Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 3 2020 (PCIB)

Vi har jo fått svar. Som er som følgende: Siden vi ikke hørte noe før 1 Juli så er de forsatt i forhandlinger. Eller så hadde det blitt meldt att videre samarbeid mellom Pcib og AZ er terminert.

Til de som er misfornøyd, ta dere en bolle eller selg dere til ut.

15 Likes

Det kan jo ha oppstått nye muligheter som gjør at en forsinkelse var uunngåelig, og som det ville være vanskelig å informere om uten å sette i gang spekulasjoner i markedet som det er best å unngå for ikke å skape ville kursfluktuasjoner. Tilnærmet taushet er ikke ideelt, men kanskje beste løsning i den situasjonen man kan ha havnet i.

15 Likes

Håpløst at du som aksjonær tror du skal belære Ronny om ting han helt sikkert kan på rams Quad. Vi vet jo ingen ting om hva som foregår. Det kan være tusen ting som gjør at de ikke kan gi oss informasjon ennå. Det vi vet (siden vi ikke har fått beskjed om noe annet) er at de fortsatt diskuterer veien videre. Det er nok for meg, den som ikke tåler den usikkerheten får bare kaste kortene.

27 Likes

Takk for supert innlegg, @abacus! :ok_hand:

Setter stor pris på slike utsøkte bidrag til diskusjonen, selv om du er noe uenig med meg. Eller kanskje spesielt derfor, selv om jeg egentlig ikke føler at vi er så uenige, når alt kommer til stykket. :slightly_smiling_face:

Jeg har full tiltro til styret i PCIB, med Hans Peter Bøhn i spissen. Jeg har vært og er også en stor tilhenger av Per Walday, som med sin enorme faglige kompetanse og tyngde har vært en klippe for selskapet gjennom en årrekke.
Jeg er villig til å tilgi det aller meste, men konstaterer nå at han dessverre har gjort seg selv til skyteskive på grunn av måten han har håndtert AstraZeneca-situasjonen utad det siste halvåret, og som har toppet seg de siste ukene gjennom «øredøvende stillhet» etter å ha lovet aksjonærene en avklaring innen 1.juli.

Hvilket var totalt unødvendig å gjøre!
Han «river lista»han selv har bestemt høyden på.
Det er ham selv som har annonsert at «rundetider vil bli lest opp», og med det lagt hodet på blokka.
Walday skulle heller hele tiden sagt som Skuggedal, at «det kommer når det kommer», så hadde alt vært så meget bedre.

Jeg er selvsagt klar over at styret og CEO arbeider tett sammen, men til tross for Waldays enorme medisinske og faglige kompetanse begynner jeg så smått å tvile på om han er riktig mann til å lede den børsnoterte milliard-virksomheten PCI Biotec i årene fremover. Hans kompetanse innen børs og finans virker dessverre mangelfull, og dette er helt essensielt for en CEO å beherske.

Slik situasjonen har utviklet seg nå velger jeg å tro at det er en grunn til stillheten, og at den er nødvendig.
Jeg velger også å ha tiltro til at styret og ledelsen håndterer situasjonen optimalt.
Jeg skulle dog ønske at dette hadde blitt håndtert annerledes utad i forkant av CEO Walday. Det hadde gitt selskapet adskillig mer arbeidsro.

Jeg krysser fingrene for en stabil aksjekurs (i alle fall på nedsiden) frem til avklaring, og et positivt utfall når den tid etterhvert kommer. :crossed_fingers:

15 Likes

Helt enig. Kanskje mer lurt at CFO ikke sender slike mail?

Hvorfor roter PCIB til?

CEO & CFO trenger begge to kurs at det begynner å dreie seg om masse verdier de har ansvar for. Kommikasjons kvaliteter bør forbedres snarest.

1 Like

Hva om alt klaffer nå innen kort tid? Da har PW gitt trofaste aksjonærer en gylden mulighet til å kjøpe aksjer billig, i vell viten om at noe stort er på gang. Synes det er merkelig at så mange som var skråsikre for 3 uker siden nå skal sende mailer og daglig klage på forumet. Vi har fått vite at selskapet skal komme med info når de har info å gi. No news er good news for min del.

6 Likes

Hvilke angivelig store og viktige aksjonærer er det du viser til her?

Ledelsen i PCIB vet utmerket godt hvilke forventninger som nå råder blant aksjonærene.

Samtidig er det logisk og normalt at når de er i avgjørende samtaler med et selskap som AZ, har de munnkurv. Hvorfor?
Jo fordi enhver uttalelse til aksjonærer og media, som på en eller annen måte kan tolkes positivt, vil sannsynligvis føre til kraftig kursstigning, og sterk irritasjon hos samtalepartner. Skal AZ betale noe for videre partnerskap, vil en slik kursoppgang som følge av uttalelser fra ledelsen i PCIB kunne skade prosessen. AZ vil kunne beskylde PCIB for å lekke ut grunnlag for forventninger for å drive opp aksjeverdien på eget selskap
Hva annet enn det vi fikk se her kunne da en stakkars styreformann svare på henvendelser fra aksjonærer, som han vet vil tolke et hvert signal ihjel?? Hva hadde resultatet blitt om han ga oss håp…??
Se bare her på forumet hvordan vi tolker alle mulige uttaleleser og signaler. Dermed er altså den eneste fornuftige strategi under slike forhandlinger total munnkurv! Alternativet er en jojo kurs som ikke bidrar positivt til det som foregår bak kulissene.
Det eneste vi kan være sikre på i denne situasjonen, er at selskapene fortsatt er i dialog. Et brudd hadde vært meldt umiddelbart!

