God refleksjon @molbre , men jeg tror at dersom PCIB er i stand til å løse flere av problemene til AZ når det kommer til levering av nucleinsyrer så er det ikke spørsmål en gang om at selskapet vil sikre seg teknologien, for som man ser i f.eks prissettingen av Moderna: Dette er fremtiden.
Førstemann som ledende på markedet innen mRNA vil gå fra å være et top10 BP til nr 1 rimelig fort med tanke på potensialet (nesten uendelig) til å både kurere sykdommer som i dag ikke er mulig, men også levere bedre metoder for kroppen som ikke dreper alt i nærmeste omkrets (cellegift osv).
For AZ så vil det være helt essensielt å sikre seg teknologier som kan levere mRNA og vi vet hva PCIB er god for. Det gjør nok de også etter langt samarbeid, samt gjennombruddet forrige sommer. For meg ser det ut til at resultatene fra analysen som ble gjort utenfor onkologiske indikasjoner har vært gode. Ellers tror jeg de ville sikret seg 1-2 indikasjoner og dealen hadde allerede vært på bordet. Og AZ? De ville betalt.
Jeg tror PCIB er optimistiske, men de er nok også realistiske. Gjelder det samarbeidet de har jobbet sammen med i fem år, så er det nok ganske rimelig å anta at de har en nogenlunde enighet om hva det er verdt. Nå virker det nesten som at AZ ønsker mer, former for eksklusivitet eller større deler av FimaNAc, og hvis det er tilfellet så forstår jeg godt at selskapene trenger tid til enighet. Hvis mRNA medisin er 10 år frem i tid, for å følge opp eksempelet ditt, og AZ tror på at PCIB er nøkkelen, så ville de betalt “hva en det skulle være” for å bli ledende innen levering av mRNA. Moderna er nok godt etablert i markedet, og BioNTech likeså. Ettersom PCIB nå teoretisk sett har lov til å dele dataen fra forskningen, skal en ikke se bort fra at dataene kan bli brukt dersom flere skulle være interessert i å bjuda på selskapet. Det blir selvsagt bare spekulering, men at vi nå venter en avtale som er av det større slaget, det tror jeg blir sikrere for hver dag som går.
Nå skal det heller ikke så mye til for at PCIB er sikret i flere år fremover, der RELEASE og eget studie innen Vacc er innenfor området jeg tror vi kan vente dersom det ikke blir bud, men sikring av flere indikasjoner. Tror også vi kan forvente et statement innenfor hva som blir veien videre. Dersom AZ skulle ønske eksklusivitet innenfor 3-5 områder så kommer vi nok til å få en helt ny reprising. Jeg er rimelig sikker på at dersom avtalen blir god, så blir PCIB en gullgruve i årene som kommer. For flere er nok interesserte når offentligjøringen av AZ-avtale kommer på banen. Da er det ikke utenkelig at oppkjøp står på døren innen 2-års tid.
Tiden vil vise fasiten, men anbefaler alle å roe ned og reflektere over hva dere har tenkt om selskapet siden børsmelding forrige høst og resultatene som har dukket opp de siste årene. Dette er ikke en “alt eller ingenting” avtale, men såklart viktig for validering av teknologi og troa på selskapet. Avtalen vi nå venter vil ikke med sikkerhet kjøre selskapet direkte opp til 500kr aksjen som mange antar som en konsekvens av direkte avtaleverdi. Men uansett, vil det være en indikasjon på at AZ har tro på selskapet. Dette sender ut et signal til markedet, noe som vil påvirke interessen for flere enn bare interesserte biotechinvestorer, men generelt det norske og internasjonale markedet. For meg, vil dette være sikkerheten jeg trenger for å virkelig kjøpe meg ytterligere når jeg har mulighet, og vi skal heller ikke se bort fra at flere BP vil ønske indikasjoner i tiden frem til CHEM-RELEASE.
Ikke la stresset føre til avvik fra rasjonalitet, for da gjør en sjeldent gode valg. I det lengre løp, så er jeg sikker på at dette går veien.