Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 3 2020 (PCIB)

Gjøres jo hele tiden, bare tull alt som skjer frem til kl.09

6 Likes

Ja, jeg mener risk/reward er betydelig i vår favør på mellomlang og lang sikt. Og det med en mulig spektakulær avtale på toppen av kaka.
Kortsiktig aner man jo ikke hva som skjer i noen aksjer om dagen. Kanskje vi får robinhood-rally før dagen er omme…

Men alt dette til side så er jeg spent og glad på norsk kreftforskning sine vegne og håper vi vil være med på viktig medisinsk utvikling i årene som kommer.

3 Likes

Ja, det ligger an til en god åpning i dag. En fortsettelse av en god avslutning på gårsdagen.
Jeg tror det allerede er mange småaksjonærer som angrer bittert på at de lot seg skremme til å selge seg ut på langt lavere nivåer. I dag er der mang en ex-aksjonær, som trolig har vært aksjonær i PCOB gjennom mange år, som sitter der ute, uten en eneste PCIB aksje, eller en betydelig redusert post, som har våknet fra redselen og som nå beklageligvis må innse at det blir avtale, kanskje noe av det råeste som er blitt et norsk farmasiselskap til del. Og hva skjer med kursen når meldingen treffer markedet? Ja, det kan man bare fantasere om. Men at det kan bli heftige kurser som flakker over skjermen, er jeg ikke i tvil om.

Ja, jeg synes oppriktig synd på dem som pga unødvendig redsel har avskåret seg selv fra å ta del i det som nå kommer. Og jeg har full forståelse på at mange av disse nå forsøker å komme seg ombord igjen. Problemet er bare at det var langt lettere å komme seg ut av PCIB enn det nå vil være å komme seg inn igjen. For hvem er det som er villige til å selge seg ut med det vi nå aner er i ferd med å skje?

9 Likes

Anbefaler å holde seg unna børsen i dag :slight_smile: uavhengig om det er en god start eller ikke. Mange her har kjent tungt på et fall, og hvis det ble kvalmende anbefaler jeg å vurdere beholdningen.

Jeg sitter long.
Eneste som er relevant for oss er kursen etter avtale : ) Tradingen som skjer før skaper bare oppgulp.

Blir spennende fremover!

Lykke til !

5 Likes

Skjønner ikke hensikten med å “forgude” ledelsen i selskapet når dem egentlig fortjener “gult kort”. Ok at dem trenger mer tid det er det alle som har forståelse for men at dette ikke varsles med to setninger er rett å slett meget svakt og fortjener en ripe i lakken.
Personlig fikk jeg litt “panikk” og reduserte med 20k på kurs 70 og det ville jeg ikke ha gjort om det var gitt lyd om status innen fristen. Jeg fikk meg en smell på ca 6 mill da vår “venn” korona gruset oss ned 35% og makta ikke tanken på en ny slik nedtur og derfor måtte jeg sikre noe.
Per og teamet er fantastisk flinke faglig og har gjort en jobb som kan bli historisk i norsk forskning men det unnskylder ikke infoplikt til oss aksjonærer. Det er VI som hoster opp kapital når det trengs og det fortjener respekt begge veier.
Unnskyldninger om at ting er komplisert holder ikke for det vet vi alle fra før.
Jeg blir litt arg på egne vegne og alle andre som følte dem måtte selge på vei ned i fra 87 til 64 ( MYE penger som forsvant der).
Ikke fortell meg at dem først 30.06 oppdaga at tida ble knapp den kjøper jeg ikke og derfor burda dem gitt lyd for ei uke siden. Så hørte jeg i går kveld at Ronny hadde sendt mail til dem som “masa” om at ttt og var komplisert osv. Burde ikke vi som ikke masa få samme info? Nok et gult kort.
Blir dem ikke ferdig nå til helga så bør vi få en ny dato å forholde oss til for nå har dem rota nok . Vi er mange som har klokketro og har satsa mer enn fornuften tilsier så “nervene” kan spille oss et puss når vi må ta “feil” avgjørelser pga manko av info som er i dette tilfelle helt unødvendig.
Håper på forbedring på denne fronte i fra dd.

