Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 3 2020 (PCIB)

Også Ronny Skuggedal har trukket forbindelsen mellom fraværet av den meldingen Per Walday så godt som lovet ved et par anledninger og til disse tidligere forlengelsene på overtid. Så er det ihvertfall ikke urimelig å forvente en melding sånn omtrent innen tilsvarende tidsvindu. Skjønt jeg begynner å tvile selv også. Kan ikke huske at det ved tidligere anledninger ble lovet såpass klart at det skulle komme en melding allerede før avtaleperioden utløp. Så når den lovnaden først er brutt så befinner vi oss vel strengt tatt i “uncharted terrain” og uttalelsen fra Skuggedal kan man vel kanskje like gjerne se som en tvetydig avledning / avsporing.

5 Likes

Enig i det, men mye kan skje i forhandlinger. Uforutsette hendelser kan oppstå, og behøver absolutt ikke være negativt. PCIB har jo flere samarbeidspartnere. Dersom noen av disse ser at hardt ervervede data smuldrer bort mellom fingrene på dem kan det jo hende at de vil ha et ord med i laget… Budkrig?:shushing_face:

5 Likes

Enig i at det er mest sannsynlig mer komplekst innhold etc. På den andre siden har AZ hatt kjennskap til onkologi data siden q3/q4 2019! Og data utenfor onkologi tidlig mai 2020. Korona kan også ha forsinket prosessen noe. For egen del er jeg tålmodig og skal ikke selge før interim 2022, så håper det ikke kommer melding om AZ på lang tid, da jeg tolker det som Einarsson at no news er good news.

1 Like

Det er nå snart 8 mnd siden dem selv ( 6 uker før jul) proklamerte 30.06.20 som siste “frist” for å ferdigstille forhandlinger “om hvilken form videre samarbeide” skulle foregå.

The research collaboration runs to the end of 2019 and the companies have agreed to use the following 6 months (until end June 2020) to evaluate the potential for further collaboration.

Er det en liten forskjell her?

Eller: Det forhandles, men skjer det egentlig på overtid?

5 Likes

Det var vel egentlig ikke det de sa:

“The research collaboration runs to the end of 2019 and the companies have agreed to use the following 6 months (until end June 2020) to evaluate the potential for further collaboration.”

Hvis potensialet evalueres og det er positivt, kan det fortsatt gjenstå å skrive en avtale/forhandle.

Edit: Ser ut som vi er enige @Astrup

6 Likes

Haha, ja, nettopp!

1 Like

“Generelt er det ikke anledning til å uthule informasjonsplikten ved avtaler/erklæringer om taushetsplikt overfor kontraktsmotparter eller andre.
Markedets behov for informasjon er generelt prioritert foran selskapenes behov for hemmelighold.

2 Likes

Det må vel bety at man må orientere markedet så snart forhandlingene er brakt til ende.

Ja, det var klønete sagt av PW.

3 Likes

Må vel påpekes at avtaleperioden gikk ut 31.12.19 – det ble videre satt av 6 mnd til forhandlinger/sonderinger ift videre samarbeid med guiding på svar innen 30/6.20…
Ved tidligere forlengelser har det ikke vært noe opphold i uttestingen og da har det kommet forlengelser på halvårsbasis…
Så synes i utgangspunktet ikke det er helt sammenlignbart med tidligere forlengelser som er meldt markedet et par/tre uker etter utgått avtaleperiode – all den tid vi nå er over 6 mnd etter AZ har hatt lov til å bruke fimanac.
Om det ikke hadde vært for mailen fra CFO, så ville jeg begynt å bli urolig for om samarbeidet var avsluttet og at det ville meldes markedet førstkommende Q-presentasjon… (De har løst slike ting på den måten tidligere og hva Pcib legger i begrepet “melde avsluttet samarbeid” kan jo lett tolkes såpass vidt da)

Med det sagt, så leser jeg vel mailen som RS sendte litt mer som en bekreftelse på at det er høy sannsynlighet for at det kommer noe her, spesielt mtp at han viste til tidligere forlengelser som kom et par uker etter inneværende avtaleperioder utgikk, som jeg føler var tatt med for å “berolige” aksjonærene… (selv om/spesielt siden jo jeg ikke synes det er helt det samme i dette tilfellet)

Jeg har derfor 2 "hoved"tanker om grunnen til utsettelse:

  1. Jeg tror vel det er gode muligheter for at de i det store og hele er enige om det meste, at AZ allerede har forberedt seg på den videre gangen i dette og har fått lov til å begynne såvidt igjen med fimanac. Tenker videre at det er en mulighet for at AZ vil “lupeinspisere” avtale og også “time” melding om avtale til et tidspunkt som anses strategisk gunstig for dem (-- muligens ifbm bekreftelse/oppstart av en klinisk fase?)…
  2. Det er videre også - i mitt hode - ikke usannsynlig at det kan være indikasjoner utenfor onkologi som bidrar til denne ekstra tidsbruken…

Så utelukker jeg ikke helt at det kan komme et brudd og at de ikke er enige – og at det er grunnen til overskridelse av guiding, men det regner jeg som relativt lite sannsynlig nå.

