger for å komme til enighet om alle detaljer er mer uvisst, men burde ikke være umulig at det nærmer seg.

4 Likes

Dette med grad av langsiktighet, har vel kanskje noe med hvilken inngangskurs man har? Hadde kanskje vært litt interessant å vite om man ligger med tap eller fortjeneste på dagens kurs? Kanskje en ide`for en meningsmåling?

Det er innlysende at det nærmer seg, men med hvilken fart?

Skulle ønske det var lysets hastighet, men er vel dessverre mer sneglefart

1 Like

20 % pluss

1 Like

Prøver med en poll på lørdagskvelden…

Avkastning PCIB
  • Mere enn minus 50%
  • Minus 50-25%
  • Minus 25-10%
  • Minus 10% til pluss 10%
  • Pluss 10-25%
  • Pluss 50-100%