20 Likes

De gule kortene dine blir bare til ett rødt om det ikke blir avtale;)

Alt er glemt og tilgitt hvis de nå lander noe bra med AZ

7 Likes

Takk for innspillet @solo! Dette er kanskje beste ankepunktet mot at PCIB blir solgt. Men på den andre siden kan også dette være den beste grunnen. Lytter man til podcast 104 fra 34:08:
Jonas forklarer at det er masse muligheter igjen her. Kristian Berg forklarer at de gjorde en oppsummering for 10 år siden, hvor teknologien var testet ut på 80 cellelinjer, og 15 dyremodeller, og alt virket.
Vi vet at fimavacc (vaksineforsterker) og fimachem (gallegangskreft) også har mange flere muligheter enn en biotekmygg kan utvikle potensialet av alene. Jeg er redd teknologien er for omfattende til at PCIB kan handterer dette godt og raskt nok med sine ressurser og kapitalkrefter. Det er også et etisk dilemma å sitte på en slik teknologi med 15 ansatte og små ressurser. Det er 35 år siden Kristian Berg startet arbeidet med denne teknologien, og det er kanskje på tide som de sier i podcast 133:
«Og så er det slik med bioteknologiselskaper som er i en utviklingsfase, at når man kommer til et visst stadiet, så er det samarbeid eller at det er fornuftig å ta det over i selskaper med en større infrastruktur og en større kapitalbase til å drive det frem, og det er det beste for pasienten, og det beste for samfunnet.»

Jeg tror styrene i PCIB og Radforsk tenker slik. Men det blir ikke billig, og det vet BP. Men PCIB sine aksjonærer har IKKE forstått det. Det er bare å ta en titt på aksjekursen…

23 Likes

Jeg er enig i at selskapet burde holde ord og sende en melding i juni, slik PW sa høyt og tydelig.

Men når det likevel ikke skjer, så velger jeg å forholde meg til det som skjer og ikke hva som burde ha skjedd.

Vi vet ikke årsaken til hvorfor de ikke kan uttale seg nærmere, men jeg velger å tenke at «no news is good news», som Jonas Einarsson med flere har uttalt.

At du som en mann med lang børserfaring har kjøpt så mange aksjer at du får panikk når kursen går under 70kr, mener jeg ikke selskapet kan lastes for. Da har du kjøpt for mange aksjer, etter min mening.

Med all respekt for deg, Arve, du fremstår som en likanes kar, og vi liker begge best folk som holder ord, men her er jeg likevel uenig med deg. Gule kort deler vi ut i etterkant. Hvis det blir nødvendig. :ok_hand:

42 Likes

Jeg forstår deg, men ressonementet ditt blir litt som å stå på tribunen og skjelle ut hjemmelaget når bortelaget spiller defensivt. Hadde de meldt om utsettelse ville dette blitt tolket negativt i markedet, så jeg er mer positiv enn på lenge. Dessuten var nedturen en korreksjon fra det tradertyrte forventningsrallyet

8 Likes

Vel, de burde ikke svare noen og ikke svare andre, og sende melding via podcast. Det er på grensen til forskjell behandling.

sitter over fristen og så rusler tiden til az er i glemmeboken eller neste q :wink: vi får se.

traderen i meg tar nok sommerferie fra i dag :slight_smile:

3 Likes

Enig, for hva vi tilbyr markedet, er neste generasjons leveringsteknologi for medisiner. En leveringsteknologi hvis forskningsresultater har vist at den gaar utenpaa alt som tilbys i dagens marked. Slik at vil ikke AZ betale hva den er verdt, mener jeg vi burde kjoere en emisjon, sette i gang forskning paa en egen fimaVacc indikasjon, og selge forskningsresultatene fra AZ samarbeidet til andre BP selskaper. Og helst uten eksklusivitet (hvis de ikke vil betale nok), slik at man kan naa mange fimaNac samarbeidspartnere, og Paa denne maaten synliggjoere verdiene i selskapet paa riktig maate.

1 Like

“Panikken” i meg kommer ikke av at troen på selskapet har endra seg men jeg har 5 mill i lån som krever garantier osv så når smertegrensen nærmer seg så må jeg handle før jeg blir tvunget til å handle ( da blir det dårlige kurser). med 90k aksjer så skrumper det mye i fra 87-70 og derfor måtte jeg ta grep som jeg ikke ville gjort om dem hadde holdt fristen SLIK JEG FORVENTA når dem selv har bestemt dato.
Jeg er oppflaska med at vi skal holde ord og det har jeg gjort gjennom over 40 år i byggebransjen og tusener av kunder ( har også byggevarebutikk som på over 20 år gir et sykt antall kunder)

6 Likes

Da tar du etter min mening for høy risiko, Arve.
Det er viktig å ikke risikere så mye at man blir nervøs og gjør dumme ting.
Vi må forholde oss til virkeligheten, ikke slik vi ønsker virkeligheten skal være.

