Rart kursen ikke er høyere på den enorme backlogen.
Tatt litt PHLY i dag
Rart kursen ikke er høyere på den enorme backlogen.
Tatt litt PHLY i dag
Ja syns det var overraskende selv. Man sitter jo nettopp å venter på slike avtaler. Men er det Apollo som kjører showet fortsatt på salg?
Problemet til Philly er at de ikke klarer å tjene penger, fordi hele butikken der borte er prisgitt korrupte fagforeninger.
De klarer nok å tjene penger.
For alt vi vet kan backlogen være bygd opp for å selge selskapet. Lavt priset etter min mening
De har vel historisk sett ca 4-5% margin på ordrene sine?
Er rundt der. Klarer selskapet 4-5% får du vel dagens pris per aksje i utbytte
Tror markedet bommer her.
Et dårlig kvartal hvor de bokfører tap tidlig i et prosjekt som fortsatt skal være svært lønnsomt opp mot dagens mcap. Så ny kontrakts på 1mrd usd som potensielt kan gi xx mio usd profit / antall aksjer.
Totalen burde være positivt uavhengig av et kvartal i et prosjekt som strekker seg over 10-12 kvartaler. De foregående har vært pluss på prosjektet.
Vet ikke, men kommer lister på tirsdag, så får vi se hvem som ødela oppturen og solgte.
Selskapet er gjeldsfritt (ingen lån/banklån), enorm backlog -20 milliarder NOK og det burde ikke være vanskelig for Apollo å plassere den posten med aksjer de har.
Tynger nok litt at Aker er såpass stor eier. Men nå er bruden pynten og klar.
Aker eller andre beilere kan fort finne på å legge inn bud på hele selskapet nå som det er visibilitet frem til 2027. Andre shipyards i US kunne merget/kjøpt philly for å skvise marginene på backlog enda mer
De som er interessert kan lese en veldig god analyse av amerikansk skipsbyggingsindustri her. Stikkordet er the Jones Act. Blir den endret så er det over og ut for de fleste.
Det har vært diskutert en waiver for å spare penger og samtidig ruste opp flåten. Absolutt et viktig poeng og sikkert grunnlag for noe rabatt i aksjen.
Med den nyeste bestillingen til PHLY på 1billion usd vil jeg si at dette er et kraftig signal fra bransjen.
Selv tror jeg patriotismen står så sterkt at noe slikt ville vært politisk død.
Tror heller Philly sin strategi om serie bygging m/ de synergier og fordeler det gir både i pris og effektivitet er smart. Men topp marginene på 10-15% blir vanskelig å oppnå. Heldigvis gir bare 3% på første prosjekt ca 40-43kr per aksje
Men politisk risiko løper i mange bransjer. Olje, laks, hydrogen osv.
heldigvis for Philly så er politikk i USA et vanvittig show og God bless America og alt det der.
Iflg artikkelen er det kun 4 shipyards i US.
Kommer det en syklus med fornyelse både commers og av militære vil det jo ta helt av.
En serie for militære flåte på f.eks 30 skip eller 55skip så har du en pengemaskin uten like
Klart det er bedre å kunne drive med “serieproduksjon”, og jeg kjenner ikke til produktiviteten til Philly i detalj, men for bransjen under ett i USA så koster typisk et tankskip 4x mer, og et kontainerskip 5x mer enn tilsvarende produsert i østen. Og byggetiden er også myyyye lengre.
Helt enig, så prismessig er det ingen god deal denne JA. Men igjen, America first, arbeidsplasser og politikk. Alternativet er Asia (Kina/Sør Korea) og det klarer jeg ikke se US Army bli med på.
Philly har hatt en ok track, men 1 skip (som i 2018/2019 (?)) det går jo ikke. En Shipyard er nødt til å ha kontinuerlig drift for å konstant rulle kostnader og få disse synergiene ved innkjøp, produksjon og ikke minst bemanning. Koster en del med opplæring, rekruttering og oppstart.
Med denne backlogen philly nå har, vil enorme kostnader fra 2021/2022 forsvinne og samtidig være mer effktivt inn i neste skip osv.
«Å vinne denne ordren skaper en historisk ordrereserve for Philly Shipyard, i tillegg til å gi god sikt gjennom 2027 for aksjonærene og andre interessenter, sier styreleder Kristian Røkke i meldingen.»
Andre interessenter? Er det standar ordlyd i slike meldinger eller hva menes med «andre interessenter» ?
Jeg tror det du må spørre deg selv om er om du tror dagens konvensjonelle militære flåte vil være hensiktsmessig. Som trussel mot stater med begrensede militære resurser så er de fryktinngytende; mot større millitærmakter så er de kun utsatte mål.
Tja. Skip er vel strategisk viktig og bistår med mye i et militært angrep så det tror jeg absolutt. Bakteppet med covid og pågående krig er indikasjon for å ruste opp. USA har faktisk en veldig gammel flåte…
Nå er vel resterende backlog til Philly 50-60% kommersielle kunder (havvind og container frakt) så Philly er vel en hybrid. Skal jo fornye/minske utslipp som igjen vil kreve nye skip.
Håper likevel på merging og oppkjøp i bransjen i USA, helst nå som det er oppsving de neste årene.
Er en 12-18mnd bet på oppkjøp eller utbytte (som da prises inn i kursen)
Hvor lenge kan et moderne hangarskip motstå et angrep? Når jeg var på ubåt så senket vi amerikanske hangarskip uten at de viste vi var i nærheten.
Tar man i betraktning tekniske utviklinger så innser man at morgendagens krig aldri vil vinnes med gårdagens våpen.
For meg koker det uansett ned til at fagforeningene kommer til å sørge for at ingen utenlandske eiere skal sitte igjen med profitt.
Fagforening i US gjør nok at marginene aldri vil være ekstremt høye ja.
Ser noen klarer 12-13% marginer og de fleste større shipyards har betalt ut utbytte i år allerede. Sånn gjennomsnitt ligger de mellom 5-8%.
PHLY prises til 2.7% av resterende ordrereserve, ekskl. Cash og assets.
De største ligger rundt 17-18% av backlog i mcap.
Selskapet må levere positive tall så kommer effekten!
“With the US offshore wind industry expanding rapidly, US companies must be ready to build SOVs designed specifically for US shipyards to support the installation and maintenance of domestic wind farms,”
Det er nok et marked her som Philly burde klare å utbytte.
Ja, absolutt. Philly har hatt en veldig god eier i mange år, så jeg håper alt det beste for de, men skip av denne typen tenker jeg blir for små ift. den infrastrukturen de har på verftssiden, pluss at for denne type skip vil det være mange andre mindre verft å konkurrere med.