28 Likes

Føler denne meldingen igjen kan brukes som beroligende middel i disse nervepirrende tider:

Per Walday i Radium podcast nr 103 6:17:

«Så nå har vi fått lov til å fortelle det. (at BP top 10 var AZ, red anm) Og i tillegg så har Astra sagt at de synes at resultatene innenfor onkologi ser svært lovende ut og de ønsker å teste de innen noen fler sykdomsområder».

20 Likes

Ville kanskje være lite profisjonelt å børsmelde noe nå før de har konkrete resultater.
Opphører forhandlingene børsmeldes dette straks.
Altså vet vi det vi skal vite…forhandlinger pågår.

Kan være mange grunner til at ttt , deriblant resultatene nylig ervervet i den utvidede delen i andre indikasjoner enn kreft.

holt fokus på det som kommer.
Det som har vært er historie.

7 Likes

Har trua på at avtalen smeller til i løpet av uka og at man kan stå opp dagen derpå med skikkelig hangover og enda være happy over det🥴

4 Likes

Jeg har også stor mage med plass til mye is men det er ikke poenget. Mange har sånn klokketro på PCIB at dem har satsa nesten mer enn fornuften tilsier ( delvis inkl meg selv).
Det er nå snart 8 mnd siden dem selv ( 6 uker før jul) proklamerte 30.06.20 som siste “frist” for å ferdigstille forhandlinger “om hvilken form videre samarbeide” skulle foregå.
At dem må ha uker/ mnd for den del helt ok for meg men at dette blir realiteten UTEN en lyd til markedet er ikke greit. Forventningene var på topp da vi nærmet oss fristen og FOMO ga ATH men hva skjer? Tause Birgitte sørger for at kursen “stuper” 20% og hvem vet hvor vi ender med videre taushet?
Merkelig at det ikke er flere kritiske røster som mener nok er nok og at vi kan forlange en status for tidsbehovet SNART. Forventer ikke en bisetning om avtalens innhold med tidsfaktoren kan bli veldig kostbar for mange og det er både ille og unødvendig.
( litt på den arge siden i dag)

Man kan jo tolke ordlyden som man ønsker men det jeg hørte Per selv uttale opp til flere ganger : Vi kommer med en melding i løpet av juni JA. Kan det virkelig være grunnlag for mistolking?
Jeg aksepterer tidsforlengelse men IKKE taushet når det går lang tid over lovet frist.
Må nesten spørre dere hvor lenge dere synes det er greit at dem fortsetter i TAUSHET ?
Min kalender sier 07.07 og snart ferietid så gudene vet når det passer å komme med ett eller annet?

Mener litt for mange hele tida forklarer og unnskylder så det holder. Det skal stilles strenge krav til ledelsen i børsnoterte selskap og når dem kommer med frister som ikke overholdes så er ikke det greit på noen måte. Alle har tilgang til nett og kommunikasjon 24 timer i døgnet så det finnes ikke unnskyldning for å hode kjeft.
Ville dere endra syn om kursen gikk til 60 -50-40 ? eller hvor bør en solid reaksjon komme?
( prøver å tirre etter beste evne men ingen som biter - feil flue? )

6 Likes

Satser på, og håper og tror, at det både billedlig og bokstavelig “skrives historie” her og nå.

1 Like

Håper og tror på en avklaring innen uka. Ellers enig med Arvid, hvis de alt nå vet at de får avklaring senere i sommer pga osv… Bør det komme en melding… De jobber nok på spreng for en avklaring innen kort tid… :pray: :smiling_face_with_three_hearts::blush:

4 Likes

Når samarbeidet gikk ut juni 2019, så ble forlengelse meldt 22. juli (3 uker på overtid), men før dette ble meldt så var det et intervju med PW (var vel en podcast kanskje?) der PW ble konfrontert med at dette var på overtid, da svarte han noe slik som: ‘‘har vi ikke meldt noe så har vi ikke meldt noe’’. Og litt etterpå kom altså forlengelse. Så dette gjelder vel i denne sammenheng også, når alt er klart så meldes det markedet.
Børsmeldingen kan tolkes i mange retninger, men PW uttalte klart og tydelig at det kommer en melding i juni om veien videre, klarere blir det ikke, så forventer at det kommer en avklaring (eller minimum noe form for informasjon ) i løpet av Juli.
Q2 presenteres 26.08, da blir det ikke lett for PW å stå på podiet om alt enda er uavklart.

2 Likes

Du har gjentatt deg selv nok nå.

For oss som leser denne tråden for å holde oss oppdatert med poster fra skribenter her inne med kompetanse rundt PCIB, hadde det vært veldig fint om du kunne skrevet mindre.

18 Likes

Nå er dette en småprat tråd da. Kanskje du bør holde deg til fundamental-tråden?

4 Likes

Bør være lov å lufte seg litt😀

1 Like