Neste torsdag er det "Jones Act & US Flag Shipping Forum ". Det foregår digitalt og det er bra hvis noen påtar seg å skrive et referat om det som er relevant for oss Philly-aksjonærer. Programmet har på nåværende tidspunkt ikke blitt publisert Capital Link Forum
Fra rapporten:
“The forecast continues to be negatively impacted by significant delays, productivity loss and increased costs,
including costs of labor, materials and logistics issues. These impacts are mainly attributable to the tight labor
pool and supply chain disruptions resulting from the COVID-19 pandemic and federal contractor vaccine
mandate”
However, Philly Shipyard still forecasts to be profitable on the five-ship NSMV series taken as a whole. While it remains too soon to quantify the extent of these impacts, Philly Shipyard is pursuing all options available to recoup unforeseen costs related to the pandemic and mandate.
Året 2022 ute av sekken og man kan endelig se frem over?
Vært noe kjøpere siste dagene som har tatt noe av salgene. Kan virke som markedet endelig ser fram mot bedre tider.
Har vel ligget mellom 70-50kr siste tre årene!
Lederen av The Maritime Administration med en kort kommentar om NSMV-prosjektet, spill av fra 2 min 40 sek https://www.maritimetv.com/Events/Ask-The-Administrator/VideoId/4820/new-video-interview-with-maritime-administrator-rear-admiral-ann-c-phillips-us-navy-ret
Capital Link har på sin YouTube-kanal lagt ut opptak fra torsdagens Jones Act-webinar, eksempelvis snakkes det om offshore wind-fartøyer og generelt om verftskapasitet og kompleksitet, inflasjon m.v., spill av fra 12 minutter
https://youtu.be/uRWscSoMgZA?t=704
Tenker at $1bn (10 milliarder NOK) fra Matson var en veldig mye bedre deal en SRIV 2 skipet for Philly.
Skal sies at Container skip er «melk & brød» for Philly Shipyard!
Kapasitet og renommé stiller Philly i en god posisjon uansett skip, men tror SRIV fartøyet er noe enklere en et SOV fartøy.
Løsner snart for Philly
Kommer nok mer av slike artikler. Masse som ligger i pipen både i design og prosjekter som kun venter på funding.
“ engineered to be built at U.S. shipyards and operated within the U.S. Jones Act offshore wind market.”
Klipp om Apprentice-programmet WPSI +NYSI Shipyard Apprentice Program Info Session - YouTube
Liker kommentaren om Steinar fra 37 min 45 sek
Mark Buzby, som er tidligere toppleder av MARAD, i samtale om “Sealift”, jeg synes at den siste halvdelen er mest interessant også synes jeg at det er en morsom kommentar fra 49 min 57 sek
Jeg tror bare Philly får levert NSMV 1, som faktisk er om ca 25-30 dager (forventer hvert fall april!) så vil marginer løsne ala ketchup -effekten kvartal for kvartal.
Nå har de lært, justert kostnader og arbeidskraft for det første skipet og selv om betalinger (revenue) vil svinge noe vil resten av NSMV serien forhåpentligvis gi gode marginer desto lengre ut man kommer.
Rart det er så lite posisjonering /kjøp av aksjen egentlig. Blir svært heltisk for Philly Shipyard fremover etter at NSMV 1 har forlatt dock’n.
Så fort NSMV 1 reiser, blir det launch for NSMV 2 og det igjen gir plass for Keel Lay for NSMV 3, som igjen gir plass for å sveise alle blocks ferdig for NSMV 4.
På styremøtet til MARAD i november 22 (antar de har god oversikt / dialog) så er det levering i april.
Bruker Philly samme tid på NSMV 2 fra launch → Delivery (antar de går fortere!) så leveres NSMV 2 i november. Da ligger de plutselig foran skjema bygge programmet i prosjektet !
Håper du har rett, klarer de å holde seg foran/innenfor skjema samtidig som de forhåpentligvis får ok marginer ettersom seriebyggingen tiltar så vil jeg tro det skal mye til for at de ikke hanker inn andre kontrakter. Spesielt med tanke på hvordan situasjonen på verftet så ut i tiden 2017-2020.
Med tanke på covid, inflasjon og investeringer for å få opp verftet på bena igjen er det imponerende. Nå vet jeg ikke hvordan andre verft har hatt det i denne perioden, men det lover godt for PHLY, men marginene må være til stede.
Denne her gir hvert fall noe økt trykk på JA flåten og antar ratene vil presses opp og færre skip tilgjengelig. Skal det bygges Tankere er Philly Shipyard første valget !
Håper Philly setter marginene høyt og ikke godtar noe færre enn en 3 skip per ordre
Får industrien koblet på Wall Street så kommer verdier og pengene fort opp. Ikke mange private, godt driftet verft som kan utvides ved kapital og som har ansatte med erfaring som Philly Shipyard
Problemet er vel heller at Wall Street skyr US Navy Shipbuilding og ikke omvendt? Kan ikke se hvordan penger fra Wall Street skulle gi billigere finansiering enn statlige penger.