@StockDZ, denne diskusjonen har vi hatt før. Og du vet at jeg er prinsipielt uenig - av flere grunner.
Sjølsagt har du helt rett i at de største farmasiselskapene har størst kapasitet til å ta i bruk ny teknologi raskt og på brei basis. Derfor jakter de systematisk på banebrytende nyvinninger som fra tid til annen er å finne blant mikroselskaper rundt om i verden.
Andelen av egenutvikla teknologi og produktkandidater blant de største selskapene har da også vært fallende over tid. Med andre ord har det i stigende grad vært dare-devils som oss som har finansiert mange av de største medisinske framskrittene de siste tiårene.
Så kan man si at disse finansielle musklene kan bety at ny medisin raskere kan komme ut til pasienter i alle land. En vakker tanke.
Men om noen tror at Big Pharma er styrt av altruisme, trenger vi ikke se lengre enn til hva som nå skjer i forbindelse med den pågående pandemien.
Så må jeg videre minne om alle de eksemplene på utlisensieringer på preklinisk nivå - ja, tilmed på tidlig preklinisk nivå - som har vært presentert her på forumet. Gjennomgående med avtaleverdier som ligger langt over det flere her bare drømmer om.
For min del må gjerne PCIB inngå en omfattende lisensensavtale med AstraZeneca - altså med eksklusiv rett til å gå videre med produktkandidater både for 3, 5 og 7 indikasjoner. Likevel vil det være rikelig med muligheter igjen.
Her er jeg helt enig i selskapets uttrykte strategi om en opportunistisk strategi basert på " a semi- or non- exclusive" utlisensiering av fimaNAc.
Så kan det jo likevel komme et bud på selskapet. Da er det makta som rår; én aksje = én stemme. Hvor flertallets akseptgrense går, har jeg ingen anelse om. Jeg vet bare hvor min egen går.
La meg i tilfelle bud på selskapet, og mulig oppkjøp, si det sånn:
Verstefallscenariet vil da, etter mitt syn, være at oppkjøpet skjer til “a lump sum and all inclusive”. Det har jeg før kalt “pallesalg”. Med andre ord; et oppgjør til aksjonærene i PCIB som i liten eller ingen grad tar høyde for at full overtakelse av hele PCI-teknologien om få år kan lede til disruptive løsninger både innenfor behandling av diabetes og de idag mest håpløse kreftformene . For ikke å snakke om genredigering som verden idag bare har sett den spede begynnelsen på.
I dette scenariet håper jeg virkelig at styret ser til en helt annen “industri”; det internasjonale kjøttmarkedet for fotballstjerner. Der tas det i stor grad høyde for framtidig suksess i ny klubb.