Som jeg kort skrev vedr. Q1, dette var rå vacc resultater. Kort beskrevet så er det sådan at hvist man sammenligner Hiltonol med fimaVacc, så er forskelen mellom Brann og Barcelona. De driver i to forskellige legaer.
Sannheten er at Hiltonol kun gir et blaff, hvor fimaVacc er blivende forandring. Derfor er det meget vigtig å skeldne mellom de to teknologier. Hiltonol er en adjuvanc hvor fimaVacc er en vaccine plattform eller teknologi om man vil. I medicinske terminilogier er forskjellen ikke så stor, bla. derfor blev hiltonol også brugt som reference.
I effekter er forskejellen helt avgjørende i praksis virker hiltonol ”stort set ikke”, mens fimaVacc virker. Det er den egentlige forskel.
Nedenstående slide viser jo at antal pasienter som reagerer på vaccinen er for hiltonol sit vedkommede 9% og for fimaVacc 68%. Og pr i dag er hiltonol ”state of the art”, altså det beste som findes.

Og når man så måler styrken i responsen, så finner man for fimaVacc effekt både en sterkere effekt på første blodprøve samt en mere varig effekt på 2 og 3 blodprøve. Hvilket betyr at man har opnåed en vedvarende respons, og dette finner man i 50% av pasienteren, hvor man ikke finer noen varig respons i noen av pasienterne i hiltonol gruppen. Betraktet ute fra så virker hiltonol kun overfladisk og fimaVacc virker.

Den siste slide forteller at funktionen i T-cellerne, eller også robustheten som er særdeles vigtig for T-cellernes evne til å drepe kreften, mere end fordobler seg i forhold til hiltonol, ja faktisk tre dobler seg.

Derfor er min påstand at hiltonol (state of the art) stort set ikke virker i forhold til fimaVacc.
Kommercielt bliver hiltonol et relativ billig ajuvans, hvor fimaVacc kommer til å bli den plattform som tilbyr varig effekt. Man kan si det sånn at hvis al verdens biotec selskaper vil ha effekt på vaccinen deres, så må de hoppe på fimaVacc toget og være med inn i cellen. Men først må de kjøpe billet. Og det er desværre begrenset antall på toget, så prisen bliver nok deretter 
Dette er den Strategi Pcib skal ta for fimaVacc, og som de allerede har indikeret da PW overfor @Forsk Jonas sagde at dette ikke var en ajuvanc, men en vaccine plattform.
Jeg har tidligere forsøgt at sætte pris på fimaVacc, og her er jo to approach.
Utlicitering
Her bliver det i blinde, men jeg tror på upfront i området 20-70 mio USD, og definitivt ett cifrede royaly % er. Hertil også noen milestones.
Egen utvikling av vaccine
Det er her de virkelig store penger ligger og som jeg tidligere har påvist så fikk INOVIO avtaler i størrelsesorden 400-700 mio USD. (Se længere oppe i tråden, 3 januar). Jeg tror fimaVacc kan komme til å ligge mellon 500-1000 mio USD avhengig av indikation og vaccine effekt.
Men dette krever at man har finansiering og kan gå i gang med studier ganske raskt. Mulighetene er mange og en sådan strategi vil også gi væsentlig verdiøgning for selskabet både i forhold til fonde og BP som sikkert allerede er interesseret.