Ja, du JAXI kan spørre mer enn tidvise kan svare. Men jeg skal forsøke å svare så godt jeg kan.
Hva er bruksraten til flexiscope?
Sant og si så har vi ikke noe eksakt svar på det i dag. På grunn av problemene KS hadde frem til månedskiftet feb/mars 2019, så vil jeg anta at de har vært svært lite i bruk inntil mars 2019.
Når det er sagt, så vet vi at man med flexiscope kan gjøre undersøkelser i lokalbedøvelse og med lagt mindre ressursbruk enn med regide scope. Det er vel derfor rimelig å anta at brukerfrekvensen på flexiscope vil overgår bruksfrekvensen til regide scope betydelig.
Så dersom brukerfrekvensen på regide scope var 1,2 pasienter PR scope PR uke bør den greit kunne regnes til 5 pasienter PR scope PR uke, noe som utgjør ca fire ganger så høy brukerfrekvens som for regide scope. Men så regner man også med at kapasiteten til et flexiscope er fire ganger så høy som et regid scope.
Hva er refusjonen ved bruk av flexiscopene, dekkes alle typer undersøkelser?
Der vil jeg kun henvise til det som står om dette emnet på nettet. Personlig finner jeg ikke den informasjonen videre klar, men antar at det er andre her på TI som kan svare deg.
Hvor mange år har PHO brukt på å få ut disse 171 REGIDE scopene?
Tar man utgangspunkt inne scopene som er rapportert via kvartalsrapporter, så var det utplassert totalt 171 scope ved utgangen av Q1 19, hvordan 160 var regide scope og 11 var flexiscope. Siden 1 Jan 2018 er det utplassert 56 regide scope. De første 104 regide scopene var utplassert tidligere enn 2018. Men det vi ser er at det skjedde et taktskifte i utplassering av scope etter 2017, og det skyldes nok hovedsakelig den nye refusjonsordningen for TURBT som trådte inkraft PR 1 Jan 2018.
Den refusjonsordningen som eksisterte før den nevnte refusjonsordningen, kom på plass med effekt fra PR 1 Jan 2014. Men dersom man går inn og leser børsmeldingen som PHO sendte ut 28 NOV 2013, så ser vi at den refusjonsordningen faktisk var kontraproduktiv og hindret sykehusene i å bruke BLC. Les meldingen så skjønner du.
Hvorfor er bruksraten så lav på de regide scopene, refusjonen har vært på plass i flere år?
Se mitt forrige svar. En effektiv refusjonsordning har ikke vært på plass lenger enn siden 1 Jan 2018., altså i halvannet år. På den tiden har der blitt utplassert 50% flere scope enn der som var gjort i alle de årene før 2018.
Bruksratene har steget, men ettersom pasienten må i narkose og behandlingen derfor må skje i en operasjonsstue er det begrenset hvor mange pasienter man kan få behandlet PR dag. Regide scope er langt mer ressurskrevende enn flexiscopene.
Men bruksraten er nok forskjellig på de scopene som var utplassert tidligst og de som nettopp er kommet i operativ drift. Når jeg snakker om bruksraten på 1,2 pasienter PR scope PR uke, så er det en generalisering der antall brukerdoser Cysview gir oss et antall behandlinger som så deles over antall scope utplassert. Bilder er nok betydelig med variert enn det jeg bruker i mine beregninger.
Ipsen, får de opp salget Europa? Stått stille i flere år…
Dan har uttalt at dette er noe de jobber med og at de allerede har hatt møte med Ipsen. Jeg forventer at PHo ikke slipper taket i Ipsen før de ser at ting har endret seg til det bedre.
Selges det flexiscope i Europa?
Sant og si det vet jeg sannelig ikke. Kanskje noen andre kan svare deg?
Hva var problemet med flexiscopene fem til feb/mars 19?
For det første var det rengjøringsprosedyrene mellom hver behandling som ikke var godkjent av FDA. Dette er et krav som måtte oppfylles før behandling kunne skje. Det er nå løst.
For det andre var det problemer med kvaliteten til produktene som ble levert av en underleverandør. KS har nå gått tilbake til den opprinnelige underleverandørene og den delen er også løst. Jeg mener Dan nevnte enda et problem, men jeg råder deg til å børe på innledningen til presentasjonen Dan holdt ifm Q4 18 resultatene. Der lister han opp hva problemene stod i. Det er også min kilde.
Hvorfor ble markeder aldri informert om dette «problemet» til KS sine flexiscope?
Det må du nesten spørre ledelsen inPHO om. At ledelsen ikke kom med denne informasjonen tidligere er kritikkverdig og ikke akseptabel. Men da de først kommenterte problemene, var de allerede løst.
Håper dette er tilfredsstillende.