Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 3 2020 (PCIB)

Maa si meg enig med StockDZ her, at vi har en svakhet i at vi saa langt ikke kan vise til en ferdig medisin sammen med en partner som virker.

Men vi har bevist at vi leverer medisinen inn i cellene. og da er det opptil BP selskapet og lage medisiner som virker, for det er ikke vaar jobb.

For vi har allerede bevist at vi klarer og utfoere vaar del av jobben, f.eks. ved og levere naked mRNA inn i cellene. Mer enn dette kan ikke en partner kreve av oss. For medisin funksjonsbeviset, er vaare partneres anssvar.

Ergo mener jeg at vi stiller veldig sterkt, at prisen for retten til og benytte fimaNac maa vaere hoey. Noe jeg er ganske sikker paa t AZ er villig til og betale, hvis de mener de er i stand til og lage medisiner som virker. (neucleic acids)

8 Likes

@StockDZ, denne diskusjonen har vi hatt før. Og du vet at jeg er prinsipielt uenig - av flere grunner.

Sjølsagt har du helt rett i at de største farmasiselskapene har størst kapasitet til å ta i bruk ny teknologi raskt og på brei basis. Derfor jakter de systematisk på banebrytende nyvinninger som fra tid til annen er å finne blant mikroselskaper rundt om i verden.

Andelen av egenutvikla teknologi og produktkandidater blant de største selskapene har da også vært fallende over tid. Med andre ord har det i stigende grad vært dare-devils som oss som har finansiert mange av de største medisinske framskrittene de siste tiårene.

Så kan man si at disse finansielle musklene kan bety at ny medisin raskere kan komme ut til pasienter i alle land. En vakker tanke.

Men om noen tror at Big Pharma er styrt av altruisme, trenger vi ikke se lengre enn til hva som nå skjer i forbindelse med den pågående pandemien.

Så må jeg videre minne om alle de eksemplene på utlisensieringer på preklinisk nivå - ja, tilmed på tidlig preklinisk nivå - som har vært presentert her på forumet. Gjennomgående med avtaleverdier som ligger langt over det flere her bare drømmer om.

For min del må gjerne PCIB inngå en omfattende lisensensavtale med AstraZeneca - altså med eksklusiv rett til å gå videre med produktkandidater både for 3, 5 og 7 indikasjoner. Likevel vil det være rikelig med muligheter igjen.

Her er jeg helt enig i selskapets uttrykte strategi om en opportunistisk strategi basert på " a semi- or non- exclusive" utlisensiering av fimaNAc.

Så kan det jo likevel komme et bud på selskapet. Da er det makta som rår; én aksje = én stemme. Hvor flertallets akseptgrense går, har jeg ingen anelse om. Jeg vet bare hvor min egen går.

La meg i tilfelle bud på selskapet, og mulig oppkjøp, si det sånn:

Verstefallscenariet vil da, etter mitt syn, være at oppkjøpet skjer til “a lump sum and all inclusive”. Det har jeg før kalt “pallesalg”. Med andre ord; et oppgjør til aksjonærene i PCIB som i liten eller ingen grad tar høyde for at full overtakelse av hele PCI-teknologien om få år kan lede til disruptive løsninger både innenfor behandling av diabetes og de idag mest håpløse kreftformene . For ikke å snakke om genredigering som verden idag bare har sett den spede begynnelsen på.

I dette scenariet håper jeg virkelig at styret ser til en helt annen “industri”; det internasjonale kjøttmarkedet for fotballstjerner. Der tas det i stor grad høyde for framtidig suksess i ny klubb.

31 Likes

Någon som hört något från PCI ?

Någon som kollat gardiner på bygget ikväll till PCI ?

Någon som vet att dealen blev på 10 000 miljarder ?

Seriously … not again :weary: :joy: . I thought we had a deal :joy:

2 Likes

… that I should vote on your instructions? And otherwise? :sunglasses:

3 Likes

Moderna shows how difficult it is to valuate a Biotech company without a product! Anyway it is worth Some huge amount of dollars!

BioNTech as well.

PCI Biotech can be THE technology to come along the obstacle with precise delivery into cells. This gives partners or owners of eg naked delivery a huuuge advantage and may bring a promising pipeline into product and a huge benefit to mankind.

Who would have thought the inventor of Insulin (NovoNordisk) to be that important at the time!! Its been around for years and helping millions!

This is not meant to be easy. Thats why invention in general may Take time and sudden breakthrough in any market is extremely difficult to time! Eg. 17000% rise in valuation of Moderna, Apple suddenly kicked back by new invention or product, Microsoft and Bill G had Some years in the shadow and so it goes on for almost all the blue chip companies!

PCI Biotech, where will it Take its stakeholders (like patients and shareholders and Norwegian Biotech?). It remains to be seen. Biotech is risky business. I am optimistic, and the answer with regards to a possible deal with AZ or BP would be announced any time​:crossed_fingers::crossed_fingers::crossed_fingers:

:bomb::rocket:?

20 Likes

Ny uke nye muligheter neste uke!

Når kommer AZ-avklaring?

  • Neste uke (6-12/7)
  • Uka etter (13-19/7)
  • 20-27/7
  • 28/7-3/8
  • Senere

0 stemmegivere

3 Likes

Hva blir konklusjonen på diskusjonene?

  • No deal
  • Fortsatt samarbeid uten penger involvert
  • Lisensavtale Nac
  • Lisenavtale Nac og Vacc
  • Eksklusiv avtale Nac
  • Eksklusiv avtale Nac og Vacc
  • Oppkjøp

0 stemmegivere

2 Likes

Jeg tror også det er muligheter for at AZ-avklaringen kan komme i en helg. Med andre ord, også i dag eller i morgen.

