Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 3 2020 (PCIB)

Ser det er mange synspunkter her, men i bunn og grunn så faller aksjen tilbake på grunn av mangel på informasjon, som jeg med flere har forventet skulle komme uti fra meldingen fra PCI. Så fikk den seg en liten boost i går på grunn av episoden fra Radforsk og håpet om at det skulle komme en melding etter stengetid i går eller i dag tidlig, når det ikke skjer faller aksjen tilbake. Vil tro den henter seg inn litt i løpet av slutten på dagen da forventingene stiger igjen. Mange snakker om at den virker på alt, det gjør den nok sikkert da de har uttalt det. Men hvis en ser litt i sammenheng her, tror dere ikke allerede er utviklet et batteri til el-biler som kan gå minst 1000 km(sikkert mye mer og), men det er for dyrt og komplisert å lage, markedet vil ikke betale for det(kanskje de aller rikeste men det blir uansett for lite volum). Kan det være at PCI er litt foran sin tid, og at vi ikke får betalt for all forskninge enda? Var selv med på Screen Media som lagde nettbrett på tidlig 2000 tallet, 10 år før Ipaden kom. Hjelper ikke alltid å være først eller beste!

Jeg sitter med hele porteføljen min i PCI, men tenker at det er greit å se det litt fra andre siden og :slight_smile:

7 Likes

Klart det er sammensatt bilde og at det fortsatt er risiko. Hadde vi visst det var done deal kunne like gjerne kursen nu vært flere hundre kroner ved fornuftig avtale! Kursen er nu 74-75kr og det prises etter mitt syn nu inn stor usikkerhet til mulig avtale. Er det virkelig usannsynlig med en BP avtale? :bomb:

3 Likes

Jeg tror nok det blir en avtale tilslutt, men er ikke like positiv som enkelte som mener at det “virker på alt” og at vi får betalt deretter, kanske på sikt men ikke enda :-).

2 Likes

God refleksjon @molbre , men jeg tror at dersom PCIB er i stand til å løse flere av problemene til AZ når det kommer til levering av nucleinsyrer så er det ikke spørsmål en gang om at selskapet vil sikre seg teknologien, for som man ser i f.eks prissettingen av Moderna: Dette er fremtiden.
Førstemann som ledende på markedet innen mRNA vil gå fra å være et top10 BP til nr 1 rimelig fort med tanke på potensialet (nesten uendelig) til å både kurere sykdommer som i dag ikke er mulig, men også levere bedre metoder for kroppen som ikke dreper alt i nærmeste omkrets (cellegift osv).

For AZ så vil det være helt essensielt å sikre seg teknologier som kan levere mRNA og vi vet hva PCIB er god for. Det gjør nok de også etter langt samarbeid, samt gjennombruddet forrige sommer. For meg ser det ut til at resultatene fra analysen som ble gjort utenfor onkologiske indikasjoner har vært gode. Ellers tror jeg de ville sikret seg 1-2 indikasjoner og dealen hadde allerede vært på bordet. Og AZ? De ville betalt.

Jeg tror PCIB er optimistiske, men de er nok også realistiske. Gjelder det samarbeidet de har jobbet sammen med i fem år, så er det nok ganske rimelig å anta at de har en nogenlunde enighet om hva det er verdt. Nå virker det nesten som at AZ ønsker mer, former for eksklusivitet eller større deler av FimaNAc, og hvis det er tilfellet så forstår jeg godt at selskapene trenger tid til enighet. Hvis mRNA medisin er 10 år frem i tid, for å følge opp eksempelet ditt, og AZ tror på at PCIB er nøkkelen, så ville de betalt “hva en det skulle være” for å bli ledende innen levering av mRNA. Moderna er nok godt etablert i markedet, og BioNTech likeså. Ettersom PCIB nå teoretisk sett har lov til å dele dataen fra forskningen, skal en ikke se bort fra at dataene kan bli brukt dersom flere skulle være interessert i å bjuda på selskapet. Det blir selvsagt bare spekulering, men at vi nå venter en avtale som er av det større slaget, det tror jeg blir sikrere for hver dag som går.

Nå skal det heller ikke så mye til for at PCIB er sikret i flere år fremover, der RELEASE og eget studie innen Vacc er innenfor området jeg tror vi kan vente dersom det ikke blir bud, men sikring av flere indikasjoner. Tror også vi kan forvente et statement innenfor hva som blir veien videre. Dersom AZ skulle ønske eksklusivitet innenfor 3-5 områder så kommer vi nok til å få en helt ny reprising. Jeg er rimelig sikker på at dersom avtalen blir god, så blir PCIB en gullgruve i årene som kommer. For flere er nok interesserte når offentligjøringen av AZ-avtale kommer på banen. Da er det ikke utenkelig at oppkjøp står på døren innen 2-års tid.

Tiden vil vise fasiten, men anbefaler alle å roe ned og reflektere over hva dere har tenkt om selskapet siden børsmelding forrige høst og resultatene som har dukket opp de siste årene. Dette er ikke en “alt eller ingenting” avtale, men såklart viktig for validering av teknologi og troa på selskapet. Avtalen vi nå venter vil ikke med sikkerhet kjøre selskapet direkte opp til 500kr aksjen som mange antar som en konsekvens av direkte avtaleverdi. Men uansett, vil det være en indikasjon på at AZ har tro på selskapet. Dette sender ut et signal til markedet, noe som vil påvirke interessen for flere enn bare interesserte biotechinvestorer, men generelt det norske og internasjonale markedet. For meg, vil dette være sikkerheten jeg trenger for å virkelig kjøpe meg ytterligere når jeg har mulighet, og vi skal heller ikke se bort fra at flere BP vil ønske indikasjoner i tiden frem til CHEM-RELEASE.

