Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 3 2020 (PCIB)

Det er klart det blir mye spekulasjoner nu. Biotekmyggen PCI BIotech er i samtaler med big pharma (AstraZeneca) etter gjennombrudd i teknologi sommeren 2019 (og etter langvarig forskningssamarbeid siden 2015). Samtalene pågår nå på overtid og teknologien tilfaller PCIB om BP ikke tegner avtale. Det er uhyre spennende OM det viser seg at det blir en kommersiell avtale etter flere års samarbeid. Ikke utenkelig, men fortsatt uvisshet.

Jeg mener et typisk scenario DERSOM det blir avtale er at:

  1. Det gjøres en rettet emisjon på inntil 10% slik at AZ får eierskap i PCIB
  2. Gitt signaler og børsmelding i nov 2019 tror jeg AZ ønsker eksklusivitet.

Upfront, milestones payments og royalties gir ved avtale milliardverdier TROR jeg.

Oppkjøp tror jeg ikke skjer nu, men klart AZ med mulig eierskap som nevnt over kan være i god posisjon ved senere anledning.

Fasiten kan umulig være langt unna nu :crossed_fingers:

7 Likes

Har ikke Per Walday sagt at AZ kun har uttrykt interesse for fimaNac, og ikke de to andre forretningsområdene?

7 Likes

Han har også sagt at FimaChem ikke er interresant for BP.
Men de kan fortsatt kjøpe hele selskapet og lisensiere det ut.

2 Likes

Per har i det siste også sagt at AZ og NAC nyheter ville komme innen juni. I tillegg har Per sagt at VAC vil publiseres i 1H 2020. Per sier mye rart, så jeg tror vi ikke kan utelukke noe som helst her.

7 Likes

Ta deg en bolle nå Erna, Senior eller hva du nå heter

4 Likes

Tror du virkelig på det du skriver???
Etter 5 års forskningssamarbeid og gjennombrudd sommer 2019 at begge parter ikke har en ide om veien videre og har skisset ut game plan nu? Due dill på detaljer kan ta tid (det er høyst sannsynlig her samtaler er nu). Og det vil med nærmest 100% komme melding om status før måneder!!
Jeg vil tro det er timer eller dager før en mulig melding?

9 Likes

Det er vanlig at et bud avklares med de største aksjonærer pluss at styret anbefaler det før det kunngjøres. Dette skjer vanligvis utenom børsens åpningstid. PCIB sine 4 største aksjonærer har bare drøyt 25 % av aksjene noe som er svært lavt, men sier de ja vil jeg anta at et bud er så bra at de fleste blir fornøyd.

Jeg tror vi får en god lisensavtale og ikke bud på hele PCIB nå.

8 Likes

AZ var i følge PW ikke interessert i fimaChem og FimaVacc i 2019. Men når vi nå er i 2020 med storfint besøk fra selveste Covid19. Hvor hele verden har økt fokus på vaksiner, nettop mot covid og andre fremtidige vaksiner så tror jeg nok AZ har tatt en ekstra titt og gjort seg en ny vurdering rundt fimaVacc.

Jeg sier ikke de anskaffer seg fimaVacc, men verdens situasjon i dag er ikke lik det den var pre-covid19. Jeg tror derfor ikke det bør legges så mye vekt på den uttalelsen fra 2019.

12 Likes

Har ikke peiling på hvor lang tid dette kan ta. Fra en dag til et par mnd, for alt jeg vet.

Men at de er i inngående forhandlinger pr dags dato er jeg overbevist om.

3 Likes

Solobakk - du må følge med i timen før du kommer med innlegg.
Følg med på Radforsk podcast og ikke minst Q rapportene.

3 Likes

Hva om vi utlyste en konkurranse mens vi venter?
F.eks. at den første som kommer med en relevant spekulasjon som ikke har vært gjentatt minst 50 ganger før, får en premie? :grin:

9 Likes

Når Ronny Skuggedal nevnte at tidligere forlengelse av avtalen med AZ (også) har skjedd noe på overtid så er det ihvertfall vanskelig å tolke det annerledes enn at det nå i høyden bør være snakk om noen dager før det kommer en melding.

7 Likes

Du tror ja - mye rart! Og begrunnelsen var???

3 Likes

PW sa den 6 mai at analysene var ferdig, så midten av mai? De kunne like gjerne være ferdige i midten av april. Og onkologi visste de allerede i november hadde gode resultater. Dumt å ødelegge Solobakk sin raljering med fakta kanskje? :thinking:

4 Likes

Min spekulasjon er i så fall at kursen etter AZ byr på hele eller deler av PCIB er lik antall innlegg i denne tråden… Foreløpig snakker vi en kurs på minst 1500 kr :wink:

4 Likes

Det er vel kanskje noen som pisker den døde heste litt for ofte, men på en annen side er det ikke alle som leser alt som skrives her, samtidig som det kommer til nye. Jeg syns takhøyden skal være høy i småprat, folk burde kanskje heller vært flinkere til å bruke fundamental tråden.

3 Likes

Mulig jeg misforstår, men det synes noe merkelig dersom AZ har interesse for PCIB og ønsker eksklusivitet, at dagens eiere skulle bidra til at AZ fikk eierskap i PCIB gjennom å godta at det ble gjennomført EM emisjon der aksjebeholdningen ble utvidet med 10% og AZ fikk kjøpe alle de nyutstedte aksjene. Selv om AZ betalte markedspris for sine aksjer ville eierandelen til eksisterende aksjonærer bli redusert. For dersom det totale antall aksjer var 100, og AZ får kjøpe 10 nye aksjer for markedspris, vil en tidligere aksjonær som satt med 10 aksjer, altså 10% eierandel få redusert sin eierandel til 9,09% etter at emisjonen var gjennomført.

Jeg trodde at når et BP ønsker å tilegne seg en teknologi og ikke minst eksklusivitet til denne teknologien, så skal eksisterende eiere tjene på en slik transaksjon. Men jeg kan vanskelig se at det å få redusert sin eierandel fra 10% til 9,09% er lukrativt.

Det er godt mulig st jeg i dette eksemplet er på ville veier, men gi meg gjerne en forklaring på hvorfor en 10% eierandel til AZ er positivt for meg som aksjonær, når jeg de fakto får redusert min eierandel.

3 Likes

Så du hevder at fimaChem bare er relevant for gallegang?

5 Likes

Vet ikke om jeg ville bruke den sammenlikningen. Det er slik jeg ser det naturlig å tenke seg at det vil være mindre komplisert å forlenge en eksisterende R&D-avtale enn det å ferdigstille en eventuell kommersiell avtale.

1 Like

Hvis en slik emisjon skulle skje, noe jeg er positiv til. Måtte det være under forutsetning at det skjer til langt over dagens kurs.

3 Likes