Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 3 2020 (PCIB)

Der håper jeg du har rett, att prisen vil bare øke med tiden, og komplikasjoner med kontrakter kan vel gjøre det bortimot umulig jo lenger de venter, om det er aktuelt i det hele tatt.

5 Likes

Er ikke strategien til pcib utlisensiering med semi-eksklusive avtaler? Ser ikke for meg AZ bare kan kuppe pcib på billigsalg bare ved å tilby en høy sum (men som likevel er milevis fra potensialet). Må jo by overpris for å få aksept, gjelder vel også for full eksklusivitet på NAc delen da dette også krever en strategiendring av selskapet.
HPB har vel regnet på de forskjellige scenarioene så blir nok en god løsning for aksjonærene

6 Likes

La oss finne det ut. Se for deg at Az byr 286 kr per aksje for PCIB.

Selger du?

(Vær ærlig med deg selv nå da).

  • Ja
  • Nei

0 stemmegivere

2 Likes

Håper inne AZ ser denne…

2 Likes

Kan noen se hva Must svarte?

6 Likes

PCIB har penger paa bok. Villige emisjonsaksjoanerer til og satste videre hvis det trengs, og gode forskningsdata paa alle tre forretningsomraadene som kan selges til alle de store BP selskapene. Slik at PCIB sitter med alle kortene paa haanden. Ett salg av hele PCIB i dag, krever nok ett eller annet sted mellom 1000 og kr. 2000 pr. aksje.

Hadde man snakket om potesiale til og lage en eller to medisiner, ville 286kr. pr. aksje kanskje hatt en sjanse, men ikke naar det er snakk om muligheten for og lage mange, veldig mange.

Og med ett krav paa mellom 1000 og 2000 kr. pr. aksje, er det store sjanser for en avtale i steden, men man skal aldri si aldri. For som en skrev over, vil det bli dyrere etterhvert. Men har AZ innsett at de kan produsere mange medisiner med vaar leveringsteknologi, kan det like gjerne komme ett bud. Det er faktisk den viktigste aarsaken til at vi kan motta ett bud. Men hvis AZ kun ser for seg et par medisiner. tror jeg vi ser en avtale isteden.

6 Likes

Forsåvidt interessant å se resultatet i denne pollen , men det er jo en veldig lite realistisk problemstilling. Om man solgte alt man hadde på det åpne markedet samme dagen som AZ byr 286,- per aksje er man jo dum. Dersom markedsprisen forblir <285,- dagen før akseptfristen til AZ går ut er saken en helt annen. Et mer realistisk spørsmål vil være:

“Selger du mer enn 50% av din beholdning på det åpne markedet til ≈286,- med en gang dersom AZ byr 286,-?”

Jeg føler meg ganske sikker på at AZ ikke ville fått 90% aksept til denne prisen, noe i og for seg resultatet også indikerer. At det faktisk er 30% som svarer ja, tror jeg sier mer om hvor møre folk er av å vente nå :wink:

17 Likes

Spørsmålet er vel om man selger til AZ for 286… Vanskelig spørsmål, det er 14 ganger pengene for meg og livet er nå… likevel er jeg jo overbevist om at potensialet er stort. Likevel er det jo ikke alltid man kommer i mål, noe kan skje på veien… så sikre penger nå mot usikre penger som kanskje kommer i fremtiden… lå oss håpe de lander på en semi-eksklusiv avtale for FimaNacc med en pen up front, høye milepæler og en bra provisjon for fremtidig salg…

1 Like

Selger den rakkeren så fort at du ikke hadde rukket å se meg på flyet til bermuda

Skal sies att jeg er relativt fersk angående biotek her, men vil tro oppunder 2000 pr aksje er usannsynlig. Om en runder 1000 tror jeg vi skal være veldig fornøyd, men noen nevnte fotballspiller-kontrakter tidligere og tror det er en bra analogi, totalsummen kan da bli veldig mange ganger kjøpesummen over flere år og med mindre risk for kjøper og høyere gevinst for selger om kontrakten er skrevet godt. Personlig ville jeg foretrukket kjøp, men er veldig spennende å tenke på potensialet for hva dette kan bli uten oppkjøp med tiden. :bread:
(tenkte i utgangspunktet det beste siden oppskåret brød men fant ingen skiver🤔).

6 Likes

Du er fullstendig på villstrå, @Mr.Oncoinvest. Tror du virkelig at Erik Must vil akseptere et bud tilsvarende 300 - 400 kroner per aksje? Og tror du det samme om Myrlid, Radforsk osv. osv?

Alle disse, og en stor del av de øvrige største aksjonærene, har stor innsikt i selskapets resultater og ikke minst kommersielle potensial. Jeg kjenner flere av dem og kan betrygge deg med at lista blant disse mildt sagt ligger vesentlig høyere.

Erik Must er en erfaren, tilbaketrukket og diskret investor. Få om noen kjenner hvor hans akseptgrense ligger om det skulle bli satt fram et bud på selskapet. Men det er ingen grunn til å tvile på hans innsikt i selskapet. Han lar seg ikke bondefange.

