AktieEntreprenören har skrivit en analys av bolaget https://twitter.com/Aktieprenoren/status/1358081320539353096?s=20
Såvidt jeg kan se er det liten til ingen korrelasjon mellom de to aksene, så den syiplede linjen er i beste fall misvisende.
Hvilke to aksjer?
Ikke aksjer, akser. X- og Y-aksen
My bad.
Hvorfor er det ingen korrelasjon?
Vel, noe korrelasjon er det, men for det datasettet som er plottet så har den lineære regresjonen en R^2-verdi på 0,3869, altså kan man litt upresist si at ca 39% av prisen kan forklares av YoY økning i omsetning. Det betyr at mesteparten av forklaringen må ligge i andre faktorer.
Som du ser på plottet ligger de aller, aller fleste punktene langt fra linjen, derfor er R^2-tallet såpass lavt. Det er dessuten ganske få punkter i utgangspunktet, så det å innføre bare 1 nytt punkt som ligger langt fra linjen ville kraftig redusere tallet ytterligere.
Ok. Ser poenget, men saken er at Pexip er feilpriset til sammenligning med peers. Markedet ser nå ut til å være enig
Pexip delivers strong revenue growth and solid profitability in Q4 2020
Meget sterke tall fra Pexip. Dette blir bra!
Fantastisk dag etter sterke tall, og melding om samarbeid med Epic. Markedet ser ut til å skjønne caset nå, men ut fra aksjonærlister er det utlendinger som øker…
Telemedisin har blitt en stor vertikal hos Pexip (10mill usd i ARR 2020), og etter dette vil det vokse videre.
Så kommer avtalen med Logitech fra Januar. Sammen vil disse kunne bidra til at de blåser gjennom målet på 300 mill usd i 2024.
Dette selskap har et rått potensiale, og jeg synes ledelsen tar strategisk gode valg. Det blir stort.
Allerede i år vil mest sannsynlig dra inn godt over en milliard.
Husk fair value ved base case på 300 mill usd i ARR vil være oppunder 400kr aksjen.
Personlig tror jeg dette målet vil bli oppjustert mot slutten av 2021.
Enig med Lodgaard i ABG Sundal. Kursen burde vært mellom 160 og 220kr om man skulle sammenlignet med internasjonale peers.
De konkurrerer i et internasjonalt marked hvor de vinner store kontrakter, så de er absolutt verdig en slik prising.
Flaggemelding Pexip Holding ASA
Sylebra Capital Limited: Major Shareholder Notification (PEXIP NO)
Noe jeg overså her i farten? Pexip?
what…feil link
Kom med rett link da
rart…det var en link om info innen videokonferanse sektoren…der det bl. annet ble nevnt zoom…
men når jeg nå trykker llinken…så kommer denne kjøtt/mat linken opp
Disclosure in Pexip Holding ASA (Pexip)
Er dette salget alene som forklarer fallet i kursen? Selskapet gjør det jo godt om dagen. Noen som kan gi en mer uttømmende analyse?
Et slikt innsidesalg vil alltid prege kursen, og jeg finner det spesielt at de får lov til å bryte lockup som var til 14. Mai. Det skaper ikke tillit til styre og ledelse. Skjønner faktisk at det ikke er lov. En slik avtale blir da ikke verdt mer en papiret den er skrevet på.
Kun en ting kan bøte på et slikt avtalebrudd, og det er en knallgod børsmelding om ny storkunde eller lignende. Eventuelt knallsterke ARR tall som er ventet rett over påske.
Jeg hadde egentlig håpet på en slik melding i dag, og da hadde salget vært gjort med stil.
Ellers har jo aksjen gått godt siden Desember, og at den trakk tilbake mot 100kr var som forventet. Kortsiktig så er jo ikke trenden nå positiv, men jeg har foreløpig tillit til ledelsen, og tror de leverer positive tall for ARR.
Vi har fasit om ca 3 uker.