Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

her er svaret;)

Fallet etter Q4 er veldig forskjellig fra det som var etter Q3.

  1. Skjer på mye lavere volum.
  2. Det skjer hele tiden kjøping på vei ned, en ser det både på candlesticks når en zoomer inn til halvdagschart, og en ser det på acc/dist
  3. Det fundamentale på veksttall på rapporten er mye sterkere på Q4 enn Q3.

Sitter og leker litt med regneark, ser ut som om hvis det siste års veksttakt oprettholdes ganske så lineært, så lander en opp innenfor guiding for US 2020. Den store kickeren blir revenue per scope. Foreløpig er den vanvittig lav.

10 Likes

Etter å ha gått steike blakk siden q3, og får denne nedturen i trynet har eg bestemt meg for å ta ned eksponeringen neste måned.

Eg forutsetter at de tar markedet innen 3 år, så selger meg ned og glemmer hele dritten ut året.

Vi snakkes.

Lykke til!

1 Like

Takk takk, tungt når en ikke vil redusere, også detter verdien med 4 ganger det kortsiktige likviditet behovet😂

Focuss er desverre en poster som er manisk ut i fra om han er inne eller ute av en aksje, og det han har pekt på er ganske nøyaktisk som Londonmannen sier et regnestykke som tar utgangspunkt i en gitt andel av et marked, og en relativt konservativ PE på bakgrunn av dette.

Det er en interessant øvelse, men den må inngå i et bilde og bør ikke taes som et kursmål, det var vel heller ikke slik det var skrevet.

Tar over min lille regneøvelse hit og.

Dette scenarioet bygger på å første ta PHO frem til nåværende guiding for 2020, og så fremskrive en ganske lik veksttakt i et par år etter det.

Sum der blir en omsetning på drøye 600 millioner totalt i 2022, ca 450 millioner NOK omsetning på Cysview i usa.

6 Likes

2021 er kun to år fra nå, men Dan snakket om PEAK sale om 6-7 år, dvs vi snakker 2025/26. Hvordan ser kurvene dine ut på den tid? Antar at vi på en slik kurve PR nå ville befinne oss langt, langt nede i unnarennet, for ikke å si , delvis utpå sletta.

Det gir oss et perspektiv på hvilke periode vi nå er på full fart inn i. Og vi som nå har oppdaget PHO har en fantastisk mulighet til å ta plass til en særdeles hyggelig inngangsbillett. Saken er om man evner å se dette og gripe muligheten som nå ligger her.

1 Like

Kan finne frem en IPA i helgen og fremskrive til 2026, men er stygt redd for at tallene vil virke useriøse. :stuck_out_tongue:

Har sendt deg pm forresten.

2 Likes

Jeg har lest såpass mye av skriveriene på HO at jeg mildt sagt er lei av at focuss sitt enkle og dårlig funderte regnestykke til stadighet dras frem. Dette regnestykket med det merkelige begrepet “kurspotensiale” er vel en av grunnene til at mange har hatt totalt urealistiske forventninger til guidingen som skulle komme nå på Q4. Siden guidingen for 2020 har ligget på 20-25 mill USD og man må opp i over 300 mill for å nå 20 % er det ikke rart at mange enkle sjeler har trodd at dette gikk rakt til himmels og at man ville guide 100 mill nå. Jeg er like entusiastisk som deg med tanke på PHO sitt potensiale Savepig og synes dine omsetningsprognoser ser realistiske ut.

1 Like

Ja, stygt redd for at de blir voldsomme på dette stadiet. :wink:

@Forsk må gjerne viderebringe:

En ting som frustrerer meg kraftig med PHO er at de ikke makter å lage diagrammer som bedre viser hvor kraftig vekst som faktisk skal til for å levere på guidingen, eller hvor kraftig trendskiftet for 2018 kontra årene før faktisk var.

Et bilde sier mer enn tusen ord.