14 Likes

Det ble uttalt i insider-chat’en her på TekInvestor, men jeg ønsker ikke å navngi noen.
Hvis man har Insider-medlemskap finner man informasjonen åpent på chat’en ved å bla seg tilbake til den aktuelle datoen.

3 Likes

Grei avklaring - altså at det du omtaler som «store og viktige aksjonærer» er anonyme nicks her på forumet.

Nei, Durable har rett, dette er store og viktige aksjonærer i min subjektive oppfatning selvsagt. Ikke anonyme nicks, med mindre alle er rundlurt fullstendig.

3 Likes

Fint, @Durable.

Jeg skal innrømme at det var med litt dårlig smak i munnen at jeg lot deg unngjelde for min oppgitthet over all sutringen over at selskapet ikke
holder oss aksjonærer i handa i denne krevende tida.

Dine bidrag på PCIB-trådene er blant de stadig færre som jeg gidder å bruke tid på. Mange gode resonnement og refleksjoner.

Ingen av oss er blant de ivrigste og dyktigste graverne, og ikke er vi mikro- eller molekylærbiologer eller liknende. Likevel håper og tror jeg vi begge bidrar til en konstruktiv dialog.

Til slutt gjentar jeg gjerne hva jeg har gitt uttrykk for i en rekke innlegg; Walday har lenge hatt en lei tendens til å være uvøren med hensyn til guidinger på tidslinja. Dette tror jeg Walday både har fått høre selskapsinternt og sjøl har erkjent. Man bør rett og slett aldri stille noe som helst i utsikt som man sjøl ikke har kontroll over.

Denne siste gangen er jeg imidlertid ganske sikker på at en eller annen gang etter 10de juni har AstraZeneca spilt inn noe som gjorde det umulig å komme i land innen angitt frist i børsmeldingen.

Slik jeg vurderer det, lover dette godt - så godt at jeg har vrengt lommer, vendt skuffer, panta tomflasker og i det hele tatt tynt sammen til en liten økning av beholdningen.

40 Likes

Den største risikoen for aksjonærene i dette selskapet var i perioden med 6 mnd evaluering. Da kunne det når som helst bli meldt at samarbeidet ble avsluttet.
Når man gikk inn i denne 6 mnd perioden, var det i gjensidig respekt og forståelse for at 5 års bruk av teknologien uten vederlag, var lenge nok og at AZ ikke kunne forvente mer av det samme. Dermed lå det klart i kortene at den følgende evalueringsperiode skulle vise om det var grunnlag for et mer økonomisk forpliktende samarbeid.
Når da utløpet av evalueringsperioden nå er over, uten av det er meldt brudd, kan vi konkludere med at AZ virkelig har bestemt seg for et slikt videre og mer forpliktende samarbeid. Det er den eneste logiske konklusjon!

12 Likes

AZ er jo gigantisk, er det noe sannsynlig at noen derfra får med seg radium podkastene? Kan intensjonen til PW være å virke svært selvsikker med en absolutt deadline i et spill mot AZ? Tvilsom teori men de forsøker å legge press på AZ og et eller annet har sannsynligvis overrasket PW her siden ingen info er kommet

3 Likes

Kun spekulasjon fra min side, men jeg ser det som sannsynlig at AstraZeneca har ytret ønske om å etablere en eller annen form for eierskap i PCIB.

Enten via en 10%-emisjon, oppkjøp av av deler av leveringsteknologien, eller eventuelt av hele selskapet.

Det er en god stund siden vi hørte noe fra @Sorlendingen.

@fleksnes har også vært stille den siste uken.
Jeg antar dog at han er meget fornøyd om dagen, Åsane fikset jo nettopp seier og tre poeng på bortebane i Hordalandsderbyet mot Øygarden (Nest-Sotra). :wink::soccer:

7 Likes

Jeg har stor tro på at det kommer noe nyheter innen mandag. Iom de nå har hatt 6mnd til dialog/forhandlinger + denne tilleggstiden over 30. juni for de siste justeringer. Dette ønsker de å bli ferdige med før de tar ferie. Det er selvfølgelig at det er helt stille nå…de må ha riktig fuelblanding, så at alle hører når raketten tar av :rocket: :rocket: :rocket:

4 Likes

Fellesferien i Norge er vel tidligere enn hos andre land i Europa? Tviler på at gutta hos AZ har ferie fra imrg, forretningskontoret deres ligger vel i London…

2 Likes

Screenes det etter pasienter i Asia(sør-Korea/Taiwan) for RELEASE studiet eller er det mer regulatoriske som gjenstår der?

2 Likes

Det regulatoriska är klart i båda länderna. Taiwan ligger lite före i tidslinjen, där är status “ongoing” vilket borde betyda att de screenar efter patienter.

4 Likes

Man vet at man har analysert alt når man begynner å analysere fellesferie i forskjellige land :rofl:

6 Likes