Da jeg først leste at fimaVacc ikke fungerer på intramuskulær leveranse så kjente jeg begeistringen avta. Det gir jo og mening at det er begrensning i hvor dypt lys kan trenge. Men så leste jeg PCI Biotech - Småprat 4 (PCIB) - #4290 by nordpolen. Med intradermal leveranse kan man redusere doseringen . Det finnes også muligheter for å få til needle-less delivery Needle free injection technology: A complete insight (2015) INO-4800 COVID-19 Vaccine — Precision Vaccinations (moderne eksempel). Jeg tror ikke man trenger å tenke lenge over fordelene av å slippe å sette sprøyter.
Det har også fått meg til å tenke, hvor er det man kan bruke fimaVacc?
For Covid-19 er det kun 5 covid-19 vaksiner under klinisk utvikling hvor fimaVacc kunne vært benyttet.
(Tabellen viser ikke de som er under preklinisk utvikling)
Draft landscape and tracker of COVID-19 candidate vaccines
Intradermal leveranse har vært brukt i BCG, HPV, influensavaksine, meslinger, rabies, …
Det man lett kan glemme når man tenker på fimaVacc som en vaksineforsterker er at den trenger ikke brukes for å forsterke immunaktiveringen, den kan vel også brukes til å redusere dosen som trengs for å oppnå ønsket effekt. Dermed kan man få vaksinert flere og potensielt billigere enn hva man kunne fått til intramuskulært. Det kan være aktuelt når man tenker på produksjonsutfordringene vaksineprodusentene har i dag.
https://www.who.int/immunization/programmes_systems/supply_chain/optimize/Intradermal-delivery-vaccines_report_2009-Sept.pdf (denne rapporten er omfattende angående intradermal leveranse).
Basert på hva som står i Q4 rapporten så tror jeg ikke PCIB får bidratt til å bekjempe pandemien. “Significant efforts are being invested by the global health community to research and develop potential treatments against COVID-19. Most vaccine companies are currently focused on reaching or progressing clinical development of their own established technologies and may not be open for the inclusion of new technologies in the short term. PCI Biotech is nevertheless closely monitoring and exploring potential fimaVACC compatible opportunities, as the immune response characteristics of the PCI technology may fit well with the medical needs.”
Men det er håp for å kunne bidra med fimaVacc på fremtidige epidimier/pandemier. Og ettersom selskapet er lite og har begrenset med ressurser så tenker jeg de kommer til å ha tilsvarende strategi som de har for fimaChem: en indikasjon hvor det er lite konkurranse og det er stor sjanse for godkjenning (unmet need) - covid-19 er ikke blant de. På denne måten øker de sjansen for å få vist at teknologien virker og klarer å levere.