Samtidig er jeg slett ikke sikker på at det er Erik Must som har den høyeste akseptgrensen.

Jo da, Must (Fondsfinans) har flest aksjer, men jeg tror ikke det er så lurt å utelukke at det fins konstellasjoner av andre aksjonærer med samla sett flere aksjer enn Must og med en høyere akseptgrense enn hans.

Åpne kort: @abacus og nærstående eier om lag 0,9 % av utestående aksjer i PCIB.

33 Likes

La oss si vi faar en avtale med AZ paa to indikasjoner, og en fimaVacc avtale og to fimaNac avtaler med to andre BP selskap, senere i aar, hvor det foelger penger med alle tre. Da sitter vi med 4 avtaler det har fulgt penger med. Hvis vi legger til ett par avtaler til neste aar, pluss at det begynner og sige ut positive release studie resultater, hvor mye er PCIB verdt da???

Tipper vi allerede har passert kr. 1000 da, og det i loepet av ett til ett og ett halvt aar. Ringrevene i AZ vet dette. For med resultatene de har oppnaadd, vet de at PCIB er klare for take off.

En annen ting, er selvfoelgelig hvis AZ oensker og beholde disse for seg selv. Da maa de punge ut. Koste hva det koste vil.

7 Likes

Ja, men om det er ditt ønske om risiko så kunne du nettopp sikret en del gjennom å selge noe av din beholdning før akseptfrist gikk ut. Og om mange bare gjør det, og holder på resten, så vil ikke AZ nå 90%. Spørsmålet er om markedet samlet sett mener 1 milliard EUR er nok, og det tror ikke jeg. Og jeg tror heller ikke styret vil anbefale aksept av denne prisen, og da snakker vi i så fall om et fiendtlig oppkjøp, noe som er en vanskelig vei å gå for AZ.

Om AZ ønsker å kjøpe PCIB, så vil de by så mye at de får forhåndsaksept fra topp 10, og styrets anbefaling til resten av aksjonærene om aksept. Og den prisen er ikke 1 milliard euro.

10 Likes

Et «lavt» bud vil også kunne trigge en budkrig om de andre samarbeidene(med BP i ryggen) også har fått enormt gode resultater.

3 Likes

Hadde vært interresant å vite hvor stor andel av selskapet de aktive på forumet her representerer.

2 Likes

Hadde vært veldig interessant. Men tviler på at folk vil skrive ærlig, for da ryker anonymiteten.
Å selge for 286kr kommer ikke på tale. Sånn er det med den saken.
Mange selger jo på 70-tallet,.,.,.,stakkars. De kan ikke ha mye kjennskap til selskapet.

Vi kunne lagd en anonym avstemming der man angir hvor mange aksjer man har :
1-10K
10-20K
20-30K
Osv
Det ville gitt et omtrentlig svar, hvis folk er ærlige.
Noen som gidder ?

10 Likes

@yrune

Tror det har vært gjort en slik kartlegging før her på forumet, men det er i så fall nokså lenge siden.

3 Likes

Edit: beklager, nå lagt til under 1000 som alternativ.

Det kan vi da alltids få til @yrune og @abacus . Vil minne om at undersøkelsen er anonym og synlighet er slått av, så svar ærlig eller dropp å svar i det hele tatt :slight_smile:

  • under 1000
  • 1000-3000
  • 3001-6000
  • 6001-10 000
  • 10 001 - 15 000
  • 15 001 - 20 000
  • 20 001 - 30 000
  • 30 001 - 50 000
  • 50 001 - 70 000
  • 70 000+

0 stemmegivere

14 Likes

De største aksjonærene i PCIB er nok fullstendig klar over hvilke verdier de sitter på. Og jeg tror ikke de er villige til å forære PCIB sin teknologi til et BP for glassperler og glansbilder.

Samtidig er jeg ikke i tvil om at AZ ønsker å overta hele butikken for å sikre seg eksklusivitet over PCIB sin teknologi. Men da vet også AZ at de må grave dypt i lommeboken for å få overbevist de største aksjonærene i PCIB.

Og det er vel her kampen nå står. De ønsker seg ekslusivitet og de ønsker å få den så billig som mulig. Dog ønsker de å unngå at det ender opp i en budrunde med andre BP’er.

Derfor tror jeg at når meldingen først kommer så vil mange bli meget overrasket over størrelsen på summen AZ er villige å legge i bordet. Men om det blir nok til å få tilslaget, se det er et annet spørsmål.

25 Likes

1 mrd EUR er for lavt i et oppkjøpsscenario.
Jeg tror det må komme på bordet 2,5 til 3,5 mrd USD for at de tre-fire største biter på.

Men jeg tror fortsatt mest på en bred lisensavtale hvor graden av eksklusivitet avgjør størrelsen på upfront og milestones.

11 Likes