Dagene og ukene går, og mange er frustrerte over tidsbruken. Det kan være flere årsaker til tidsbruken, både avtalens art og omfang og selvsagt Covid-19 kan ha påvirket dette.
Vi vet at AZ og PCIB hadde sterke resultater innenfor onkologi i løpet av sommeren 2019. Så fikk AZ 6 uker på seg til testing utenfor onkologi før nyttår. Hadde disse vært svake tror jeg vi hadde hatt enten en begrenset avtale innenfor en eller to indikasjoner innen onkologi eller en avslutning av samarbeidet allerede.
Hvis AZ har konstatert at FimaNac kan løse problemet med levering av store molekyler, enten det gjelder mRNA, SiRNA, CRISPR eller annet vil de nok gjerne ha en hånd på rattet i den videre utviklingen av teknologien.
Det letteste vil da være å kjøpe hele PCIB eller å få gjort de nødvendige avgrensninger og “kjøpe” FimaNac. Siden dette sannsynligvis vil koste endel kan det hende de istedet ønsker en to-eller tredelt avtale:
-
En eksklusivitetsavtale for de indikasjoner hvor de allerede har sterke resultater. Her vil det være naturlig med en god upfront samt milestones etterhvert som medisiner som bruker teknologien går veien mot markedet.
-
En samarbeidsavtale vedr “resten” av alt hva FimaNac kan brukes til. Her vil det kunne være ulike prismodeller, inkl upfront, milestones og deling av fremtidige inntekter hvor miksen av AZ sine medisiner og PCIB sin leveringsteknologi kan være suksessfaktoren.
-
Til slutt kan det være at AZ ønsker å styrke båndene mellom selskapene ytterligere gjennom å innta et eierskap ved at PCIB benytter den 10% emisjonsfullmakten de har.
Hvis det er snakk om en avtalestruktur som dette er det helt naturlig at det har tatt lang tid. Min teori er at punkt 2 kom på bordet i sommer etter at resultatene av “6-ukerstestingen” var klare. PCIB avsluttet i sommer samarbeidet med to potensielle konkurrenter til AZ noe jeg ikke tror var tilfeldig. Per ga oss en slags forklaring på dette men den kjøper jeg ikke umiddelbart. Han kunne selvsagt ikke si det hvis dette var et ledd i å berede grunnen for pkt 2 ovenfor. At de har inngått nye samarbeid med mindre selskaper om uttesting av konkrete ting kan være en del av strategien PCIB og AZ har.
Så får tiden fremover vise når vi får svaret og om jeg er på feil jorde med mine spekulasjoner.