20 Likes

Selv hadde jeg ingen planer om å kjøpe tilbake aksjene som jeg nylig solgte på 85 kr, men det var jo nettopp utsettelsen (og lavere pris) som gjorde at jeg nå anså det som nesten sikkert at det blir en avtale. Og om det ikke skulle bli en avtale så vil det være fordi PCIB har stilt for store krav, og kanskje også ser dette som en anledning til å sikre seg rettighetene til resultatene fra forskningssamarbeidet alene nettopp ved å stille urealistisk høye krav. Uansett umulig å lese noe negativt inn i utsettelsen.

3 Likes

PW har bæsja på leggen. Han har sagt at avgjørelse om hva som skjer videre i samarbeidet med AZ vil bli avgjort i juni.

I stedet burde han sagt at de har til hensikt å avgjøre det innen juni da vil forskningsresultatene tilfalle Pcib. Men han kan ikke gi noen eksakt frist fordi forhandlinger er kompliserte og har tendens til å gå over fristen.

Så spørs det om ikke vi aksjonærer burde vite dette uansett hvordan PW ordla seg. Jeg synes ikke det da han var så klar på at det skulle avgjøres innen juni. Og han så til og med at forhandlingene med AZ ikke var påvirket av covid 19. Rart at RS nå bruker det som unnskyldning.

Mailen til RS synes jeg ikke noe om. Han burde ikke skylde på at de er små og covid 19.

Det hadde holdt i massevis og sagt at Pcib ville komme med en melding når det foreligger utfall av samarbeidet.

9 Likes

I hver melding er det en disclaimer som ber investorer ta høyde for at man ikke kan spå inn i fremtiden. Og gearing av biotecaksjer er High risk. Men sikkert flere som kunne kommunisert annerledes enn de har gjort av hensyn til oss ja

1 Like

Så enig, så enig :+1:

“Kristian Berg forklarer at de gjorde en oppsummering for 10 år siden, hvor teknologien var testet ut på 80 cellelinjer, og 15 dyremodeller, og alt virket.
Vi vet at fimavacc (vaksineforsterker) og fimachem (gallegangskreft) også har mange flere muligheter enn en biotekmygg kan utvikle potensialet av alene”

Det beste for investorer og pasienter er salg…
Uansett, potensiale!!!
Men i minus ligger vi :astonished::joy:

Det har blitt nevnt mange ganger, Norsk Biotech er i verdensklasse ang forskning… Men på bunn når det gjelder salg og markedsføring…
Moderna verdsatt til 260mrd
PCIB 2.9mrd
Potensialet ligger der for PCIB :rocket::rocket::rocket::partying_face::partying_face::partying_face:

7 Likes

Ser ut til at «noen» forsøker å presse kursen ned igjen med lynraske ordre. Skal vi si det lover godt for rally???

Hadde jeg hatt midler til lynraskt kjøpe 200k aksjer skulle «noen» få kjørt seg med «spillet» som det ser ut til?

5 Likes

Hva om de hadde holdt fristen og det ikke ble avtale da? Da hadde det jo vært mye verre enn at du måtte selge litt…

Uansett er det vel sånn, som det står i meldingen fra desember, at samarbeidet ble avsluttet da og at AZ hadde til Juni å bestemme seg på hvordan de ville fortsette eller om de i det hele tatt skulle fortsette.

Belåning i biotech er så risikabelt som du får det, og det frarådes.

Vil du sove godt om natten med samme eksponering burde du gjerne se etter måter å sikre nedsiden som mest sannsynlig kommer med en kostnad, dog lavere enn betydelig reduksjon i beholdning eller eventuell kurskræsj.

Tøff er du uansett!

4 Likes

Enig.
Den kom greit ut fra blokka, men er nå presset nedover på høy omsetning (snart 15 mill. første halvtimen).
Er ikke i tvil om at dette snur oppover ganske snart.
Ingen grunn til å reagere negativt her, basert på det vi nå vet.

Tror på 80 før dagen slutter.

O.

3 Likes