Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 3 2020 (PCIB)

Det vil alltid vaere frustrasjoner i aksjemarkedet. Gjennomsnittelig kan man lese en haug med nyheter om de samme sakene som motsier hverandre hele tiden. Og det er desverre normalen. Det er derfor det kun er ca. 15% av boersdeltakerne som tjener penger paa boers.

1 Like

Ja, mange spekulative tanker her inne … alt fra videre samarbeid med uendelig løsninger til mulig oppkjøp. Men, at det blir noe positivt blir det uansett. At AZ vil bli med oss videre i en eller annen form er jeg ikke tvil om. MEN, tror også at Pcib ikke vil selge dette heller ved at massive tap av fremtidige inntekter er helt klart hengende over de ansvarlige bak avtalen her. Would be huge a huge mistake for sure!!! Dette må sikres ! Det blir stort uansett… om vi så må vente uker, måneder eller år. Her utvikles et mulig gedigent plattform for mange krefttyper!! Det er bare å holde på aksjene… mine skal i hvertfall ikke selges før om mange mange år.

5 Likes

uenig der… hvis kursen går til 1000 så ryker de fort som fa… (og det tror jeg de gjør). Så er det andre aksjer som kan gi andre muligheter.

men tror risikoen er rimelig stor for at AZ kjøper hele sulamitten for en lavere pris… eller kanskje veksler “aksje mot aksje”… morro tanker men, men…

Uansett veldig spennende…

Ja det skjønte jeg men når du tolker “most soon” som snart så er det feil. Det er i denne sammenhengen det første av samarbeidene vi kan forvente nyheter fra.

1 Like

Siden du nevner diabetes Jovial.
For nye PCIB aksjonærer kan det være greit å lese gjennom innlegget under, som i desember ble skrevet av Bra_Britt

PW oppfordrer i Radiumpodkast #103 Einarssontil å spekulere i hvilke ikke-onkologiske indikasjoner som kan omfattes av en evt. utvidelse av fimaNAC-samarbeidet med AZ. Han hinter kraftig om at diabetes type 1 kan være en passende indikasjon med et utsagn i stil med; ‘‘Jeg synes Einarsson skal spekulere i hvilke biologiske ‘‘medisiner’’ som kan produseres i kroppen, som er tilgjengelig for lysbehanding’’.

Einarsson følger opp med kvalifisert spekulasjon i Radiumpodkast #104. Han har lest artikler hvor det teoretiske grunnlaget legges for å ved bruk av RNA-terapi omprogrammere alfa-celler i pancreas til å gjøre beta-cellenes jobb; produsere insulin. Dette ville potensielt kunne kurere diabetes type 1, der beta-cellene har gått til grunne som følge av autoimmunitet.

Store deler av pancreas er tilgjengelig med lys med samme prosedyre som fimaCHEM kallet ERCP.

Av Astra Zenecas ønske om å utvide samarbeidet kan vi utlese at leveringen av forholdvis store RNA molekyler med fimaporfin har fungert adekvat (om ikke til og med glimrende). RNA er RNA uansett om man behandler onkologiske sykdommer eller metaboliske sykdommer.

Virkestoffet kan leveres.
Organet er tilgjengelig for lys.
Sykdommen kan potensielt kureres.
Det teoretiske grunnlaget er ettersigende allerede delvis lagt.

Diabetes type 1 utgjør i underkant av 5 % av all diabetes. Sukkersyke er en enorm folkesykdom, så selv om 5 % høres lite ut løper det likevel opp til at 1,5 millioner mennesker har type 1 sukkersyke BARE i USA.

Disse pasienter kan leve lenge med sin sykdom, men skal daglig gjøre flere blodsukkermålinger og insulininjeksjoner. De lever i gjennomsnitt 15-20 år kortere enn sammenlikningsbare individer UTEN diabetes type 1. De får med tiden komplikasjoner av sin sukkersyke i form av synsnedsettelse, kardiovaskulære/metaboliske sykdomer, nyrefunksjonsnedsettelse mm.

Dette er snakk om et folkehelseproblem i virkelig stor skala.

Hvis Astra Zeneca ved hjelp av PCIBs fotokjemisk internalisering kan KURERE disse pasienter, så de aldri mer behøver ta insulin, ville det vært en absolutt spektakulær bedrift. Antagelig vil en slik bedrift gå inn i historiebøkene som et av de store medisinske framskritt dette århundre.

Prisen på en slik behandling kan rimeligvis bli summen av insulin kjøpt over en livstid for en diabetes type 1 pasient, pluss et vanskelig anslagbart beløp for redusert mobiditet og økt livskvalitet. Dette er big-league.

Det er fortsatt langt fram, men dette er jo utrolig spennende. Hvis Astra Zeneca finner klare indikasjoner på at dette fungerer blir PCIB kjøpt.

