Det var litt diskusjoner her for noen uker siden da jeg luftet at med en no-deal så ville aksjen falle 50 %. Dette ble forsøkt avvist ved at de store eierne ville ikke la det skje, fordi så fort det ble en rabatt så ville de store ta i mot…
Dagens melding, og jeg vil virkelig dele at jeg finner dette leit på vegne av aksjonærene, viser at markedet er brutalt, men også forutsigbart for de som har vært med noen år. Vi vet hva som ofte skjer i slike binære enkeltutfall, og dette var et typisk slikt case. Jeg valgte selv noen posisjoner etter fallet fra 70 til 43, men trodde ikke nok på en deal til at jeg ble noe annet enn en kortsiktig trader i aksjen.
Nå skal status gjøres opp, og som noe interessert i biotek skal jeg innrømme at selskapet er ikke det letteste å vurdere verdien og teknologien av. Jeg håper de store fondene og andre aktører kan regne hjem dagens prising og begynne å handle, men for meg som utenforstående til plattformene kommer jeg ikke til å kjøpe meg inn igjen til tross for fallet i dag. En slow rekruttering gjør jo ikke caset noe bedre i det korte bildet.
Så lesson learned; ikke la investeringene styres av kommentarer hvor noen snakker usant fordi de ønsker å bygge opp en annen forventing enn det som er reelt. Det lå i kortene 50 % fall ved no-deal, 100 - 200 % oppgang ved deal. Slike veddemål er en del av børsens behaviour; you win some, you lose some. Lykke til videre til dere som kjenner potensialet og har god grunn til å bli sittende / akkumulere.