Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Ja, du JAXI kan spørre mer enn tidvise kan svare. Men jeg skal forsøke å svare så godt jeg kan.

Hva er bruksraten til flexiscope?
Sant og si så har vi ikke noe eksakt svar på det i dag. På grunn av problemene KS hadde frem til månedskiftet feb/mars 2019, så vil jeg anta at de har vært svært lite i bruk inntil mars 2019.
Når det er sagt, så vet vi at man med flexiscope kan gjøre undersøkelser i lokalbedøvelse og med lagt mindre ressursbruk enn med regide scope. Det er vel derfor rimelig å anta at brukerfrekvensen på flexiscope vil overgår bruksfrekvensen til regide scope betydelig.
Så dersom brukerfrekvensen på regide scope var 1,2 pasienter PR scope PR uke bør den greit kunne regnes til 5 pasienter PR scope PR uke, noe som utgjør ca fire ganger så høy brukerfrekvens som for regide scope. Men så regner man også med at kapasiteten til et flexiscope er fire ganger så høy som et regid scope.

Hva er refusjonen ved bruk av flexiscopene, dekkes alle typer undersøkelser?
Der vil jeg kun henvise til det som står om dette emnet på nettet. Personlig finner jeg ikke den informasjonen videre klar, men antar at det er andre her på TI som kan svare deg.

Hvor mange år har PHO brukt på å få ut disse 171 REGIDE scopene?
Tar man utgangspunkt inne scopene som er rapportert via kvartalsrapporter, så var det utplassert totalt 171 scope ved utgangen av Q1 19, hvordan 160 var regide scope og 11 var flexiscope. Siden 1 Jan 2018 er det utplassert 56 regide scope. De første 104 regide scopene var utplassert tidligere enn 2018. Men det vi ser er at det skjedde et taktskifte i utplassering av scope etter 2017, og det skyldes nok hovedsakelig den nye refusjonsordningen for TURBT som trådte inkraft PR 1 Jan 2018.
Den refusjonsordningen som eksisterte før den nevnte refusjonsordningen, kom på plass med effekt fra PR 1 Jan 2014. Men dersom man går inn og leser børsmeldingen som PHO sendte ut 28 NOV 2013, så ser vi at den refusjonsordningen faktisk var kontraproduktiv og hindret sykehusene i å bruke BLC. Les meldingen så skjønner du.

Hvorfor er bruksraten så lav på de regide scopene, refusjonen har vært på plass i flere år?
Se mitt forrige svar. En effektiv refusjonsordning har ikke vært på plass lenger enn siden 1 Jan 2018., altså i halvannet år. På den tiden har der blitt utplassert 50% flere scope enn der som var gjort i alle de årene før 2018.
Bruksratene har steget, men ettersom pasienten må i narkose og behandlingen derfor må skje i en operasjonsstue er det begrenset hvor mange pasienter man kan få behandlet PR dag. Regide scope er langt mer ressurskrevende enn flexiscopene.
Men bruksraten er nok forskjellig på de scopene som var utplassert tidligst og de som nettopp er kommet i operativ drift. Når jeg snakker om bruksraten på 1,2 pasienter PR scope PR uke, så er det en generalisering der antall brukerdoser Cysview gir oss et antall behandlinger som så deles over antall scope utplassert. Bilder er nok betydelig med variert enn det jeg bruker i mine beregninger.

Ipsen, får de opp salget Europa? Stått stille i flere år…
Dan har uttalt at dette er noe de jobber med og at de allerede har hatt møte med Ipsen. Jeg forventer at PHo ikke slipper taket i Ipsen før de ser at ting har endret seg til det bedre.

Selges det flexiscope i Europa?
Sant og si det vet jeg sannelig ikke. Kanskje noen andre kan svare deg?

Hva var problemet med flexiscopene fem til feb/mars 19?
For det første var det rengjøringsprosedyrene mellom hver behandling som ikke var godkjent av FDA. Dette er et krav som måtte oppfylles før behandling kunne skje. Det er nå løst.
For det andre var det problemer med kvaliteten til produktene som ble levert av en underleverandør. KS har nå gått tilbake til den opprinnelige underleverandørene og den delen er også løst. Jeg mener Dan nevnte enda et problem, men jeg råder deg til å børe på innledningen til presentasjonen Dan holdt ifm Q4 18 resultatene. Der lister han opp hva problemene stod i. Det er også min kilde.

Hvorfor ble markeder aldri informert om dette «problemet» til KS sine flexiscope?
Det må du nesten spørre ledelsen inPHO om. At ledelsen ikke kom med denne informasjonen tidligere er kritikkverdig og ikke akseptabel. Men da de først kommenterte problemene, var de allerede løst.

Håper dette er tilfredsstillende.

7 Likes

Er jo heller ikke PHO som selger scope så ikke sikkert de blir informert om alle problemene KS har.

2 Likes

Ekstra ordinær generalforsamling i morgen.