8 Likes

Jeg må ærlig innrømme at dette drar ut i tid, betydelig lenger enn hvertfall jeg hadde tenkt var mulig og det på bakgrunn av videosnutten delt lenger opp på tråden.
For min del framstår det som særdeles rart, samtidig så tenker man selvsagt at dette skyldes nye og større muligheter.
Slike dealer er selvsagt meget komplekse, verdsettelser er vrient både for selger og kjøper. I tillegg er det garanternt innleid ekstern hjelp spesielt fra Pcib, men man kan heller ikke utelukke at også Az har gjort det samme. Altså, mange som har noe å si før godkjenning.
Men den som venter på noe godt og alt det der gjør at man mister ikke motet selv om det skulle trekke ut i tid, en avtale er defintivt å vente, men for alles del må man håpe at forhandlingene snart kan avsluttes til det beste for begge parter og dets aksjonærer.

12 Likes

@Jubel

I think it is wrong to compare Moderna to pci biotech. I don’t mean that our technology is any less important than Moderna’s, however we should consider the following:

  • Both companies live in totally different ecosystems, where you clearly see what interests the market and media more, making valuations to be no near

  • Both companies are in different stages according to what is known as the law of diffusion of innovation, which is about market adoption of technology as per the figure below. You can also realize that Moderna is closer to the tipping point than pci biotech and things will not happen because we “feel” they are going to happen

I recommend you to watch this 2 minutes video by Simon Sinek

8 Likes

Med den lave burnraten PCIB har, så tviler jeg de spiser pizza fra Peppes. Trolig heller Pizzabakeren eller fra en lokal frittstående sjappe. :nerd_face:

4 Likes

Ronny kjøper nok inn og betaler i EUR :wink:

1 Like

Interesting video.

But I disagree with valuation between PCIB and Moderna. Its a whole Atlantic Ocean between this two hundrede billions ++ of value difference :joy::joy:

As you states:»
I think it is wrong to compare Moderna to pci biotech. I don’t mean that our technology is any less important than Moderna’s, however we should consider the followin…»

If PCIB technology is not less important than Moderna you should look at 200 billions + value of Moderna vs PCIB micro value of 2,8 billion…

In many opinions and in real life this «law» is a nice academic prep.

Apple, Microsoft and Insulin could eg never fit this model law of diffusion of innovation.

Think of the guy who sold Insulin to Nordisk. He probably never thought of further innovation and vs 1, 2, 3 etc and blockbuster sales for years to come. Apple until it reshaped its Tech and prod line was not far from going under!

A mix of Academy and real life is probably a great way to possible find the new BP and winners!

En interessant problemstilling.
Hva vet vi om hvilke forpliktelser og bindinger PCIB har til disse andre partnerne? Disse selskapene har vel visse rettigheter når de har brukt så pass mye tid og ressurser på PCIB?

5 Likes

Det er vel neppe tvil om at vi aksjonærer over tid, vil tjene mest på at selskapet ikke blir kjøpt opp.

For ved et oppkjøp, eller avtale om eksklusivitet, vil neppe prisen bli så lukrativ at den vil gi oss samme beløp som lisensiering av teknologien til flere BPer over tid.

Men det som taler mot en slik løsning er tidsaspektet. Et engangsbeløp for eksklusivitet vil virke forlokkende stort der og da. For å oppnå samme kroneksempel over tid vil det nok ta flere år. Dog vil inntjeningen overgå engangsbeløpet etter noen år og deretter vil fortjenesten øke år for år. I tillegg vil det kunne komme stadig nye kunder til og blåse opp inntjeningen over tid til beløp vi i dag knapt kan drømme om.

Så spørs det da om den jevne aksjonær har tålmodighet til et slikt innbringende løp.

13 Likes

Nå skal det vel mye til at flere samarbeid tester mot samme indikasjoner. Ønsker AZ full eksklusivitet eller kjøp av hele Nac blir det selvsagt annerledes men da vil det i tilfelle være AZ sitt valg hva de gjør med disse.

2 Likes

Denne drøyingen gjør at man får vonde tanker.
Hvis vi ser tilbake 1 år, så kom melding om forlenging 3 uker “på overtid”. Forsøkte PCIB å få betalt allerede den gang, men kom ikke i mål? Det var jo snakk om ett gjennombrudd i fjor sommer og interessen økte. Det virker som om PCIB satt ned foten da, men ikke klarte å få betalt. Men avtalen fikk en ny vei videre enn den hadde hatt før.

Er det noe som tilsier at de har bedre mulighet nå? Bare spør for en bekymret venn…

4 Likes

Jeg svarer meg selv, eller dvs min bekymrende venn.

Jeg tenker litt at mens PCIB viste at “dette funker på alt” så vet ikke AZ dette, og vil teste det selv.
Så må vi håpe at resultatene AZ fikk er like oppmuntrende som PCIB sine resultater.

Det at PW sier det kommer melding i Juni, tolket jeg som om at avtalen mer eller mindre allerede var klar, noe må ha skjedd i siste liten. Vi vet at resultatet fra den utvidede testingen var ventet i Mai. Så skulle vel dette drøvtygges litt rundt om i selskapet.

Resultatet må ha vært så godt at AZ i siste liten ønsker å utvide avtalen, eneste logiske forklaring jeg ser. Men nå har jeg PCIB brillene på da.

6 Likes

Virker sannsynlig fordi da PW sa at melding kommer i juni, visste han selv at disse siste resultater var gode! Men det var antagelig AZ ikke like klar over på det tidspunktet…

1 Like