Ikke la stresset føre til avvik fra rasjonalitet, for da gjør en sjeldent gode valg. I det lengre løp, så er jeg sikker på at dette går veien.

34 Likes

Enig. En ting er om noe “virker på alt”, men for BP handler det om $$$$. Virker det godt nok ut fra kost/nytte? Tjener “vi” penger på det?

Det er ikke bare kjærlig omtanke som driver disse firmaene.

1 Like

Takk for en mye mer reflektert fremstilling av saken enn de fleste har fått frem på forumet i det siste :-). Jeg er ikke noe ekspert verken på biotek eller aksjemarkedet(heller en skikkelig amatør som bare har gått på smeller :slight_smile: ). Men det er sånne innlegg som dette som ikke bare hauser opp(selv om de fleste gjør det i god mening) vi trenger her på forumet. Jeg krysser fingrene for at vi får en god avtale det fortjener alle her på forumet og resten av aksjonærene!

9 Likes

Iom at det var over 100mill i omsetning i går med over 15% svingning intradag med sluttkurs ca 9% opp fra dagen før så er noe gevinstsikring naturlig i dag. Volatilt vil det bli fremover også.

1 Like

Enkelte, du mener Professoren selv?

Er jo ikke noen på småprat som kom med det utsagnet

6 Likes

Skriver vel at jeg tror på det utsagnet, men og at det kanskje er litt tidlig for teknologien og dyrt :-). Ingenting jeg vil mer enn at det virker på alt allerede! :+1:

1 Like

Skjønner ikke helt hva du mener her

1 Like

Dyrt? Kilde

2 posts were merged into an existing topic: Hva er din portefølje?

Helt enig. Å klandre selskapet når man har solgt i panikk blir for dumt. Her er vi alle voksne og ansvarlig for våre egne valg. Det er klart det er høyere risiko å sitte med mer aksjer enn hva man har råd til å tape, men det er det ingen som blir tvunget til.

Jeg kan ikke forstå at folk selger i panikk nå. Hva er problemet? Har dere ikke troa på teknologien? Eller er tidsperspektivet kanskje litt kort? I så fall burde man solgt når kursen bikket 80. Det er ikke slik at PCIB står eller faller på AZ avtale. Selv har jeg både troa og god tid, så mine aksjer er ikke til salgs med det første (så lenge jeg har noe jeg skulle sagt, da :wink: )

7 Likes

Snøffelen? Er du på dekk??

1 Like

Imponerende.
Virker som du har en god plan. En god megler er nok også en fin ressurs å ha i ryggen.
Du er nok i en annen liga enn de fleste her inne, vil jeg tro.
I hvert fall meg med mine 10k.
Solgte 10k ved forrige 70 kr (for noen mnd. siden), nettopp for å løse inn all gjeld. Sover best om natten uten gjeld, men selvfølgelig blir da oppsiden deretter, ved evt. suksess.

Lykke til med investeringen.
Tror dette går vegen.

O.

2 Likes

Langt fra dumt eller dumdristig, du har gjort dine vurderinger og virker til å sove godt om natten. Det jeg reagerte litt på var grunnen til panikken var at det ikke kom melding på kommunisert dag og at det var PW sin feil. Dette burde man strengt tatt ta høyde for kan være mulig. Røsket kom jo faktisk en dag og to i forkant, tror støkken ligger mer i informasjon på avveie.

Det at det faktisk kom panikk er vel et tegn at man kanskje burde se litt på dagens strategi, og samt vil jeg si det at 160mill i omsetning er bra inntekt for megler. Håper (og regner med) at det er du som styrer showet ovenfor megler, altså at han jobber for deg og ikke motsatt!

Fikk en reise fra 27 til 45 før jeg solgte. Ser jo i etterkant at jeg kunne holdt, men avkastningen var mer enn god nok. Da aksjen reagerte som den gjorde i løpet av de siste dagene tok jeg et lodd til på 65.50, så gjenstår det å se. Forøvrig bruker jeg ikke belåning, på biotech that is :slight_smile:

Håper du skyter innertier her. Lykke til.

Panikken begynner å bre seg når men er urolig for egen investering, panikken blir betydelig sterkere når man har mer i spill enn man burde hatt.
Da kommer også irrasjonelle handlinger som går på tvers av strategien man har valgt.
Må være opp til alle og enhver hvordan man satser, selv har jeg dårlig erfaring med belåning mange år tilbake i tid.
Sagt på en annen måte, man må streve lenge for å komme ajour etter at en belånt affære har gått til helvetia.
For de som måtte lure på hva som gikk til helvetia så snakker jeg om Ticker KVI en 20 års tid tilbake.
Uansett belåning eller ei ønskes alle lykke til.

11 Likes

Det er ihvertfall en riktig tankegang at man ikke skal ta for store sjanser. Hadde i sin tid CRU for 52 mill på det meste, men en belåning på 14 mill. Kunne fort gått enda langt verre enn det gjorde - uten mulighet til comeback.

2 Likes

De som får «panikk» på dagens lusne Mcap kan umulig ha satt seg inn i selskapet.
Glemt er alle ansettelsene til AZ innen advanced delivery, FimaBac, Ultralyd etc etc. Dessuten kommer FPD i US innen få dager.

11 Likes

Most soon?

1 Like