Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 3 2020 (PCIB)

Ja, dette er AZD8601, som altså jeg har messet om i et halvår pluss.

77 Likes

Kjapp elevatorpitch?:wink:

Dette er kanskje et av de nyeste dokumentene om AZD8601: https://investors.modernatx.com/static-files/c65fc37f-5528-478d-823d-10458749058b (Last updated: May 7, 2020)

Ellers er det bare å lese seg opp om hva @polygon har skrevet om (den mulige) koblingen mellom AZD8601 og fimaNAc.

7 Likes
  • VEGF-A, som AZD8601 stimulerer, er i aller høyeste grad et “biologisk legemiddel inne i kroppen”, noe PW har snakket om.
  • AZD8601 er hjertebarnet til Anette Bak, lederen for Advanced Drug Delivery - avdelingen som mest sannsynlig har vært PCIB sin innfallsport til AZ.
  • AZD8601 er den eneste mRNA-medisinen vi vet om hos AZ/Moderna som leveres “naked”, noe vi vet PCI får til glimrende.
  • I PCIB sitt mRNA-patent kan man lese: “the mRNA may be used for regenerative purposes, e.g. to induce the local production of proteins that will help remodeling the target tissue in a desired way. Thus, for example, mRNA that encode factors that will promote proper healing in a wound (e.g. growth factors), or factors that will induce the formation of new blood vessels in ischemic tissues such as in the heart after an infarction, may be used.”
  • Det prekliniske forsøket med diabetiske sår, lar seg (slik jeg er i stand til å vurdere det) veldig lett replikere med PCI innenfor en ramme på seks uker.
107 Likes

Har lest de innleggene dine om det @polygon, men koblet ikke dette sammen da jeg leste det.
Takk for oppklaringen på dette :+1::grinning:

9 Likes

Det med hjertet blir nok en lang og humpete vei mot klinikken.
VEGF kan stimulere til ny karnydannelse, men fører det automatisk til nydannelse av muskelfibre?
Men man vet at hjertemuskelceller kan nydannes, i motsetning til hva man trodde før.
Og alt har en begynnelse.

3 Likes

«Det med hjertet» er langt mer humpete enn diabetiske sår - helt enig i det. En kardiolog som kom med gode innspill på dette i fundamentaltråden for en tid siden. Men det kan absolutt være mulig her også.

5 Likes

Ja, ved sårtilheling, spesielt isjemiske sår, så er nok karnydannelse essensielt.

Men er det ikke mulig, og i så fall mye enklere, å applisere VEGF direkte i såret?

1 Like

AstraZeneca - PCIB - Moderna.

10 Likes

Det er rundt såret som er tanken ja.

1 Like

Det fine og trygge med “gull” er at det er like mye verdt i lommen på en liten og fattig som i lommen på en stor og rik… Det gjelder bare å vise tydelig at man er klar over dette.

4 Likes

Frysninger! Her klaffer det nesten litt for godt og stemmer overens med @polygon sine funn, som jeg synes begynner å bli svært godt argumentert for nå.

Hvis dette er tilfellet, så kan jeg ikke forstå annet enn at denne avtalen vil bli brutalt lukrativ. Og at AZ heller gir seg i døra og går med på det PCIB skulle forlange enn å gå glipp av muligheten til å levere mRNA, når de først har «nøkkelen» rett foran nesetippen.

Nei, dette gjorde godt for sjela! Herlig jobbet

45 Likes

Men en indikasjon, som jeg har nevnt før, burde være interessant.

Retinitis pigmentosa og liknende lidelser, som Webers congenitale amaurose ,er sykdommer som skyldes genfeil og gir skade i øyebunnens pigmentepitel.
Ved Lebers congenitale amaurose kan dette prøves leget ved å injisere Luxturna under netthinnen .
Luxtura er et virus som bærer genet RPE65.
Dette er en meget komplsert og risikofylt prosedyre med tvilsomt resultat selv uten kompliksjoner.

Dette er sjeldne sykdommer, men alvorlige da de medfører blindhet, På verdensbasis blir antallet pasienter likevel betydelig

RPE65 kan injiseres direkte i øyearterien, arteria ophtalmica, og vil da distrubieres til hele øyet.

Pigmentepitelet kan så selektivt belyses, og genet vil finne sin plass, og kun der.

14 Likes

Fargeblindhet er vel også en genfeil. Med den tankerekka der - tror du det kunne vært brukt til å fikse det også? Dette blir et par knepp for avansert til at jeg klarer å fatte det selv.

3 Likes

Hadde vært utrolig flott for mange mennesker som har mistet synet hvis de kunne lindret denne forferdelige sykdommen!

3 Likes

Etter alle disse årene med egen testing, så tror jeg AZ innser at denne teknologien har et så stort og bredt potensiale at den fortjener fortgang via et selskap som har ressursene som trengs!
Selv om FimaNacc er i tidlig stadium, vet nok AZ allerede nok om sannsynligheter og potensial til å bla opp et betydelig beløp.
Skulle de vente til kliniske forsøk har gitt mer dokumentasjon, vil prisen og konkurransen blir så stor, at de slett ikke kan være sikre på å klare å sikre seg dette gullegget.

13 Likes

Fargeblindhet er ingen alvorlig sykdom og rettferdiggjør ingen av inngrepene skissert over.

2 Likes

Skjønner, takk for svar!

1 Like

Hvis dette er tilfellet @Tacobaguette, er jeg “redd” for at AZ ikke er fornøyd med bare en avtale :stuck_out_tongue_closed_eyes:

13 Likes

De måtte behandles før de mistet synet,
Defekten i pignetepitelet gjør at synsreseptorene går til grunne.
Defekten i pigmentepitelet må rettes opp før det skjer.

5 Likes