CFO er sikkert dyktig til å holde orden på tallmaterialet, men gudbedre de øktene hans med å legge frem tall er drepende, kontra hvor engasjert han er under Q&A. (Skjønt jeg ville kanskje ikke brukt ordet “stupid” :joy: )

4 Likes

Veldig bra!
Jeg tror det blir endel ørkenvandring i aksjekursen i 2019, hvertfall i første halvdel. For den tålmodige som kan vente til slutten av 2020, og utover til 2022 er det absolutt ikke dumt å akkumulere på disse nivåene fremover

1 Like

Joda, det kan det nok bli, såfremt ikke noen større aktører finner interesse i et såpass lite selskap med såpass stort potensiale.

For ingen må la seg lure til å tro at en lav aksjekurs, som følge av at selskapet går under radaren til de fleste investorer på OSE, er ensbetydende med at potensialet er lavt. Og dersom en større aktører skulle få PHO inn på radaren og finner det mulig å slå kloa i hele oppsiden for en billig pæng, så kan der komme bud som lyn fra klar himmel. Ikke glem at hovedmarkedet til PHO og der BLCC teknologien har fått meget positiv oppmerksomhet, er det amerikanske markedet. Ikke umulig at oppmerksomheten rundt PHO blir større i visse kretser i USA enn det den blir her hjemme.

Personlig velger jeg å bli sittende. Tar ikke sjansen på at jeg har kontroll på alt som skjer rundt PHO. Ville vært bittert en dag å våkne til en melding om bud på PHO. Men jeg skjønner jo dem som basert på erfaringen fra høsten 2018 velger å skifte jaktmarked.

1 Like

Podcast 75 gir de fleste svarene vedrørende PHO
Akselererende vekst er startet ifølge CEO PHO (Q418)
Overskudd / underskudd på driften i PHO styres som følge av satsingen i US og med et fingerknips så kan en få regnskapene i pluss dersom dette blir veivalget.
Men vil det være klokt å bremse utviklingen i US for å få positive resultater i regnskapet?

Som sagt , einarsson sin podkast 75 er obligatorisk.

https://soundcloud.com/user-972208711

1 Like

Det er ihvertfall ganske deprimerende hvordan CFO stadig dreper enhver spirende optimisme og sender kursen i svalestup. High Seas kan neppe være særlig happy med dette.
A. Hansson gikk hardt ut mot Hestdal og var kanskje en viktig pådriver for å få han fjernet. Han mente kursen ville stige 10% bare ved å skifte ut Hestdal. Nå er Hestdal skiftet ut, men kursen trykkes stadig tilbake til de siste årenes gjennomsnitt når selskapet presenterer.
Vil Hansson sitte rolig og se på dette? Han kjøpte sine aksjer for langt opp på 50-tallet for flere år siden og hadde neppe sett for seg for en sirup han plasserte pengene i.
Erik Dahl burde holdes unna framtidige presentasjoner, og aller helst fjernes fra lønningslisten.

Da jeg så presentasjonen ble jeg nesten litt deprimert av å se Hestdal. Det var ikke mye som vitnet om et selskap som har det beste produktet i et marked som omsetter for ufattelig mange mrd!

Du mener kanskje Dahl? Hestdal var jo rene sjarmtrollet i sammenligning.

Jeg hadde en :horse: for mye der ja…

2 Likes

Hansson kjøpte seg vel opp ila 2016… Og han ga ikke “langt opp” på 50-tallet… Han gav kanskje rundt 50 kr for noen få av aksjene sine – de fleste kjøpte han 30-tallet og 40-tallet…
For øvrig var han med på å selge ned kursen 2017 da han dumpet en god del aksjer i markedet samtidig som nest største eier Pengana.

Bra du korrigerer meg, men snitt langt over dagens kurs ihvertfall. Eksempelvis her:

Date 16.08.2016
High Seas AS controlled by Mr Alexander Hansson has
today purchased 50.000 shares in Photocure ASA
High Seas AS holding in Photocure ASA are now
3.230.000 shares and has now passed 15% threshold.

Den dagen var kursen 52,75

Kjenner jeg Hansson rett så er han ganske misfornøyd med utviklingen.