Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Philly Shipyard (PHLY)

Ja, akkurat den typen er litt smått for Philly men satsningen på havvind og skip mot det segmentet er på vei. Er en sektor som fortsatt jobber med finansiering før det slår inn.

Nå er det fullt på svært mange shipyards og leveringstiden nå er allerede 2025-2027, vinduet hos Philly er 2027 og utover. Mye kan skje frem til da. På godt og vondt! En serie på 3 eller 4 skip gir jobb til 2029 hvis det plutselig skulle komme en kommersiell kontrakt en dag

Nå skal det vel snart bekreftes en opsjon på SRIV skip nummer to (mer penger inn i backlog), så må selskapet faktisk levere «ok» marginer fremover.

Lurer på om utbytte grensen endres nå som backlogen har dobbelt seg. Ikke at selskapet spruter cash, men at de ikke trenger å vente til NSMV 3 er levert siden de nå har visibilitet frem til 2027.

Andre kan kanskje arrestere meg på dette dersom jeg sier feil, men jeg tror det er kontraktfestet at det ikke skal betales ut utbytte før levering av NSMV 3. Igjen, jeg kan ta feil.

Anyone?

Fra årsrapporten :

Philly Shipyard’s goal is that its shareholders
will, over time, receive competitive returns on
their investments through a combination of
dividends and share price growth. In line with
this objective, PHLY has paid out significant
dividends in the past. However, current prior-
ities are to retain a strong balance sheet and,
consequently, the PHLY Board does not fore-
see payment of shareholder distributions,
including dividends and share buybacks,
sooner than the delivery of the third NSMV.

1 Like

Takk, da hadde jeg feil, men var allikevel inne på noe :slight_smile:

1 Like

Tenker rent logisk jeg nå. Du kan jo fortsatt ha rett. Årsrapporten avviser ikke at det kan være kontraktsfestede klausuler på utbytte. Spesielt siden de forutsetter noe så spesifikt om utbytter i outlooken; sier meg at de er veldig sikre på at sånn blir det. (aka det stikker noe mer under enn en selvpålagt “retain strong balance sheet”) Jeg tenker meg f.eks klausuler på likviditet og soliditet i balansen ifbm kontraktene, som reduseres trinnvis ved overlevering)

Selv tror jeg ikke det er kontraktsfestet, men før den siste Mateson kontrakten på 10milliarder ($1bn) har det ikke vært visibilitet og heller ikke forsvarlig å evt. trekke fra cashbeholdning for å betale dividend av den nok så sterke cash posisjonen.

• En Shipyard er nødt til å ha ganske bra backlog for å spre / plassere disse «under-/overhead cost. Som ikke dirkete er relatert til selve kontrakten og byggingen. Viktig at slike kostnader kontinuerlig ruller videre inn i neste kontrakt.

Må vel snart utøves den opsjonen for skip 2 på SRIV prosjektet også. Det er vel $197mio ekstra i backlog der.

Q3 ga egentlig ingen grunn for å diskutere tidligere utbytter, men svinger veldig disse bokføringene av revenue, cash, cost og profitability

Jones Act Market
No tankers on order leading to additional fleet contraction

Only two yards have sufficiently large dry docks to build Jones Act MR tankers:

• Philly Shipyard
  • General Dynamics NASSCO

Begge har fullt opp med eksisterende backlog ut 2026/2027.

Kan vel tenkes at MR Tankers flåten må bestille noen nye mer miljøvennlige skip etterhvert. Den bunke med skip som passerer 30 år i 2027.

Philly Shipsyard kan med potensielt 3 nye skip i backlog være fullbooket de neste 7 årene.

Ikke mange kjøpere av Philly etter stor kontrakt og fremtidig visibilitet i form av backlog.

Er vel mer sannsynlig med salg av selskapet nå vs 2020, men markedet virker ikke helt overbevist.

Hva ville en eventuell eskalering rundt Taiwan ha å si for Philly?

Ser ikke bort fra at større og mer high-tech skip for installasjon og service av vindturbiner vil være positivt for Philly fremover. Vil tro at Aker og Wärtsilä har gode relasjoner.

1 Like

Havvind er et enormt marked som kommer mot US de neste årene. Stod ingenting om hvilken Shipyard som skal bygge, men artikkelen gir underliggende tro på at opsjonen til SRIV 2 (Dregde D.) blir utøvd hvert fall.

Tar gjerne nye havvind bestillinger, men det er vel ofte 1-2 skip. Morsommere hvis det dukker opp en serie på 3-5 skip MR tankere.

Interessant lovforslag å følge. Vil kunne få store positive konsekvenser for verftsindustrien i USA om det går gjennom. Noe jeg tviler på at det gjør, da jeg tror det bla. vil sette en effektiv stopper for det meste av fornybarsatsingen offshore.

Interessant å følge.
Det ville gitt US shipyards et ekstra løft utover de positive utsiktene som allerede ligger på backlog.

Går det gjennom ville nok “price tag” til Philly Shipyard økt betraktelig.

Så langt ingen aksjekurs å juble over.

Håper noen støvsuger aksjer på 40-tallet på nyåret her.

1 Like

Muligheter for andeler her også,
“demand at 110 vessels, with an estimated price tag of some US$6.48bn.”

https://www.seatrade-maritime.com/offshore/us-offshore-wind-ambitions-110-vessels-and-2100-turbines-needed-2030

Litt mer å drøvtygge på. Skal ikke være enkelt dette!

Leste nettopp denne.
Kan dette være hvorfor Great Lake Dredge and Dock var nølende ?
Kombinasjon av funding og usikkerhet rundt JA er vel hvorfor det ikke er booket inn flere ordre rundt Haavind.

Rep. Garamedi sin «close loophole to Jones act» vil vel gi kontrakts rush til US shipyards for å nå målet om installert kapasitet?

De fleste fungerende shipyards i US leverer vel mellom 5-8% marginer på prosjektene sine? Philly trenger kun 2% på resterende backlog (400mill NOK) for å gi over 20% yield (direkteavkastning) i over 3år, på dagens kurs. Enten $0.25 kvartalsvis / 10kr årlig. Skulle selskapet “innfri” godt under average med 2% marginer så burde vi se svært god oppside fra dagens kurs. Samme vil vel gjelde andre veien :balance_scale::anchor:

Mer ombygging av eksisterende offshore-fartøyer er kanskje noe som kan bidra til mer fortgang i havvind-utbygginger i USA. “Ulstein group is a front runner”.

1 Like