Først til dere vitenskapsfolk her på TI som deler deres faglige analyser, takk så mye for bidragene. De er høyt verdsatt.
Jeg sitter langsiktig grunnet CHEM og release. Som de fleste langsiktige anser jeg VACC og NAC som potensielle bonuser - som forhåpentligvis vil overstige verdien av CHEM tenfold.
Jeg har noen spørsmål til vitenskapsfolkene som muligens kan oppfattes som kritiske til teknologiens bruk innen masseadministrasjon, så til de av de håpløst ensporede her inne som anser slike innlegg, eller nøktenhet, som baising – bla videre.
Så, vel så interessant som å høre om vurderingene og analysene av resultatene innen NAC/VACC, er det å få vitenskapfolkenes syn på hvorfor dere tror at ingen relevante aktører så langt har sett seg tjent med å inngå kommersielle samarbeid med PCIB. At teknologien er ung, og relativt uprøvd, er en komfortabel «unnskyldning», men når vi hører om det potensielle globale markedet for RNA/mRNA/vaksinasjon så er det noe som likevel skurrer at ingen så langt har sett seg tjent med å sikre seg tilgangen til denne teknologien. For mange av disse aktørene ville en avtale med PCIB kostet lommerusk, relativt sett. At PCIB har en teknologi som potensielt kan løse utfordringen med delivery har vært kjent i årevis, og selv om PCIB er en liten mygg i periferien, så vil det likevel være naivt å tro at ikke samtlige av de relevante aktørene har kjent til PCIB og potensialet PCI-teknologien i lang tid.
Min bakgrunn og innfallsvinkel er mer fra den kommersielle siden, og min i denne sammenheng lekmannshypotese, er at det innen massevaksinering / masseadministrasjon er PCI-teknologiens logistiske merutfordringer som gjør at BP og andre, så langt har valgt å heller satse på administrasjonsformer som er enklere å håndtere logistisk sett ute i felten. Altså at den ekstra boosten «vår» teknologi gir så langt ikke er vurdert til å veie opp for merkostnadene og de ekstra logistiske utfordringene teknologien representerer. Dette kanskje i sammenheng med at 65-90 % effekt kan være tilstrekkelig for at de oppnår markedsføringsgodkjennelse, ref covid-vaksinene.
Flotte slides og grafer som viser overlegen effekt er vel og bra, men det gir som kjent ingen verdi hvis aktørene ikke ser seg tjent med å transformere teknologien i praktisk bruk.
Så til spørsmålet. Har dere som vitenskapsfolk meninger eller innspill til hvordan vår teknologi kan forbedres i et logistisk perspektiv for å gjøre den mer salgbar til aktørene som skal administrere denne sammen med sine medisiner? Med andre ord, hvis dere tar på dere blådressen, hva bør gjøres for å optimalisere teknologien i et kommersielt perspektiv? Bør for eksempel PCIB bruke vel så mye ressurser på å utvikle/videreutvikle medical devices til bruk i den praktiske administreringen, som de bruker på å utvikle / videreutvikle teknologien som sådan?.