Å få inn to økonomer som representerer aksjeeierne er fornuftig. Spennende om når disse to kommer på “innsiden” og skjønner hvordan PHO ligger an setter i gang med innsidekjøp.
Jeg synes selskapet gjør det riktige her og får inn noen som skjønner markedet og ikke bare ha “usynlige nerder” i styret.

2 Likes

Hva tenker dere om sannsynligheten for et oppkjøp/samarbeid etterhvert?

Jeg vil ikke ha oppkjøp før om minimum ett par år. Eller ikke før aksjekursen er i 300. Det er mitt personlige ønske. Får vi en sidenotering i USA vil det nok ikke ta lang tid før selskapet blir kjøpt opp. Photocure er forholdsvis anonym både her hjemme og i USA, foreløpig…

3 Likes

Interessante tanker.
Er veldig i tvil om oppkjøp er mer nærliggende ved en sidenotering i USA, men ikke umulig.
Økt omsetning i aksjen vil nok komme før eller senere uansett, med økende inntekter og blå bunnlinje. Håper bare det smeller noe jæklig en dag, gjerne ved q2 eller q3, ikke mye som skal til nå tror jeg. Føler noe ulmer selv med lav omsetning. Likte at JP Morgan entret Topp20 igjen. Kan bære bud om økt interesse.
Ellers nevnte jeg noen mulige triggere i det korte bildet over her som også uten tvil kan vekke interesse.
Så får vi se om det kommer noe aksjekjøp av de nye styremedlemmene i løpet av kort tid.
Sitter forøvrig helt i ro med mine photocure aksjer, men øker litt med noen småposter dann og vann.

2 Likes

Synd om aksjonærene lar seg kjøpe ut på disse nivåene. Ja selv når vi kommer opp på 300 så blir det i retrospektiv som å pisse i buksen en vinterdag.

Jeg er ikke i tvil om at selskap som har monopol på å levere et nøkkelprodukt for at BLCC teknologien skal fungere, vil på noen års sikt måtte bli en gedigen utbyttemaskin.

Det ville være synd å se det skje som tidligere aksjonærer, vel vitende at de utbyttene kunne tilflytt våre egne bankkontoer.

Jeg håper inderlig vi slipper å bli kjøpt opp og at vi selv får høste fruktene i mang, mange år fremover. Men jeg frykter at norske investorer er så kortsiktige at de heller godtar at et BP betaler noen glansbilder og glassperler for hele pengemaskinen.

1 Like

At PHO vil komme til å bli noen utbyttemaskin har jeg ingen tro på. Dette har jeg hørt alt for mange ganger fra alt for mange selskaper i årenes løp uten at det noen gang har skjedd.

Historien viser at enten blir potensielle pengemaskiner kjøpt opp, ellers så “søler” selskapene bort overskuddene på ekspansjon og nye investeringer som etterhvert gir tap.
Det er en iboende egenskap hos en hver selskapsledelse å ekspandere noen som gir økt makt og økt lønn.

Så konklusjonen blir at vi skal prise oss overlykkelig om et større selskap finner det interessant å kjøpe opp Photocure til en fornuftig pris i løpet av de kommende årene.

1 Like

image

Og dette er meldingen som skal ta kursen opp over 45?

OG DETTE ER MELDINGEN SOM SKAL TA KURSEN OVER 45???

HVA FOR FAEN ER DETTE FOR TULLEBØRS?

6 Likes

Det er nok billigere for PHO å drive støttekjøp nå og da, enn å sekundærnotere i statene :stuck_out_tongue:

Hehe. Jo de må for all del kjøpe litt aksjer. Jeg stille bare et enormt spørsmålstegn ved at aksjen går opp 2,5% på den meldingen der.

Kan vel like gjerne være reaksjon på Investtech-anbefalingen som drar opp litt?

1 Like

Link?

Var en kommentar på FB-gruppen om at IT hadde PHO som dagens aksje, med følgende tekst:

“Photocure ligger i en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Dette signaliserer økende optimisme blant investorene og indikerer videre kursoppgang. Aksjen tester støtten ved cirka 43.40 kroner. Dette kan gi en reaksjon opp, mens et brudd ned gjennom 43.40 kroner vil utløse et salgssignal. Aksjen anses teknisk positiv på mellomlang sikt.”

1 Like

Dagens lille gladnyhet er at Photocure ansatte ny ‘Head of corporate communication’ for et par uker siden.

4 Likes

Oi, kult! Personen kommer på mange måter til dekket bord, så det blir spennende å se hva han kan oppnå.

Nå var du litt forutinntatt @Savepig.

Nye ‘Head of corporate communication’ er ei dame.
Blir interessant å se om det blir “schwung” på PR/IR nå

1 Like

De fikk nå kjøpt på billigsalg :wink:

Hehe, joa.

Savepig,
Tilhører nok meg noen av de 1 stk postene, noe må en gjøre for å terge de forbanna robotene​:joy::joy::joy:

2 Likes