Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 3 2020 (PCIB)

Det lukter vel ikke budkamp. Det er jo vi som har aksjene og skulle mottatt disse budene. Det er vel ikke selskapet som skal sitte å forhandle om mulig bud. Avtale derimot må vi håpe kommer snart. Det vil vel også være stor risiko for AZ å fremme et bud før avtale da det kan trigge en budkamp de kanskje ikke vinner. Avtale først, bud senere.

Burde aksjonærene bli informert hvis det er flere aktører med I bildet ? (budkamp)

1 Like

Nei, styret ville mottatt dette, og så kommet med en anbefaling til aksjonærer om å akseptere høyeste bud.

3 Likes

Tror det er viktig å huske på børsen regler om at børsmeldingen ikke skal “villede markedet eller å skape unødig usikkerhet”. Jeg tror dette er årsaken til at vi ikke har fått noen melding ennå. Dersom selskapene hadde gått hvert til sitt så er dette en ganske krystallklar melding som PCIB kunne delt med markedet med en gang.

Tror heller ikke selskapet har behov for noen utsettelse, da jeg mener dette er informasjonspliktig informasjon som skal gis til markedet «umiddelbart», det vil si med en gang selskapet har
mottatt eller blir klar over denne (jf. børsregelverket).

Jeg tror i så måte det er positive nyheter som venter, spørsmålet er mer hvor positive. At AZ er villig til å ta samarbeidet videre til neste steg er informasjon som jeg mener kan skape unødig usikkerhet, og derfor ikke børsmeldt før detaljene er klare. At det skal komme noe bud anser jeg som tilnærmet usannsynlig, det er rett og slett for tidlig og jeg vil anta, krever for høy premie fra dagens kurs. Snøffelens milestone payments virker langt mer sannsynlig som neste skritt i min bok.

Får bare ønske alle lykke til!

EDIT: formulering

8 Likes

Hvor lenge kan dette pågå før de informerer om at det er bud på gang?

Kursen spratt i været når jeg kjøpte tilbake noen aksjer. Tror jeg venter med å kjøpe resten. Er ikke meningen å gjøre det dyrt for meg selv.

2 Likes

Uendelig, for de vil aldri informere markedet i en aktiv budprosess.

3 Likes

Takk for oppklaring.

Det ville vært et svik mot motparten å gjøre dette, da det selvsagt ville vært sterkt kursdrivende og således styrket egen forhandlingsposisjon.

Det er nettopp det de har gjort ved å børsmelde at en avklaring (until end June 2020) vil være tilstede. Juli nå og PCI svinger med ±10-15% .

Prosessen videre burde informeres til markedet dersom det ikke kommer en snarlig avklaring (idag) .

1 Like

Hvis AZ skulle legge inn et bud blir nok prisen avklart med de 4-5 største aksjonærene før styret anbefaler budet og det blir børsmeldt.

3 Likes

Når i prosessen får konkurrenter vite om eventuelle bud for å trigge en budkamp?

1 Like

Nå har de vel aldr børsmeldt at en avklaring kommer innen Juni heller?

Enig. Ikke noen vits i å sende et bud ut til aksjonærene hvis de vet at det blir blokkert.

1 Like

Jeg brukte ordet BUDKAMP for å forenkle det. Jonas Einarson også benyttet det i podcast 104. Bytt det gjerne ut med forhandlinger. Jeg gikk ut fra at alle som kjøper aksjer vet hvordan dette fungerer, og at til syvende og sist er aksjonærene som bestemmer etter anbefaling av styret. Under forhandlingene er det derimot helt stille, som nå.

6 Likes

Nei, det har CEO uttalt, men de har skapt usikkerhet (Eier de alle NAC data/ rettighetene nå?). :slight_smile: Er forøvrig positiv til “no news” :slight_smile:

Om det ikke kommer meld i dag så er det sannsynlig at det kommer før helga.
Om det var behov for flere uker rundt bordet så ville det vært naturlig å melde dette før fristen gikk ut.
En FEIT avtale og alle er tilgitt.

7 Likes

Og hvilke bud det maatte bli, siden skape potensialet minst er;

20 fimaChem medisiner
5 fimaVacc medisiner
30 fimaNac medisiner
og ? fimaBacc medisiner

10 milliarder euro?

3 Likes

AZ og PCIB har vært i samtaler om den fremtidige samarbeidsformen i seks måneder, ti timer og 53 minutter. Har nok sett verre overskridelser av tidsfrister enn denne.
Alt avhenger av begrunnelsen, og PW vil bli fullt ut rehabilitert som en solid støttespiller om en god avtale børsmeldes en av de nærmeste dagene.

2 Likes

Selvsagt, en god avtale, så driter jo alle i forsinkelsen.

I motsatt fall blir det verre

1 Like