For å tydeliggjøre dette:

Akkurat nå løper det små mus med diabetes type 1 rundt i et bur i en av Astras labb i Sverige. Disse mus får insulin hver dag for å overleve. Så fort (og hvis) en av disse mus selv produserer sin insulin i pancreas og kan løpe glad og fornøyd rundt uten injeksjoner, kommer budet på PCIB. Det tror jeg i hvert fall.

Hvor lang tid dette tar, eller om de lykkes, det får vi se

52 Likes

Jeg skrev ikke kun snart, men saa snart som mulig.;-)) Eller meget snart, snarlig, eller saa fort vi kan. Jeg tror det var noe slikt han mente og si med “most soon”. Og det mener han nok fortsatt.

1 Like

Vil pancreas være enda lettere tilgjengelig med ultralyd?

Prøvd å sjekke litt rundt på tidligere meldinger fra andre selskaper og når disse er sluppet. Uten å bruke for mye tid på hva de har annonsert (ref. PW “melding i juni”) så vil det kanskje være naturlig å se for seg at disse samarbeidene typisk varer til slutten av et kvartal (31.03, 30.06 osv.). Fra det jeg kan se så ser det ut som vi kan forvente at dette tar 1-2 uker å få avklaring. Eksempelvis har Skyhawk Therapeutics Inc. (mRNA) og Biogen/Genentech annonsert samarbeid innen 1-2 uker.

https://mscnordics.com/largest-biotech-and-pharma-deals-2019-recap-2020-outlook/

Samarbeid annonsert av SkyHawk:

Dette stemmer i så fall ganske greit med tidligere annonseringer fra PCIB og RS som sier at de tidligere har vært forsinket… Regner meg at de i hvertfall bruker helgen nå, så tidligste melding mandag? :face_with_raised_eyebrow:

20 Likes

Heldigvis faar en si, saa holder boersene seg oppe paa tross av at the second wave synes og vaere godt i gang, samt at det er ventet rekord svake Q2 resultater, og en konkursboelge av bibelske proporsjoner.

Satser paa at dette holder seg frem til PCIB og Astra Zeneca har sagt sitt. Makrobildet stoetter til en viss grad opp under boersens stahet, saa vi faar haape det fortsetter.

8 Likes

Meeget bra start på dagen å lese denne historien. :joy:

1 Like

jeg kjenner det på gikta at melding kommer etter børs i dag.

3 Likes

Trodde jeg kjente det i nakken at det var noe på gang i går, men er nok bare at jeg konstant titter ned på mobilen og leser det som skrives her :joy:

3 Likes

Skyhawk will receive an upfront payment and may be eligible for more than $2 billion over time, including opt-in fees and milestone payments plus royalties on sales of commercialized medicines.

Var denne avtalen i preklinisk?

2 Likes

De snakket om forberedelse til klinisk i februar 2019, så da var de i hvert fall preklinisk.

4 Likes

Føler at det godt kan bygge seg opp FOMO utover dagen, kan ikke skjønne at folk tør å sitte utenfor over helga.

8 Likes

Selskapet vårt er i forhandlinger på overtid med ett av verdens ledende farmaselskap.
Det fornuftige må være å se bort fra daglige svingninger, og rette blikket fremover. Mitt perspektiv er mot RELEASE-studien, og da blir avtalen med AstraZeneca ren bonus på veien.
Det føles godt å sitte på «Topp 100-lista», og bedre vil det trolig bli.

7 Likes

Kan PCIB vaere med i all hemmelighet? Er vi heldige, kan en vaksine vaere klar for hvermansen i 2021.

Sjefforsker i Verdens helseorganisasjon (WHO), Soumya Swaminathan, uttalte imidlertid i forrige uke at en vaksine utviklet av det britiske firmaet AstraZeneca er regnet som ledende i kappløpet. Den er tett fulgt av det amerikanske firmaet Moderna.

3 Likes

Det kan være lurt å ha flere biotec selskap i portefølgen. Man blir så avhengig av det ene hvis ikke.

2 Likes

Ikke ennå, men det er jo litt artig at de to selskapene som leder kappløpet om Covid 19 vaksine har forskningssamarbeid med Pcib og kanskje most soon kliniske avtaler.

7 Likes

Onsdag har biofarmasiselskapene Pfizer og BioNTech fullført en tidlig klinisk testing av den første av totalt fire potensielle vaksiner mot coronaviruset.

De to firmaene har i studien testet vaksinen på 45 personer. Vaksinen resulterte i at testpasientene produserte antistoffer, og hadde ingen store negative bivirkninger, ifølge Pfizer og BioNTechs rapport. De mener testen viser at vaksinen «har potensial».

Kanskje det heller er BioNTech vi venter svar fra​:thinking::thinking:

4 Likes