Om du ikke tar med tilbakekjøp av aksjene, noe som kan diskuteres var et smart/dumt trekk, så er jo ikke tallene så gale. Cash beholdningen vil holde fint p.d.d med mindre de gjør flere lignende stunts.
"Arctic Securities nedgraderer torsdag Pexip Holding til holdanbefaling, og nedjusterer kursmål til 18 kroner per aksje, fra tidligere 60 kroner per aksje.
Aksjekursen faller vel tre prosent, altså litt mer enn hovedindeksen på Oslo Børs. Pexip-aksjen er ned over 60 prosent siden toppen i februar."
Lenke: DN Investor
Holder en knapp på at innsiderne har bedre kontroll kontra analytikere som hiver rundt seg med kursmål. At det kjøpes 1,3mill aksjer av Kappelen på dagens kursnivå, ser jeg på som ett meget godt kjøpssignal.
Innsiderne har tapt alt fra 85% til 50% på kort tid, dog.
Ikke alltid de har peiling dessverre.
Skulle ikke forundre meg om det kommer flere innsidekjøp.
"Meglerhus senker kursmål på Pexip
Carnegie senker kursmålet for Pexip til 21 kroner pr aksje fra tidligere 30 kroner og gjentar hold-anbefaling.
Det fremgår av en oppdatering tirsdag." Lenke: DN Investor
Da er min oversikt at Pareto har 25 kr og hold, Arctic har 18 kr og hold, og Carnegie har 21 kr og hold. Jeg har ikke oversikt over de andre meglerhusa, men det er det kanskje andre her som har?
De er gode på støttekjøp, det skal de ha.
Pexip is thrilled to announce we’ve been named the “Best Virtual Care Solution” in the 2022 MedTech Breakthrough Awards.
We are proud to be an innovator in this space, helping hospital and health systems adapt to deliver vital virtual care to patients. #digitalhealth #virtualcare #videoinnovation
OPPKJØP PÅ OSLO BØRS: Etter at det ble lagt bud inn på IT-selskapet Mercell i forrige uke startet denne uken med et bud på Ørn Software med en budpris på 41% fra fredagens sluttkurs. Viking Venture er f.ø stor aksjonær i begge disse selskapene. Ellers har Salmar og Norway Royal Salmon blitt enige om fusjon med Salmar som overtagende part der bytteforholdet tilsvarte 2,2% over fredagens sluttkurs i Norway Royal Salmon. Her er imidlertid prisen avhengig av utviklingen i aksjekursen i Salmar. Verdt å nevne at Salmar faktisk i fjor meldte om at de ville legge inne et kontantbud på NOK 270 per aksje i Norway Royal. Men mye (støy) har skjedd siden den gang i turene rundt NTS, Norway Royal og Salmar.
OPPKJØPSFAVORITTENE: En rekke tech-analytikere angir sine oppkjøpsfavoritter i sektoren. Christoffer Wang Bjørnsen foreslår Meltwater og Nordic Semiconductor. Frank Maaø i DNB foreslår Smartoptics. Øystein Lodgaard i DNB foreslår Link Mobility, Nordic Semiconductor, Kahoot, EcoOnline og Q-Free (Lodgaard foreslo også Ørn.) Oliver Pisani i Carnegie foreslår Pexip og Elliptic Labs. Fridtjof Semb Fredricsson i Pareto foreslår Huddly, EcoOnline og Nordic Semiconductor. Lars Devold i Kepler foreslår Nordic Semiconductor og Kahoot.
Spennende om det kommer bud på selskapet i nær framtid. Er vel nå det bør frontes ett bud, når aksjen er maltraktert ned i rennesteinen.
Pexip har droppet ca 87% fra toppen. Er nok mange bitre sjeler som sitter med sure tap. Men det meste av tech har fått grisebank.
Først og fremst merker jeg meg at det nylig er gjort innsidekjøp av nestleder i styret(5,5mnok), nærstående til styremedlem x2(15,5mnok og 23 mnok) og konsernsjefen selv(1mnok). Utelukkende noe av det mest positive vi kan se etter i en aksje. Også alle kjøp er til kurs over dagens kurs. Kanskje et tegn på lav pris.
Syns det er en del positivt i siste q rapport og jeg tror de blir å komme i en posisjon hvor de tjener penger. Churn er ned og de tegner avtale med DLA Piper, juridiske institusjon for EU, Vestre Gøtaland Region, samt et stort oppsalg på US Deparment of Veterans Affairs. Lovende!
Så ser vi i regnskapet at lønn er en megapost iht omsetning. Nå sier Pexip at rekruttering er avtatt og de skal fokusere på lønnsomhet. Investorer ser helt klart på årsverk da dette er faste kostnader. De har hele 551 ansatte… Det er ikke småtterier for et selskap som omsatte for 222mnok q1 22. Får håpe mange av disse er noen råtasser av selgere.
Men jeg syns de holder en fin stabil vekst, og spesielt med store organisasjoner som kunder. Men det leveres under guiding.
Cost of sales kommer nok til å avta grunnet investeringer som er gjort. Ved utgangen av q1 hadde de 590 mnok i cash, ingen umiddelbare røde flagg for aksjonærer dersom de kan skape profitt om ikke alt for lenge.
I mine øyne ser dette ut som et selskap som har ståltro på videre vekst og derfor investert som et vekstselskap. Store økte kostnader og mindre ventet vekst har gitt selskapet juling, som så mange andre, spesielt i dagens klima. Men det er nå engang slik at det kan ta tid å skape lønnsomhet på investeringer. Så får vi se om de når målet på usd 300m i slutten av 2024 (2021 på usd 80m, q1 22 på usd 22m), de er på god vei, men ikke helt der de skal være. Det virker dog som de har klargjort seg for akselerasjon, så det kan fort endres.
Det er en rekke positive tegn og her gjelder det å ikke være utålmodig. Det kan ta tid før det dannes et høyere konsensus i dagens marked… Tror også dette kan være en potensiell oppkjøpskandidat, unik teknologi + store stabile kunder ( forøvrig mer enn 15% av selskapene på S&P 500). Ikke ofte gode tek selskaper blir værende i Norge. Og nisjen deres “security & privacy” passer spot on i verden slik den er nå.
Neste q rapport blir spennende, så får vi se om det leveres på vekst og bedring i lønnsomhet, som selskapet i mine øyne nå er klar for. Krysser fingrene!
Blitt gjort innsidekjøp mens kursen var på tredvetallet også, mye mulig også 40-tallet. Følger ikke aksjen tett nok til å huske eksakt. En gang må bunnen sementeres, men akkurat styremedlemmenes teft på hva som er lav nok pris til å kjøpe bør man ikke bry seg nevneverdig om. I dette tilfellet.
Ingen kan vite hvor bunnen er, åpenbart. Kan godt være at du sitter på informasjon om at insidekjøp av styremedlemmer ikke betyr noe i dette caset. Om de har teft er en annen sak, her bør man vel se hvor kvalifisert den enkelte er. Dette har jeg ikke sjekket…
Styret skal godkjenne godkjenne mål og strategi, og har et viktig innblikk i selskapet. Ledelsen har også plikt å inforemere styret dersom det går noen “alarmer”. Så min vurdering er ikke av negativ art og heller ikke ambivalent. Blir spennende å følge selskapet fremover
Observasjon bør vel være en ok form for informasjon når man vet at insidere har kjøpt hele veien ned. Som er poenget; det har blitt skreket om at Pexip er rasende billig i en liten evighet, støttet opp av nettopp insidekjøp. Hvor mange har prøvd å fange kniven bare for å se at kursen raser videre.
Noen eksempler: